IR extender over Cat5/6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IR extender over Cat5/6

Hei !

eg har noen rom som eg tenkte å bare ha HDMI og IR extendere på vegg og montere TV der.. så har eg alt stereo og mottakegere i kjelleren..
    noen som vet om noen bra IR extendere som passe til det der ? helst over CAT5/6 kabel. tenkte også på HDMI over CAT6 kabel også.. så har lagt opp 4punkt pr tv.

-RGi

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Extender

Hei !

Kan denne brukes ?
    Lyd,bilde og ir opp til 90m over 2 stk cat5

CyberSelect | Gefen HDMI & IR extender

Gefen koster jo litt, men det er kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice.. den så jo grei ut.. alt i en pakke

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det andre alternativer til en rimeligere pris? jeg trenger kun å distribuere IR, gjerne over CAT.

jeg har ca 7 meter kabel bort til teknisk rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vanlig Xantech-system skulle i prinsippet kunne bruke 3 av lederne i en nettverkskabel, like gjerne som en hvilken som helst annen treleder-kabel.

Xantech er dyrt i Norge, men du får både begynnersett (med mottaker, koblingsblokk, strømforsyning og emittere) og ekstra koblingsblokker til en brøkdel av prisen på eBay (du trenger JetCarrier, da de færreste amerikanske selgere sender utenlands).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Jeg skal fjernstyre en STB, hvilken modell er det da som passer best? jeg finner for LCD, Plasma og en dinky link standard.

Hvilken passer best? det er en motorola STB jeg skal fjernstyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en plass å plasere denne . Billig og effektiv løsning.
    Fungerer hvertfall knirkefritt hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Har du en plass å plasere denne . Billig og effektiv løsning.
    Fungerer hvertfall knirkefritt hos meg.
    Husk alt som bruker RF kan forstyrre trådløse nettverk. Denne dingsen er dessuten avhengig av fri sikt eller uproblematisk refleksjon for å dekke flere apparater.

Grunnleggende Xantech-utstyr kjøpt fra USA vil koste omtrent det dobbelte, men være mer pålitelig (lysemitterne klistres direkte på hvert apparat) og utbyggbart nærmest i det uendelige.

Sjekk også ut Russound og Speakercraft. Såvidt jeg vet er disse kvalitetsmessig på høyde med Xantech.

Det finnes ulike typer mottakere, med ulik evne til å takle vanskelige lysforhold. Jeg har bare standardtyper, og har ingen vansker med disse i et alminnelig lyse rom. Mulig at en plasmaskjerm i et mørkt rom kan skape problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Husk alt som bruker RF kan forstyrre trådløse nettverk. Denne dingsen er dessuten avhengig av fri sikt eller uproblematisk refleksjon for å dekke flere apparater.

Grunnleggende Xantech-utstyr kjøpt fra USA vil koste omtrent det dobbelte, men være mer pålitelig (lysemitterne klistres direkte på hvert apparat) og utbyggbart nærmest i det uendelige.

Sjekk også ut Russound og Speakercraft. Såvidt jeg vet er disse kvalitetsmessig på høyde med Xantech.

Det finnes ulike typer mottakere, med ulik evne til å takle vanskelige lysforhold. Jeg har bare standardtyper, og har ingen vansker med disse i et alminnelig lyse rom. Mulig at en plasmaskjerm i et mørkt rom kan skape problemer.
    Det vil vel koste myyyye mer enn det dobbelte om man må sende via jetcarrier.
    Det er vel og mye lettere å ordne fri sikt til en fastmontert ir sender enn en fjernkontroll hvor man gjerne har ting framfor seg.
    Jeg har heller aldrig i min levetid opplevd at en vanlig ir fjernkontroll har tullet seg pga refleksjoner, verken i mørke rom med plasmaskjermer eller noe annet.
    Du kan også få lysemittere til denne saken.
    Den trådløse delen sender på 400mz båndet. Trådløse nettverk er på ghz båndet så om jeg skulle vært redd for forstyrrelser på nettverket ville jeg heller tenkt på hvilke bluetooth enheter som var i nærheten.

Ikke at ikke Xantech er ett bra system. Men som de sier i reklamen. "Det enkle er ofte det beste"
    Blir jo litt overkill å styre på med å importere med det styret det medfører med moms og diverse tollgebyrer m.m. om det er nok å svinge innom butikken på hjørnet å få noe som dekker behovet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo litt overkill å styre på med å importere med det styret det medfører med moms og diverse tollgebyrer m.m. om det er nok å svinge innom butikken på hjørnet å få noe som dekker behovet.
    I prinsippet enig.

Men man kan altså få Xantech-utstyr svært billig på eBay... Har selv et opplegg som lar meg styre utstyr i 3 eller 4 rom fra hvor som helst i huset. Dette ville kostet rundt 5.000 kroner i Norge, men det kostet meg neppe over kr. 1.000 -- inklusive JetCarrier og norsk moms.

Trenger man ikke denne fleksibiliteten, men har nok med å kontrollere noen få apparater fra et enkelt punkt, duger sikkert det enkle også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duger nok for de fleste ja. Man kan jo utvide dette med flere sendere/motagere og.
    For ettermontering så er det sikkert litt enklere med trådløs og.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ettermontering så er det sikkert litt enklere med trådløs og.
    Dersom det ikke forstyrrer andre nettverk.

Men legger man likevel rør i veggen til nettverks- eller AV-kabel, er det minimalt ekstraarbeid å kable fjernkontrollen også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •