Oppsett av Linux server - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 36 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Disker skulle visst ikke bli så lett... Den selvsagte Hitachi Dekstar 7K2000 2TB til 909,- på amentio er jo totalt utsolgt overalt i kvanta (jeg skal ha 8 )
    Vi har jo WD Black Edition 2TB til 1167,- mer tilgjengelig men denne har på grunn av manglende TLER problemer med HW-RAID kontrollere. Jeg skal kjøre disse i sw-RAID så det har jo ikke noe å si men da brenner jeg på en måte en bro for senere bruk selv om jeg ikke kommer til å legge vekt på dette om jeg MÅ ha disker. Jeg sparer jo også ~2000,- på å gå for Hitachiene som faktisk er en del penger.

Problemet er at jeg ikke finner noen andre alternativer.
    Vi får vel bare vente.. en strek i regninga. Har under 133GB ledig nå. Hadde nesten 500GB i forrige uke så jeg trenger mer NÅ!

Grønne disker er totalt uaktuelle siden disse går i intern "hvilemodus" for å spare strøm og dermed gir en følelse av treg respons fra RAIDet mens man venter på at en disk skal guffe opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Grønne disker er totalt uaktuelle siden disse går i intern "hvilemodus" for å spare strøm og dermed gir en følelse av treg respons fra RAIDet mens man venter på at en disk skal guffe opp.
    Hallaluja.
    Det var en annenn tråd her der jeg ble skutt ned i flammer for å påstå at jeg aldri skulle bruke "Green" igjen i en server.
    Husker bare ikke hvilken. Det står tilogmed i WD sine spec for "Green"
    "Not recommended for RAID applications"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder ikke dette alle disker, da? Dette er fra dokumentasjonen til Seagate Barracuda XT

• Active mode
      The drive is in active mode during the read/write and seek operations.
    • Idle mode
      The buffer remains enabled, and the drive accepts all commands and returns to active mode any time disk access is
      necessary.
    • Standby mode
      The drive enters standby mode when the host sends a standby Immediate command. If the host has set the standby timer, the drive can also enter standby mode automatically after the drive has been inactive for a specifiable length of time. The standby timer delay is established using a standby or idle command. In standby mode, the drive buffer is enabled, the heads are parked and the spindle is at rest. The drive accepts all commands and returns to active mode any time disk access is necessary.
    • Sleep mode
      The drive enters sleep mode after receiving a sleep command from the host. In sleep mode, the drive buffer is disabled, the heads are parked and the spindle is at rest. The drive leaves sleep mode after it receives a hard reset or soft reset from the host. After receiving a reset, the drive exits sleep mode and enters standby mode with all current translation parameters intact.
    • Idle and Standby timers
      Each time the drive performs an active function (read, write or seek), the standby timer is reinitialized and begins counting down from its specified delay times to zero. If the standby timer reaches zero before any drive activity is required, the drive makes a transition to standby mode. In both Idle and standby mode, the drive accepts all commands and returns to active mode when disk access is necessary.

Teksten er den samme i dokumentasjonen til Barracuda 7200.12 og Barracuda LP.

Mao. er det OSet som initierer standbymodus, og jeg kan ikke se noe i dokumentasjonen som antyder at Low Power disken oppfører seg annerledes enn high performance disken på dette området.

Nå som 2TB Barracuda LP koster 750,- på Netshop er det i hvert fall veldig fristende å fylle opp serveren med disse.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen kommer boksen min, gjett om jeg gleder meg To dager før antatt, og jeg har ikke bestilt nye disker før i dag, så da blir det å vente et par dager før jeg får kjørt i gang. Jeg skal ikke kjøre RAID, og har valgt å gå for Samsungs nye F4EG 2 TB-disker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker hovedsaklig om WD's green power disker som jeg ville styrt langt unna. Disse har notorisk mange problemer. Blant annet må man på grunn av at "Advanced format" (4k) rapporteres som "gamle" 512 byte manuelt sørge for å aligne partisjonene til 4k størrelser hvis man ønsker noe i nærheten av full ytelse fra disse diskene. I tillegg mangler diskene TLER som gjør at den tillates å gå inn i deep recovery i lengre enn 7 sekunder. I tillegg har jeg lest på utendlandske forum at disse diskene plutselig "stopper opp" og at det tar lang tid før RAIDet er responsivt igjen med full hastighet. Jeg tror dette går på at de parkerer lesehodene etter litt idle tid.
    Så er det bare å legge til at de i gjennomsnitt yter 40% dårligere enn en Black Edition disk så virker plutselig prisen som et ran for disse diskene.

Seagate og Samsungs Low Power disker kan det hende at er langt mer RAID-vennlige og at det eneste man ofrer er litt ytelse. I såfall er dette noe å vurdere i egen server også, men ikke før jeg finner verifikasjon på at dette er anbefalte RAID-disker slik som Hitachi-disken som alltid anbefales til lagringsløsninger med RAID.
    Sånn sett så er nok det lureste å sjekke kompabilitetslisten for noen kjente RAID-kontrollere for å finne disker som sannsynligvis fungerer glimrende også i RAID.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate Barracuda LP 2TB ST32000542AS står i hvertfall på kompabilitetslista til min Adaptec-kontroller så jeg regner med at denne egner seg til RAID-formål. Denne yter jevnt over bedre enn WD Green også, så det er nok et godt valg som jeg kanskje selv også kan vurdere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner lite data om Samsungs F4EG 2TB, men også denne kan se ut som et meget godt valg. Den er jo helt ny og har bare 3 plater med lavere strømforbruk og høyere ytelse. En femtilapp dyrere, men det er ikke akkurat mye å snakke om. Den eneste initielle ytelsestesten jeg fant ser også ut til å legge disken et godt stykke over WD green og nærmere WD Black.

Jeg finner dessverre ikke en eneste én av Samsungs 2TB disker på kompabilitetslisten til Adaptec-kontrolleren min, noe som neppe er noe godt tegn for min del.
    På den annen side er ikke mdadm kresen på disker

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det virker som om også Samsung F4EG driver med 4k -> 512 byte emulering, noe som sannsynligvis kommer til å gi de samme manuelle alignmentproblemene som WD Green. Dette gjør etter det jeg har skjønt også at ZFS har store problemer med diskene. Sannsynligvis er det dermed gode grunner for at 2TB diskene til Samsung ikke står på kompatibilitetslista til HW-RAID kortet mitt også.

Da er det enten Seagate sin LP disk eller Hitachi. Lukter nok Hitachi lang vei med Seagates dårlige pålitelighetsrykte på diverse brukerfora på nett om dagen.

EDIT:

Litt tankespinning rundt strømsparende disker for å se om dette bør ha noen innvirkning på valget av disker for min egen del...

I følge denne: 2 TB Hard Disk Drives: Now at 7,200 RPM (page 18) - X-bit labs
    er idle-strømforbruket på Hitachi 7K2000 7.57W og på Seagate LP 4.36W.

Jeg antar at diskene er idle nærmest 100% av tiden så jeg benytter dette som utgangspunkt. Med 8 stk disker i drift blir regnestykket da:

7,57 - 4,36 = 3,21W forskjell
    3,21 * 8 = 25,68W totalt
    25,68/1000 = 0,02568 kW/t
    0,02568 * 24 * 365 = ~225kW/t i året
    225 * 46,25 øre (pris med avgift der jeg har strøm per nå) = 104,- spart i løpet av et helt år med 8 disker i 24/7 drift. 17,33kr for oss med regning annenhver måned.

Da spørs det om 104,- spart er verdt ytelsestapet selv om man ikke en gang har behov for ytelsen i de fleste tilfeller. Jeg tror heller argumentasjonen for å velge strømgjerrige disker bør ligge i f.eks lavere temperatur enn i selve strømsparingen, for ikke å glemme lavere innkjøpspris som jo er det viktigste for de fleste av oss. Min gjetning er at man sparer inn igjen mesteparten av den lille summen i ekstra oppvarming av huset om man ser på det totale strømregnskapet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det virker som om også Samsung F4EG driver med 4k -> 512 byte emulering, noe som sannsynligvis kommer til å gi de samme manuelle alignmentproblemene som WD Green.
    Samsung F4 gjør det samme som WD EARS-diskene, ja. Nye Seagate-disker skal også gjøre det samme, men Barracuda LP gjør det i hvert fall ikke foreløpig. Jeg ble litt nervøs da jeg så at produktsiden til Barracuda LP linker til Advanced Format, men dokumentasjonen sier i hvert fall helt klart at disken har 512 byte sektorer.

Samsung F3 bruker 512 byte sektorer, og skal være helt problemfrie i denne sammenheng.

Dette gjør etter det jeg har skjønt også at ZFS har store problemer med diskene. Sannsynligvis er det dermed gode grunner for at 2TB diskene til Samsung ikke står på kompatibilitetslista til HW-RAID kortet mitt også.
    ZFS (dvs. det er mulig det kun gjelder RAID-Z) er nok den som rammes hardest av 512 byte-emuleringen, ja. Og det er emuleringen som er problemet - ikke 4k-sektorer i seg selv. Hadde diskene bare rapportert til OSet at det faktisk har 4k-sektorer, så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt.

Da er det enten Seagate sin LP disk eller Hitachi. Lukter nok Hitachi lang vei med Seagates dårlige pålitelighetsrykte på diverse brukerfora på nett om dagen.
    Evig eies kun et dårlig rykte, ja

Seagates rykte skyldes at de dreit seg ut med firmware på diskene sine i desember 2008. I tillegg klarte de å komme med en fiks som gjorde vondt verre. Neste fiks funka, og jeg vet ikke om noen nye problemer med Seagate-disker etter januar 2009.

Litt tankespinning rundt strømsparende disker for å se om dette bør ha noen innvirkning på valget av disker for min egen del...

I følge denne: 2 TB Hard Disk Drives: Now at 7,200 RPM (page 18) - X-bit labs
    er idle-strømforbruket på Hitachi 7K2000 7.57W og på Seagate LP 4.36W.

[...]

225 * 46,25 øre (pris med avgift der jeg har strøm per nå) = 104,- spart i løpet av et helt år med 8 disker i 24/7 drift. 17,33kr for oss med regning annenhver måned.

Da spørs det om 104,- spart er verdt ytelsestapet selv om man ikke en gang har behov for ytelsen i de fleste tilfeller. Jeg tror heller argumentasjonen for å velge strømgjerrige disker bør ligge i f.eks lavere temperatur enn i selve strømsparingen, for ikke å glemme lavere innkjøpspris som jo er det viktigste for de fleste av oss. Min gjetning er at man sparer inn igjen mesteparten av den lille summen i ekstra oppvarming av huset om man ser på det totale strømregnskapet.
    Jeg tror ikke strømforbruker kommer til å være avgjørende for hvilken disk jeg velger, nei

Varme kan være et bedre argument, og spesielt på sommertid blir det litt i overkant varmt på rommet serveren står i. Jo mindre varme serveren genererer selv, jo bedre vil det selvfølgelig være.

Vel, vel. Nå har jeg akkurat lagt inn bestilling på 9 barracudaer. Med litt flaks har jeg dem til helgen så jeg kan begynne å migrere data. Jeg gruer meg litt til oppgaven, for det er mye data som må kopieres frem og tilbake, og jeg regner med hver runde med kopiering vil ta ett til to døgn

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datamigrering er ikke festlig med x-antall TB i drift nei

Jeg har 8 stk 1.5TB disker av den typen Seagate dreit seg ut med firmwaremessig, men kjøpte dem selvfølgelig lenge etter at de var friskmeldt.
    Seagate sin 1.5TB var det selvsagte valget akkurat som dagens Hitachi 2TB for entusiast HW-RAID-løsninger til en billig penge, så det var derfor jeg kjøpte dem sist.
    De har fungert helt knirkefritt her hjemme i hvertfall. Fordelen med både Seagate sin LP og Hitachi sin disk er at de er eldgamle på markedet og derfor har finslipt firmware og produksjonen sin. Jeg regner derfor med at driftsikkerheten er på topp hos begge.

Jeg tenker heller at dette avgjøres av den blå linjen på denne grafen
    Oppsett av Linux server-df-month-png

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den endelig her, i en snerten og kompakt innpakning...
    Dessverre ser det ut til at det blir noen startproblemer, men det regner jeg med at Nextron ordner opp i.

Oppsett av Linux server-_dsc4439-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett av Linux server-_dsc4440-jpg

Oppsett av Linux server-_dsc4444-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er boksen halvveis oppe og kjører, men ikke uten problemer dessverre.
    Har installert Debian Squeeze (snapshot) for å få med mpt2sas-driveren, men jeg mistenker det er noe tull her, for systemet er unormalt tregt under oppstart, ved apt-get-kall og i andre situasjoner.

Sjekker /var/log/messages og der dukker det jevnlig opp blant annet følgende:

Oct 7 20:15:27 farnsworth kernel: [ 728.472554] mpt2sas0: log_info(0x31080000): originator(PL), code(0x08), sub_code(0x0000)

og

Oct 7 22:55:52 farnsworth kernel: [ 2283.542812] mpt2sas0: task abort: SUCCESS scmd(ffff88013cf1a600)
    Oct 7 22:56:24 farnsworth kernel: [ 2315.004463] mpt2sas0: attempting task abort! scmd(ffff88013cf1a600)
    Oct 7 22:56:24 farnsworth kernel: [ 2315.004468] sd 4:0:0:0: [sda] CDB: Read(10): 28 00 00 44 6f 68 00 00 08 00
    Oct 7 22:56:24 farnsworth kernel: [ 2315.458941] mpt2sas0: task abort: SUCCESS scmd(ffff88013cf1a600)
    Oct 7 22:59:14 farnsworth kernel: [ 2484.578758] mpt2sas0: attempting task abort! scmd(ffff88013d6b8100)
    Oct 7 22:59:14 farnsworth kernel: [ 2484.578763] sd 4:0:0:0: [sda] CDB: Read(10): 28 00 00 6c 15 18 00 00 08 00
    Oct 7 22:59:14 farnsworth kernel: [ 2485.013338] mpt2sas0: task abort: SUCCESS scmd(ffff88013d6b8100)
    Oct 7 22:59:51 farnsworth kernel: [ 2521.471436] mpt2sas0: attempting task abort! scmd(ffff88013f16b500)
    Oct 7 22:59:51 farnsworth kernel: [ 2521.471441] sd 4:0:0:0: [sda] CDB: Read(10): 28 00 00 68 08 00 00 00 08 00
    Oct 7 22:59:51 farnsworth kernel: [ 2521.916354] mpt2sas0: task abort: SUCCESS scmd(ffff88013f16b500)

Noen av dere Linux-guruer som mener noe om hva dette kan skyldes?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som pokker!

Fikk diskene i går, og satt dem inn i kabinettet, så jeg kunne begynne å migrere data. Maskinen støtter for så vidt hot swap, men jeg valgte å skru den av før jeg satt dem inn.

Når jeg skrur på maskinen igjen, så vil den ikke boote. Den står bare å henger rett før Grub skal til å overta. Det virker rett og slett som om maskinen ikke finner noen boot-device. Etter litt fikling viser det seg at maskinen booter fint med 19 disker, men når jeg setter inn den 20. disken, så klarer den altså ikke å finne systemdisken.

Sånn umiddelbart, så tror jeg det er det billige desktophovedkortet som biter meg her. Jeg bruker en IDE disk til OSet, og jeg har hatt problemer tidligere med at IDE-porten har oppført seg litt "rart" når jeg har hatt veldig mange SATA-disker tilkoblet portene på hovedkortet. Med litt flaks bør det løse seg ved å flytte systemdisken til en SATA-disk. Jeg har vel for så vidt også en ekstra IDE-kontroller liggende. Kanskje det går bedre å boote fra den? Jeg skal i hvert fall gjøre et forsøk i kveld, så få vi se hvordan det går.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første testen: Sette inn ny IDE-kontroller, funka ikke i det hele tatt

Da går vi videre til migrering av systemdisk til SATA

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Noen av dere Linux-guruer som mener noe om hva dette kan skyldes?
    Du er ikke alene; https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=14831

Forøvrig; flere bilder! (-:

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jocke
    Du er ikke alene; https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=14831

Forøvrig; flere bilder! (-:
    Det der gjelder vel mptsas og ikke mpt2sas, men mpt2sas virker ikke å være helt pålitelig ennå. Etter å ha krangla med IO-feil med den driveren i Debian, forsøkte jeg å legge inn Ubuntu 10.10 RC (som har en nyere kernel), men det hjalp ikke. Her opplevdes problemet faktisk som større.
    Deretter la jeg inn Windows 7 for å teste, og her ser det ut til at driveren for LSI2008 fungerer helt uten problemer.
    Så nå ser det ut til at jeg gir opp Linux på filserveren for en stund, og heller kjøper en Win7 Professional-lisens og kjører burken på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå ser det ut til at jeg gir opp Linux på filserveren for en stund, og heller kjøper en Win7 Professional-lisens og kjører burken på dette.
    Har du vurdert FreeNAS?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Har du vurdert FreeNAS?
    Egentlig ikke, vet du status på driver til LSI2008 her?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, vet du status på driver til LSI2008 her?
    Nei, men FreeNAS er basert på FreeBSD, så driveren vil nesten garantert ikke være den samme som på Linux.

Side 27 av 36 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •