Oppsett av Linux server - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 36 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 710
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, hadde 'map to guest = bad user', men måtte sette 'security = share' og 'guest account = b'.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Nei, hadde 'map to guest = bad user', men måtte sette 'security = share' og 'guest account = b'.
    Ok, men da kjører du med en annen form for deling enn det jeg gjør.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg skal sette sammen en maskin som jeg har tenkt å bruke som en server. Jeg skal mest sannsynlig bruke Ubuntu. Men før jeg setter igang så lurer jeg på om det går bra å koble en slik server til nettverket mitt gjennom det trådløse nettverket? Altså bruke et trådløst nettverkskort.
    Jeg skjønner at det ikke er optimalt men det er ingen annen utvei, dessverre.

Og jeg er veldig usikker på om jeg skal velge en Intel Atom prossessor eller gå for en Intel Pentium E5300? Problemet med Atom er at jeg bare finner hovedkort med kun 2 Sata tilkoblinger og en PCI. Jeg syns det er litt lite dersom jeg skal bruke mer enn 2 harddisker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle informere om at nettsidene mine i form av marsboer.net kommer til å tas ned utpå nyåret. Den private delen av sidene mine kommer til å leve videre under et annet domenenavn (nixuser.net) her hjemme når jeg forhåpentligvis får fiber rundt nyttår mens guidedelen ikke vil komme opp igjen.
    Dette skyldes at jeg ikke ønsker å prioritere tid på å oppdatere guiden i fremtiden og da passer det å ta den ned ved bytting av webhost.

Bare til info for de som eventuelt vurderer å gjennomføre guiden.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du får ha takk for at du skrev guiden, den har vært nyttig.

Jeg endte opp med et litt annerledes oppsett enn det du beskrev. Men det var guiden din som fikk en Linux hjemmeserver til å se ut som et overkommelig prosjekt, og gjorde at jeg prøvde meg i det hele tatt.

Hjertelig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sliter med linux

Hei.

Ikke mye liv her, har alle fått det til utenom meg?

Jeg stopper på statisk ip adresse og får denne beskjeden:
    error writing etc/network/interfaces permission denied

Har forøvrig satt det opp akkurat som marsboer i del 5...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WackenSS
    Hei.

Du er vel innlogget som en vanlig bruker og ikke root tenker jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WackenSS
    Hei.

Som Marsboer sier, høres ut som om du prøvde å redigere fila som vanlig bruker.
    Et annet alternativ kan være å tildele en statisk IP-adresse i routeren din, om du har den muligheten. Vet ikke hva som er "best"; selv hadde jeg tidligere tildelt faste IPer til de andre PCene i huset via router, så jeg valgte den tilnærmingen til server-IP også.

Mvh

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du anbefaler Intel PRO/1000PT, ville det ikke være lurere å gå for Intel PRO/1000CT som er et nyere kort etter hva jeg har forstått og også billigere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om PT har utgått. Synd. CT er et dårligere kort. Det støtter blant annet ikke VLAN så langt jeg kan se. Det at det mangler en del typiske "server"-features er det som gjør det billigere.

Ser ut som om man må opp på MT for å få de kortene som er skikkelig egnet for serverbruk nå. De koster fort rundt 1000-lappen. PT var fine, så langt jeg kunne se var det rett og slett serverkortene, men uten multi-core støtten i driveren. På en måte en rimelig mellomting mellom et rent desktop-kort som CT og serverutgaven, MT. Men det er vel dette Intel også har innsett.

Men men, jeg hadde nok valgt CT dersom du ikke er over gjennomsnittlig nerd slik som meg. Jeg har veldig sansen for å ha muligheten for VLAN (802.1q). Ytelsesmessig vil CT være midt i blinken og gi deg maksimal gigabit-ytelse - selv om dual-port MT-kortet jeg har hjemme ser ut til å bruke en god del mindre CPU enn PT-kortet mitt om jeg belaster det maksimalt. Det er med andre ord noe i å kjøpe server-utgavene dersom du virkelig skal kjøre serveren

Selv ser jeg etter muligheten for å øke båndbredden via det håpløst utdaterte gigabit-grensesnittet vi har i dag. Har jo søren meg hatt gigabit de siste 6-7 årene, eller kanskje mer, så vidt jeg husker. Det bør snart dumpes nå som SSD-disker blir vanligere og disse fyller uten problemer en gigabit-link, i hvertfall i én retning. Serverraidet mitt leser kontinuerlig over 500MB/s og skriver kontinuerlig over 460MB/s dersom jeg overfører større filer, noe som er så og si alt jeg gjør (FLAC, film, speilrefleks-bilder, blu-ray ISO'er o.l)

Testa med en overføring fra software RAID5 til HW-RAID5 internt på serveren. En 49GB stor blu-ray ISO tok 2 min og 41 sekunder å kopiere, dvs rett i underkant av 300MB/s. Dette er det maksimale som software raidet klarer å lese med sine 4 disker, så jeg måtte benchmarke for å finne ut den reelle maksytelsen på HW-RAIDet mitt.

Med andre ord trenger jeg minst 5Gbit/s båndbredde mot serveren fra arbeidsstasjonen min for å få høstet ytelsen over nettverket. Per nå går det bra siden mine 2 raptorer i RAID0 uansett har nok med å fylle 1gb linken. Men når disse snart blir byttet ut med 2 stk SSD i RAID0 må jeg nok se på en løsning som enten bruker infiniband eller 10Gbit/s på en direkte dedikert link mellom arbeidsstasjonen og serveren.
    10gbit/s nettverk er forøvrig en svært god grunn til å kjøpe quad-core til serveren i dag (Q9550 koster ca 1500 og er et vilt bra kjøp). Selv gigabit er ganske hard på CPU-bruken uten et skikkelig nettverkskort. 10gbit krever massive ressurser.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Men men, jeg hadde nok valgt CT dersom du ikke er over gjennomsnittlig nerd slik som meg.

Jeg har veldig sansen for å ha muligheten for VLAN (802.1q).
    Etter å lest innlegget ditt, er du nok noen hakk over meg ja, selv om jeg kan forstå grunnen din

Grunnen til at jeg nevnte det med CT versjonen var for at jeg leste en tråd hvor dem(folk på et forum) mente at CT støttet alt som PT hadde og at det i tillegg var nyere så da var det ikke noe vanskelig valg.

Hva er vlan? Eller det wlan du mener?

En ting ang mitt LAN, så kommer mye til å gå over power-net, da det ikke ligger cat kabler i veggen i dag og jeg ønsker verken og rive veggene for å legge det inn eller legge det på vegg, så derfor må det gå over strømnettet hos meg tror jeg. Hørt en del bra om Devolo 200.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Etter å lest innlegget ditt, er du nok noen hakk over meg ja, selv om jeg kan forstå grunnen din

Grunnen til at jeg nevnte det med CT versjonen var for at jeg leste en tråd hvor dem(folk på et forum) mente at CT støttet alt som PT hadde og at det i tillegg var nyere så da var det ikke noe vanskelig valg.

Hva er vlan? Eller det wlan du mener?

En ting ang mitt LAN, så kommer mye til å gå over power-net, da det ikke ligger cat kabler i veggen i dag og jeg ønsker verken og rive veggene for å legge det inn eller legge det på vegg, så derfor må det gå over strømnettet hos meg tror jeg. Hørt en del bra om Devolo 200.
    CT støtter ikke alt som PT hadde, blant annet ikke VLAN (IKKE WLAN, VLAN går ut på å segmentere et fysisk switchet ethernet-nettverk i flere virtuelle LAN i stedet for å kjøre separat utstyr og separat kabling, noe som krever at du også bruker en managed switch med VLAN-støtte, slik som jeg gjør)

CT er en ren desktop-utgave, PT er et rimelig serverkort, MT er et fullblods serverkort. Dette er også slik Intel selv rangerer kortene på sidene deres.
    Men PT er nå utgående. CT er ikke erstatteren for PT, det er rett og slett et kort som er rettet mot desktop-maskiner og ikke servere. Slik jeg ser det får ikke PT noen erstatter, noe som virker logisk siden det da blir et mye klarere skille mellom desktop og server-kortene.

I praksis vil du aldri merke forskjell på CT og PT, siden forskjellen går på features du ikke bruker.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde faktisk helt glemt denne tråden inntil jeg så den i aktive innlegg-lista...

Siden 2008 har jeg fylt 9.1TB boksen, og har nå oppgradert den gamle 10x500GB boksen med 16x1.5TB (RAID6 - 19.1TB formatert).. så tick-tock oppgraderingsopplegget mitt ser ut til å funke. Neste oppgradering er planlagt til begynnelsen av 2011, da skal 12x1TB boksen få litt stell. Total diskplass er nå litt over 28TB og jeg har speilet alle data. Dette vil bli ryddet opp i over tid, så kun viktige data blir speilet, så har jeg plass å gro på til viktige filer og.

Speiling av gammel server.. dette tar tid selv med gigabit ethernet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags RAID-kontroller er det du kjører? 16-portern fra HighPoint?

Bruker du software eller hw-RAID?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en 3ware 9500S-12 som satakontroller (bruker altså ikke raidfunksjonaliteten) + 4 porter på intel-chipset. Bruker linux mdraid6 uten hotspares. Måtte bytte til 64bit kernel og userspace for å få filsystem over 16TB, og måtte rebuilde raidet med 256K chunk size for å få akseptabel ytelse (205MB/s write, 450MB/s read), derfor er det to "fyllinger" i siste grafen... Har planlagt innkjøp av UPS for å unngå potensielt datatap ved strømbrudd.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg bruker en 3ware 9500S-12 som satakontroller (bruker altså ikke raidfunksjonaliteten) + 4 porter på intel-chipset. Bruker linux mdraid6 uten hotspares. Måtte bytte til 64bit kernel og userspace for å få filsystem over 16TB, og måtte rebuilde raidet med 256K chunk size for å få akseptabel ytelse (205MB/s write, 450MB/s read), derfor er det to "fyllinger" i siste grafen... Har planlagt innkjøp av UPS for å unngå potensielt datatap ved strømbrudd.
    Får du ekte IT-passthrough med 3ware-kontrolleren da?
    De HW-RAID-kontrollerne jeg har vært borti må alltid initialisere diskene før de kan brukes, selv i JBOD. Med andre ord har RAID-kontrolleren lagt sine klamme fingrer på disken slik at jeg selv om jeg kjører software RAID er avhengig av en tilsvarende RAID-kontroller for å lese diskene. Eller trenger man ikke dette på 3ware kontrolleren? Eller er det viktigste for deg å få et RAID som spanner over alle S-ATA-porter i maskina?

Dette ser du ved at du kan sjekke hva slags disknavn OSet ser. Ser de den reelle disken er alt bra, hvis ikke vil du se navnet som RAID-kontrolleren presenterer disken med.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raidkontrollere som holder vann takler sånt uten problem. 3ware-kontrollere eksporterer ubrukte disker som JBOD så lenge den er innstilt til det, da tukler den ikke med diskene på noen måte.

Feks:

Kode:
    # lshw -short -c disk
    H/W path             Device     Class      Description
    ======================================================
    /0/100/1c/0/1/0.0.0  /dev/sda   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.1.0  /dev/sdb   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.2.0  /dev/sdc   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.3.0  /dev/sdd   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.4.0  /dev/sde   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.5.0  /dev/sdf   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.6.0  /dev/sdg   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.7.0  /dev/sdh   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.8.0  /dev/sdi   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.9.0  /dev/sdj   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.a.0  /dev/sdk   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.b.0  /dev/sdl   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1f.1/0/0      /dev/hda   disk       320GB SAMSUNG HD320LD
    /0/100/1f.2/0        /dev/sdm   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/1        /dev/sdn   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/2        /dev/sdo   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/3        /dev/sdp   disk       1500GB ST31500541AS
    Jeg har også full SMART-tilgang til diskene, uavhengig av om man har satt opp HWraid eller ei, så kan SMART-verdiene overvåkes i det programmet man selv velger, og også få tilgang til disktemp uten å måtte bruke programvaren til kontrollerprodusent. Dette gjør at jeg kan ha diskovervåkning i munin, så har jeg full oversikt over hva som skjer.

Feks:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Raidkontrollere som holder vann takler sånt uten problem. 3ware-kontrollere eksporterer ubrukte disker som JBOD så lenge den er innstilt til det, da tukler den ikke med diskene på noen måte.

Feks:

Kode:
    # lshw -short -c disk
    H/W path             Device     Class      Description
    ======================================================
    /0/100/1c/0/1/0.0.0  /dev/sda   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.1.0  /dev/sdb   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.2.0  /dev/sdc   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.3.0  /dev/sdd   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.4.0  /dev/sde   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.5.0  /dev/sdf   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.6.0  /dev/sdg   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.7.0  /dev/sdh   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.8.0  /dev/sdi   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.9.0  /dev/sdj   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.a.0  /dev/sdk   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1c/0/1/0.b.0  /dev/sdl   disk       1500GB 9500S-12   DISK
    /0/100/1f.1/0/0      /dev/hda   disk       320GB SAMSUNG HD320LD
    /0/100/1f.2/0        /dev/sdm   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/1        /dev/sdn   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/2        /dev/sdo   disk       1500GB ST31500541AS
    /0/100/1f.2/3        /dev/sdp   disk       1500GB ST31500541AS
    Jeg har også full SMART-tilgang til diskene, uavhengig av om man har satt opp HWraid eller ei, så kan SMART-verdiene overvåkes i det programmet man selv velger, og også få tilgang til disktemp uten å måtte bruke programvaren til kontrollerprodusent. Dette gjør at jeg kan ha diskovervåkning i munin, så har jeg full oversikt over hva som skjer.

Feks:
    Hmm, diskene dine eksporteres jo som RAID-kontroller disker, dvs uten sitt originale navn. Dvs at RAID-kontrolleren din er inne i loopen på et eller annet vis. Er du sikker på at du ikke har initialisert diskene på RAID-kontrolleren? Ønsket oppførsel for sw-RAID, dvs slik man ville ha fått med en HBA i IT-moduse i stedet for RAID-kontroller, er jo at diskene fremstår som seg selv for OS'et, akkurat slik som på chipset-kontrolleren. Men siden SMART fungerer så er jo det et håp om at RAID-kontrolleren ikke har gjort noe med diskene, selv om den tydeligvis legger seg mellom OS og diskene med tanke på at navnet på diskene blir endret.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er sikker på det. Kan lage "single disk" devices også uten at det blir noe kluss om jeg plugger diskene i en annen kontroller. Slik raidkontrolleren er konfigurert nå så fungerer den som en ren SATA-kontroller, selv om den "setter navnet sitt" på diskene den eksporterer.

Ellers er det litt unødvendig å quote et såpass stort innlegg når du svarer det direkte

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Latskapen lenge leve