Oppsett av Linux server - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er et helt utrolig bra tiltak, kudos!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer!

Kan du fortelle meg hva slags fart du får ved overføringer til ps3? Går uhorvelig tregt her og har tenkt å sette opp een kasse som surrer og går 24/7. Dette blir uaktuelt om det er PS3 som er roten til den begredelige farten.

Tenker mest på kopiering av filer til ps3 fra mediatomb.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva slags fart jeg får til PS3 siden jeg foreløpig ikke bruker PS3 til noe annet enn blu-ray/dvd spiller. Men det er i hvertfall ikke serveren som blir problemet her. Jeg har vel aldri overført filer til harddisken i PS3en enda faktisk ops:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk lynkjapt i starten for min del, men nå er jeg nede i noen få MB/sec.
    Kan dette kanskje ha noen sammenheng med at disken i ps3 er treg og rimelig full tror du?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du trådløst eller kablet?

Dersom disken er helt full vil jo dette være en mulig forklaring.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kablet

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer, forsøker meg på denne serverguiden og alt gikk som smurt inntil jeg skulle legge inn IP-settings.

Får feilmelding

Kode:
    [Error writing /etc/network/interfacess: Permission denied ]
    Noen forslag?

Har googlet, men får en halv million treff og lite som passer meg.

På forhånd takk.

Bah, så feilen der. Skulle logge inn på root.

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Marsboer, forsøker meg på denne serverguiden og alt gikk som smurt inntil jeg skulle legge inn IP-settings.

Får feilmelding

Kode:
    Noen forslag?

På forhånd takk.

/S
    Ser ut som rettighetsproblem. Har ikke fulgt med på hele tråden, men hvis du kjører Ubuntu må du bruke kommandoen 'sudo' (uten snutter) før kommandoen for å ha rettigheter til å skrive til denne filen.
    Kjører du en annen distro, prøv å logg inn som 'root' (igjen uten snutter) i stedet for en vanlig bruker.

Hmm, så forresten at filnavnet du prøver å skrive til er feil.
    ".../interfacess" skrives med bare èn s (interfaces), men du har kanskje bare feilstavet navnet i denne posten...?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Får feilmelding

Kode:
    Noen forslag?

På forhånd takk.

Bah, så feilen der. Skulle logge inn på root.
    For det første så har du en ekstra s for mye i interfaces.
    Det andre er nok at du sannsynligvis har logget inn som brukeren du opprettet og ikke som root?

Er du inne som root kan du kjøre: chmod 777 /etc/network/interfaces før du forsøker å redigere filen på nytt.
    Dette bør ordne opp i eventuelle tilgangsrettigheter

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt kjapp i avtrekkeren, logget inn på brukeren og ikke root.

Nå går alt meget bedre. Uansett takk for raske tilbakemeldinger.

/S

Newcomer PlatypusPedersen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine guider, har tenkt veldig mye på dedikert filserver i det siste, og du har vel gått igjennom mange ting jeg lurte på, men ikke riktig alt.

Linux-distroene jeg har vært borti har det vært en fordel (ifølge guidene i det minste) å partisjonere en Linux swap, men er dette virkelig nødvendig med 4+ GB RAM?

Planen min var forøvrig 30 x 1 TB lagringsdisker delt opp i 6 arrays på 5 disker hver (pga 6 drevrammer med 5 plasser i hver, greit og ha det ryddig når det kommer til kablene...), ext3 er vel det beste filsystemet etter det jeg har forstått, og det har maks partisjonstørrelse på 16 TiB, men hvor mange TiB / disker er ideelt i array? Kommer selvsagt litt an på hva slags RAID jeg skal kjøre også, men det vet jeg heller ikke enda... 5?

Liten how-to for TrueCrypt hadde også vært greit så RIAA / MPAA ikke snoker i servern min som jeg skal ha image-filer av Linux-distroer på.

En annen ting jeg ville likt å se var fjernstart av serveren. Slå den av er jo greit nok, men når den er av (pga strøm \ bråk) og skal slås på kan det bli problematisk. SSH-SSL-VNC-VPN-WTF-BBQ?
    Serveren må jo tross alt koble opp SSH-tunnelen med klienten før den startes helt opp, slik at man faktisk får logget inn?

Om du kunne fortelle litt om Firewall-distroen du bruker også så hadde det vært toppers. Har tidligere sett litt på m0n0wall og litt mere på SmoothWall, men nå får jeg vel sjekke ut pfSense også.

Ca hvor mye load bruker oppsettet ditt til å streame 1080p?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PlatypusPedersen:

Hva slags kabinett skal du bruke?
    Hva slags drevrammer?
    Kontrollere?

Ellers ser jeg lite poeng i å kjøre 5diskers array, jeg ville brukt 10-12 disker i raid6.

5in3 moduler med hotswap er unødig varme i drift, og bråker MYE pga. 92mm vifte i bakkant. 4in3 fra f.eks. coolermaster er langt billigere, bråker lite, og gir disktemp på romtemp pluss 3 til 5 grader med Samsung F1 disker.
    Lian Li har nå lansert en 4in3 hotswap ramme med 120mm vifte i bakkant som ikke skal koste allverden.

Remote boot er jo alltids en mulighet om du vil gå for supermicro o.l., men det er faktisk like greit å la maskinen stå 24/7. Det blir mindre slitasje på disker å la de gå 24/7 ved stabil temperatur enn å drive å skru av og starte maskinen hele tiden. Og om du vet hva du gjør vil ikke en filserver bråke stort, oftest mindre enn en normal pc.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PlatypusPedersen
    Veldig fine guider, har tenkt veldig mye på dedikert filserver i det siste, og du har vel gått igjennom mange ting jeg lurte på, men ikke riktig alt.

Linux-distroene jeg har vært borti har det vært en fordel (ifølge guidene i det minste) å partisjonere en Linux swap, men er dette virkelig nødvendig med 4+ GB RAM?

Planen min var forøvrig 30 x 1 TB lagringsdisker delt opp i 6 arrays på 5 disker hver (pga 6 drevrammer med 5 plasser i hver, greit og ha det ryddig når det kommer til kablene...), ext3 er vel det beste filsystemet etter det jeg har forstått, og det har maks partisjonstørrelse på 16 TiB, men hvor mange TiB / disker er ideelt i array? Kommer selvsagt litt an på hva slags RAID jeg skal kjøre også, men det vet jeg heller ikke enda... 5?

Liten how-to for TrueCrypt hadde også vært greit så RIAA / MPAA ikke snoker i servern min som jeg skal ha image-filer av Linux-distroer på.

En annen ting jeg ville likt å se var fjernstart av serveren. Slå den av er jo greit nok, men når den er av (pga strøm \ bråk) og skal slås på kan det bli problematisk. SSH-SSL-VNC-VPN-WTF-BBQ?
    Serveren må jo tross alt koble opp SSH-tunnelen med klienten før den startes helt opp, slik at man faktisk får logget inn?

Om du kunne fortelle litt om Firewall-distroen du bruker også så hadde det vært toppers. Har tidligere sett litt på m0n0wall og litt mere på SmoothWall, men nå får jeg vel sjekke ut pfSense også.

Ca hvor mye load bruker oppsettet ditt til å streame 1080p?
    Her forespør du mye som jeg ikke har behov for på min egen server. Når det gjelder RAID-array ville jeg heller kjørt 10 disker i RAID6 enn 5 disker i RAID5 jeg også. Dette pga økt ytelse og bedre redundans. RAID6 gjør at to fritt valgte disker av de 10 kan dø uten problemer. Dersom det dør to disker med 2xRAID5 er du avhengig av at det dør én disk i hvert array for at det skal gå bra.
    Uansett om du går for RAID5 eller 6 forutsettes det selvfølgelig i alle tilfeller at du har et grisebra RAID-kontrollerkort.

TrueCrypt er jo rimelig spesielt på en server for de fleste av oss, men jeg kan se om jeg får tatt en titt på det ved en ledig anledning - uten at jeg kan love noe.

Remote boot kommer jeg ikke til å ta for meg (wake on lan) siden min server er bygget for 24/7 drift og det er ikke et alternativ å skru den på ved behov siden det er flere enn meg som bruker den her i huset.

pfSense var i utgangspunktet en videreutvikling av m0n0wall men er nå helt selvstendig. pfSense har som mål å være en enterprise-standard firewall som skal konkurrere mot Ciscos ASA brannmurer o.l. mens m0n0wall er laget for mindre nettverk med mindre funksjonalitet. pfSense er meget brukervennlig og dønn stabilt - og ufattelig mye råere enn en standard hjemmeruter når det kommer til f.eks torrents som genererer tusenvis med tcp/udp tilkoblinger som får de fleste standard hobby-rutere til å ta inn årene fort som f...

1080P streaming (til PS3 regner jeg med) har jeg ikke satt opp på serveren min siden jeg ikke bruker denne til filmstreaming. Dette har jeg imidlertid planer om å sette opp så her kan det komme noe senere. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at 1080P streaming skulle være noe som helst problem med E8400 CPU og maksimal utnyttelse av et gigabit LAN

Det å legge /swap på en egen partisjon vil ikke gi deg noen økt ytelse med den bruken og ram-mengden vi har. Dersom RAM hadde vært et problem kunne det vært smart å lagt /swap på en egen DISK, men jeg ser ikke at det å legge den på en egen partisjon skulle gi noen større fordeler annet enn en mindre filtabell i partisjonen som kanskje gir noe forbedret tilgangstid.

Ext3 er det vanligste filsystemet i Linux men det er langt fra det raskeste filsystemet der ute. Det er imidlertid en god gyllen middelvei for de fleste brukere.

F.eks er ReiserFS og Solaris' ZFS begge filsystemer som i gitte tilfeller er tildels betydelig bedre, men dette er avhengig av bruken din.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det kommet en ny Squeezecenter versjon (7.2)

For å oppdatere kan du gjøre følgende:
    Ny Squeezecenter versjon (7.2)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt rykter om at ReiserFS ikke er særlig konevennlig, og heller ikke blir oppdatert lenger.

ZFS på solaris er ok om du kjører stable.

Jeg holder meg til XFS, men det er bare fordi at det gir meg best ytelse på 3ware-korta jeg bruker, ellers ville jeg brukt ext3.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Har allerede bestilt meg SqeezeBox produkter, men ser ut som jeg må handle meg noe serverkomponenter ganske snart.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Fulgt med på denne tråden da jeg skal bygge meg en server til mitt hjemmenett.
    Har i disse dager byttet til CD bredbånd, de leverer modem i steden for ruter m/brannmur. Dette tenkte ikke jeg på da jeg bestilte meg denne:Komplett.no - 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8

Det betyr vel at alle mine PCèr som er koblet til switchen ligger direkte på internettet. Ser slik ut for meg da jeg sjekker IP adresser.

For å få et LAN må jeg vel ha noe i mellom modem og switch, men hva er å anbefale?

Mine kunnskaper på dette er ringe.(som Jonas Fjeld sa på en av sine plater)ops:

Kan noen hjelpe?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hørt rykter om at ReiserFS ikke er særlig konevennlig, og heller ikke blir oppdatert lenger.

ZFS på solaris er ok om du kjører stable.

Jeg holder meg til XFS, men det er bare fordi at det gir meg best ytelse på 3ware-korta jeg bruker, ellers ville jeg brukt ext3.
    Så ikke posten din før nå.

Har tenkt meg Lian Li Modular Cube Case som kabinett. Tenkte jeg skulle gå for drevrammer med 5 diskplasser for 3 brønner pga utnytte plassen, men poenget ditt med varme var veldig bra, så tror jeg går for 4 isteden, så får jeg heller sette opp enda en server om det blir (eller når det blir) for lite plass.

Men da får jeg forresten opp enda en twist i oppsettet, må jeg da altså
    konfigurere SqueezeBox på begge, eller er det en artig liten løsning på dette også?

Angående kontrollere har jeg sett litt på 16-porters 3ware 9650 kortene til 8-10 høvdinger, men dette er noe jeg må undersøke som det sto om livet siden det må være stabile og bra lagde kort, bra driverstøtte i Debian etc siden det er såpass mye penger.

Edit: Støy er forresten ikke noe tema for meg, sålenge folkene på flyplassen ikke ringer meg for å klage så er jeg fornøyd, men det er jo likevel pluss i boka om det er så stillegående som mulig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Fulgt med på denne tråden da jeg skal bygge meg en server til mitt hjemmenett.
    Har i disse dager byttet til CD bredbånd, de leverer modem i steden for ruter m/brannmur. Dette tenkte ikke jeg på da jeg bestilte meg denne:Komplett.no - 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8

Det betyr vel at alle mine PCèr som er koblet til switchen ligger direkte på internettet. Ser slik ut for meg da jeg sjekker IP adresser.

For å få et LAN må jeg vel ha noe i mellom modem og switch, men hva er å anbefale?

Mine kunnskaper på dette er ringe.(som Jonas Fjeld sa på en av sine plater)ops:

Kan noen hjelpe?
    Mellom modem og switch bruker jeg en gammel pc med firewall distroen pfSense. Dette fungerer utrolig bra.

Du kan imidlertid sette inn et ekstra nettverkskort i Linux-serveren din og konfigurere firewall, ruting og NAT på denne i tillegg til den andre funksjonaliteten. Dette krever imidlertid litt innsats fra din side, men det er en fullt overkommelig oppgave.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PlatypusPedersen
    Så ikke posten din før nå.

Har tenkt meg Lian Li Modular Cube Case som kabinett. Tenkte jeg skulle gå for drevrammer med 5 diskplasser for 3 brønner pga utnytte plassen, men poenget ditt med varme var veldig bra, så tror jeg går for 4 isteden, så får jeg heller sette opp enda en server om det blir (eller når det blir) for lite plass.

Men da får jeg forresten opp enda en twist i oppsettet, må jeg da altså
    konfigurere SqueezeBox på begge, eller er det en artig liten løsning på dette også?

Angående kontrollere har jeg sett litt på 16-porters 3ware 9650 kortene til 8-10 høvdinger, men dette er noe jeg må undersøke som det sto om livet siden det må være stabile og bra lagde kort, bra driverstøtte i Debian etc siden det er såpass mye penger.

Edit: Støy er forresten ikke noe tema for meg, sålenge folkene på flyplassen ikke ringer meg for å klage så er jeg fornøyd, men det er jo likevel pluss i boka om det er så stillegående som mulig.
    Sqeezecenter trenger du nok ikke å ha på mer enn en av serverne siden jeg tviler på at du noen gang vil få nok musikk til å fylle opp 15 harddisker i den ene serveren slik at du blir nødt til å fordele musikken på begge to...

Side 5 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •