Strømmåler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Strømmåler

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømmåler

Dette er en DIY løsningen for avlesing av hvor mye strøm du bruker til enhver tid i hjemmet.

Det finnes en rekke løsninger på markedet i dag som kan avlese strømforbruket og vise dette i et display. Noen elektrisitetsverk og også eget utstyr som fjernavleser strømforbruket automatisk. Disse løsningen skal vi ikke gå inn på her, men vi skal heller vise hvordan man kan avlese strømforbruket selv, lagre dette i en database og presentere dette i en web browser.

Hardware
    For det første må man ha en strømmåler med impulslampe som blinker med ulik rytme, alt ettersom hvor mye strøm som brukes. Antall blink pr. kWh er oppgitt på strømmåleren. Hos meg tilsvarer 600 blink 1kWh.
    Deretter trenger vi en enhet som kan avlese disse lys pulsene.
    Jeg valgte utstyr fra Phidgets Inc. (Canada) Phidgets Inc. - Unique and Easy to Use USB Interfaces.

Jeg valgte PhidgetInterfaceKit 8/8/8 som kobles til PC via USB. Denne har 8 analoge innganger, 8 digitale utganger samt 8 digital innganger. Her har man mange ekstra I/O å leke seg med etterhvert.

Phidgets Inc. - Unique and Easy to Use USB Interfaces

Strømmåleren min har en utgang som med fordel kunne brukes for å telle pulsene. Da kunne denne utgangene kobles til en av inngangene på interface kittet, men elektrisitetsverket nektet meg blankt å koble noe som helst til denne utgangen.

Så derfor valgte jeg heller en lys sensor som settes på strømmåleren for å telle pulsene.

Phidgets Inc. - Unique and Easy to Use USB Interfaces

Denne plasseres foran lys puls indikatoren på strømmåleren ved hjelp av teip.

Dette er ikke den fineste løsningen, men siden det er plassert inni sikringsskapet så er det ikke synlig til daglig.

Mitt server rom er plassert rett under sikringsskapet, så her var det bare å trekke signal kabelen rett ned til interface kittet.

For å visuelt vise at den leser av pulsene, koblet jeg en LED til en av utgangene. Denne styres av programvaren.

Software
    Neste steg er nå å lage et program som kan telle pulsene og lagre disse i en database.
    Jeg har laget et program i .NET og C# som leser den analoge inngangen. Phidgets har API'er for Windows, Mac, Linux og Windows Mobile/CE. Samt en rekke populære utviklings språk. Dessverre så har den ikke 64 bits støtte for øyeblikket, noe som skaper noen utfordringer som jeg skal fortelle om senere.

InterfaceKit API'et har en event handler som trigges hver gang verdien endres en bestemt mengde. Hvis inngangsverdien endrer seg +/- n, sendes en event. Verdien n kan justeres i programvaren fra 1 og oppover. Etter mye om og men fant jeg ut at denne ikke var helt å stole på. Den rett og slett hoppet over en del pulser. Selv om sensitiviteten på inngangen var satt til 1. Vet ikke om denne har et annet innebygget filter som forårsaker dette. Løsningen ble at jeg laget en egen thread som leser rå verdien kontinuerlig. Ved hjelp av en flanke kan jeg telle pulser på en reell måte.

Siden denne threaden må gå helt uforstyrret, vil den ikke lagre noen data i databasen. For det har jeg en egen timer i classen min som tar seg av.

ARTIKKELEN REDIGERES

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt :P

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkelen redigeres fortløpende

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra at du tar deg tid til å beskrive dette prosjektet. Resultatet er veldig stilig!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på fortsettelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på fortsettelsen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kult å se fremdriften på ja! Kan vi vente oss en .exe fil eller lignende med mulighet for oss andre å kopiere oppsettet ditt? *smisk*

DrE

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt holder liv i geeken i meg..."og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra". Følger med, spent på fortsettelsen :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som har tatt mye tid i dette prosjektet er å finne ut av Z-Wave protokollen, slik at jeg kan få styrt lys og varme også.
    Jeg har omsider fått opp de viktigste komponentene av Z-Wave, slik som å dimme lys og lese av dimmer verdien. jeg har omsider også fått til å lese av sensorene min som er en kombinert temperatur, bevegelse vakt og lyssensor.
    Men tilbake til strøm måleren, så kan jeg jo frigi et bibliotek som dere kan titte på.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har Z-Wave enheter og kan C# ?
    Open Z-Wave

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dette er en veldig gammel tråd, men om noen er nysgjerrig på strømforbruket sitt og har Android telefon kan denne appen være morsom å prøve.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm den appen ga meg faktisk en ide til en forbedring...:-D