Oppsett av Linux server - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 710
    Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Mellom modem og switch bruker jeg en gammel pc med firewall distroen pfSense. Dette fungerer utrolig bra.

Du kan imidlertid sette inn et ekstra nettverkskort i Linux-serveren din og konfigurere firewall, ruting og NAT på denne i tillegg til den andre funksjonaliteten. Dette krever imidlertid litt innsats fra din side, men det er en fullt overkommelig oppgave.
    Der kjæm det je itte kænn, (som a Nora sang i tango for to) Kommer jo ann på om du klarer/er villig til å rettlede i prosessen. Hvilket av de to er enklest, har mye pc stæsj å ta av så en egen går vel ann å hekte i hop.

Synes det er moro å bygge, men har ikke peiling på nettverk.ops:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Der kjæm det je itte kænn, (som a Nora sang i tango for to) Kommer jo ann på om du klarer/er villig til å rettlede i prosessen. Hvilket av de to er enklest, har mye pc stæsj å ta av så en egen går vel ann å hekte i hop.

Synes det er moro å bygge, men har ikke peiling på nettverk.ops:

Det desidert beste, sikreste og mest fornuftige er å sette opp en egen pc.
    pfsense er meget enkel å installere, og krever bare at du laster ned og booter pfsense installasjonscden. Alle valg etter boot er fullstendig veiviser basert.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det desidert beste, sikreste og mest fornuftige er å sette opp en egen pc.
    pfsense er meget enkel å installere, og krever bare at du laster ned og booter pfsense installasjonscden. Alle valg etter boot er fullstendig veiviser basert.
    Tenker jeg prøver på den versjonen da.
    Har en HP Pavilion pentium 4 med 1gb ram stående senest brukt for en måned siden, kan det være et utgangspunkt?

Trenger vel et par netverkskort i tilleg da, eller et slik som dette Komplett.no - Intel Pro/1000MT DualPort Server Adapter , 2x 1000BaseT

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Tenker jeg prøver på den versjonen da.
    Har en HP Pavilion pentium 4 med 1gb ram stående senest brukt for en måned siden, kan det være et utgangspunkt?

Trenger vel et par netverkskort i tilleg da, eller et slik som dette Komplett.no - Intel Pro/1000MT DualPort Server Adapter , 2x 1000BaseT
    Jaaada, det er så overkill at det halve kunne vært nok (og mindre for den del). Anbefaler Intel gigabit nic inn og ut så er det i boks.

Bare dobbelsjekk på FreeBSD sine sider om hovedkort/kontrollere er støttet (noe jeg tipper de er på en HP Pavilion)

Min m0n0wall surrer og går på en P2-300 med 64mb ram..... (og den knuser min gamle linksys WRT54 i ytelse hvilken som helst av dagene i uka)

Kortet du linket til er PCI-X noe jeg tviler på at Pavilionen har? Jeg har to slike (Intel "PWLA8391GT BULK") til ca 300 per stykk.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jaaada, det er så overkill at det halve kunne vært nok (og mindre for den del). Anbefaler Intel gigabit nic inn og ut så er det i boks.

Bare dobbelsjekk på FreeBSD sine sider om hovedkort/kontrollere er støttet (noe jeg tipper de er på en HP Pavilion)

Min m0n0wall surrer og går på en P2-300 med 64mb ram..... (og den knuser min gamle linksys WRT54 i ytelse hvilken som helst av dagene i uka)

Kortet du linket til er PCI-X noe jeg tviler på at Pavilionen har? Jeg har to slike (Intel "PWLA8391GT BULK") til ca 300 per stykk.
    Da bestiller jeg to slike og prøver, takker så mye for hjelpen så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei Marsboer

Takker for en veldig informativt guide. Tenkte jeg skulle ta steget ut i Linux verdenen å bygge en server på dine anbefalinger, men jeg har aldri bygd pc før så trenger litt veiledning.

Hadde tenkt å kjøre både filmer og musikk fra serveren. Lurte på om jeg kunne koble serveren rett på tv med hdmi for film og bilder. Tenkte å bruke et INTEL MATX LGA775 G45 BOX hovedkort (Intel® G45 Express Chipset) for det har støtte for hdmi, eller har du andre forslag. Tenkte å bruke min lille bærbare til å styre alt av bilder og film eller kan evt. en squeezebox gjøre det også.

Mulig serveren må stå på soverommet, har du noe forslag til kabinett, PSU etc som ikke støyer så mye siden jeg vil bruke den til til nedlastning om natta.

Hilsen Linux ferskingen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi tydeligvis er en del Linux-ferskinger her, så slenger jeg ut et lite problem jeg støtte på, samt løsningen. Og for en som er litt dreven i dette gamet så er sikkert dette helt banalt. Men allikevel.

Jeg fulgte guiden til punkt og prikke, alt gikk fint helt til jeg skulle konfigurere nettverket i del 5. Tastet inn etter oppskriften, og skulle kjøre opp eth0 med ifup eth0. Responsen var ikke slik som i kokeboka, den responderte med en rekke errors, deriblant 'SIOCSIFADDR: No such device...' Først så :evil:

Så jeg kjørte 'ifconfig -a' og det viste seg at eth0 faktisk heter eth1. Rettet opp i configfila, og alt gikk som en drøm.

Igjen marsboer, hjertlig takk for en glimrende guide med teskjeforklaringer for oss nybegynnere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Jeg oppdaterte guiden slik at folk blir bevisst på at kortet ikke nødvendigvis heter eth0 om du har flere nettverkskort i maskina, og la inn en kommando som kan kjøres om man er usikker på navnet eller ønsker å vite hvilke nettverkskort Linux har funnet: cat /var/log/dmesg | grep -i eth
    Her får du også opp nettverkskortmodellen slik at det blir lettere å avgjøre hvilke kort som er hva.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Har fått to nye disker i dag, men glemte å bestille (de) SATA(ns) kablene... Er snart oppe å kjører med nytt oppsett med 1,5T og ny slimserver. Har også bestilt "Lær Linux på 24 timer" fra Haugen bok. Man må jo lære seg noe nytt på sine voksne dager

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Jeg vil gjerne ha fremgangsmåte

Jeg er grønn når det gjelder linux, og like grønn når det gjelder server, så jeg blir veldig glad om jeg får beskrivelse på det som du har, marsboer.
    :-D :-D :-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jcmypal
    Jeg er grønn når det gjelder linux, og like grønn når det gjelder server, så jeg blir veldig glad om jeg får beskrivelse på det som du har, marsboer.
    :-D :-D :-D

marsboer har det liggende på sin server her:marsboer.net | Guider

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ps3mediaserver

Dette er litt offtopic, beklager, men er det noen som har intallert denne applikasjonen på serveren sinn?

PS3 Media Server

Hvis det så hadde det vært topp med en howto!

Forresten, kjempe guide marsboer! all ære til deg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har prøvd og gitt opp. Mangler en teskje-guide. Det stoppet egentlig da jeg skulle installere JRE 6 som man må ha for å kjøre PS3 Mediaserver

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ps3 mediaserver

Jepp, har prøvd og gitt opp. Mangler en teskje-guide. Det stoppet egentlig da jeg skulle installere JRE 6 som man må ha for å kjøre PS3 Mediaserver
    Ja, det samme jeg prøver å finne ut av. Ser det er en del info om det på nettet, f.eks her:

Java Installation (jdk sdk jre) in Debian
    og
    Installing Sun's Java environment on Debian systems

men har ikke fått til noe enda. Spørs om ikke en smule Guide hadde vørt tingen ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var java 6.10.2 installert

Brukte denne guiden:
    Getting Sun Java 6 On Debian 4.0 With APT Pinning - Weiqi Gao's Observations

Nå er det bare å få ps3mediaserveren opp å gå..:???:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, den guiden har jeg oversett. Jeg prøvde med manuell nedlasting og installasjon, og det skar seg (sikkert helt vanlig noob-feil jeg har gjort, men jeg blir så irritert når ting ikke går som det skal og det ble derfor mest bannskap ut av hele forsøket...:evil: )

Takk lavvann

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ps3 mediaserver

beklager igjen for avsporingen her..

Aha, den guiden har jeg oversett. Jeg prøvde med manuell nedlasting og installasjon, og det skar seg (sikkert helt vanlig noob-feil jeg har gjort, men jeg blir så irritert når ting ikke går som det skal og det ble derfor mest bannskap ut av hele forsøket...
    Da har jeg fått ps3 mediaserveren til å fungere!.. iallefall det lille jeg har testet (en .mkv fil og noe musikk)

etter java er installert må mplayer, mencoder og ffmpeg installeres. Gjort på 5min. Guide her:
    Debian User Forums :: View topic - HOWTO: Convert/crop/rescale your videos
    (for å installere ffmpeg: apt-get install ffmpeg)

så er det bare å legge inn mediaserveren og pakke den opp.
    (jeg installerte siste pakke, versjon 1.03)
    Deretter er det eneste som gjenstår å starte pms.sh

Funket umiddelbart hos meg... lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om del 8 i guiden din har falt bort - eller har du fjernet den?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    Det ser ut som om del 8 i guiden din har falt bort - eller har du fjernet den?
    VMware? Den har jeg fjernet fordi den ikke lenger var gjeldende etter at versjon 2.0 av vmware kom (en stor oppgradering)

Skal vurdere å legge ut en ny guide på den.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnet mange forespørsler har jeg lagt ut en ny guide for VMware oppdatert med det som trengs for den nye VMware Serveren (v 2.0)

Oppsett av en ytelsesfokusert Linux filserver med Squeezecenter til hjemmebruk - Del 8

Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •