X10 - signalforstyrrelser eller programmeringsfeil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X10 - signalforstyrrelser eller programmeringsfeil?

Hei.

Jeg har fått tilkoblet første del av X10 systemet. Det er 4 stk LW12 dimmere som har kontroll over hver sin vegg i stuen, totalt 17 spotter. De er nå innlært med hver sin kode fra A2-A5 og er aktivert med den frivillige All lights on/off. De funger således utrolig flott til a(x) on/off,all lights on/off fra IR/RF7243 boksen. Men så har jeg startet å programmere makroene på LM15E'en og de fungerer tilsynelatende bra når jeg kjører en all lights on på IR/RF7243 boksen og så kjører macroen. Dette fungerer uansett på hvilken måte jeg starter makroen. Men derimot hvis jeg nå kjører direkte på en ny makro for å skifte måten lyset er dimmet på til en ny makro fungerer ikke dette. Ei heller hvis jeg legger en all lights on i starten på makroen. Da virker det som om ikke alle LW12 modulene mottar dette signalet. Men hvis jeg så kjører en all lights on på IR/RF7243 boksen og så kjører samme makroen på nytt fungerer alt tilsynelatende bra igjen. Mulig jeg forklarer litt dårlig her nå så bare si ifra hvis jeg skal utdype noe. Men i alle fall, det er lite praktisk å måtte gå bort til IR/RF7243 boksen og trykke all lights on mellom hver gang jeg vil bytte lyssetting. Da er jo det trådløsesystemet delvis unødvendig. Noen som har en løsning på dette? Og ikke minst vet om det er jeg som programmerer dette feil eller om det er signalfeil som er årsaken?

-Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter litt mer trykking....

... kan det faktisk virke som om det er lysene selv som er endel av problemet. Man skal ikke se bort ifra at andre ting også spiller sin rolle. Men når lysene er dimmet får ikke de lysene som er lengst unna senderen signalet. Dette er et ganske lite rom så si ledningsstrekket er ca. maks 25 meter til lengste punkt. Er det noen som har vært borti en slik utfordring? Er det senderen som er problemet? Da IR/RF senderen klarer å nå alle punkt uansett kontakt i hele leiligheten, eller er det dimmermodulene, eller er det signalet som sendes til dimming er av "dårligere kvalitet" enn signaler til on/off og all lights on/off? Burde jeg da ha ny CM15E eller burde jeg ha filtre eller burde jeg ha signalforsterkere eller burde jeg riva av meg håret i desperat fortvilelse?

-Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor kjøres makroen fra?

Fra hvor kjører du makroen?
    Kan ikke se at noen av de komponentene du beskriver kan kjøre makroer. Bruker du fjernkontroll, PC ....?

Har du prøvd forumet til Tronika?
    Der er ihvertfall min erfaring at du veldig raskt får svar fra de som driver butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makroen blir kjørt fra en CM15e Pro mener jeg den heter i farta.

Har prøvd der ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvd dette?

(Med fare for at det er du som er CMo i forumet på Tronika.)
    Har du prøvd dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dette som er problemet. For alle moduler er LW12, men de som blir sittendes "innenfor" en annen LW12 på kabeltrekket fra stikken jeg bruker sliter med å få signalet hvis noen av enhetene er dimmet. Det virker for meg som om de lager "støy" på linja når de er i dimmet modus. Derfor er ikke signalet sterkt nok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •