Oppsett av Linux server - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 36 FrsteFrste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 710
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    marsboer: hva tror du om komboen:

LSI Store

Intel® Server Board BSHBBL

?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker utvide serveren min med flere harddisker, men er gtt tom for SATA-porter. (Trodde 4 TB skulle holde lenge, men etter et r er det nesten fullt, gitt...)

Er det noen som kan anbefale et rimelig (under tusenlappen) PCI Express kort med to til fire SATA II - porter og anstendig ytelse, dvs. p linje med det jeg fr fra hovedkortet?

Har 4x 1.5TB disker i software RAID 5 koblet til hovedkortet, tenker utvide RAIDet til 6 disker og vil ndig at kontroller-kortet skal vre flaskehalsen.

Vil dette kortet (SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P) - fungere, for eksempel?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    Tenker utvide serveren min med flere harddisker, men er gtt tom for SATA-porter. (Trodde 4 TB skulle holde lenge, men etter et r er det nesten fullt, gitt...)

Er det noen som kan anbefale et rimelig (under tusenlappen) PCI Express kort med to til fire SATA II - porter og anstendig ytelse, dvs. p linje med det jeg fr fra hovedkortet?

Har 4x 1.5TB disker i software RAID 5 koblet til hovedkortet, tenker utvide RAIDet til 6 disker og vil ndig at kontroller-kortet skal vre flaskehalsen.

Vil dette kortet (SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P) - fungere, for eksempel?

Jada. Det funker greit det. Jeg har kjpt tilsvarende kort p ebay, og er kjempefornyd med de.

Hvis du vil spare litt penger, kan jeg anbefale dette kortet fra ebay. $18 inklusiv frakt blir snn ca. 110,-. Jeg har handlet flere varer fra samme selger, og aldri hatt noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ser dykk diskuterer Norco + HP SAS Expander vs SuperMicro litt tidlegare i denne trden.

Me trenger mykje lagringsplass her p jobb, me trenger 100TB n med moglegheit for utvide oppimot 500TB innen f r. Hastigheit er ikkje s viktig, 1GB/s er massevis.

Me har eit stramt budsjett og vil ha best kostpris per GB. Redundant oppsett er ikkje viktig.

Til n s virker det som om at SuperMicro gir mest for pengane. Men prismessig er det ganske jevnt. Norco m bestilles fr USA, og ein del av kronene blir jo spist opp i frakt sidan eg m ha nesten dobbelt s mange Norco kabinetter for ha tilsvarandes lagringsplass.
    Norco kabinettane spiser jo rackplass ogs.

Flger det med SAS overgang til 8087 -> 8088 til Supermicro kabinettene? M det kjpes seperat? Korleis fungerer SAS expandering til Supermicro SC847E16-RJBOD1?

Er det andre forslag eg br kikke p heller?

Nextron er ikkje akkurat konkurransedyktig, me sparer over 20000 kr p bestille dei fire kabinettane fr USA inkl moms og frakt. 5 rs garanti p kabinettet veier ikkje opp for den prisforskjellen.

Priseksempel serversdirect.com
    SC847E1-R1400LPB $1579.99
    Supermicro SC847E16-RJBOD1 $1799.99

dollarkurs = 6,50 kr (for ta litt i)
    kassekostnad = ((1580 + 1800)*2) * 6,5 = 43940 kr
    frakt og tollavgift = ca 500kr *4 med jetcarrier = 2000 kr
    totalkostnad utan moms = (43940 + 2000) = 45940 kr
    totalkostnad med moms= (43940 + 2000) * 1,25 = 57425 kr

Priseksempel nextron
    66.936 kr uten moms
    66.936 * 1,25 = 83670kr
    + frakt

Priseksempel Norco
    8x 4224 = (399 * 8) * 6,5 = 20748 kr
    frakt og toll = 500 * 8 = 4000kr
    HP SAS expander = (300 * 8) * 6,5 = 15600 kr
    8x PSU = ca 500kr * 8 = 4000kr
    Totalt utan moms = 20748+4000+15600+4000 = 44348 kr
    Totalt med moms = 44348 * 1,25 = 55435 kr

Norco lysninga trenger vell dessuten litt fleire kabler og det er ikkje medrekna frakt p HP SAS expander heller. S m eg ogs ha straum til HP sas expanderane som koster litt ekstra ogs. I gjengjeld fr ein jo litt meir harddisk slots med Norco.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @trondmm: Takker

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne dette vre noe ZFSguru.com ?

Are you one of many home users who store a lot of personal data, accumulated over the years, and want to store those in a safe and cool way? Then consider the advantages of using ZFSguru:

Use high-quality RAID and filesystem technology provided by ZFS. Get rid of the bad quality RAID solutions available on Windows!
    Use normal desktop harddrives without the risk of breaking your array. Windows onboard RAID and Hardware RAID configurations require you to buy expensive "RAID-edition" harddrives which have TLER-enabled firmware, increasing the cost of your build.
    Includes a sectorsize override feature for 4K sector harddrives that emulate 512B sectors, like Samsung F4 and WD EARS.
    Use cheap SATA controllers or HBAs instead of expensive RAID controllers; your onboard SATA and add-on PCI-express SAS/SATA ports are fine! Plus you can all combine them in one big pool if you want.
    Enhance the data security of your stored files by enabling ZFS to use checksums to protect the integrity of your files. And if the unthinkable happens you want to know about it! No more silent corruption which plagues traditional RAIDs and RAID5 in particular.
    Spend only seconds setting up and sharing your pool to the network; ready for use.
    Easily upgrade the web-interface to a newer version with a few mouseclicks.
    Install ZFSguru to your pool, allowing you to boot directly from ZFS, requiring no separate system disk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Kunne dette vre noe ZFSguru.com ?
    Personlig ville jeg vel ikke brukt det riktig enn - under limitations sier de blant annet
    Missing feature: Error recovery; replacing failed devices.
    Missing feature: Hot spares.
    Missing feature: Email notifications upon degraded/failed pool.
    ...
    Please note: This product is currently in development, and not suitable for end-users at this time.
    Jeg antar at en "end-user" her er noen som vil lagre filer snarere enn hacke filsystemer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser p alternativer for f mer diskplass p mindre fysisk plass, og fant blant annet dette innlegget av trondmm:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ml#post1518737

Lian Li EX-50 kabinettet med plass til 5 HDD og port multiplier ser snedig ut. Men hva slags kontroller trenger jeg for kunne kjre individuelle disker i Linux mdadm software RAID? (Linken til kontrollerkortet i innlegget virker ikke lenger.)

Jeg har forsttt jeg trenger et SATA-kort med port multiplier. Men port multiplier finnes tydeligvis i to versjoner - den ene kalles FIS og kan snakke med alle diskene hele tiden, den andre kalles "command based" og kan bare snakke med en disk om gangen.

Jeg antar at bruke bare en disk om gangen vil fullstendig delegge ytelsen til et SW-basert RAID?

Selv om jeg finner et og annet kontrollerkort som har port multiplier (eks. HighPoint RocketRAID 622) er det ikke s lett finne ut av hvilken type port multiplier de bruker.

Er det noen som har tips om kontrollerkort som kan funke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som mtte vurdere WD Green som harddisker i et hjemmeserver-RAID (til tross for advarsler mot dem tidligere i trden her):

Jeg har fire 1.5TB WD Green i Linux (Ubuntu) software raid 5.

Etter rundt et r (10.000 driftstimer, bare en promille av den tiden i aktivt bruk) har tre av diskene drlige sektorer, to av dem feiler SMART self-test, og en av dem er s korrupt at den ikke lenger kan leses fra.

fsck gir opp med "unrecoverable error", og syslog er full av meldinger av typen
    Kode:
    Jan 15 05:19:13 server kernel: [158214.681191] sd 8:0:0:0: [sdf] Add. Sense: Unrecovered read error - auto reallocate failed
    Jan 15 05:19:13 server kernel: [158214.681195] sd 8:0:0:0: [sdf] CDB: Read(10): 28 00 60 a0 08 10 00 00 08 00
    Jan 15 05:19:13 server kernel: [158214.681203] end_request: I/O error, dev sdf, sector 1621100560
    Den fjerde disken er OK, men den kjpte jeg senere, s den har bare et halvt r (~6.000 driftstimer) p baken.

S det ser vel ut som WD Green ikke egner seg for hjemme-raid. Prver Seagate Barracuda LP n i neste runde og hper det beste.

Det litt skumle her er at jeg oppdaget dette mer eller mindre tilfeldig - jeg sjekket loggen til backup-programmet (rsync/rsnapshot) og s at en anseelig andel av filene ikke var kopiert over fordi de ikke kunne leses.

Selv om disken feiler SMARTs egen-test pstr SMART likevel at alt er i den skjnneste orden ("SMART overall-health self-assessment test result: PASSED"), og mdadm behandler den som et fullverdig raid-medlem.

Jeg begynner f ny respekt for "silent corruption" (Data corruption is worse than you know | ZDNet ). Jeg har drevet med data i over 15 r uten se stort til det. Men dette er ogs frste gang jeg prver meg p multidisk-oppsett, raid og spass store datamengder (dvs. mer enn n disk - 5TB er tross alt ikke all verden...).

S jeg spekulerer litt p hvordan jeg kan i det minste bli varslet nr noe begynner g galt.

Basert p
    • min egen begrensede erfaring med denne type problemer (ett helt datapunkt )
    • Googles studie av SMART vs. diskdd (pdf) (de fleste SMART-attributter er ubrukelige, et par av dem er gode indikasjoner p at en disk er i ferd med feile, men rundt 40% av diskene dr uten gi noe signal overhodet).
    • CERNs studie av datakorrupsjon (pdf) (selv med profesjonelt utstyr oppstr datakorrupsjon mye oftere enn man skulle tro, og man oppdager det vanligvis for sent)

tror jeg at jeg skal prve meg p en kombinasjon av:
    • smartd for kjre ukentlig kort self-test p alle disker (tar bare et par minutter, og diskene kan vre i bruk underveis)
    • tidsbasert fsck (sjekking av filsystem). Default er at fsck sjekker disken etter et visst antall mounts (f.eks. etter en restart), men en hjemmeserver skal jo fortrinnsvis rusle og g i mneder og r mellom hver restart, s tidsbasert sjekking passer bedre.
    • Overvking av de 3-4 SMART-attributtene som er relevante i flge Google
    • En tjeneste som sjekker alle data med jevne mellomrom (ukentlig?), antagelig basert p sjekksum, og kanskje ogs kontrollerer at sjekksummene for backup-filene er de samme. Jeg vet ikke om noe eksisterende tjeneste som gjr dette, s jeg antar jeg m lage min egen.
    • Nr noe gr feil p noen av punktene over, en tjeneste som sender en epost til gmail-adressen min (evt. en SMS), s jeg ikke trenger drive aktiv polling for finne ut om noe er galt.
    • Og gjerne et pent webgrensesnitt som lar meg overvke alt sammen p en enkel mte. (Bruker munin n, vurderer ogs nagios, men det er veldig mye informasjon. Kunne tenke meg en sammendrags-side som viser bare det essensielle.)

Jeg hadde ingen ide om at det lagre en hndfull DVDer p harddisk skulle vre s omfattende

Hva er deres erfaringer? Synspunkter?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel nevnt det tidligere i trden, men det er grunner til at jeg styrer langt unna WD.

Har selv 16 1.5TB Seagate LP disker i raid6, og de fungerer upklagelig. Men jeg "skrubber" raidet en gang i mneden, og kjrer jevnlige smart-sjekker (har to disker med bad sectors, men ingen unrecoverable errors enda...). ha et par coldspares er ogs en fordel.

SMART gir (noen) nyttige data, og om man grafer smart-dataene over tid s er det trivielt se forandringer i enkelte disker som er "utenfor spec", man kan ogs flge med p unrecoverable errors og reallocated sectors. Risikoen for at en disk med reallocated sectors dr fr tiden er typ 60% hyere enn en uten, iflge en rapport jeg leste...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S det ser vel ut som WD Green ikke egner seg for hjemme-raid.
    Eller Raid i det hele tatt :???:
    Har de samme diskene selv, men de skal byttes ut med 2TB disker som nevnt over i denne trden.
    Er ikke sikker p at det er diskene som er drlige for seg selv eller om det er raidets "forventninger" til diskene som "gjr" dem drlige ved feilskrivinger o.l.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Wibla Har to WD-disker til som har vrt i bruk minst like lenge (en 2.5" boot-disk og en WD Green ekstern USB disk), og de viser ingen tegn til problemer. Men ja, det ser ut til at kombinasjonen av WD Green og RAID er noe man br styre unna. Seagate LP lyder lovende.

Har ikke vrt borti skrubbing fr - mener du dette?

@hagen Er ikke sikker jeg heller, men USB-disken min er ogs WD Green og har kjrt like lenge uten tegn til problemer (ingen drlige eller reallokerte sektorer, ingen ting), s det ser ut som det er kombinasjonen med RAID som er problemet.

Jeg vet at WD selv sier diskene ikke egner seg til RAID (de selger en egen "enterprise"-variant for RAID, men den koster over det dobbelte), men jeg vet ikke hvorfor. Jeg trodde det bare gjaldt HW-RAID kontrollere, men tydeligvis ikke...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er raskeste mte overfre store filer mellom to linux-servere p? Jeg har mountet en delt mappe p en lokal maskin (smbfs), men kopiering av filer med cp er utrolig tregt, ser ut til ligge rundt 9 MB/s (iotop). Jeg ser ingen grunn til at dette skal g s tregt, for kopiering fra/til de aktuelle maskinene fra en Windows-maskin gr X antall gangere raskere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hva er raskeste mte overfre store filer mellom to linux-servere p?
    Det raskeste i mitt oppsett er FTP, som gir meg ~100 MB/s, mens Samba ligger p 24 MB/s les og 44 MB/s skriv. (I flge Sambas mailingliste ligger problemet i smbfs/cifs snarere enn i Samba serveren.)

For backups bruker jeg SSH/SCP siden backup-tjenesten (rsnapshot) kan bruke SSH men ikke FTP; hastigheten ligger omtrent midt mellom FTP og Samba.

NFS er en fildelingsmekanisme for Linux som gr for vre rask, men jeg har ikke prvd enn.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hva er raskeste mte overfre store filer mellom to linux-servere p? Jeg har mountet en delt mappe p en lokal maskin (smbfs), men kopiering av filer med cp er utrolig tregt, ser ut til ligge rundt 9 MB/s (iotop). Jeg ser ingen grunn til at dette skal g s tregt, for kopiering fra/til de aktuelle maskinene fra en Windows-maskin gr X antall gangere raskere.
    Jeg benytter rsync i daemon mode (settes opp omtrent som et samba share, samme utvikler...)

Da kan jeg ogs resume om jeg skulle avbryte uten problemer.
    Hastigheten er s raskt gigabiten klarer. Jeg overfrte 3TB med snitthastighet p over 105MB/s sist.

Standard rsync i "SSH-modus" fungerer ikke like bra siden kryptoen blir CPU-limited fr du nr full gigabit hastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som vet om en enkel mte sjekke/endre "kodingen" av tekstfiler? Jeg sliter av og til med cue-filer som er lagret i en eller annen windows-/DOS-koding; hvis det i tillegg er srnorske eller aksenterte bokstaver, s blir det gjerne krll i musikkbiblioteket.

Lsningen min s langt er pne den problematiske fila i Emacs, trykke C-x - return - f - og angi UTF-8, for deretter lagre. Det fungerer, men det hadde vrt greit med en eller annen mte gjre det p en strre mengde filer i n operasjon.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det br vel g an lage et script som batch-konverterer det du nsker sjekke/endre?

Gjorde bare et superkjapt googlesk og det ser ut som om det er mange diskusjoner p diverse forum om nettopp Emacs og batch konverteringer.

DrE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ftt meg ny hjemmeserver:

* MB Zotac H55-ITX (mini-itx)
    * CPU Intel i3 540
    * lagring: 5x 2TB Seagate LP
    * bootdisk: Intel X25-V SSD
    * Ubuntu 10.10 server

Pris kr. ~10.000 inkl. harddisker.

Mine viktigste kriterier var "liten og stillegende", bor p 2 rom og 40 kvadrat, s jeg kan velge mellom ha serveren i stuen eller p soverommet...

Valgte hardware etter en artikkel p silentpcreview.

Diskene er satt opp i mdadm RAID 5, s jeg har ~8TB lagring tilgjengelig. (Med skrubbing denne gangen.)

Det er trangt om plassen inni der, s det var litt knot f bygget den, men jeg er riktig fornyd med resultatet - den er liten (20 liter, se bilde ved siden av en PS3) og stille med god lagringsplass og god ytelse.

Noen tall:
    • Nettverk: 900-920 Mbps (iperf)
    • Disk: 377/309 MB/s sekvensiell les/skriv (bonnie++)
    • Filoverfring: ~60 MB/s skriv med rsync over ssh (ikke daemon mode), ~100 MB/s over FTP.
    • 55 W idle
    • 100 W max

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ftt meg ny hjemmeserver:

* MB Zotac H55-ITX (mini-itx)
    * CPU Intel i3 540
    * lagring: 5x 2TB Seagate LP
    * bootdisk: Intel X25-V SSD
    * Ubuntu 10.10 server

Pris kr. ~10.000 inkl. harddisker.

Mine viktigste kriterier var "liten og stillegende", bor p 2 rom og 40 kvadrat, s jeg kan velge mellom ha serveren i stuen eller p soverommet...

Valgte hardware etter en artikkel p silentpcreview.

Diskene er satt opp i mdadm RAID 5, s jeg har ~8TB lagring tilgjengelig. (Med skrubbing denne gangen.)

Det er trangt om plassen inni der, s det var litt knot f bygget den, men jeg er riktig fornyd med resultatet - den er liten (20 liter, se bilde ved siden av en PS3) og stille med god lagringsplass og god ytelse.

Noen tall:
    • Nettverk: 900-920 Mbps (iperf)
    • Disk: 377/309 MB/s sekvensiell les/skriv (bonnie++)
    • Filoverfring: ~60 MB/s skriv med rsync over ssh (ikke daemon mode), ~100 MB/s over FTP.
    • 55 W idle
    • 100 W max
    Det er Lian Li PC-Q08B du har? Hvilken PSU valgte du? Og kjrer du noe form for vifte kontroll?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Det er Lian Li PC-Q08B du har?
    Stemmer.

PSU: Gikk for Cooler Master Silent Pro 500W, var den billigste jeg fant som var bde stille, modulr og 80plus-sertifisert. Jeg ville ikke trengt mer enn 200-250W, men PSU-utvalget er heller skralt nr du kommer under 500W.

Viftekontroll: BIOS-kontroll p auto for CPU-viften, og Zalman Fanmate med en viftestrm Y-splitter for de to kabinett-viftene.

Side 30 av 36 FrsteFrste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne trden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •