Oppsett av Linux server - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var Debian 6.0 lansert!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jipp! Ikke at jeg merker noen forskjell. Har jo kjørt på Squeeze i lang tid allerede.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil kernel tilbakeføres til 2.6.32 ved apt-get upgrade hvis man fra før kjører RC med nyere kernel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spre dataene over flere servere.

Hei

Vi er et par kollegaer som alle har store filmsamlinger liggende på hver vår server . Som et alternativ til raid har vi snakket litt om å synkronisere serverene og og på den måten ha en kopi tillgjengelig om et filsystem/server tar kvelden.

Det vi lurer på er vel et alternativ til rsync for å hele tiden ha serverene synkronisert.

Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Alle serverene kjører linux.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Vil kernel tilbakeføres til 2.6.32 ved apt-get upgrade hvis man fra før kjører RC med nyere kernel?
    Nei. Alle kernels legges bare som egne valg i oppstarten. Med andre ord vil man aldri overskrive en eksisterende kernel, bare få et nytt valg. Hvem som er default bestemmer du, men jeg tror Debian vanligvis prioriterer den nyeste uten manuell inngripen.

Jeg har kjørt 2.6.36 og 2.6.37 lenge nå, og kerneloppdateringene squeeze har fått har ikke gjort noe annet enn å legge seg til i bootmenyen, mens min kernel har forblitt default.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    Hei

Vi er et par kollegaer som alle har store filmsamlinger liggende på hver vår server . Som et alternativ til raid har vi snakket litt om å synkronisere serverene og og på den måten ha en kopi tillgjengelig om et filsystem/server tar kvelden.

Det vi lurer på er vel et alternativ til rsync for å hele tiden ha serverene synkronisert.

Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Alle serverene kjører linux.
    Alternativ til rsync? Rsync er jo det ultimate til synkroniseringsformål, så hvorfor vil du ikke bruke rsync?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tenker vel egentlig hvilke muligheter har vi til å synkronisere til flere hoster samtidig. Med rsync er vi vel avhengige av å ta det på tur eller??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et softwarespørsmål herfra også:
    Jeg har som mål å få til mesteparten av funksjonaliteten du (Marsboer) skisserte i et tidligere innlegg i denne tråden. Der det har stoppet litt opp for meg akkurat nå er oppsett av mailserver - jeg har funnet en lovende skritt-for-skritt-guide (How to set up a mail server on a GNU / Linux system) for oppsett av en postfix-server, men jeg kvier meg litt for å begynne å knote med mysql-databaser av frykt for å f***e opp Squeezebox Server-databasen. Jeg er nokså grønn på området...

Har du flere mysql-databaser side om side, eller kjører du en annen/enklere løsning for mailserver?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å benytte en mailserver basert på en SQL-database? Mailserveroppsett i Linux er nemlig egentlig enkle greier som baserer seg på to konsepter, enten alt i en mailbox (mbox) eller i form av mapper og filer (maildir).

Jeg har nå i hvertfall satt opp mailserver flere ganger, da basert på enten exim4 eller postfix for MTA-biten (message transfer agent), eller SMTP da for å være helt spesifikk. Jeg benytter vanligvis exim siden denne er standard i Debian, men også langt mer kompleks enn postfix. Som MDA (Message Delivery Agent) har jeg benyttet Dovecot. Denne tar seg av mailbox-biten med imap/pop3 aksess.

Klientapplikasjon (Message User Agent) er valgfritt akkurat som vanlig.

Dette er nokså simple greier å sette opp vanligvis. Har du spesielle behov som krever en mer avansert løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tenker vel egentlig hvilke muligheter har vi til å synkronisere til flere hoster samtidig. Med rsync er vi vel avhengige av å ta det på tur eller??
    Windows live mesh? hmmmm, nei feil tråd
    Hva med å sette opp crashplan mellom dere, tror den skal fungere begge veier og også på Linux?
    Ville ikke egentlig sagt at det er et alternativ til RAID, minimum RAID5 uansett, for det er så mye som kan skje. En disk kan falle ut tuten å være ødelagt og dersom det skjer ofte (les WD Green) så må dere starte på scratch annenhver uke. Men det er bare min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    ......

Dette er nokså simple greier å sette opp vanligvis. Har du spesielle behov som krever en mer avansert løsning?
    Hmm, nei, jeg overkompliserer nok i ren uvitenhet ops: ... Takk for oppklaring, nå vet jeg mer hva jeg famler etter!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var superenkel exim4-mailserver satt opp, så får mer avansert mailfunksjonalitet komme etter hvert om behovet melder seg.

Gleden over å ha fått det til overskygget til og med irritasjonen over sviktende hardware da det tikket inn en epost i gmail-boksen min med beskjed fra smartd om at WD Green-disken i backupserveren hadde sektorfeil :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    ...WD Green-disken i backupserveren hadde sektorfeil...
    Sjokk. Hvilke problemer er det den disken IKKE har egentlig

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjøpe sever

Hei

jeg har fulgt med ett års tid, har nesten kjøpt delene og nesten satt i gang. Men hver gang er det noe nytt som er bedre... :-)

Er det noen av dere som kan selge meg en ferdig en, en som fungerer, jeg begynner å lure på om jeg klarer å lage dette selv...
    Alternativet er at noen legger ut en HW liste, og en linux distribusjon som virker på angitt HW, men det ser jeg ikke helt for meg...

Jeg er i hvert fall åpen for tilbud, ønsker meg en gigabit server. Nå har jeg bygd om huset, alle viktige rom har cat6 kabel, inkl kjøkken. der skal jeg spille musikk fra min "nye server". Kinoen står for tur til oppdatering, og der skal min Dune spille filmer fra min "nye server".

Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsoen
    Hei

jeg har fulgt med ett års tid, har nesten kjøpt delene og nesten satt i gang. Men hver gang er det noe nytt som er bedre... :-)

Er det noen av dere som kan selge meg en ferdig en, en som fungerer, jeg begynner å lure på om jeg klarer å lage dette selv...
    Alternativet er at noen legger ut en HW liste, og en linux distribusjon som virker på angitt HW, men det ser jeg ikke helt for meg...

Jeg er i hvert fall åpen for tilbud, ønsker meg en gigabit server. Nå har jeg bygd om huset, alle viktige rom har cat6 kabel, inkl kjøkken. der skal jeg spille musikk fra min "nye server". Kinoen står for tur til oppdatering, og der skal min Dune spille filmer fra min "nye server".

Takker for alle svar
    Hei, verken Linux eller andre Unix'er er noko særleg vanskeleg på hardware idag. Windows er mykje verre

Eg ville kjøpt dette hovudkortet Asus M4A78LT-M LE - Hovedkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon,
    med ein athlon 2 2x cpu og 4GB minne.
    Av OS ville eg ha valgt FreeBSD, då får du med ZFS filsystemet som er veldig lett å setja opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsoen
    Hei

Takker for alle svar
    Hardwaremessig spiller det ikke så stor rolle da linux støtter det meste og jeg vil hevde at til normalt bruk trenger du ikke Supermicro eller et dyrt serveroppsett. Her er det lommeboken som bestemmer. Serveren trenger ikke mye kraft og det meste er godt nok til å streame film over nettet. Gigabit er også som standard å regne i dag. Selv kjører jeg serveren min på en gammel Pentium P4 og det duger. Det som er greitt å tenke på er diskplass og nok sataporter med tanke på utvidelse med flere disker.

Med tanke på disker kan det også være greitt å følge rådene her om å ikke kjøpe feks Western Digital green disker til raid oppsett. men heller kjøre feks Seagate LP.

Selv kjører jeg ubuntu 10.04 LTS der LTS står for long time support. Dvs at man får securityutvidelser og oppdateringer i flere år en feks den vanlige utgaven som kommer hver halve år.

Man kan lære mye av denne tråden men vil hevde at oppsettene til Marsboer med Supermicro blir for "High end"og for spesielt interesserte for folk flest. Men for at det ikke skal være tvil han har "MYE" kunnskap og man kan lære mye i denne tråden.

Et alterenativ kan jo være å kjøpe et NAS. Da er det jo bare å velge hvor store disker man trenger og så er man nesten oppe å kjører med en gang. Ulempen er jo at man som regel ikke har plass til mange disker og man møter taket ganske fort om man har mye data man skal lagre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet mitt ser slik ut nå (omlag 16k for alt sammen). Denne filserveren er svært stillegående og kan både puttes i rack eller stå på gulvet.

CPU: Intel Xeon X3430 (Quad Core, 2.4 Ghz, LGA1156)
    Hovedkort: Supermicro X8SI6-F
    RAM: 8GB (4x2GB) Samsung ECC/Unbuffered DDR3 1333mhz CL9 (W1333EB2GS)
    HDD OS: Western Digital Caviar SE16 750GB 16MB 7200RPM S-ATA2/300 (WD7500AAKS)
    HDD lagring: 8 stk Seagate Barracuda LP 2TB 32MB 5900RPM S-ATA2/300 (ST32000542AS)
    PSU: Corsair HX750W
    Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl
    Ekstra vifte til diskene: Lian Li 120mm vifte
    5.25"->3.25" overgang for OS disk: Nexus DiskTwin HDD ramme

Ellers satte jeg nyss opp et forslag for noen på en filserver til under 10k med 14TB lagringsplass og rask OS disk. Jeg vet imidlertid ikke om denne er 100% linux-kompatibel, og det er highpoint kontrolleren som er den ubekreftede delen av løsningen.

Komplett.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ til HighPoint Rocket 620 2P SATA III i oppsettet server til under 10 er jo å kjøpe et hovedkort med flere sataporter onboard. Ellers såg jo det oppsettet fint ut. Man trenger jo ikke å kjøpe alle diskene feks på en gang om man ikke trenger lagringskapasiteten med en gang. Man kan da fylle på med ekstra disker etterhvert. Disker går jo bare ned i pris og man får større kapasitet ved å vente om man ikke trenger plassen nå. Nå er det vel 2TB disker som gir mest "value for det money" men regner med 3 TB også faller på sikt når leverandørene kommer med større disker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ til HighPoint Rocket 620 2P SATA III i oppsettet server til under 10 er jo å kjøpe et hovedkort med flere sataporter onboard.
    Det er ikke så lett å finne hovedkort med integrert VGA som samtidig har mer enn seks S-ATA porter. Du har stort sett kun mATX kort å velge mellom. Uansett har dagens chipset bare seks porter så du får samme problematikk angående støtte selv om de er integrert siden alle ekstra porter kommer fra tilleggschiper produsert av 3. part.

Alternativet er et skikkelig serverhovedkort, det vil si av den typen jeg selv kjøpte. Men prisen går opp noen tusenlapper. Løsningen blir riktignok en del mer robust på den måten.

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar ift hardware innkjøpslister marsboer og nilsern!

Mens jeg satt på komplett så jeg denne til 8000 uten disker. kjører noe de kaller xRaid2
    Komplett.no - Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, Diskless

Vet at dette er litt utenom det å bygge server som diskuteres her, men skulle gjerne hatt en kommentar ift forskjell på ytelse. Målet er jo å distribuere HD film på gbit med cat6 kabling mot sonos/squeesbox og også jailbraket appleTV2 (ikke film på denne, bare lyd, støtter ikke HD) og xbmc

Torsoen

Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •