Oppsett av Linux server - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 36 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    OEM, ja. Det burde jeg vel kanskje ha gjetta. Men, hvis problemet er at lisensen ikke tillater HK-bytte, så burde det vel være lov å håpe at Windows kunne ha gitt en feilmelding som sa nettopp dette, i stedet for å bare bluescreene og reboote.
    Hadde samme greia på jobben nettopp. Kjørte ut et image til fem PCer, på den ene virket det ikke. Det er ikke på grunn av lisensen, for da vil windows fortsatt kommet opp og gnålt om at du hadde byttet hardware.
    Dette er rett og slett drivertrøbbel i installasjonen (feil drivere)

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til dere Linux guruer

Jeg har i dag en win 7 "server" som jeg ønsker å portere til Ubuntu. Jeg har litt basis kunnskaper og har fått installert det i vmware(test boks), satt opp et par linux brukere, installert squeezeserver og torrentflux og fått det til å kjøre bra. Nå skal jeg jo ha alt av mine media filer over og må sette opp en filserver(samba), har fått installert det, men er litt usikekr på dette med shares og brukere.

Skal jeg lage egne Samaba brukere for dem som kun skal ha filserver tilgang, eller må dem også ha en linux bruker?

Og så kommer det til "shares", skal ha 3 mapper /media/film, /media/tv og /media/musikk som forskjellige brukere skal ha lese og skrive rettigheter til. Hvordan sette det opp da? Og når jeg i tillegg skal ha backup mapper /backup/*bruker*, som kun den valgte bruker skal ha tilgang til, hvordan gjøres det?

Newcomer Bilael sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte noen ekspert men skal prøve å tegne og forklare.

Installering av Ubuntu og samba har du jo unnagjort selv. Når det gjelder oppsett av samba gjør jeg det i smb.conf, så erfaring med GUI har jeg ikke.

En steg-for-steg guide som tar for seg helt enkelt oppsett finner du her. Det kan også være greit å ta en titt her for litt info om å legge til en bruker og deling av mapper.

Et enkelt oppsett for å dele mapper og selv velge hvilken bruker/brukere som har tilgang:
    [navn]
    path = /mappe/som/skal/deles
    writeable = yes
    browseable = yes
    valid users = skriv brukernavn på den/de som skal ha tilgang
    Husk bare at når du legger til en bruker i samba så må den personen også ha en brukerkonto i Ubuntu. Altså om du skal legge til "bill" i samba må det også være en bruker i Ubuntu som heter "bill".

Når det gjelder backup så kan du bare installere en program i Ubuntu og velge mappe det skal lages backup av og hvilken mappe filene skal kopieres til. Feks Déjà Dup eller Simple Backup.

Håper dette er til hjelp og er det noe som er uklart er det bare å spørre

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig min server oppe og går også!
    Jeg endret bestillingen min i siste liten slik at SM chassis ble droppet. Når jeg etterhvert innså hva slags hylende beist dette var kunne jeg ikke anskaffe dette chassiset siden naborommene er et soverom og hjemmekinoen. Man hører allerede serverne jeg har nå godt fra soverommet, og de er ingenting i forhold til SM-PSUene.
    Det endte derfor opp med at jeg kjører med SuperMicro HK, Xeon Quad core og 8GB ECC minne som opprinnelig planlagt, men med et annet ordinært chassis.
    Jeg kjører derfor med to filservere siden dette chassiset ikke tar mer enn 9-11 disker.

Selvfølgelig så viste det seg jo at det kabinettet jeg da bestilte ble over en måned forsinket i forhold til den opprinnelig forespeilede tiden. Ergo fikk jeg ikke kabinettet før i går.

Uansett så kan jeg melde at dette har vært den smootheste builden jeg noensinne har hatt. Alt har fungert knirkefritt fra første påslag.
    Jeg har heller ikke hatt noen issues som Striky rapporterte. Jeg får noen kontrollermeldinger i syslog når kontrolleren kjøres opp ved oppstart, men disse er "uskyldige" i følge nett (ingen feilmeldinger slik som Striky).

Uansett så er ytelsen upåklagelig og det går så det griner. Jeg tok en initiell test med en enkelt disk og den dro 104MB/s, i RAID10 (near) med 6 disker fikk jeg ca 300 MB/s skriv og 350MB/s les (near gir ikke RAID0 leseytelse slik som RAID10 far ergo kan man forvente ytelse tilsvarende RAID0 med 3 disker)
    Ingen meldinger i syslog eller noen som helst indikasjon på treg ytelse foreløpig.

Forskjellen hos meg i forhold til Striky er at jeg ikke går via en expander, at jeg ikke har disker med 512byte sektor emulering (*nix-OS hater visst disse diskene ytelsesmessig. Gjelder vel bare nyeste Samsung 2TB og WD Green 2TB i dag) og at jeg i tillegg har deaktivert booting i SAS2008 siden jeg har egen OS-disk som står på chipsetkontrolleren.
    Jeg gikk for 8 stk Seagate 2TB LP disker siden disse, sammen med Hitachi 7200rpm 2TB, viste seg å være de eneste rimelige 2TB diskene som var generelt støttet på alt av RAID-kontrollere og uten problemhistorikk i Linux. Seagate diskene var på tilbud så derfor ble det dem fremfor Hitachi (750kr stykket)

OS'et jeg kjører er siste versjon av Debian Squeeze (snart stable, jippi!) med medfølgende kernel.

Jeg fant forøvrig en kul løsning på desktopchassis og rack så jeg kommer med bilder og fulle specs på hele builden senere. Builden ble billig, stille og utrolig bra (men langt fra like skalérbar om man ser for seg en ekstrem lagringsløsning i et enkelt chassis)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering angående kontrollerissues:

Det kan virke som om det at jeg har deaktivert boot support i kontrolleren er årsaken til at jeg ikke har noen problemer. Jeg forsøkte å skru på dette til standardvalget igjen (bios + OS i stedet for disabled) og da kom det en masse kontrollerrelaterte meldinger ved oppstart av Debian, samtidig som det tar evig lang tid på grunn av disse problemene.

Så til Striky: prøv å deaktiver boot support på kontrolleren og bruk en OS-disk på chipset-kontrolleren. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at de andre feilmeldingene du får nødvendigvis skyldes dette siden jeg selv ikke har sett noe lignende hos meg. Jeg skal melde tilbake i denne tråden om jeg får noen problemer.

På eldre LSI-chipset var det også slik at dersom man skulle kjøre dem i IT-mode (dvs fullstendig pass through) så kunne man ikke boote fra dem.

Forøvrig ser det ut til at eventuelle issues med mpt2sas-driveren stort sett er ordnet opp i kernel 2.6.36. Jeg kommer til å fortsette med Squeeze sin innebyggede kernel så lenge jeg ikke ser noen problemer med mitt oppsett.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg prøve Hvor finner jeg dette boot support-valget? Du kjører mao boot-disk fra sata-kontroller på hovedkortet, og ikke fra SAS-kontrolleren?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det var planen hele tiden for min del.

For å finne valget må du trykke Ctrl+C når LSI-kontroller-BIOSen starter. Trykk enter på kontrolleren inni BIOSen så skal det være et valg på førstesiden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da gikk det i dass. For å teste kontrolleren før jeg tar den skikkelig i bruk kjørte jeg opp RAID6 med 8 disker og begynte å pushe data fra den andre filserveren. Det gikk bra noen 100GB med data før det hele gikk på trynet med det resultat at alle diskene ble dumpet ut fra RAIDet.

Tester ulike tiltak nå, i første omgang skal jeg se om jeg får inn kernel 2.6.36.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kompilert og installert 2.6.36 og førsteinntrykket er at dette virker svært lovende. Ikke en eneste feilmelding ved boot uavhengig av om boot support er enablet eller ei!

Det tar et halvt døgn å rebuilde et nytt RAID6 array på 16TB så jeg får ikke kjørt noe hardere testing enda.

Forøvrig blir jeg mer og mer imponert over debian. Kernelkompilasjon pleier å være grisete greier, men debian har programmer som håndterer dette "the Debian way" og spytter ut en linux-image-xxxxx.deb fil til slutt som enkelt kan installeres og avinstalleres med dpkg hvor alt håndteres som en ordinær kernel-installasjon via aptitude. Ikke noe etterarbeid er nødvendig.

Faktisk kan du bare få min .deb fil (amd64) og installere den med dpkg -i xxx.deb og så er alt i boks.
    Jeg tok utgangspunkt i config-filen fra Debian Squeeze og valgte default valgene på alle nye valg som har kommet til frem til 2.6.36 så det er en "general purpose" kernel av samme type som Debian kjører.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjørt opp RAID6 og kopiert ca 10TB data til RAIDet (1.5 døgn sammenhengende kopiering) samtidig som jeg har kjørt SMART self-tests på diskene og RAIDet sørger for å aktivere alle 8 portene på kontrolleren samtidig og alt har vært helt uproblematisk. Det eneste jeg har notert meg er at jeg har munin og smartmontools gående mot diskene i bakgrunnen og det viser seg at av og til slipper ikke SMART-kommandoene skikkelig igjennom noe som trigger en mpt2sas error i syslog. Selve kopieringen eller RAIDet brydde seg ikke om dette, men det er tydelig at det er ett eller annet med SMART-støtten som ikke er helt 100%. Jeg har derfor deaktivert dette på munin, men kjører fremdeles smartmontools med automatisk daglig disksjekk siden jeg anser dette som svært viktig, spesielt siden det ikke ser ut som om feilen som av og til trigges når SMART aksesseres plager kontrolleren eller systemet nevneverdig.

Dermed kan jeg friskmelde denne kontrolleren i Debian Squeeze forutsatt kernel 2.6.36 med et lite forbehold om noe uslepen SMART-støtte foreløpig.

Forøvrig er det ikke rart kontrolleren ikke fungerer optimalt i Squeeze out of the box. Driveren i kernel 2.6.32 er nemlig versjon 02.100.03.00 og den kom ut helt tilbake den 11. oktober i 2009 da LSI2008 kontrolleren var rykende fersk.
    Den som er i kernel 2.6.36 er versjon 06.100.00.00 og det har kommet "et par" fixer siden 02.100.03.00 for å si det mildt.
    Bare ta en titt her:
    git.kernel.org - linux/kernel/git/stable/linux-2.6.36.y.git/search

For den som ikke gidder å kompilere kernel 2.6.36 for Debian fra kildekoden på kernel.org selv så har jeg lagt ut .deb filen for 64-bit Squeeze som jeg kompilerte her:
    http://www.nixuser.net/share/linux-i...stom_amd64.deb

Installeres med:
    dpkg -i linux-image-2.6.36_2.6.36-10.00.Custom_amd64.deb

...og en restart for å starte med den nye kernelen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi, og der var også de siste SMART-relaterte feilmeldingene løst ser det ut til! (i tillegg til mer)

LSI2008 kommer med to typer firmware, IR (RAID-støtte) og IT (initiatior target) som er en ren HBA (dvs fullstendig passthrough).

Den firmware som er installert på SuperMicro kortet er av typen IR og den er gammel (v4 i stedet for v7).
    Jeg tok derfor og lasted ned siste firmware revisjon fra SuperMicros sider (Vanskelig å finne. Velg Windows 7 som OS i stedet for Linux for at den skal dukke opp) og valgte da selvfølgelig IT-versjonen siden jeg skal kjøre software RAID i linux og derfor ikke ønsker RAID-laget i mellom Linux og diskene.

Dette ryddet opp i absolutt alle gjenstående errors resets i loggfiler og jeg klarer ikke lenger å trigge feil med SMART heller!

Kontrolleren flashes med en vanlig DOS oppstartsdisk (jeg benytter USB-stick til dette formålet). Når det spørres om "last 9 digits of SAS address" kan du velge 9 vilkårlige tall, eller eventuelt sjekke nåværende SAS adresse i LSI BIOS før du flasher.

Så for å få denne kontrolleren 100% gjør du følgende:

- Kjør Linux kernel 2.6.36
    - Flash med nyeste firmware, IT versjonen om du ikke skal benytte innebygget RAID1/0

Hvis du gidder så test dette Striky. Jeg er ganske så sikker på at du kommer til å få en ganske så annen og problemfri opplevelse for å si det slik.
    Oppstart går også enda raskere med IT-FW kontra IR.

Gammel: LSISAS2008: FWVersion(04.00.00.00), ChipRevision(0x02), BiosVersion(07.03.00.00)
    Ny: LSISAS2008: FWVersion(07.00.00.00), ChipRevision(0x02), BiosVersion(07.11.00.00)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan definitivt friskmelde kontrolleren i Linux. Ikke en eneste melding i syslog har dukket opp siden jeg oppgraderte firmware.

Her er et bilde fra SMART overvåkningen også. Som dere ser var det en god del små "hull" i grafen hvor SMART-kommandoene feilet. Etter at jeg oppgraderte firmware til nyeste IT-versjon har det vært null avbrudd eller problemer.

Oppsett av Linux server-smart_sdd-day-png

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall, skal prøve dette

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ST32000542AS du har kjøpt? I følge Seagate kjører disse 4k sektorer, men er det da uten 512-emulering?
    Jeg har ikke lest meg helt opp på dette emuleringsproblemet, er det bare et ytelsesproblem, eller kan det føre til datafeil også (på Linux)?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke den siste kommentaren din Striky.

Jeg har ST32000542AS disker. Disse diskene kjører 4k sektorer ja, men har en såkalt "SmartAlign" teknologi som tar seg av de problemene diskene til WD og Samsung får. Problemet er kun relatert til ytelse. Det er forøvrig fullt mulig å håndtere det, men det krever at man manuelt oppretter partisjoner slik at de er alignet korrekt. Siden jeg kjører RAID så har jeg ikke mulighetene til å styre dette selv per disk, så jeg valgte å ikke ta noen sjanser når Seagate diskene uansett var "sikre" valg samtidig som de var rimelige og med brukbar ytelse.

Forøvrig har det fremdeles ikke vært et eneste hikk eller feilmelding med LSI2008 kontrolleren i Debian. Nå skal det "litt" til før jeg mister data. Jeg har RAID6 på begge filserverne, dvs at jeg må miste 3 disker før jeg mister data. Deretter har jeg nattlig backup til en maskin jeg har satt opp på kontoret på jobb. Denne kjører også RAID6 og har backup av data for hver dag 8 mnd bakover i tid. Med andre ord må jeg miste 3 disker også her før jeg mister dataene helt.

Når man kjører RAID5/6 så vil også den månedlige mdadm sjekken (test rebuild) sørge for å gjenopprette eventuelle bitfeil som har oppstått på diskene (silent data corruption) fra paritetsdataene. Så RAID er ikke bare greit for diskredundans men er også svært gunstig for dataintegritet over tid på lagret data. Dette er en grei erstatning til vi får en fullgod erstatning for ZFS på Linux (btrfs?). Det er ikke perfekt, men langt bedre enn ingenting.

Mer om silent data corruption her: http://www.google.com/url?sa=t&sourc...0uWqmQ&cad=rja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Da er endelig min server oppe og går også!
    Jeg endret bestillingen min i siste liten slik at SM chassis ble droppet. Når jeg etterhvert innså hva slags hylende beist dette var kunne jeg ikke anskaffe dette chassiset siden naborommene er et soverom og hjemmekinoen. Man hører allerede serverne jeg har nå godt fra soverommet, og de er ingenting i forhold til SM-PSUene.
    Det endte derfor opp med at jeg kjører med SuperMicro HK, Xeon Quad core og 8GB ECC minne som opprinnelig planlagt, men med et annet ordinært chassis.
    Jeg kjører derfor med to filservere siden dette chassiset ikke tar mer enn 9-11 disker.

Selvfølgelig så viste det seg jo at det kabinettet jeg da bestilte ble over en måned forsinket i forhold til den opprinnelig forespeilede tiden. Ergo fikk jeg ikke kabinettet før i går.

Uansett så kan jeg melde at dette har vært den smootheste builden jeg noensinne har hatt. Alt har fungert knirkefritt fra første påslag.
    Jeg har heller ikke hatt noen issues som Striky rapporterte. Jeg får noen kontrollermeldinger i syslog når kontrolleren kjøres opp ved oppstart, men disse er "uskyldige" i følge nett (ingen feilmeldinger slik som Striky).

Uansett så er ytelsen upåklagelig og det går så det griner. Jeg tok en initiell test med en enkelt disk og den dro 104MB/s, i RAID10 (near) med 6 disker fikk jeg ca 300 MB/s skriv og 350MB/s les (near gir ikke RAID0 leseytelse slik som RAID10 far ergo kan man forvente ytelse tilsvarende RAID0 med 3 disker)
    Ingen meldinger i syslog eller noen som helst indikasjon på treg ytelse foreløpig.

Forskjellen hos meg i forhold til Striky er at jeg ikke går via en expander, at jeg ikke har disker med 512byte sektor emulering (*nix-OS hater visst disse diskene ytelsesmessig. Gjelder vel bare nyeste Samsung 2TB og WD Green 2TB i dag) og at jeg i tillegg har deaktivert booting i SAS2008 siden jeg har egen OS-disk som står på chipsetkontrolleren.
    Jeg gikk for 8 stk Seagate 2TB LP disker siden disse, sammen med Hitachi 7200rpm 2TB, viste seg å være de eneste rimelige 2TB diskene som var generelt støttet på alt av RAID-kontrollere og uten problemhistorikk i Linux. Seagate diskene var på tilbud så derfor ble det dem fremfor Hitachi (750kr stykket)

OS'et jeg kjører er siste versjon av Debian Squeeze (snart stable, jippi!) med medfølgende kernel.

Jeg fant forøvrig en kul løsning på desktopchassis og rack så jeg kommer med bilder og fulle specs på hele builden senere. Builden ble billig, stille og utrolig bra (men langt fra like skalérbar om man ser for seg en ekstrem lagringsløsning i et enkelt chassis)
    Hvilket chassis ble det til slutt? Pictures please
    Ellers kjempebra tråd som følges nøye.
    Keep ut the good work.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut noen raske bilder i tråden min før så linker bare til dem..

Serveren:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1573521

Screenshots fra IPMI-porten på hovedkortet for de som lurer på hvorfor dette er svært praktisk å ha:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1573524

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle legge ut litt info om hvor brutalt raskt Linux mdadm egentlig er på den siste filserveren jeg bygde, forutsatt at parameteren /sys/block/mdX/md/stripe_cache_size er tunet fornuftig. Det å tune denne parameteren er mer og mer essensielt jo flere disker og raskere system du har.

Ytelsen man teoretisk sett kan oppnå med 8 disker i RAID6 tilsvarer RAID0 ytelse med 6 av diskene.

8xSeagate 2TB LP (5900RPM) i mdadm RAID6 (-n 512) (stripe_size_cache=8192 (beste valg)). CPU: Intel X3430 (4x2.4GHz, 8GB DDR3 ECC RAM)
    Kode:
    Version  1.96       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
    Concurrency   1     -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
    Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
    merkur          16G   860  93 387501  29 206814  18  4823  94 704565  25 669.0  12
    Latency             11594us     521ms     301ms   40611us     152ms     206ms
    Version  1.96       ------Sequential Create------ --------Random Create--------
    merkur              -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
                  files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                    512 50578  54 700192  99  1424   1 46576  49 1011904  98   848   1
    Latency              1046ms     965us   12143ms    1171ms      48us   12321ms
    Oppsummering:
    387 MB/s sekvensiell skriving, 704 MB/s sekvensiell lesing, 669 random seeks per sek

En mer real life test med dd (hvor jeg benytter sync, overskriving av RAM-cache samt en teststørrelse på hele 25GB for å utelukke RAM-caching)

450 MB/s skriving, 568 MB/s lesing, total eksekveringstid på test: 2m 8s

----
    Adaptec RAID 5805 til sammenligning (8xSeagate 1.5TB 7200rpm i RAID6, Intel E8400 (2x3GHz, 8GB DDR2 Low latency)

Kode:
    Version  1.96       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
    Concurrency   1     -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
    Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
    jupiter      15504M   764  99 344794  43 289651  44  3230  83 802836  61 740.1  18
    Latency             15478us     759ms     136ms     144ms   59122us     236ms

Version  1.96       ------Sequential Create------ --------Random Create--------
    jupiter             -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
                  files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                    256 61754  89 285970  99 20340  28 63731  91 321310  99 14360  23
    Latency             30725us     432us     629ms   50413us      27us     541ms
    Oppsummering:
    344MB/s sekvensiell skriving, 802MB/s sekvensiell lesing, 740 random seeks per sek

Resultat fra samme dd-test som ovenfor:
    370 MB/s skriving, 591 MB/s lesing, total eksekveringstid på test: 2m 27s

----

Angående stripe_cache_size
    Jeg nevnte ovenfor at denne er essensiell. Hos meg får jeg best ytelse med verdien 8192. Hvis jeg benytter standardverdien 256 klarer software RAIDet bare å skrive rundt 120MB/s! Vi snakker med andre ord om en økning på omlag 3 x skriveytelsen kun ved å gi mdadm litt mer RAM å håndtere RAID-stripes på (NB: dette er ikke det samme som write cache for filsystemet!)
    Denne verdien ga en vesentlig prosentvis økning i ytelse på min gamle Amd A64 3200+ (2GHz), 1GB DDR RAM og 5x1TB disker i mdadm RAID6 (4xWD Black Edition og en Samsung F1) men ikke noe i nærheten av det mye større RAIDet på den nye filserveren. Her tror jeg den tregere CPUen og minnet også har en del å si.

Konklusjon:
    I praksis er software RAID6 raskere enn en griserask RAID-kontroller, noe hele 20 sekunders forskjell på dd-testen viser oss. HW-raidet leser noe raskere, sannsynligvis på grunn av at diskene som benyttes er 7200rpm i stedet for 5900, mens software RAIDet skriver nærmest transparent i forhold til at det er RAID6 som benyttes i de testene jeg har fått gjort. Jeg har imidlertid ikke fått testet random skriving skikkelig, og dette skal være RAID6's største akkilleshel.

Det jeg får lyst til å gjøre nå er å gjøre om HW-raidet til JBOD passthrough på kontrolleren og kjøre opp mdadm RAID6 for å teste om dette faktisk er enda raskere siden diskene her faktisk er 7200rpm.

En liten ting til slutt. Når jeg kjører tester mot disksystemet på det største software RAID6et jobber faktisk alle fire kjernene ganske så hardt (ingen makses) så det krever sin CPU å levere disse hastighetene (også på HW-RAID)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd forgjeves å generere en type trafikk som kan knele RAID6et men det går rett og slett ikke. Selv ikke når jeg overførte hele bildebiblioteket med en haug med mindre .jpg fra den ene filserveren til den andre mitt inni en stor overføring (for å sikre at de ikke er bufret) klarte jeg ikke å IKKE makse gigabiten. Det ligger rett og slett flatt på 106-112MB/s 100% av tiden. Helt sykt. Linux sine cache-mekanismer i forbindelse med mdadm RAID må virkelig være effektive når det gjelder å sørge for at diskene hele tiden ser en sekvensiell datastrøm ved skriving.

Jeg skal dra over 3TB data nå og da spytter rsync ut en average speed til slutt. Skal bli morsomt å se.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sluttstatus:
    sent 718.90K bytes received 2946.47G bytes 105.53M bytes/sec
    total size is 3003.20G speedup is 1.02

Total tid på overføring av 3 TB data via gigabit: litt under 8 timer.

105 MB/s var gjennomsnittshastigheten! Det jeg overførte var alt jeg hadde på filserveren minus blu-ray ripper. Det vil si at det var hundrevis av gigabyte med musikk, jpg-bilder, dokumenter, programmer osv. Med andre ord ingen "snill" belastning med store sammenhengende filer.

Svært imponerende med tanke på at det kjører et software RAID6 på 5900rpm Seagate 2TB LP disker i bunn. Langt i fra high-end for å si det slik. Bare fornuftig konstruert.

Nå som jeg har blitt kvitt dataene fra harware kontrolleren skal software RAID6 testes også på denne. Om det blir vellykket blir jeg fornøyd siden jeg da får langt bedre kontroll og oversikt med mdadm kontra adaptecs egne løsninger.

Et par bilder som viser nettverksutnyttelsen og hvor lite stresset disksystemet egentlig var selv med svært variable filstørrelser (105-110MB/s kontinuerlig uten en eneste dip)

Oppsett av Linux server-if_eth1-day-png

Oppsett av Linux server-md0-day-png

Side 29 av 36 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •