Oppsett av Linux server - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 36 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg etterhvert funnet ut at jeg skal sikkerhetskopiere alle mine DVD'er til disk for arkiveringens skyld. Siden slike datamengder blir forholdsvis problematisk å ta 1:1 backup av med dagens disker har jeg nå utvidet oppsettet mitt med et software RAID5 oppsett med LVM på toppen i tilfelle jeg skulle få behov for å kombinere flere RAID til ett logisk volum.

Årsaken til at jeg kjører software RAID5 og ikke hardware er at ytelsen uansett er så bra at gigabit-nettverket (som jo er mitt eneste grensesnitt mot serveren) blir flaskehalsen, men hovedårsaken er at software RAID5 i nyere Linux kan utvides både med flere disker OG med større disker dersom man bytter ut én og én til man til slutt har byttet ut alle med større disker UTEN å miste data.
    Den siste biten er relativt unik for software RAID og jeg har aldri hørt om hardware RAID-løsninger som har denne viktige muligheten. Er jo litt kjedelig å sitte med dagens diskstørrelser om fem år.

Dette kommer muligens som et tillegg til guiden min for de av dere som er interesserte i denne fleksible og særdeles nyttige oppgraderingen dersom stor sammenhengende diskplass med sikkerhet mot diskkrasj er et behov.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hmmmmm Interessant.

Mine tanker rundt en server er å ta sikkerhetskopi av mine DVD/BD for så å kunne se på filmene derifra med en Tvix eller lignende.

Finanskrisen har dessverre lagt mine planer på is, så jeg håper disse guidene vil være å få tak i en stund fremover.

Bra du vil dele dette med oss amatører(mini nerder), tusen takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe som høres meget interessant ut, spesielt når du nevner mulighetene i software RAID5! Har for tiden en Dlink DNS323 som jeg forsåvidt er fornøyd med, men ønsker å invistere i en større NAS-løsning med RAID etterhvert.

Vil følge med på denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Hmmmmm Interessant.

Mine tanker rundt en server er å ta sikkerhetskopi av mine DVD/BD for så å kunne se på filmene derifra med en Tvix eller lignende.

Finanskrisen har dessverre lagt mine planer på is, så jeg håper disse guidene vil være å få tak i en stund fremover.

Bra du vil dele dette med oss amatører(mini nerder), tusen takk.
    Guiden vil ligge der så lenge jeg har egen hjemmeside i hvertfall.
    Blir kanskje noen oppdateringer etterhvert også. Finner jo statig på glupe ting..

Det som i dag ikke er laget guide på er software RAID og en fullspekka backupløsning for nerds

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en meget god guide!

Har selv lite erfaring med linux, men denne guiden virket detaljert nok til at jeg tror jeg skal kaste meg ut i det istedenfor å gå for en ufleksibel NAS.

Har 2 spørsmål:

1. Ser det er foreslått litt HW i guiden, men at noen mener forslått HW er overkill. Noen som kan foreslå et billigst mulig HW oppsett som støtter:
    - Squeezebox
    - HD filstreaming til Popcorn og stuepc'en
    - Server for bilder
    - Backup filserver og av andre maskiner i nettverket

2. Før jeg går igang lurer jeg og på hva jeg som er forskjellen med marsboer sin løsning kontra en Freenas løsning. (FreeNAS: The Free NAS Server - Home og Some SlimServer Stuff - Michael Herger's Homepage)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    Dette var en meget god guide!

Har selv lite erfaring med linux, men denne guiden virket detaljert nok til at jeg tror jeg skal kaste meg ut i det istedenfor å gå for en ufleksibel NAS.

Har 2 spørsmål:

1. Ser det er foreslått litt HW i guiden, men at noen mener forslått HW er overkill. Noen som kan foreslå et billigst mulig HW oppsett som støtter:
    - Squeezebox
    - HD filstreaming til Popcorn og stuepc'en
    - Server for bilder
    - Backup filserver og av andre maskiner i nettverket

2. Før jeg går igang lurer jeg og på hva jeg som er forskjellen med marsboer sin løsning kontra en Freenas løsning. (FreeNAS: The Free NAS Server - Home og Some SlimServer Stuff - Michael Herger's Homepage)
    FreeNAS = ytelsen til en PC, brukervennligheten men også samme mangel på fleksibilitet som NAS

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har følgt guiden til filserveren med stor interesse. Dessverre har jeg ingen fysisk server å sette opp per dags dato, men har lekt meg med en virtuell Debian distro satt opp med VMWare. Moro Det fungerte MED EN GANG! Og DET er ikke noe som skjer når man "leker" med Linux i de fleste tilfeller

Marsboer, I take my hat off to you!

PS - Jeg er en av de som skulle likt å se en software RAID 5 løsning som du beskrev ovenfor. Jeg skal kanskje ikke sette opp server i dag, eller i morgen, men en gang i fremtiden ja. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg oppdatert VMware biten av guiden med en liten ting som gjelder de som sliter med å få installert VMware på Debian 5. Man må bare gjøre et par håndgrep før installasjonen går i boks.

Jobber fremdeles med mental motivasjon for å skrive RAID guiden på en forståelig måte. Prøver å unngå at det bare blir en opplisting av kommandoer som gir svært liten mulighet til å forstå hva som egentlig gjøres for uinnvidde.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra guide, mest sansynlig den beste og mest omfattende guiden jeg har sett. Kjører selv en ubuntu hjemmeserver løsning, med raid5 og mye annet rart jeg ikke skjønner en dritt av fordi jeg bare har copypasta fra andres guider uten å egentlig skjønne hva jeg driver med. Med din guide lærer man jo faktisk litt om hva gjør.

Virkelig bra guide.
    Men har du mulighet for å slenge med en printserver i guiden? Da dette er noe jeg selv sliter med å få til. Gjerne ta med .torrent nedlasting også

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Kjempe bra guide, mest sansynlig den beste og mest omfattende guiden jeg har sett. Kjører selv en ubuntu hjemmeserver løsning, med raid5 og mye annet rart jeg ikke skjønner en dritt av fordi jeg bare har copypasta fra andres guider uten å egentlig skjønne hva jeg driver med. Med din guide lærer man jo faktisk litt om hva gjør.

Virkelig bra guide.
    Men har du mulighet for å slenge med en printserver i guiden? Da dette er noe jeg selv sliter med å få til. Gjerne ta med .torrent nedlasting også
    Jeg kjører torrents i en virtuell Windows XP-maskin på serveren for å kunne bruke utorrent som jeg foretrekker, men jeg tror Striky kjører en Linux kommandolinjeklient på sin Ubuntu-server så du kan jo kanskje spørre han.
    Han bruker også serveren som print-server så han har svar på dine spørsmål.

Jeg bruker printeren min til å scanne også, så derfor er jeg avhengig av hele driversettet til printeren min og har foreløpig ikke noe annet valg enn å kjøre den med GUI på en Windows-maskin om jeg ønsker å bruke all scanning funksjonaliteten i tillegg.
    Hadde vært sjef om printeren kunne tilbydd scan-funksjonalitet over nett med det kan den ikke, men må innrømme at jeg ikke har sjekket disse mulighetene noe særlig. Kanskje kan man få til dette med usb-tilkoblet printer/scanner over nettverket med en Linux server også - man kan som regel fikse det meste.

EDIT: Det er faktisk mulig å dele USB-scanneren min i Linux, men med noe redusert funksjonalitet så vidt min foreløpige research har kommet frem til. Kanskje Linux-serveren min blir print og scanner server i tillegg snart da!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører utorrent i wine nå, men det er ikke helt optimalt. Bla får jeg ikke til å auto starte .torrents fra dropboxen og må manuelt legge de inn gjennom webguien til utorrent. Brukte transmission en stund på ubuntu, men fikk aldri like god hastighet som med utorrent

Gleder meg til printserver guide!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører utorrent i wine nå, men det er ikke helt optimalt. Bla får jeg ikke til å auto starte .torrents fra dropboxen og må manuelt legge de inn gjennom webguien til utorrent. Brukte transmission en stund på ubuntu, men fikk aldri like god hastighet som med utorrent

Gleder meg til printserver guide!
    Jeg emulerer ikke i Wine, jeg har en hel virtuell Windows XP maskin. Hver gang jeg skal laste ned med torrent åpner jeg den virtuelle Windows maskina og jobber på den. Mao så surfer jeg virtuelt når jeg skal laste ned noe.

Med Vmware slipper man noen som helst kompabilitetsproblemer. Ytelsen med WMware på serveren min er også såpass at jeg ikke legger særlig merke til at jeg jobber virtuelt så lenge det er snakk om litt browsing og bruk av f.eks utorrent.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å surfer på macbook i stua, har snekret et lite script som flytter torrenter fra macen og over til en mappe på ubuntuserveren som står på kottet.

Dersom jeg går over til vmware og virtuell xp, vil jeg kunne kjøre dette gjennom vnc eller lignende på macen? Vil den virtuelle xp maskinen kunne lese og skrive til ext2 ext3?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å surfer på macbook i stua, har snekret et lite script som flytter torrenter fra macen og over til en mappe på ubuntuserveren som står på kottet.

Dersom jeg går over til vmware og virtuell xp, vil jeg kunne kjøre dette gjennom vnc eller lignende på macen? Vil den virtuelle xp maskinen kunne lese og skrive til ext2 ext3?
    Du bryr deg ikke lenger om OS med VMware siden du ikke jobber mot den virtuelle maskina via en applikasjon. Når du skal jobbe på den virtuelle maskinen kan du bare gå til VMwares management GUI med nettleseren din. Der åpner du den virtuelle maskina via en plugin som følger med VMware i nettleseren. Jeg regner med at denne fungerer på de fleste nettlesere. Den fungerer i hvertfall kjempefint på Firefox, mens du vel bruker Safari.

Det å få XP til å lese linux-filsystem er ikke måten å gjøre det på.
    Siden den virtuelle maskinen er å betrakte som en ordinær nettverksklient på nettverket åpner du rett og slett bare de delte mappene på filserveren som om du skulle sittet på en vanlig klient ellers i nettverket. Så jobber du mot serveren på den måten. Det virker litt merkelig at det er et virtuelt nettverk mellom den fysiske og virtuelle maskina, men det er dette som er måten å gjøre det på for å utnytte opplegget maksimalt og mest hensiktsmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra guide dette her! Jeg hadde blitt meget takknemlig dersom du kunne ha publisert en tilsvarende guide som tar for seg oppsett av egen webserver i et Linuxmiljø.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg enig i at det er en glimrende guide, tror nesten jeg ble inspirert til å drive litt hjemmebygg jeg også

Er det noen begrensninger ved å kjøre Windows i VMWare vs. å bruke det som 'native' OS? F. eks.:
    * Vil det være mulig å installere printer-driverne i et VMWare Windows, og ha både printing og scanning på serveren på den måten?
    * Vil det gå greit å rippe Blu-ray fra et Windows-program i VMWare? (Forutsatt at jeg installerer et Blu-ray drev, selvsagt.)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg også bygget meg en Linuxserver, var utrolig billig og virker kjempebra! :>

Jeg fikk problemer med å installere VMware, fikk feilmelding om at den versjonen jeg hadde ikke var kompilert for min kernel.. noen som vet hvordan jeg kan løse dette problemet? evt. kompilere VMware for min kernel (husker ikke hvilken versjon jeg har i farten).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulch
    Nå har jeg også bygget meg en Linuxserver, var utrolig billig og virker kjempebra! :>

Jeg fikk problemer med å installere VMware, fikk feilmelding om at den versjonen jeg hadde ikke var kompilert for min kernel.. noen som vet hvordan jeg kan løse dette problemet? evt. kompilere VMware for min kernel (husker ikke hvilken versjon jeg har i farten).
    Dette er noe som skjer dersom du kjører Debian 5 fordi vmware ikke finner riktig gcc versjon, men dette er enkelt å løse.
    Jeg hadde faktisk oppdatert VMware guiden med dette, men selvfølgelig glemt å legge den ut for offentligheten.

Jeg har nå oppdatert vmware guiden slik at du finner svaret du leter etter i det gråe feltet under del 8.3 - Installasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett til filserver

Jeg har med stor interesse lest din guide til oppsett av filserver med Debian. Jeg har planer om å sette opp en slik server og har funnet følgende komponenter.

Hovedkort, prosessor og nic:
    Intel DQ35JO 1037,-(usikker på dette, ettersom det ikke virker som noen av nettbutikkene har det inne)
    Intel Core 2 Duo E8400 1419,-
    Intel Pro/1000PT PCIe Server Adapter 658,-

Ram:
    Kingston ValueRAM DDR2-800 ECC 2GB (2x1024) 249,- x 2

Lagring:
    Samsung Spinpoint F1 RAID Class 1 TB 1201,- x 3

Kabinett og strøm:
    Thermaltake M9 VI1000BNS 597,-
    Corsair TX 650W 774,-

Systemdisk:
    Samsung Spinpoint S166 160 GB 8MB 375,-

Mediastreamer:
    Popcorn Hour A-110 1995,-

Kan du eller andre verifisere om dette er bra og passer sammen, og evt foreslå komponenter som kan erstatte de jeg har funnet?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer, du er helten min, takk skal du ha! Prøver denne fiksen i kveld

Til han over:

Jeg ville gått for 1.5TB disker fra Seagate, de får du får ca. 1200kr stk hos Amentio.no, det er mye for pengene!

Ellers kan jeg vise til konfigurasjonen på min LinuxBox:

INTEL E5200 LGA775 2.50G 2MB 45NM 800MHZ BOXED PROCESSOR (BX80571E5200) 624,-
    CORSAIR Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin (CMPSU-450VXEU) 578,-
    ASUS Bundkort S775 IG43 1xPCI-Ex16 (VGA352) 2xDDR2 1*ATA133 6xSATAII GLAN 1xPCI-Ex1 (P5QL-CM) 708,-
    CORSAIR 4GB DDR2 KIT 800MHZ 2X2GB XMS PC26400 5-5-5-18 240PIN DIMM (TWIN2X4096-6400C5) 335,-
    SEAGATE 1.5 TERABYTE SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM 1214,-
    ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08300-3) 491,25

Strømforsyningen og hovedkortet støtter 6stk SATA-disker, kabinettet har 6stk interne brønner for harddisker pluss 3stk 5,25" brønner som også kan brukes. Mye plass altså! Jeg brukte DVD-spilleren fra hoved-PC'en min til å installere Linux, og etter det trenger du den ikke mer

Uten harddisker har du da altså en NAS til under 3000kr! 500GB systemdisk hadde jeg fra før og 2stk 1.5TB disker har gitt meg GOD plass. Harddisker er det bare å legge til etterhvert som det trengs og de blir billigere for hvert sekund som går, ikke noe poeng å fylle den opp med disker med mindre du har tenkt på RAID.

PS: For alle som kjøper 1.5TB disken til Seagate, sjekk serienummeret på disken her: Seagate Knowledge Base

En produksjonsserie av denne modellen har en tendens til å DØ uten forvarsel. Kjøper du ny nå er du sikkert safe, men for dere som har en eldre produksjonsserie kan være i faresonen.

Side 7 av 36 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •