Et par spørsmål om automatisering av hjemmet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par spørsmål om automatisering av hjemmet

Jeg har så smått begynt å forberede automatisering av leiligheten og har et par spørsmål.

Såvidt jeg har fått med meg så er X10 den gjeldende "lavkost" standarden. Er den "god nok" til å satse på i et nytt automatiseringsprosjekt, eller finnes det bedre, ikke-mye-dyrere muligheter?

Er det mulig å koble alt dette til PC, slik at lys, A/V, etc, kan styres både med fjernkontroll og PC? Og hvilke programvare er i så fall best til å styre dette? Kan det lages "pakker" som f.eks. gjør at en kan dempe lys, slå på prosjektor og starte anlegg, i en prosess?

Er det mulig å koble PCen til dørlås, slik at en kan f.eks. låse opp døren fra PC/webinterface?

Har sett litt på diverse muligheter for bruk av RFID ved dørlås, men de løsningene jeg har sett virker bare når en tar en rfid-chip i umiddelbar nærhet av døren. Finnes det løsninger som kan gjøre at en åpner døren når en kommer innen et par meter av den (så lenge en har rfid-chip'en på seg)?
    Og kan disse kobles sammen med fjernstyring fra PC?

Det er så mange interessante muligheter på dette feltet, så jeg trenger litt styring på hva som er mulig/overkommelig
    Tips mottas med takk!

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som du nevner er X10 et alternativ, men vær oppmerksom på at X10 er en noe gammel teknologi. Z-Wave er et nyere og også rimelig alternativ. Z-Wave har en løsning for dørlås som ikke er kommet til norge ennå (Engadget). Men du bør tenke på sikkerheten rundt dette... Ellers vil jeg at du skal ta kontakt med Tronika som er store på dette feltet. De forhandler begge løsningene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •