Oppsett av Linux server - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 36 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med ytelse

Hei,

Da har jeg handlet det som jeg skrev i en tidligere melding(byttet til 1.5TB disker), og satt opp etter marsboer sin guide.

Jeg får gode resultater når jeg kjører iperf client på Debian mot Vista, men ganske dårlige resultater når jeg kjører andre veien.
    Når jeg skriver filer fra Debian til Vista får ca 18 MB/sec, mens fra Vista til Debian får jeg rundt 48 MB/sec i snitt.

Her ser dere en skjermdump når jeg har kjørt iperf i begge retninger, samt overvåket nettverkesbruken i Vista:
    Vedlegg 49079

Har dere noen formeninger om hva som kan være 'galt'?

Vista-maskinen er en DELL Precision M4300:
    PRECISION M4300 : CORE2 DUO T7500 2.2GHz
    MEMORY : 4096MB (2X2048) 667MHZ DDR2
    HARD DRIVE : 160GB (7200RPM) SERIAL ATA

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geewizz
    Hei,

Da har jeg handlet det som jeg skrev i en tidligere melding(byttet til 1.5TB disker), og satt opp etter marsboer sin guide.

Jeg får gode resultater når jeg kjører iperf client på Debian mot Vista, men ganske dårlige resultater når jeg kjører andre veien.
    Når jeg skriver filer fra Debian til Vista får ca 18 MB/sec, mens fra Vista til Debian får jeg rundt 48 MB/sec i snitt.

Her ser dere en skjermdump når jeg har kjørt iperf i begge retninger, samt overvåket nettverkesbruken i Vista:
    Vedlegg 49079

Har dere noen formeninger om hva som kan være 'galt'?

Vista-maskinen er en DELL Precision M4300:
    PRECISION M4300 : CORE2 DUO T7500 2.2GHz
    MEMORY : 4096MB (2X2048) 667MHZ DDR2
    HARD DRIVE : 160GB (7200RPM) SERIAL ATA
    Dette skyldes 99,9% sikkert nettverkskortimplementasjonen på laptopen din. Har selv en Intel Core 2 Duo laptop, og jeg får heller ikke makset gigabitlinken med den. Dette skyldes da nettverkskortet og måten dette er implementert på. Både båndbreddemessig, samt at det sannsynligvis er optimalisert for minst mulig strømbruk og ikke for ordentlig ytelse.

Det jeg ville gjort for å prøve å sjekke hva jeg maksimalt kan få gjennom er:
    1. Prøv å kjør testen med laptop direkte tilkoblet server for å eliminere en eventuell dårlig switch.
    2. Finne og laste ned de aller nyeste nettverkskortdriverne for laptopen
    3. Restarte Vista og kjøre testen uten noen andre programmer oppe (du kan jo også restarte Debian-serveren før du kjører testen bare for sikkerhets skyld, selv om jeg aldri har opplevd at den har trengt dette)

Det du får av resultater da er mest sannsynlig det beste du kommer til å få med laptopen.

Selve serveren går nok for full spiker siden du til og med kostet på deg et PCI-e server NIC fra Intel, jeg har ihvertfall aldri opplevd noe annet med Debian og et Intel NIC.

Hastighetene dine ved filoverføring skyldes også laptopen din. 18MB/s reell skrivehastighet (Debian til Vista) er nok dessverre ganske normalt for laptop harddisker. Jeg klarer selv opp mot 100MB/s, men jeg har to 10000 RPMs harddisker i RAID0 på Vista maskinen. Disken din er heller ikke rask nok til å lese med en hastighet som kan få særlig mer enn 48MB/s til serveren. Mine klarer glatt 125MB/s fra Vista til Debian (går da direkte til RAM på serveren, og skrives til RAID-arrayet i bakgrunnen), men igjen er det jo snakk om en helt annen type disker.

Med andre ord går man kraftig på bekostning av ytelse med laptop, men de fleste innser ikke hvor mye før man faktisk ser reelle tall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med ytelse (2)

Litt mer info, jeg også kjørt litt overvåking over nettverket ved ren filoverføring. Overførte 1 fil på ca 1GB i begge retninger
    Vista -> Debian kan dere se i første "batch", mens Debian -> Vista i andre "batch" på vedlagte skjermdump:

Vedlegg 49082

Er det vanlig at det går såpass i "rykk" og napp?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dette skyldes 99,9% sikkert nettverkskortimplementasjonen på laptopen din. Har selv en Intel Core 2 Duo laptop, og jeg får heller ikke makset gigabitlinken med den. Dette skyldes da nettverkskortet og måten dette er implementert på. Både båndbreddemessig, samt at det sannsynligvis er optimalisert for minst mulig strømbruk og ikke for ordentlig ytelse.

Det jeg ville gjort for å prøve å sjekke hva jeg maksimalt kan få gjennom er:
    1. Prøv å kjør testen med laptop direkte tilkoblet server for å eliminere en eventuell dårlig switch.
    2. Finne og laste ned de aller nyeste nettverkskortdriverne for laptopen
    3. Restarte Vista og kjøre testen uten noen andre programmer oppe (du kan jo også restarte Debian-serveren før du kjører testen bare for sikkerhets skyld, selv om jeg aldri har opplevd at den har trengt dette)

Det du får av resultater da er mest sannsynlig det beste du kommer til å få med laptopen.

Selve serveren går nok for full spiker siden du til og med kostet på deg et PCI-e server NIC fra Intel, jeg har ihvertfall aldri opplevd noe annet med Debian og et Intel NIC.

Hastighetene dine ved filoverføring skyldes også laptopen din. 18MB/s reell skrivehastighet (Debian til Vista) er nok dessverre ganske normalt for laptop harddisker. Jeg klarer selv opp mot 100MB/s, men jeg har to 10000 RPMs harddisker i RAID0 på Vista maskinen. Disken din er heller ikke rask nok til å lese med en hastighet som kan få særlig mer enn 48MB/s til serveren. Mine klarer glatt 125MB/s fra Vista til Debian (går da direkte til RAM på serveren, og skrives til RAID-arrayet i bakgrunnen), men igjen er det jo snakk om en helt annen type disker.

Med andre ord går man kraftig på bekostning av ytelse med laptop, men de fleste innser ikke hvor mye før man faktisk ser reelle tall.
    Det var godt å høre, jeg har ikke tenkt å bruke denne til å spille av ting på filserveren heller, men det var den som var mest "handy" å teste med.

Takk for all hjelp, og utrolig bra guide! Nå skal jeg sette opp Windows 7 i VMware på Debian, på en lørdagskveld....hah!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et screenshot som jeg laget nå som viser en filoverføring fra min Debian server til min Vistamaskin. 1GB går dessverre så fort over at jeg sliter med å få en "lang" graf for å vise om det går "hakkete" eller ei.

Svaret er vel at det går hakkete dersom andre applikasjoner også prøver å lese fra disken din samtidig. Det er derfor ting som tyder på at noen andre programmer leser fra laptopdisken din i bakgrunnen, noe som ødelegger kontinuiteten.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et image på over 8GB på serveren og da ble resultatet slik som vedlagt screenshot (Debian til Vista)

Jeg har imidlertid kun to disker i raid0 som også fungerer som OS-disker, så også mine disker blir nok rammet av random OS-aktivitet. Det er med andre ord vanskelig å avgjøre om den litt ujevne hastigheten skyldes diskene i serveren eller på Windows-maskina uten å ha en dedikert disk i Vista-maskina.

Edit: Lol, jeg fant akkurat ut at jeg presterte å kjøre denne testen akkurat når den nattlige backuprutinen av serveren min startet, noe som forklarer den store "dipen". Skal se om jeg får kjørt en ny test.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, her er samme 8GB overført, men uten at det går backup samtidig...

Én ting er i hvertfall sikkert, og det er at dette går så det griner! 8GB er så stort at det utelukker all form for RAM-caching o.l også, så dette er reell kontinuerlig overføringshastighet. Ligger på rundt 90% utnyttelsesgrad på gigabitlinken kontinuerlig i download fra serveren, men sannsynligvis er det også nå diskene i Vista maskina som ikke klarer mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kunne vært så snille og laget en handlekurv på hw.no til meg?

Jeg trenger "det meste" utenom harddisker. Vil gjerne at den skal være så billig så mye, men ikke så billig at det går nevneverdig utover ytelser og slikt.

Hadde også vært greit å kunne hatt muligheten til å legge til endel harddisker uten å måtte kabinett og hk.

Serveren skal brukes som filserver, med streaming av bl.a. 1080P-filer rundtom.

Når det gjelder SW skal denne guiden følges.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, her er mitt forslag, en mindre variasjon over det jeg kjøpte selv:
    E5200-basert hjemmeserver
    Inkluderer en systemdisk, men ingen lagring eller optisk drev. Hvis du ender opp med masse harddisker - mer enn 1 - trenger du antagelig en ekstra vifte, det trengte jeg.

Siden jeg mest er på trådløst nett har jeg ikke noe spesielt behov for å flomme et gigabit-nettverk, så jeg har skippet separat nettverkskort - gigabit-nettverket integrert i hovedkortet er bra nok for mine behov.

Foreslår du henter inn et par forslag til før du bestemmer deg.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utmerket guide, hvordan vil denne være sammen med Ubuntu server kontra Debian? Ettersom Ubuntu er bygget på debian.

Du skulle også laget et PDF dokument av guiden din

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Utmerket guide, hvordan vil denne være sammen med Ubuntu server kontra Debian? Ettersom Ubuntu er bygget på debian.

Du skulle også laget et PDF dokument av guiden din
    Skulle gå helt fint med Ubuntu også, men det er ingen grunn til å bruke Ubuntu i stedet for Debian med mindre du har noen bruksområder som har godt av mer bleeding-edge funksjonalitet (les: bruke den som HTPC i tillegg f.eks)

PDF.. Finnes sikkert et eller annet konverteringsverktøy jeg kan bruke til dette.

Jeg har imidlertid både utvidet og forfinet funksjonaliteten på denne serveren:
    1. software RAID5 med automatisk varsling på e-post dersom en disk feiler
    2. aktivering av strømsparing på CPUene
    3. hotswap av disker
    4. preventiv diskstatus sjekking via S.M.A.R.T for å varsles om disker som holder på å feile før de faktisk svikter
    5. automatisert torrent klient (kjører ikke lenger vmware med Windows på serveren etter at jeg fant ut om rtorrent))
    6. script som automatisk sjekker den eksterne IPen til serveren din ut mot internett og varsler om endringer på mail slik at du til enhver tid kan nå serveren (f.eks via SSH) fra hvor som helst uten å ha fast IP-adresse eller et domenenavn, selv om IPen endres i ny og ne
    7. script for automatisert backup av viktige konfigurasjonsfiler
    8. full daglig backup av innholdet på filserver (det du evt. måtte ønske) til en annen linux-maskin med 180 dagers retention med full mailvarsling
    9. enkel optimalisering av Intel NIC og disksystem.
    10. samt flere andre ting som er mer spesifikt for min del og ikke nødvendigvis av generell interesse.

Kort sagt er serveren løftet fra en enkel husholdningsserver til en fullblods blodseriøs filserver som sannsynligvis er mer robust enn mye som står rundt omkring i mange bedrifter.

Det som står i guiden er imidlertid like gyldig fremdeles, men det er bare mer å hente...
    Men det er bare det at det er så utrolig tiltak å revidere guiden:-|

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i det med hvorfor ikke bare kaste seg på DEbian i stedet for Ubuntu. Jeg har bare vært borti Ubuntu litt før, det var der for jeg tenkte.

Mitt scenario er slik:
    Program:
    -VMware (kjører en ubutu server)
    -Squeezecenter
    -TVersity (streamer tv-serier til en xbox 360)
    -uTorrent
    Funksjoner:
    -Filserver (musikk og film/tv)
    -Backup (bilder og dokumenter)
    -Ftp server
    -Remote desktop

Jeg har 5 disker i den, 250GB, 2x250GB(speilet), 500GB og 750GB. De viktigste diskene er de 2x250GB og den på 750GB. Hvordan skal jeg få konvertert dem diskene uten å måtte slette dataene? Dette er jo NTFS disker.

I tillegg så pleier jeg å ta ut en backup fra serveren i blant på en ekstern 250GB usb disk.

Litt usikker på hvordan jeg vil at disk oppsettet mitt skal bli også under et eventuelt Debian oppsett med vmware. Testet faktisk vmware nettopp i ubuntu(som kjøres allerede via vmware) og det funket ypperlig, alt fra installasjon til jeg skulle opprette et test os, da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne opprette en virtual maskin under en annen virtual maskin.

Vet ikke om det er så mye å svare på her, men jeg må bare tenke litt høyt før jeg realiserer debian serveren.

Serveren er forresten en Pentium D 950 med 4GB ram.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par kommentarer/spm.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Skulle gå helt fint med Ubuntu også, men det er ingen grunn til å bruke Ubuntu i stedet for Debian med mindre du har noen bruksområder som har godt av mer bleeding-edge funksjonalitet (les: bruke den som HTPC i tillegg f.eks)

PDF.. Finnes sikkert et eller annet konverteringsverktøy jeg kan bruke til dette.

Jeg har imidlertid både utvidet og forfinet funksjonaliteten på denne serveren:
    1. software RAID5 med automatisk varsling på e-post dersom en disk feiler
    2. aktivering av strømsparing på CPUene
    3. hotswap av disker
    4. preventiv diskstatus sjekking via S.M.A.R.T for å varsles om disker som holder på å feile før de faktisk svikter
    5. automatisert torrent klient (kjører ikke lenger vmware med Windows på serveren etter at jeg fant ut om rtorrent))
    6. script som automatisk sjekker den eksterne IPen til serveren din ut mot internett og varsler om endringer på mail slik at du til enhver tid kan nå serveren (f.eks via SSH) fra hvor som helst uten å ha fast IP-adresse eller et domenenavn, selv om IPen endres i ny og ne
    7. script for automatisert backup av viktige konfigurasjonsfiler
    8. full daglig backup av innholdet på filserver (det du evt. måtte ønske) til en annen linux-maskin med 180 dagers retention med full mailvarsling
    9. enkel optimalisering av Intel NIC og disksystem.
    10. samt flere andre ting som er mer spesifikt for min del og ikke nødvendigvis av generell interesse.

Kort sagt er serveren løftet fra en enkel husholdningsserver til en fullblods blodseriøs filserver som sannsynligvis er mer robust enn mye som står rundt omkring i mange bedrifter.

Det som står i guiden er imidlertid like gyldig fremdeles, men det er bare mer å hente...
    Men det er bare det at det er så utrolig tiltak å revidere guiden:-|
    Jeg er meget interessert i å høre mer om 4.) og 9.) om du har tid. Ang punkt 6.), hvorfor bruker du ikke dyndns? da slipper du styret med IP-adresser. Tipper scriptet du har installert fungerer ganske likt som scriptet som rapporterer IP-adressen til DynDNS.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geewizz
    Jeg er meget interessert i å høre mer om 4.) og 9.) om du har tid. Ang punkt 6.), hvorfor bruker du ikke dyndns? da slipper du styret med IP-adresser. Tipper scriptet du har installert fungerer ganske likt som scriptet som rapporterer IP-adressen til DynDNS.
    Jeg har en aversjon mot dyndns av en eller annen grunn. Synes det blir alt for hobby med et slikt domenenavn man da får, samt at man må logge på en tjeneste som det skal rapporteres til.

DynDNS fungerer nok glimrende i praksis så her er det bare nerden i meg som får vondt langt inni sjela så fort jeg hører ordet dyndns. Dessuten er det mye morsommere å lage et script fra scratch selv Det er enkelt når man først har lært seg noen småting.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt scenario er slik:
    Program:
    -VMware (kjører en ubutu server)
    -Squeezecenter
    -TVersity (streamer tv-serier til en xbox 360)
    -uTorrent
    Funksjoner:
    -Filserver (musikk og film/tv)
    -Backup (bilder og dokumenter)
    -Ftp server
    -Remote desktop
    Du trenger faktisk ikke Windows om du ikke har flere behov enn dette.
    Alt dette er forholdsvis enkelt å sette opp, med unntak av PS3 Media Server som er litt mer komplisert enn det andre.
    - Squeezecenter har native automatisk installasjon på Debian
    - TVersity funker ikke i Linux,men du kan bruke PS3 Media Server. En kompis av meg bruker denne med transcoding av ustøttede formater rett på Debian uten GUI og dette fungerer i følge han fint. Programmet fikk nylig støtte for xbox 360 så det kan fint brukes. Her finnes det flere guider på nett som er rettet mot Ubuntu/Debian baserte distroer.
    - utorrent er kjempebra, men jeg synes faktisk rtorrent er enda råere. Den kjører også via ncurses ("kommandolinje-GUI") så den er enkel å sjekke via SSH.
    Denne er også bare å installere via apt i Debian
    - Filserver. Der bruker vi Samba mot Windows klienter slik som i guiden.
    - Backup. Her bruker jeg rsync. Den støtter alt man trenger for en fullblods backupløsning med backupversjoner langt bakover i tid uten å trenge særlig mer diskplass.
    - FTP-server. Enkel å sette opp i Debian
    - Remote Desktop. Ikke aktuelt siden serveren kjører uten GUI. Denne blir erstattet med SSH.

Jeg sier ikke at dette vil være noe bedre enn Windows-løsningen, bare at du kan få all funksjonaliteten uten noe "tap" i funksjonaliteskvalitet, snarere tvert i mot.
    Men jo mer du kjører i Linux, jo mer fordres det jo at motivasjonen er tilstede for å lete frem og lese dokumentasjon, man-pages og guider, så jeg vil ikke anbefale en fullblods Linux-løsning om du blir forbanna dersom ting ikke umiddelbart kan forstås uten å lese noe bakgrunnsstoff.

Når det gjelder diskene dine med NTFS, så kan disse så vidt jeg vet IKKE konverteres til ext3 uten å fjerne data. Men siden du har så mange disker så kan du kanskje få til noe ved hjelp av kløktig kopiering og omstokking mellom diskene?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet å testet litt nå med en Debian server i VMware. Jeg la til en disk til, så jeg kunne dele /storage/disk2 i tillegg, smb.conf ser slik ut da:

[disk1]
    comment = disk1
    path = /storage/disk1
    browseable = yes
    read only = no
    guest ok = yes
    guest account = nobody
    guest only = yes

[disk2]
    comment = disk2
    path = /storage/disk2
    browseable = yes
    read only = no
    guest ok = yes
    guest account = nobody
    guest only = yes

Men jeg får kun tilgang til disk1, jeg kan se både disk1 og disk2, men prøver jeg å åpne disk2 fra min laptop så får jeg bare: \\debiantest\disk2 er utilgjengelig. 'df-h' gir meg dette:

debiantest:/etc/samba# df -h
    Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
    /dev/sda1 2.8G 575M 2.1G 22% /
    tmpfs 981M 0 981M 0% /lib/init/rw
    udev 10M 96K 10M 1% /dev
    tmpfs 981M 0 981M 0% /dev/shm
    /dev/sdb1 4.0G 73M 3.7G 2% /storage/disk1
    /dev/sdc1 5.0G 139M 4.6G 3% /storage/disk2
    debiantest:/etc/samba#

Alt ser jo bra ut, vil tippe det er noe i smb.conf jeg har gjort feil!?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Har sittet å testet litt nå med en Debian server i VMware. Jeg la til en disk til, så jeg kunne dele /storage/disk2 i tillegg, smb.conf ser slik ut da:

[disk1]
    comment = disk1
    path = /storage/disk1
    browseable = yes
    read only = no
    guest ok = yes
    guest account = nobody
    guest only = yes

[disk2]
    comment = disk2
    path = /storage/disk2
    browseable = yes
    read only = no
    guest ok = yes
    guest account = nobody

Men jeg får kun tilgang til disk1, jeg kan se både disk1 og disk2, men prøver jeg å åpne disk2 fra min laptop så får jeg bare: \\debiantest\disk2 er utilgjengelig. 'df-h' gir meg dette:

debiantest:/etc/samba# df -h
    Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
    /dev/sda1 2.8G 575M 2.1G 22% /
    tmpfs 981M 0 981M 0% /lib/init/rw
    udev 10M 96K 10M 1% /dev
    tmpfs 981M 0 981M 0% /dev/shm
    /dev/sdb1 4.0G 73M 3.7G 2% /storage/disk1
    /dev/sdc1 5.0G 139M 4.6G 3% /storage/disk2
    debiantest:/etc/samba#

Alt ser jo bra ut, vil tippe det er noe i smb.conf jeg har gjort feil!?
    Du mangler guest only = yes på disk2 sharet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åy, det er bare en glipp, det ligger i configen men har blitt borte når jeg copy&paste inn her, endret mitt forrige innlegg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå funker alt perfekt, endte opp med denne smb.conf: