Oppsett av Linux server - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    rune@rune-server:~$ /etc/fstab
    bash: /etc/fstab: Ikke tilgang
    rune@rune-server:~$ sudo /etc/fstab
    sudo: /etc/fstab: command not found
    Du må bruke en editor å skrive i. /etc/fstab er filen som skal editeres

altså

sudo vi /etc/fstab
    sudo pico /etc/fstab
    sudo pico /etc/fstab

Der vi, pico eller nano er progammet som brukes. Om man ikke kan vi er no pico eller nano enklere å bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha....

Får dette når eg skriver sudo blkid

/dev/sda1: UUID="d4b9c0b3-7bba-7dd8-1879-e06210e8e4cd" LABEL=":Media RAID" TYPE="linux_raid_member"
    /dev/sdb1: UUID="b3e95f0b-14af-48e1-8c8c-72b1d3f99725" TYPE="ext4"
    /dev/sdb5: UUID="f88371ff-275c-4cb0-8669-b6ea02f0fa17" TYPE="swap"
    /dev/sdc1: UUID="d4b9c0b3-7bba-7dd8-1879-e06210e8e4cd" LABEL=":Media RAID" TYPE="linux_raid_member"
    /dev/sdd1: UUID="d4b9c0b3-7bba-7dd8-1879-e06210e8e4cd" LABEL=":Media RAID" TYPE="linux_raid_member"
    /dev/md0: LABEL="media" UUID="d07fb6e5-3e0b-4f60-95db-12f205ad6014" TYPE="ext4"

Kva skriver eg i /etc/fstab da?

Har 3 disker som alle er på 1TB kvar. Raidet heiter /media

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei gutter!
    Takk så mye sålangt.
    Dette er ukjent mark for meg, men nå har jeg prøvd så godt jeg kan.

Det her har lagt inn som tilleg i /etc/fstab er dette:
    Kode:
    # filserver /dev/md0 8Tb
    UUID=f46c3568-c132-4c5b-a133-2ec06d842d5e /media/filserver ext4 defaults,realtime 0 0
    Etter oppskriften over her..

PC'en vil ikke mounte raidet under oppstart, og når jeg går inn for å stoppe det og starte det på nytt i disk utility, så får jeg dette:

Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
    mount: only root can mount /dev/md0 on /media/filserver
    Ok, nå har jeg funnet utav koden, man må vel fjerne "defaults" koden, og legge til "user".
    Men jeg tror problemet mitt ligger en annen plass, for nå ved boot, så fikk jeg beskjed om at "Disk not ready or not present" eller noe slikt.
    Når jeg skal starte det manuelt, så må jeg først stoppe et raid som ikke kjører ("not running, partially assembled", står det) for deretter å starte det igjen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min /etc/mdadm/mdadm.conf:
    Kode:
    # mdadm.conf
    #
    # Please refer to mdadm.conf(5) for information about this file.
    #

# by default, scan all partitions (/proc/partitions) for MD superblocks.
    # alternatively, specify devices to scan, using wildcards if desired.
    DEVICE partitions /dev/sd*

# auto-create devices with Debian standard permissions
    CREATE owner=root group=disk mode=0660 auto=yes

# automatically tag new arrays as belonging to the local system
    HOMEHOST <system>

# instruct the monitoring daemon where to send mail alerts
    MAILADDR root

# This file was auto-generated on Mon, 02 Nov 2009 21:42:13 +0100
    # by mkconf $Id$

# definitions of existing MD arrays
    ARRAY /dev/md0 level=raid6 num-devices=16 UUID=4ba39379:d7f34bf9:7fda0143:cf05404b
    og relevant linje i fstab:
    Kode:
    /dev/md0        /mnt/raid       auto    defaults        0       0
    Og her fungerer alt brillefint, alt kommer opp automagisk ved boot osv, selv om det er over et år siden siste reboot

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min fstab - jeg la til 'nobootwait' for å unngå at bootingen stopper opp fordi raidet ikke er klart, det gir en melding av typen "disk is not ready or not present, press key for rescue mode".
    Som kan være upraktisk når man kjører headless, siden man må dra frem skjerm og tastatur for å se hva som står der :-/

Med 'nobootwait' fortsetter bootingen uten å vente på arrayet, og det er alltid klart når oppstarten er kommet langt nok til at jeg kan logge inn over ssh.
    Kode:
    /dev/md0  /mnt/raid  ext4  defaults,noatime,nobootwait  0  0

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei gutter!
    Ok, nå har jeg funnet utav koden, man må vel fjerne "defaults" koden, og legge til "user".
    Men jeg tror problemet mitt ligger en annen plass, for nå ved boot, så fikk jeg beskjed om at "Disk not ready or not present" eller noe slikt.
    Når jeg skal starte det manuelt, så må jeg først stoppe et raid som ikke kjører ("not running, partially assembled", står det) for deretter å starte det igjen.
    Grunnen til at du får feilmeldingen er at du ikke var innlogget som root når du prøvde å mounte raidet. Du bør ikke legge til user i stedet for defaults. Det du gjør da er å si at ordinære brukere (som ikke er root) kan unmounte raidet og det vil du ikke. Bruker du ubuntu skriver du bare sudo foran mount kommandoen.

Når det gjelder å få mountet ved oppstart så har dette endret seg i de siste Linux-distroene kontra slik det var før. Man har gått bort fra metoden hvor man benyttet device navnet, f.eks /dev/md0, til å benytte filsystemets UUID'er og man har i tillegg gått over til en initrd-basert oppstartsprosess.

Før ble RAIDet mountet bare man la til korrekt linje i fstab. Nå må man derimort sørge for at det ligger en korrekt oppføring i /etc/mdadm/mdadm.conf før man kjører update-initramfs -u for å oppdatere ramdisken som settes opp ved boot med korrekt RAID-informasjonen. Kommandoen setter da opp oppstarten av RAIDet basert på mdadm.conf.

M.a.o må du gjøre følgende i moderne Debian-baserte distroer (squeeze eller nyere):

NB: Husk sudo foran kommandoene om du kjører Ubuntu. Du kan eventuelt skifte til root-brukeren permanent ved å kjøre "sudo -i"
    Kjører du Debian, skift til root med kommandoen "su -"

1. Sørg for at mdadm.conf inneholder korrekt ARRAY-definisjon
    mdadm --detail --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf
    (redigér mdadm.conf etterpå og fjern eventuelt den gamle ARRAY-oppføringen (den nye legger seg til slutt i filen))

2. Finn UUID til filsystemet på RAIDet (i dette eksempelet /dev/md0)
    blkid /dev/md0
    Merk deg UUID verdien og type verdien (filsystemet)
    Om RAIDet ikke er startet slik at du ikke får sjekket /dev/md0 kan du alltids assemble det manuelt (sørg for at disknavnene er korrekte):
    mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb /dev/sdc osv osv

3. Legg til korrekt informasjon i /etc/fstab (med korrekt UUID fra pkt 2 uten anførselstegnene, samt korrekt filsystemtype, f.eks ext4)
    UUID=f46c3568-c132-4c5b-a133-2ec06d842d5e /media/filserver ext4 defaults,noatime 0 0

4. Sørg for at /media/filserver faktisk eksisterer
    mkdir -p /media/filserver

5. Oppdater initramfs
    update-initramfs -u

RAIDet bør nå mountes automatisk ved neste boot

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har oppgradert til ubuntu 11.04? Bruker 10.10 desktop som server. Bør eg oppgradere, eller må eg da sette opp ting på nytt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Er det noen som har oppgradert til ubuntu 11.04? Bruker 10.10 desktop som server. Bør eg oppgradere, eller må eg da sette opp ting på nytt?
    If it works, dont mess with it! .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel også hvorfor vil du oppgradere. Selv kjører jeg 10.04LTS som står for long time support. Dvs at man får oppgraderinger og sikkerhetsoppdateringer i 5 år om jeg ikke husker helt feil. Er veldig enig i forrige innlegg om å ikke røre om det virker som det skal. En server er det om regel ikke like viktig å oppgradere(utenom sikkerhetsfixer) til siste ubuntu og man bør også ikke hive seg på med en gang med tanke på gjerne kommer mange fixer den første tiden etter en ny distro er sluppet. Selv kommer jeg nok tidligst til å oppgradere når neste LTS release kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at kontorpc er oppgradert til 11.04. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg prøve å legga inn NoMachine NX til å fjernstyre serveren, men eg klarer ikkje å kople meg til. Har ein misstanke om at eg ikkje har fått til å åpne port22. Korleis gjer eg dette? Har Linksys wrt350n router og alibox fiber

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel kommer med ny sokkel og brikkesett til vinteren, LGA2011 og X79, som tar over for dagens LGA1366 og X58.

Det mest interessante for denne tråden er vel at brikkesettet kommer med 14 SATA-porter som standard (10 av dem er 6 Gbps), en solid oppgradering fra dagens 6 porter.

Så da skulle det bli enklere å få mange disker i hjemmeserveren.

Man trenger selvsagt en ny CPU også, den billigste av dem ser ut til å havne i prisklasse med i7-2600K eller i7 950.

Fra AnandTech.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som eg har fått det meste oppe å går, men lurer fortsatt på eit par ting. Er det noke mulighet for å fjernstyre serveren fra ein tilfeldig maskin? F.eks sjå filmer og bilder eller høyre på musikk. Har fått til å sette opp sånn at eg har eigen dyndns adresse og får opp ei side som det står it works!, men det er vell bare til hjemmesider osv.?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan fjernstyre alt, men hvor enkelt og smooth det er avhenger av det du ønsker å oppnå. Alt i fra å styre alt via SSH (kommandolinje) eller åpne selve desktopen via et VNC-program (GUI).

I tillegg har du løsninger som f.eks mpd (music player daemon) som gjør at du kan styre Linux-maskina som musikkavspiller fra en hvilken som helst PC/mobiltelefon omtrent som en squeezebox.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et hjemmenettverk er det jo naturlig feks å dele ut bilder, filmer, musikk osv via samba eller nfs. I tillegg er det jo en grei måte å ta backup av ting man har feks på laptoppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Er ikke første gangen jeg har siklet på filserver, sist gang for et par år siden gikk jeg så langt som å kjøpe et kjempestort kabinett (Lian Li Cube) som jeg deretter skulle dytte masse 5in3 HDD moduler. Det var ikke særlig gjennomtenkt. Økonomien strakk ikke til og det ble med drømmen.

Idag bestilte jeg et Areca 1880i med BBU. Planen blir å gjøre som folka på HardForum, dvs legge til en HP SAS Expander. Jeg venter riktignok med det.

Til daglig bruker jeg kuben som desktop pc. Funker forsåvit greit, jeg rasjonaliserer kjøpet med at jeg for eksempel kan fylle plassen med vannkjøling uten å tenke på plass, men det har ennå ikke skjedd.

Disse 5in3 modulene koster utrolig mye her til lands, en 4in3 koster omtrent 1000,- stykket, og da følger det med en sinnsykt bråkete vifte. Ganske håpløst. Skal jeg fylle hele kuben med slike ville det kostet meg ~6000 i bare hdd moduler. Allerede her begynner jeg å tenke at skrittet opp til et supermicro ikke er all verden. I tillegg kommer HP expanderen på ~2000-2500.

Jeg kan få disse modulene tilsendt fra USA til omtrent halvparten. Da er det ikke så galt, men jeg sitter fortsatt igjen med en ganske håpløs løsning. (Å frakte en sånn kube potensielt full av disker blir et *******)

Hva i all verden skal jeg gjøre?

o Få tilsendt moduler og bygge videre på Lian Li Cuben
    o Få tak i en Norco 20/24bay 4U
    o Noe annet?

Supermicro blir desverre uaktuelt med mindre det finnes noe bruktmarked for disse. Blir rett og slett altfor altfor mye penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen

Ikke kjøpe denne hverfall, du kan kjøpe denne kassa fra ebay for 170$

SuperMicro 12 Bay Storage Chassis X7DBN 826TQ-R800LPB | eBay

Er akkurat samma bildene.

Men kassa er bra om kaster ut hardware kjøper nytt. 12x 3TB disker kan du bruke om bytter til noe nyere hardware.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    I et hjemmenettverk er det jo naturlig feks å dele ut bilder, filmer, musikk osv via samba eller nfs. I tillegg er det jo en grei måte å ta backup av ting man har feks på laptoppen.
    Har fått til å sette opp deling på hjemmenettverket mitt, men er det mulig å sette opp sånn at f.eks søster mi i københavn også får tilgang til enkelte mapper?

Har fått til både vnc og nx server for fjernstyring, men er det mulighet til å restarte maskinen gjennom eit av desse programma? I dag må eg opp på serveren å taste passord for å få fjerntilgang. Mens eg helst ville kopla vekk både mus og skjerm, og stue serveren vekk..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lord^
    Hei.

Er ikke første gangen jeg har siklet på filserver, sist gang for et par år siden gikk jeg så langt som å kjøpe et kjempestort kabinett (Lian Li Cube) som jeg deretter skulle dytte masse 5in3 HDD moduler. Det var ikke særlig gjennomtenkt. Økonomien strakk ikke til og det ble med drømmen.

Idag bestilte jeg et Areca 1880i med BBU. Planen blir å gjøre som folka på HardForum, dvs legge til en HP SAS Expander. Jeg venter riktignok med det.

Til daglig bruker jeg kuben som desktop pc. Funker forsåvit greit, jeg rasjonaliserer kjøpet med at jeg for eksempel kan fylle plassen med vannkjøling uten å tenke på plass, men det har ennå ikke skjedd.

Disse 5in3 modulene koster utrolig mye her til lands, en 4in3 koster omtrent 1000,- stykket, og da følger det med en sinnsykt bråkete vifte. Ganske håpløst. Skal jeg fylle hele kuben med slike ville det kostet meg ~6000 i bare hdd moduler. Allerede her begynner jeg å tenke at skrittet opp til et supermicro ikke er all verden. I tillegg kommer HP expanderen på ~2000-2500.

Jeg kan få disse modulene tilsendt fra USA til omtrent halvparten. Da er det ikke så galt, men jeg sitter fortsatt igjen med en ganske håpløs løsning. (Å frakte en sånn kube potensielt full av disker blir et *******)

Hva i all verden skal jeg gjøre?

o Få tilsendt moduler og bygge videre på Lian Li Cuben
    o Få tak i en Norco 20/24bay 4U
    o Noe annet?

Supermicro blir desverre uaktuelt med mindre det finnes noe bruktmarked for disse. Blir rett og slett altfor altfor mye penger.

hotswap stoarge kit

Xcase 5 in 3 for 50£ (hel like dem så er i norco kassene)

Dem selger også Norco kassen, bare dem heter xcase istede

Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •