Oppsett av Linux server - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 36 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Raid 5

Du får degraded fordu du kun har 2 aktive disker i RAID 5. Raid 5 krever 3 aktive disker ikke 2 aktive + spare

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "skrotnisse" tenker jeg ikke på ytelsene, men på det faktum at man tar absolutt billigste utvei i alle ledd, uten tanke for helheten. OS-disk løsningen er f.eks helt jalla, selv om det virker på et vis. Det blir litt som de stakkarene som bruker 3 måneder på å saumfare internett for de billigste priser slik at de kan spare en 50-lapp på et eller annet.

Hvis billig var målet mitt, ville jeg uansett økt kvaliteten over hele fjøla, selv om eneste målet med løsningen hadde vært å ha en filserver som kun skal tjene som bulklagring omtrent som en overdimensjonert NAS.

10Gbit/s kan du bare glemme med den serveren der (ikke at det skal brukes som et argument mot løsningen). Selv jeg kan sannsynligvis glemme 10gbit/s med min server også for den del, selv om jeg hadde hatt et skikkelig nettverkskort.

Det å dytte 10GB/s data over nettverk kontinuerlig fra en filserver krever utrolig mye, både av CPUer, OS, nettverkskortene og ikke minst disksystemet og kontrollere. Det er ingen sak å klare dette med en grei server ved benchmarks kjørt lokalt, men noe helt annet å klare dette over nettverket som en filservertjeneste.

Jeg har forøvrig overhodet ikke et reellt behov for f.eks Quad Core på min nye filserver heller, så jeg skal ikke skryte på meg å dimensjonere den for noe som helst. Men for meg er det et prinsipp å kjøpe PC-utstyr som ligger i en form for sweetspot prismessig, uavhengig av reellt behov. Rett og slett fordi jeg vil bli utrolig forbannet på meg selv om jeg om 2 år finner ut at den relativt kostbare løsningen jeg nå anskaffer faktisk lider under det faktum at jeg valgte å spare 500,- på CPU og gikk for en dual core variant (som et eksempel)
    Jeg er med andre ord tilhenger av å kjøpe det som er ganske nær ytelsestoppen uten å ta helt av, nærmest av prinsipp ved PC-kjøp, mens andre velger billigste løsning, noe som også er helt greit. Dette har vel mest med personlig interesse, erfaring innen fagområdet og prioriteringer å gjøre.

CPUen idler nesten hele tiden med min bruk her hjemme, så det er kun for å ta høyde for de seriøse utladningene eller de tunge men sporadiske jobbene man trenger noe oppegående (altså ikke en gammel PIII). Forøvrig er det desidert største problemet for meg i dag (og også det dyreste/vanskeligste å gjøre noe med) gigabit LAN. Det er frustrerende at vi som privatbrukere fremdeles må slite med dette som eneste relle høyhastighets LAN til en fornuftig pris. Det var ikke noe problem før, men i dag hvor SSD og de største ordinære HDDene klarer å fylle en gigabit pipe alene under visse bruksscenarioer føler jeg virkelig at det er på tide med noe heftigere.

Oppsett av Linux server-cpu-png

Husk at oppløsningen på grafen ovenfor er svært lav. Jeg kan ha flere timer med full CPU load uten at det synes i grafen. Det gir likevel et generelt bilde.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig et sikkert tegn på at høsten nå er her...

Oppsett av Linux server-hddtemp_smartctl-png

...harddisktemperaturene er på vei ned

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    Så langt så godt, men det som jeg synes er litt uklart er om mdadm automatisk bygger reservedisken inn i arrayet eller om man må gjøre det manuelt etterpå? Og i så fall hvordan?
    Den gjør det automatisk, ja.

Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    Og dersom mdadm gjør det automatisk, så hvordan finner jeg ut hvor langt den har kommet med saken? "mdadm --detail" gir ikke noe info som sier meg at noe skjer i det hele tatt - ikke noe "rebuilding" eller "resyncing"...
    cat /proc/mdstat

mener jeg bør gi oversikten.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukker opp en prosentverdi i mdadm --detail /dev/mdX også, dersom det faktisk pågår noe. Du får imidlertid kke en progressbar slik som cat /proc/mdstat.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det dukker opp en prosentverdi i mdadm --detail /dev/mdX også, dersom det faktisk pågår noe. Du får imidlertid kke en progressbar slik som cat /proc/mdstat.
    OK. Det begynner å bli veldig lenge siden jeg surra med md (takk og lov )

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men du sitter fortsatt med en "skrotnisse" løsning om du ikke tar den helt ut iflg. Marsboer. En svært støyete skrotnisse-løsning.
    I følge et review jeg leste av Norco 4224 kassa så ble det nevnt at kassa bråkte som et jetfly og at bytte av viftene burde stå øverst på lista i etterkant. Dette er akkurat det samme som han opplevde med 4220 kassa også.
    Er Norco kjent som en stille løsning?

Hands On: Norco RPC-4224 Rackmount Chassis | We Got Served

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "skrotnisse" tenker jeg ikke på ytelsene, men på det faktum at man tar absolutt billigste utvei i alle ledd, uten tanke for helheten. OS-disk løsningen er f.eks helt jalla, selv om det virker på et vis. Det blir litt som de stakkarene som bruker 3 måneder på å saumfare internett for de billigste priser slik at de kan spare en 50-lapp på et eller annet.
    Usikker på hva du mener med "virker på et vis". Det er en standard SATA HDD koblet til en standard SATA kontroller. Naturligvis virker det, og trenger man hot-swap, 3,5", SSD disk eller RAID så er det bare å konfigurere deretter. Det er tross alt bare et forslag til et fungerende (og potensielt stillegående) 24 Hot-Swap HDD 19" filserver som gir mye lagringsplass per krone. De som har spesielle behov vet som regel om det uansett.

Jeg ser helt klart fordelene med å kjøpe alt fra samme produsent. Ser derimot ikke hvordan det uten videre argumentasjon automatisk blir kvalifisert til en "skrotnisse" løsning om man klarer å spesifisere opp et system som gjør oppgaven til halve prisen. På jobben ser vi riktig dimensjonerte løsninger som et tegn på kompetanse og erfaring. Det forutsetter selvsagt at sluttproduktet løser oppgaven slik opprinnelig ment.

Nå vet jeg selvsagt ikke hva du tenker å bruke din server til - jeg skriver på et generelt grunnlag.

10Gbit/s kan du bare glemme med den serveren der (ikke at det skal brukes som et argument mot løsningen). Selv jeg kan sannsynligvis glemme 10gbit/s med min server også for den del, selv om jeg hadde hatt et skikkelig nettverkskort.
    Det var litt av poenget mitt også. De aller fleste med et minimum av sunn fornuft holder seg til 1Gbit eller 100Mbit. Trenger ingen supercomputer for å få akseptable hastigheter med en slike flaskehalser. Den dagen 10Gbit blir innen rekkevidde for folk flest, blir det selvsagt en "game changer" hva optimal hardware angår. Men jeg tipper det tar flere år til vi er der...

Jeg har forøvrig overhodet ikke et reellt behov for f.eks Quad Core på min nye filserver heller, så jeg skal ikke skryte på meg å dimensjonere den for noe som helst. Men for meg er det et prinsipp å kjøpe PC-utstyr som ligger i en form for sweetspot prismessig, uavhengig av reellt behov. Rett og slett fordi jeg vil bli utrolig forbannet på meg selv om jeg om 2 år finner ut at den relativt kostbare løsningen jeg nå anskaffer faktisk lider under det faktum at jeg valgte å spare 500,- på CPU og gikk for en dual core variant (som et eksempel) Jeg er med andre ord tilhenger av å kjøpe det som er ganske nær ytelsestoppen uten å ta helt av, nærmest av prinsipp ved PC-kjøp, mens andre velger billigste løsning, noe som også er helt greit. Dette har vel mest med personlig interesse, erfaring innen fagområdet og prioriteringer å gjøre.
    Er prisforskjellen marginal er jeg enig med deg. Eksemplet ovenfor viser til en CPU til 500,-, og oppsettet ditt en CPU til 2250,-. 1800kr er ikke mye penger, men det skal ikke bli mange av slike summer før man er oppe i en ekstra lagringsenhet. Eller flere/større disker. Det kan for mange bety forskjellen mellom ingen backup og 1:1 backup.

Min erfaring er at en CPU innen et par år knapt er verdt boksen den kom i, så om jeg ikke har/eller ser et behov for mange kjerner/høy klokkefrekvens, ser jeg ingen grunn til å bruke 4X så mye for at jeg kanskje for brukt for det i fremtiden. Av og til resulterer overdimensjonering av CPU kun i økte kostnader og økt strømforbruk = økt varmegang = mer støy.

Ser dog at dette kanskje er feil arena å ta den diskusjonen i - jeg aner jo ikke hva en Linux server m/software RAID bør ha av maskinkraft, og det er tross alt Linux tråden handler om.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge et review jeg leste av Norco 4224 kassa så ble det nevnt at kassa bråkte som et jetfly og at bytte av viftene burde stå øverst på lista i etterkant. Dette er akkurat det samme som han opplevde med 4220 kassa også.
    Nei.

Men de er ganske modifiseringsvennlige og siden strømforsyningen ikke er inkludert har man muligheten til å velge en som ikke støyer. På 4220 kabinettet får man også kjøpt et kit for å enkelt bygge om 4220 til å ta 120mm vifter. Med 120mm vifter og viftekontroller kan man få en svært stillegående løsning som kjøler mer enn bra nok.

Norco skulle egentlig shippe 4224 kabinettet ferdig med 3 x 120mm vifter nettopp av hensyn til støy. Det ble i siste liten endret til 4 x 60mm av en eller annen grunn, men Norco har sagt at alle som kjøper 4224 skal få plate for 120mm vifter tilsendt gratis i løpet av Oktober (?) om ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hands On: Norco RPC-4224 Rackmount Chassis | We Got Served
    Nå er ikke Supermicro-kassa så veldig stille av seg den heller. Jeg har vent meg til den etter hvert, men jeg vil hevde at den fint vil klare å overdøve et jagerfly som er i ferd med å ta av.

De absolutt største synderne er PSUene. Begge PSUene har to bittesmå vifter som snurrer på minst en million rpm. Dette bråker noe helt avsindig. Siden jeg ikke har mer enn en strømkurs der serveren står akkurat nå, så har jeg valgt å ofre redundansen for å få litt fred. Med den ene PSUen koblet ut, blir det et litt mer levelig nivå på lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen progressbar eller prosentverdi, så da skjer det nok ingenting. Får prøve å finne ut hvordan jeg innlemmer spare-disken i arrayet, da...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Usikker på hva du mener med "virker på et vis". Det er en standard SATA HDD koblet til en standard SATA kontroller. Naturligvis virker det, og trenger man hot-swap, 3,5", SSD disk eller RAID så er det bare å konfigurere deretter. Det er tross alt bare et forslag til et fungerende (og potensielt stillegående) 24 Hot-Swap HDD 19" filserver som gir mye lagringsplass per krone. De som har spesielle behov vet som regel om det uansett.
    Ser vi på samme løsning? Den løsningen jeg ser på går via IDE og konverter nemlig.. Jallaløsning i 2010 vil nå jeg påstå. Det samme med reverse S-ATA->SFF8087 fra HK (vanligvis er det omvendt)

Den andre løsningen nedenfor den du refererte til i samme tråd er imidlertid en god løsning slik jeg ser det. Intel CPU med 3 stk SM-kontrollere på et Supermicro hovedkort basert på samme chassis. Vær imidlertid obs på at det nok er noe snag angående valg av CPU i det forslaget. For det første har jeg hørt svært lite om den CPUen og aner egentlig ikke hva slags marked den retter seg mot, men jeg kan heller ikke se at den CPUen støtter ECC RAM som løsningen er satt opp med. RAMen er i tillegg overdimensjonert hastighetsmessig i forhold til hva CPUen støtter, så det bør være mulig å spare enda litt til uten å redusere ytelsen. Litt dyrere men et oppsett uten jallaløsningene i det du refererte til.

Løsningen er selvsagt ikke noe jeg kan bruke siden jeg ikke finner en eneste 100% verifisert fungerende Linux-løsning basert på de kontrollerne (som faktisk koster bare rundt 1200,- i Norge også)
    Det er alltid noe snag med ustabiliteter, mangelfull SMART-støtte eller tilsvarende. Jeg har forresten fått til SMART-overvåkning med adaptec-kontrolleren min uten å måtte ty til Adaptecs egne jallaprogramvare, så nå gjør denne jobben utmerket over hele fjøla.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vi på samme løsning? Den løsningen jeg ser på går via IDE og konverter nemlig.. Jallaløsning i 2010 vil nå jeg påstå.
    Beklager. Det adapteret gikk meg hus forbi. Det har du rett i. Merkelig valg egentlig. Ville selvfølgelig ha byttet IDE disken i en SATA løsning.

For min del skulle dette bare illustrere at det er mulig å komme unna uten de enorme investeringene. Tror den posten også er 3-4mnd gammel, så det er mulig annen hardware er mer aktuell nå.

Løsningen er selvsagt ikke noe jeg kan bruke siden jeg ikke finner en eneste 100% verifisert fungerende Linux-løsning basert på de kontrollerne (som faktisk koster bare rundt 1200,- i Norge også) Det er alltid noe snag med ustabiliteter, mangelfull SMART-støtte eller tilsvarende.
    Pleier ikke henge meg opp i ord og utrykk, men "snag"? Var nødt til å ty til Google.

Snag

Sensitive New Age Guy (S.N.A.G). Similar to the Metrosexual, but more timid and sensitive. Dense clusters of Snag's can be found at woman's issues rallies. Extreme examples have been known to experience regular menstrual cramps.

Ble ikke så mye klokere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Nå er ikke Supermicro-kassa så veldig stille av seg den heller. Jeg har vent meg til den etter hvert, men jeg vil hevde at den fint vil klare å overdøve et jagerfly som er i ferd med å ta av.

De absolutt største synderne er PSUene. Begge PSUene har to bittesmå vifter som snurrer på minst en million rpm. Dette bråker noe helt avsindig. Siden jeg ikke har mer enn en strømkurs der serveren står akkurat nå, så har jeg valgt å ofre redundansen for å få litt fred. Med den ene PSUen koblet ut, blir det et litt mer levelig nivå på lyden.
    Regnet med at den bråker som f... ja. Er det noen form for ekstern vifteregulering på PSUene som kan styres fra HK?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IDE overgangen benyttes fordi alle S-ATA-portene benyttes til diskene i front. Snag har ingen reell betydning. Er bare noe vi bruker mye på jobb når noe ikke er helt 100%

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet bonding med LACP (også kjent som 802.3ad) for å doble nettverkshastigheten på filserveren min. Min nåværende server har et Intel NIC og et annet integrert nic som benytter forcedeth driveren :roll:
    Ikke uventet klages det over noe som ikke er helt som det skal med forcedeth-driveren når bondingen kjøres i gang (det er derfor jeg alltid vil ha Intel NIC på Linux-serverne mine) men det fungerer strålende i praksis.

Her er oppsummeringen fra en iperf-test jeg kjørte mot serveren med to andre maskiner i nettverket. Den ene lå flatt på 941 Mbit/s mens den andre lå på 949 Mbit/s hele tiden.

Oppsett av Linux server-bonding-png

Det var faktisk 100% skalering! Man merket ikke på noe vis noe reduksjon i hastighet når det var to klienter på full guffe mot serveren kontra én alene.
    Ikke verst å overføre 3.67 GiB data på 16 sek over nettverket. En standard DVD-R på 4.7GiB tar dermed 20 sekunder å overføre gitt raske nok disksystemer i hver ende.

Når den neste serveren kommer i hus skal det bli tøft å kjøre begge disse mot hverandre med 2 gbit/s

Merk at skikkelig link aggregation krever LACP støtte i switchen også, og det må sannsynligvis også konfigureres i tillegg. Linux har imidlertid andre, ikke fullt så velfungerende, alternativer om du ikke har mulighet for LACP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess, nå fikk jeg det til. Det viste seg å være noe galt med partisjonstabellene på de tre diskene - er litt usikker på hvordan jeg fikk til akkurat det.
    Løsningen ble å opprette ny partisjonstabell på hver disk (brukte fdisk), for så å lage RAID-partisjoner i cfdisk igjen.
    Etter ny oppretting med mdadm er statusen "clean, degraded, recovering".
    8)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en liten boks på meg også: :-D

Supermicro CSE-846E16-R1200B
    Supermicro X8SI6-F
    Intel Xeon Quad-Core - L3406 2.26GHz 4MB, 2.50 GT/s, LGA1156 30W
    2 x STT 2GB DDR3 1333MHz ECC - Samsung

Mao ganske lik marsboers oppsett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om nextron ser noen sammenheng

Jeg er spent på støynivået på PSUene i chassiset. Jeg har et par dører mellom hjemmekinoen og serverracket, men likevel..

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bytte til lyddør på serverrommet, ihvertfall. Så gjenstår det å se om veggene er tette nok...

Side 26 av 36 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •