HDMI distribusjonsnett i hjemmet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI distribusjonsnett i hjemmet?

Jeg bygger for tiden hus og har lagt opp 2x cat6 kabler med uttak i stue/kontor/alle soverom, med sentral i teknisk rom i kjeller.

Siden jeg har 1 cat6 kabel ekstra, hvordan vil det fungere å kjøpe en HDMI matrix (f.eks. 4x4) og en slik:

xlobby news » News Archive » New HDMI V1.2 over single Cat5e, Cat6 Baluns

Da vil jeg kunne spre signaler fra parabol, BD-spiller, HTPC etc. vha. HDMI til hvert rom. Dette kan styres med IR-extenders og multi-fjernkontroll. Da slipper man med kun 1 stk dekoder-boks (m/kortavgift etc.), selv om det da kun er mulig å se på 1 kanal om gangen.

Noen meninger om hvordan dette vil fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg går også med en drøm om dette, nettopp for å kunne sentralisere og gjenbruke AV-kildene, samt å kunne gjemme bort støyende signalkilder (360, HTPC etc).

Jeg er dog litt avventende litt pga pris på et sånt system, samt litt pga usikkerhet på hvor stabilt dette er i drift.

Prisen for et 4x4 matrisesvitsjet system blir jo fort 20-30 lapper inkl. ekstendere, kabler og kontakter, i tillegg til selve svitsjen. Det føles vel noe overpriset, sikkert pga liten utbredelse av slike løsninger.

Det jeg også ser er jo at det varierer litt hvilken båndbredde en klarer å kjøre over en CAT-5 ekstender. For meg må det fungere like bra som en vanlig HDMI-kabel av god kvalitet, dvs gi mulighet for 1080p og full ukomprimert HD-lyd. Det jeg også ser er at noen systemer kan kjøre over én CAT5/6, mens andre trenger 2. Jeg regner med at ekstenderne som krever 2 linjer gir bedre båndbredde.

Jeg er som sagt litt usikker på stabiliteten. Jeg leser mye om problemer pga elektrisk støy fra andre apparater som gjør at linken droppes. Og det verste er at når linken først kommer ut av sync, så klarer den ikke å komme opp igjen, uten at ekstenderen må skrus av og på igjen.

Jeg håper at HDMI-distribusjon blir mer "mainstream" etterhvert, slik at prisen kommer litt ned, og at en kan være mer sikker på at det faktik vil fungere før en gjør investeringen.

I mellomtiden klarer jeg meg med å dele TV-tuner via DVBServer/DVBViewer og mediafiler via en hjemmeserver og media center. Dog hadde det vært fint å kunne bruke HTPC uten å ha én under hver TV.

Jeg lurer også på om det ikke skal være mulig å ekstende spillkontrollerne til Xbox360 på en måte.. De er vel egentlig basert på USB. Og USB kan jo forlenges via CAT5 det også.

Har du sett ut noen konkrete løsninger, eller?

\Jan H

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI-distribusjon er ikke bare enkelt. HDCP har nok noe av "skylden" for dette, og det er en av grunnene til at analogt VGA signal fortsatt benyttes utstrakt i videodistribusjon. Jeg husker ikke spesifikasjonene nøyaktig, men jeg vil tro at for full HD lyd og 1080P må du opp på 2 cat 5 kabler. Jeg ville nok gjort grundig research og testing før jeg bestemte meg for å handle inn et komplett distribusjonssystem til hjemmet basert på HDMI.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat5 kabel koster max 3 kr pr meter. Trekk aldri en, trekk heller 4 til hvert punkt!

...Også er vel ikke Cat6 så veldig mye dyrere nødvendigvis, men den er ofte noe tykkere... Også er den jo sertifisert til 10 ganger så høy hastighet, selvom man ofte klarer å oppnå gigabithastigheter med Cat5 og...

Moralen min er: Trekk så mange Cat6 som mulig, så er man ihvertfall sikker og framtidsrettet!! Plutelig vil du ha et nettverkspunkt i tillegg!

Og man får jo også analoge extendere... Alt fra composite til VGA...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de systemene som krever 2 stk cat5 kabler for å sende HDMI bruker den ene kabelen til HDCP. Du kan bruke kun 1 av kablene, men da får du ikke HDCP signal. Jeg tror derfor båndbredden blir omtrent den samme for systemer som bruker 1 og 2 ethernet kabler.

Planen var også å kjøpe alt utstyret i USA, hvor prisen er godt under 50% selv med en stigende dollarkurs.

Men jeg ser bekymringene med dette. Det er ikke noe verre enn et ustabilt system som hele familien irriterer seg over.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er fin: Gefen Inc. - 4x4 HDMI CAT5 Matrix
    Pakka er komplett med all elektronikken en trenger, inkl 4 stk receivere og fjernkontroller. Det fine er også at den har innebygget cat5-ekstenderen i selve svitsjen, som gir færre DC-adaptere å koble til.

Men så var det prisen da... 3400 USD (billigste tilbud jeg fant) er mye penger.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Pakka er komplett med all elektronikken en trenger, inkl 4 stk receivere og fjernkontroller. Det fine er også at den har innebygget cat5-ekstenderen i selve svitsjen, som gir færre DC-adaptere å koble til.

Den var flott! Prisen var vel litt i overkant. Begynner å helle mot at dette er såpass ferskt at det foreløpig er mye bugs/prøving-og-feiling etc, så jeg tror kanskje jeg venter med dette.

Jeg leste også en plass at HDMI-extendere ikke fungerer bra sammen med HDMIreceivere/switch/matrix, og da er man like langt. Tror kanskje jeg prøver med et rom av gangen for å sjekke hvordan dette fungerer.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygget nettopp hus selv, la opp 32mm trekkerør for 15m HDMI fra stue til kjeller, slik at jeg kan ha HTPC i kjelleren tilkoblet NAS. Da kan det stå å koke på full guffe uten at jeg hører noe støy i stuen. Har ennå ikke satt igang anlegget, men det gikk greit å trekke HDMI kabel gjennom et 32mm rør....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh

Spurte om pris på denne hos AVshop:

AVshop.no / GEFEN Matrix 4x4 HDMI over CAT5

Vurderer det, men synes det er ganske mye penger...

Hva synes dere?

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på diskusjonen her.

Jeg hoppet likså greit i det og bestilte en Grandbeing 4x4 HDMI Matrix fra eheitmann.no til min leilighet under opppussing. Den skal stå på et teknisk rom med ymse utstyr.

Som trådstarter har jeg også Cat6 til strategiske steder, men jeg har også 3 HDMI-runs så jeg får testet HDMI-biten uten Cat6-konvertere etc.

Nå har jeg ikke fått testet stort foreløpig, og det jeg er aller mest usikker på er litt avansert routing (samme bilde på 4-skjermer, eller bare 2., 2-skjemer hvor en er via en AV-receiver etc.) men jeg skal gi en grundig tilbakemelding så fort jeg får flyttet inn og kjøpt inn litt mer utstyr ;-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av em
    Spurte om pris på denne hos AVshop:

AVshop.no / GEFEN Matrix 4x4 HDMI over CAT5

Vurderer det, men synes det er ganske mye penger...

Hva synes dere?

Eirik

Det ser ut som et genialt produkt, men etter min mening altfor dyrt. Det vil da lønne seg å ha kildene stående ved hver enkelt skjerm. Har du sjekket pris i UISA? Tipper det er en god del å spare.

Min gjetning er at dette vil komme og bli mye mer utviklet innen kort tid (1-2 år), og jeg velger å vente foreløpig. Ser ut til at det er litt mye komplikasjoner når jeg søker på nettet om dette (bl.a. problemer med HDMI-over-catX som samkjøres med HDMI matrix osv.). Virker litt klønete mtp. at HDMI er en såpass ny standard, men det er visst HDCP som skaper mye av problemene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI over cat-kabler hadde jeg vært skeptisk til..

HDMI version 1.0–1.2a 1.3+
    Maximum signal bandwidth (MHz) 165 340
    Maximum TMDS bandwidth (Gbit/s) 4.95 10.2
    Maximum video bandwidth (Gbit/s) 3.96 8.16
    Maximum audio bandwidth (Mbit/s) 36.86 36.86

Det er litt av en båndbredde som går over dem ser du ..

10Gbit er slikt man bruker Fiber til i dataverden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cat 6 er vell sertifisert til 10gig på strekk opp til 40m eller noe sånt..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg også ser for meg et slikt system i huset mitt jeg pusser opp. Er nå i planlegging stadiet å lurer på hva jeg skal trekke av kabler for signaler (Bilde, Lyd, Nettverk).

Har vurdert som tråd starter å bruke Cat 6 for det meste. Kjekt å kunne holde seg til en kabel.

Lest litt om signal problemer som dere nevner. Og problemer som kan opp stå med ekstenderne.
    Så vil det da lønne seg for meg nå å trekke Cat 6 for dette formålet eller er det andre kabler som jeg heller burde velge?
    Er litt kjedlig å trekke på nytt. :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt ett par av disse ekstenderne:
    https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21489

De er veldig billige, så jeg er litt skeptisk til hvor bra de fungerer. Men det står at de skal takle 1080p over 50m.

Jeg kan poste resultater når jeg har mottatt og testet de, om noen uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring så langt med HDMI over Cat6 er så som så...

Jeg bruker EX0101-U01 ekstendern fra eheitmann.no, strekket er vel på rundt 12 meter.

Både 720p og 1080i går så det griner, men 1080p er litt mer tricky. 1080p@24Hz går fint, men ikke alle TVer støtter dette (spesiellt ikke små "soveroms"-TVer). Det begynner å gå gærent ved 1080p@50hz, og skikkelig gærent ved 1080@60hz.

Det blir rett og slett for mye data for enten ekstendern eller kablene. Satser på at det er kablene, men det er vanskelig å si uten å ha testet med flere ekstendere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs!!!

Mulig at HDMI er en utdøende standard??????

Neste digitale interface er DiiVA.

DiiVA Digital Interface for Video and Audio

Sitat:

Technology

DiiVA technology enables forward channel video up to 13.5Gbps which is capable of handling well beyond 1080p resolution video with Deep Color and high refresh rates. In addition, DiiVA enables a high-speed bi-directional hybrid data channel that can operates up to 2.25 Gbps.

The bi-directional hybrid channel can be divided into sub-channels that transport audio, control, bulk data. The protocol for the hybrid channel can be bridged to other wired and wireless interfaces allowing DiiVA interface products to easily connect to a home network of devices. DiiVA signaling layer is designed to run over a commodity cable such as CAT6A with only 4 pairs of differential pairs for cost-effective and rapid adoption.

Mange store produsenter har lyst å bruke denne...

Denne skal i prinsippet kunne kjøres via Cat6 datakabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som har prøvd dette nå ? på lengre strekk ? 30m etc..
    hvordan går det med patchepanel ? står jo at det ikke bør være brudd eller skjøting av kabel.. så er litt skeptisk her.. :|

RGi

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt opp HDMI matrix system til alle rom i huset, og hos meg fungerer dette helt supert. Jeg testet ut en rekke bokser og extendere før jeg fant noe som fungerte, og Gefen er et av merkene som skaffet meg mye hodebry og som jeg måtte gå bort fra. Jeg endte opp med et billig koreansk merke som har en 4x4 matrix boks til rundt kr. 3000 (som er utrolig billig). Jeg benytter videre HDMI til nettverk extendere mot hvert rom hvorav det lengste strekket er i underkant av 30 meter. Jeg har PC'en, digital tuner, Playstation og Blue-ray spiller tilknyttet matrix boksen, og alt styres med RF via Philips Pronto m/RF extender. Hele systemet kostet meg under kr. 20.000, og det fungerer helt supert med 1080p i alle rom. Billedkvaliteten er 100%. Jeg bruker en DVDO Edge videoprosessor for å oppskalere kilder til 1080P, og denne er tilknyttet Matrix boksen. Playstation kan jeg kun styre i 3 av 4 rom ettersom den benytter Bluetooth, og dette strekker seg ikke helt inn til rom 4, men der har jeg ikke noe bruk for den likevel.

Jeg har kun benyttet uskjermet Cat5 kabler, og det holder fint for 1080p hos meg. Det er med andre ord ikke nødvendig å legge opp Cat6 selv om mange sier at det vil være bedre.

Jeg har også lagt opp en ekstra USB til nettverk kabling slik at jeg har USB kontakt til PC'en i alle rom. Det betyr at jeg har kan bruke samme PC i alle rom, og jeg har et eget tastatur og mus plassert i alle rom. For å få bilde og lyd fra pc'en så kjører jeg en optisk kabel + en dvi kabel til videoprosessoren som gjør om dette til HDMI.

Jeg opplevde mye dropouts, sync problemer osv. med en rekke bokser, og det tok litt tid å finne ut av hvilke bokser som fungerte stabilt, men nå har systemet fungert uten problemer i flere måneder.

Mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoium
    Jeg har lagt opp HDMI matrix system til alle rom i huset, og hos meg fungerer dette helt supert. Jeg testet ut en rekke bokser og extendere før jeg fant noe som fungerte, og Gefen er et av merkene som skaffet meg mye hodebry og som jeg måtte gå bort fra. Jeg endte opp med et billig koreansk merke som har en 4x4 matrix boks til rundt kr. 3000 (som er utrolig billig). Jeg benytter videre HDMI til nettverk extendere mot hvert rom hvorav det lengste strekket er i underkant av 30 meter. Jeg har PC'en, digital tuner, Playstation og Blue-ray spiller tilknyttet matrix boksen, og alt styres med RF via Philips Pronto m/RF extender. Hele systemet kostet meg under kr. 20.000, og det fungerer helt supert med 1080p i alle rom. Billedkvaliteten er 100%. Jeg bruker en DVDO Edge videoprosessor for å oppskalere kilder til 1080P, og denne er tilknyttet Matrix boksen. Playstation kan jeg kun styre i 3 av 4 rom ettersom den benytter Bluetooth, og dette strekker seg ikke helt inn til rom 4, men der har jeg ikke noe bruk for den likevel.

Jeg har kun benyttet uskjermet Cat5 kabler, og det holder fint for 1080p hos meg. Det er med andre ord ikke nødvendig å legge opp Cat6 selv om mange sier at det vil være bedre.

Jeg har også lagt opp en ekstra USB til nettverk kabling slik at jeg har USB kontakt til PC'en i alle rom. Det betyr at jeg har kan bruke samme PC i alle rom, og jeg har et eget tastatur og mus plassert i alle rom. For å få bilde og lyd fra pc'en så kjører jeg en optisk kabel + en dvi kabel til videoprosessoren som gjør om dette til HDMI.

Jeg opplevde mye dropouts, sync problemer osv. med en rekke bokser, og det tok litt tid å finne ut av hvilke bokser som fungerte stabilt, men nå har systemet fungert uten problemer i flere måneder.

Mvh
    Thomas
    Hvordan kan du skrive noe slikt uten å fortelle noe om hva utstyret heter/hvor man får kjøpt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •