Oppsett av Linux server - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 36 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36
Viser resultater 701 til 710 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av javinci
    @marsboer: Linkene til guide funker ikke
    Det er fordi han valgte å ta ned guiden for en god stund siden, av forskjellige grunner - mest fordi han følte den burde revideres og oppdateres, men ikke hadde tid.

mvh.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sent deg PM.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange sikkert vet har ikke guiden vært tilgjengelig på et par år, rett og slett fordi den var skrevet på et format som gjorde det til en stor jobb å vedlikeholde den. På grunn av flere forespørsler og fordi jeg fikk ånden over meg har den nå gjenoppstått, men i en langt mer vedlikeholdbar form.

Jeg har oppdatert linken i første post.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra. Greit med et litenoppslagsverk for dette.
    Linux er det rimeligste alternativet for slikt

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Leker litt med tanken på å bygge en server fra bunnen basert på dette prinsippet. Har fra før en netgear nas og har hatt en WHS.

Men jeg trenger litt starthjelp med hardware. Jeg kunne tenke meg å bygge en server som utseende messig ser lik ut som din marsboer, med dette kabinettet :

Komplett.no - Fractal Design Define R3 Black Pearl

Har tenkt til å montere dette i ett 19" rack.

utover dette hadde jeg vært meget takknemlig hvis noen kunne linke til andre komponenter jeg trenger. Forstår at jeg trenger hardisker, men resten er jeg usikker på. Billig og bra er ett stikkord

Jeg tenkte å sette opp raid5 - hvor mange disker må man minst ha? Tenkte å starte med to disker, og når serveren er oppe å gå overføre de tre jeg har i netgear nas'n til den nye serveren.

Er fortsatt veldig på ide stadiet men er interessant

edit: det jeg har tenkt til å bruke den til er lagring av bilder, squeezebox samt streaming av bd.iso og mkv til mediaspillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Heisann

Leker litt med tanken på å bygge en server fra bunnen basert på dette prinsippet. Har fra før en netgear nas og har hatt en WHS.

Men jeg trenger litt starthjelp med hardware. Jeg kunne tenke meg å bygge en server som utseende messig ser lik ut som din marsboer, med dette kabinettet :

Komplett.no - Fractal Design Define R3 Black Pearl

Har tenkt til å montere dette i ett 19" rack.

utover dette hadde jeg vært meget takknemlig hvis noen kunne linke til andre komponenter jeg trenger. Forstår at jeg trenger hardisker, men resten er jeg usikker på. Billig og bra er ett stikkord

Jeg tenkte å sette opp raid5 - hvor mange disker må man minst ha? Tenkte å starte med to disker, og når serveren er oppe å gå overføre de tre jeg har i netgear nas'n til den nye serveren.

Er fortsatt veldig på ide stadiet men er interessant

edit: det jeg har tenkt til å bruke den til er lagring av bilder, squeezebox samt streaming av bd.iso og mkv til mediaspillere.
    Hvis du skal ha dette i et rack, så burde du kanskje leite etter et server-kabinett og bygge på isteden!? Ser bedre ut enn å ha hyller i racket og putte fulle av drit

Raid5 må ha minst 3 disker.
    Husk at i raid er det lurt å ha like disker. I alle fall like store. Hvis ikke får du kun utnyttet størrelsen til minste disken av hver disk, hvis du fortstod det?

OS kjøres ikke på raidet, så du må ha en disk til dette også.

Av hovedkort ville jeg valgt noe enkelt, men masse SATA-porter. Zotac er mye brukt. Leit etter tråden "Mortis bygger NAS". Vil anbefale samme oppsett som han.

Minne og CPU er ikke veldig viktig hvis du ikke har store planer. Du kan kjøre samme oppsett som Mortis her også.

Siden du skal øke størrelsen på raidet ditt i etterkant må du bruke software-raid. Linux og MDADM er da tingen. Her er det bare å begynne å lese. Mange enkle how-to's på nettet.

PS: Jeg vil anbefale at du alltid har 1 disk liggende, så hvis en går på trynet kan du bytte den uten store problemer.
    Husk å merk diskene fysisk. Så du slipper å gjette på hvem disk som er ødelagt

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget godt svar, skal prøve å få kikket litt mer på dette til helgen

F.eks. ett slikt kabinett kan jo være ett godt alternativ?

på komplett:

Chieftec 19" 3U UNC-310RS-B-500
    Vifter: 4x 90mm, 500W PSU, ATX, mATX, 3x 5,25", 1x Slim, 7x 3,5"

Har 2tb seagate disker nå, så tenkte å fortsette med det. Visste ikke at Os må ha en separat disk, men denne kan være noe mindre antar jeg.

Takker for svar!

edit: ser at hovedkortet Mortis bruker er mini-itx - så antar at det hovedkortet ikke vil passe. Virker som alle rackkabinettene på komplett/mpx er atx/matx... noen konkrete hovedkort tips her? F.eks en slik? GIGABYTE GA-Z68AP-D3 DDR3 S-1155 ATX | Dustinhome.no
    Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Har 2tb seagate disker nå, så tenkte å fortsette med det. Visste ikke at Os må ha en separat disk, men denne kan være noe mindre antar jeg.
    OSet behøver ikke nødvendigvis å være på separate disker, det kommer veldig ann på oppsettet ditt. Det som er viktig er at bootloaderen til Linux kan leses (i.e. er installert på MBRen på første disken og helst *alle* diskene i RAID-settet) og at den kan lese configfiler/kernel på RAID-settet.

Jeg vet at det har vært en del problemer med å få dette til på softwarebasert RAID5 og lignende tidligere, men på RAID1/10 (mirror/striped mirror) fungerer det strålende. Hvis du f.eks lager en egen /boot partisjon eller evnt. legger / på RAID1/RAID10 men kjører alle andre data på ett annet RAID5/RAID50 sett så fungerer det garantert fint; Kjører dette selv.

Ett annet alternativ er selvfølgelig å få deg en ordentlig RAID-kontroller (*Ikke* såkalt "Bios assisted RAID") som presenterer seg som en vanlig SCSI-device til OSet.

En annen mulighet er å se på ZFS on Linux for data-partisjonen (ikke OS).

Vet ikke hvordan det er med dine disker, men mine WD-disker må kjøre noe som heter "Advanced Format" som jeg desverre ikke hadde satt meg inn i før jeg installerte; Dette resulterte i en horribel overføringshastighet på 1-2Mb/sec fra RAID-settet. Kan være verdt å merke seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer: Har du tatt ned wikien? Jeg gikk inn for å ta en kjapp repetisjon ifm. oppsett av backupserver, men fikk bare feilmelding...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første post på avforum på lenge gitt.. Det er ene og alene det at avforum fordi det ikke fungerer skikkelig med chrome, selv 5 år etter at problemstillingen ble tatt opp, som har gjort brukerterskelen såpass høy at avforum dessverre har falt ut av sidene jeg vanligvis er innom en gang i blant.

Jeg har akkurat flyttet og var internettløs et par uker på serverne (fiberbrudd og manglende infrastruktur i huset). Wikien min er oppe igjen nå, dvs https://wiki.proikt.com/wiki/Debian-...eezebox_server.

Den originale guiden ble tatt ned for mange år siden, men det vet du sikkert.

EDIT: Ahh. Wikien eksisterte opprinnelig på marsboer.net, med en redirect til proikt.com. Jeg har sikkert fjernet redirecten i løpet av et års tid i forbindelse med SSL-sertifikatene. Det er uansett den samme wikien.

Side 36 av 36 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •