Oppsett av Linux server - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 36 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    hotswap stoarge kit

Xcase 5 in 3 for 50£ (hel like dem så er i norco kassene)

Dem selger også Norco kassen, bare dem heter xcase istede
    Ja jeg fant den siden på fredag. Tenker jeg kjøper norco/xcase kassa.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtte plutselig på et nytt problem.

Jeg har nylig kjøpt 6 3TB-disker som jeg ville bruke i serveren, og jeg får bare sett 2TB på disse. Det viser seg at SAS-kontrolleren min, LSI SAS3081E-R (som bruker brikken LSI SAS1068E) ikke støtter større disker enn 2TB.

Jeg har ikke funnet noen FW-oppdateringer ennå, så det ser ut som eneste alternativ er å kjøpe ny kontroller

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Støtte plutselig på et nytt problem.

Jeg har nylig kjøpt 6 3TB-disker som jeg ville bruke i serveren, og jeg får bare sett 2TB på disse. Det viser seg at SAS-kontrolleren min, LSI SAS3081E-R (som bruker brikken LSI SAS1068E) ikke støtter større disker enn 2TB.

Jeg har ikke funnet noen FW-oppdateringer ennå, så det ser ut som eneste alternativ er å kjøpe ny kontroller
    Har same kontrolleren og det er ganske utruleg at 3TB ikkje støttes. IBM Serveraid m1015 er eit billig bra alternativ. Ellers fungerer jo dei billige SiL3132 korta ypperleg med 3 TB.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavgg
    Har same kontrolleren og det er ganske utruleg at 3TB ikkje støttes.
    Ja, jeg synes det var veldig rart, men jo mer jeg søker, jo flere meldinger finner jeg fra folk som ikke får 3TB til å funke på dette chipsettet.

IBM Serveraid m1015 er eit billig bra alternativ.
    Hmm. Den var ikke så gæli prisa, nei. Den bruker LSI SAS2008 chipen også, ser jeg. Det er den samme som kontrolleren jeg hadde tenkt til å kjøpe har, og den var en tusing dyrere.

Ellers fungerer jo dei billige SiL3132 korta ypperleg med 3 TB.
    Gjør de det? Da må det være OpenSolarisstøtten som ikke er helt god. Jeg koblet faktisk 3TB-diskene på slike kontrollere først (har egentlig brukt opp de vanlig plassene), og da fikk jeg bare 744GB av hver disk.

Uansett så er jeg avhengig av en skikkelig SAS-kontroller, siden diskene er koblet til via et SAS backplane med innebygd SAS-expander.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes det var veldig rart, men jo mer jeg søker, jo flere meldinger finner jeg fra folk som ikke får 3TB til å funke på dette chipsettet.
    Using drives >2TB in capacity with LSI SAS HBAs

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til om Norco selger i noen norske nettbutikker nå om dagen?
    Småsikler litt på RPC-4224

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har vurdert å importere ein palle for å så selge det over internett. Men eg har ikkje plass til å oppbevare særleg mange kabinetter(iallefall ikkje ein palle). Men om det er stor interesse så kan eg få ordna import. Det einaste som er kjipt er håndteringa av reklamasjon, for skal eg selge det så har Norco kabinetta 5 års reklamasjon og det har vore mykje klaging over små mindre feil med Norco kabinettet.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessert i en 4224, men kan selv importere via jetcarrier/sjøfrakt så hvis det ikke er noe kvantumrabatt inne i bildet så spørs det, om det er så lett å få solgt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøker å blåse litt liv i tråden igjen.
    Fikk tak i et par IBM ServeRAID M1015-kort - problemet er at hverken hoved- eller backupserveren vil boote med kortet i. Visstnok et kjent fenomen med endel standard desktophovedkort, har jeg skjønt etter å ha lest litt på Hardforum.
    Hovedserveren har et mATX-kort med AM3-prosessor, og backupen har tilsvarende med AM2. Prøvde også å putte RAID-kortet i en gammel Dell Optiplex et-eller-annet med S775 og Pentium D-prosessor, og der funket det som fjell.
    Uansett, nå vurderer jeg å bytte hovedkort i alle fall i hovedserveren - alternativet blir å selge RAID-kortene, og da er jeg igjen tilbake til start mtp. litt få SATA-kontakter.
    Er det noen som har erfaring med M1015, og kan tipse om et HK som det garantert fungerer i?

Mvh.
    Magnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en slik kontroller på Asus M4A78-E hovedkort. Det fungerer brillefint. Kjører Opensolaris som OS. Det var for så vidt ikke helt smertefritt. Måtte oppgradere bios på kontrolleren for å få støtte for 3TB disker, og jeg det var en del styr med drivere. Men, det var aldri noe problem å få maskinen til å boote.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var nytt hovedkort i hus. Kikket litt etter Asus-hovedkortet Trond nevner, men endte opp med å slå til på et Supermicro X9SCM-F fra Ebay. Dette kortet tar socket 1155-prosessorer, har micro-ATX-formfaktor, og to fulle PCI-e x8-spor. I tillegg har det en ekstra nettverkskontakt for fjernadministrasjon. Nå er det bare å vente på at CPU og minne skal ankomme...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har faktisk akkurat valgt å oppgradere hovedkort selv, og endte opp med å velge nettopp X9SCM-F.

Har ikke hatt tid til å mekke på serveren ennå, men satser på å få ordna det i løpet av uka.

Hvor mye endte du opp med å betale på ebay, forresten?

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesiell grunn til at dere valgte det hovedkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Noen spesiell grunn til at dere valgte det hovedkortet?
    Mnei, egentlig ikke... Det var det jeg fikk anbefalt av selgeren.

Jeg hadde ikke behov for mer enn en CPU. En quad-core Xeon i3 vil også være mer enn godt nok til mitt bruk, Jeg trengte minst to PCIe x4 sloter (til SAS-kontroller og Revodrive). Utover det hadde jeg ingen spesielle krav, men minst to gigabitporter ville være "kjekt å ha".

Litt kjedelig at hovedkortet er litt kresen på minne, og må ha ECC unbuffered, men jeg får klare meg med 16GB i dag, og heller kjøpe 32GB om et års tid eller så.

EDIT: var litt kjapp på avtrekkeren...

Jeg vurderte også hovedkort med onboard SAS-kontroller, men jeg fant ingen som hadde en annen SAS-chip enn LSI 1068E. Siden denne chipen ikke støtter større disker enn 2TB, så var disse hovedkortene uaktuelle for meg. Den dagen det kommer kovedkort med LSI 2008 chip, så kan det være mer aktuelt, men jeg satser på at jeg klarer meg lenge med dette kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har faktisk akkurat valgt å oppgradere hovedkort selv, og endte opp med å velge nettopp X9SCM-F.

Har ikke hatt tid til å mekke på serveren ennå, men satser på å få ordna det i løpet av uka.

Hvor mye endte du opp med å betale på ebay, forresten?
    Rett under 190 dollar for kortet, og så omtrent 40 i frakt. Var heldig med tollbehandlingen også, så totalt kostet det meg drøyt 1300 kroner.

b-ill: Nei, hovedgrunnen var at det så ut som et fornuftig kort til mitt bruk - og så leste jeg på Hardforum at det virket med RAID-kontrolleren jeg har kjøpt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt server oppsett

Hei,

Har lest igjennom denne tråden og syntes dette er veldig interessant. Jeg selv ønsker å bygge en server fremfor å gå for en ferdig NAS løsning, men det skorter på erfaring på dette området. Det jeg sliter mest med er å sette sammen HW konfigurasjonen da jeg ikke kjenner til hva som fungerer sammen.

Jeg ønsker å kjøre software raid5 med debian OS. Jeg kommer ikke til å kjøre noe GUI. Ellers så kan jeg ikke bruke for mye cash på dette, men vil prøve så godt som mulig å kjøpe et skalerbar oppsett som jeg kan utvide med flere hardisker på sikt (når de blir litt billigere).

Ser at på ebay er alt som har med server å gjøre er vesentlig billigere. Fant dette chassiset til 225$+frakt som jeg håper er det greit utgangspunkt:

SuperMicro SC933T-R760

Det jeg lurer på om dere kan hjelpe med er tips til resten av oppsettet.. og da spesielt HK, nettverkskort og annet som måtte være nødvendig. Det skal være en dedikert filserver uten andre funksjoner. Jeg ser at det er tidligere nevnt forslag for dette, men regner med det er skjedd ting siden den posten..

Takker for all respons på forhand!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det startet litt ugreit her - jeg slet med at serveren spontanrebootet etter et par minutter, så jeg fikk ikke engang installert OS. Etter at jeg koblet ut "Watchdog"-funksjonen gikk imidlertid alt mye bedre, og jeg fikk installert Debian.
    Etter at jeg hadde plugget i IBM M1015-kortet kom det neste hinderet - serveren gikk inn i en endeløs loop underveis i OS-oppstarten. Oppgradering av HK-BIOS løste heldigvis den floka.
    Det siste hinderet var at kortet ikke var støttet i Debian 6.03 - jeg så med gru for meg masse knoting med kjernemodulkompilering for å få det til, men da jeg satte inn en USB-pinne med betaversjon av Debian 7 funket alt helt av seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann
    Ser at på ebay er alt som har med server å gjøre er vesentlig billigere. Fant dette chassiset til 225$+frakt som jeg håper er det greit utgangspunkt:

SuperMicro SC933T-R760

Det jeg lurer på om dere kan hjelpe med er tips til resten av oppsettet.. og da spesielt HK, nettverkskort og annet som måtte være nødvendig. Det skal være en dedikert filserver uten andre funksjoner. Jeg ser at det er tidligere nevnt forslag for dette, men regner med det er skjedd ting siden den posten..

Takker for all respons på forhand!
    Den du linker til har jo et hovedkort, men det står fint lite om det bortsett fra at den bruker Xeon prossessorer.
    Da må du også ha registered/buffered ECC minne.
    Både prossessoren og minnet er dyrere

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Den du linker til har jo et hovedkort, men det står fint lite om det bortsett fra at den bruker Xeon prossessorer.
    Da må du også ha registered/buffered ECC minne.
    Både prossessoren og minnet er dyrere
    Ja, brukte denne siden å linke til i tilfelle ebay auksjonen forsvant. Jeg kjøper kabinettet uten HK..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @marsboer: Linkene til guide funker ikke