Oppsett av Linux server - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 36 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 710
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så du trenger et kontrollerkort i tillegg til det du kjøpte?

Eller er det innebygget 2 SAS kontrollerkort i hovedkortet slik at du kan få ut 2 x 24 s-ata tilkoblinger ved hjelp av 2 stk SFF8087 kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Så du trenger et kontrollerkort i tillegg til det du kjøpte?
    Nei.

Eller er det innebygget 2 SAS kontrollerkort i hovedkortet slik at du kan få ut 2 x 24 s-ata tilkoblinger ved hjelp av 2 stk SFF8087 kabler?
    Hovedkortet har 2 SAS-porter, ja. Men, det er ikke begrenset til 24 disker pr. port. Hver port støtter opptil 122 disker. Expander-kortet har en ut-port, som kan trekkes videre til et nytt kabinett. Siden han har to porter, kan han teoretisk adressere 244 disker før han trenger å kjøpe ekstra kontroller.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men hvordan får man koblet til de 24 diskene da? Må vel være 24 kabler som skal kobles til en plass:?:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men hvordan får man koblet til de 24 diskene da? Må vel være 24 kabler som skal kobles til en plass:?:
    Det er hele poenget med hotswap i chassiset. Expanderen sitter fra fabrikk bak diskene i selve chassiset. Kabling fra expanderen til hver enkelt disk samt strøm er allerede lagt opp skjult fra fabrikk. Det eneste du kommer til å se og trenger å bry deg om er den ene kabelen fra hovedkort/kontroller til backplane (dvs "veggen" bak harddiskene)
    Når du putter inn en ny disk trenger du ikke koble til kabling siden du har hotswap bays. Da plasserer du disken i en "skuff" som du så dytter inn. Når den er dyttet helt inn så popper både strøm og S-ATA/SAS kontakten inn i motstående kontakter i selve hotswap-modulen som igjen er koblet til expanderen internt i chassiset.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så genialt!
    Da skjønner jeg prisen

Hva slags OS, og raid skal du kjøre?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RAID:
    Sannsynligvis IME (LSI-optimalisert versjon av RAID10) på 2 eller 4x1TB WD Black Edition som OS
    Deretter er det nå 8x1.5TB i RAID5, men det kommer snart 10x2TB i RAID6.
    Planen er å bare kjøpe nok 2TB disker til å klare meg til 3TB diskene har blitt vanlige og så fylle opp resten av serveren med dem.

De 8 1.5TB diskene flytter jeg sannsynligvis bare til backupserveren min, hvis eneste jobb er å ta backup av viktige data på filserveren min over internett. Det er mulig jeg skal beholde dem i filserveren inntil videre, men vi får se siden de er så små på størrelse og jeg uansett har et meget raskt Adaptec 5805 som bør brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Da har jeg gjort en endring i Supermicro-oppsettet:
    Ah
    Her snakker vi utvidelsesmuligheter.
    Ganske rimelig også egentlig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke
    "Supermicro SFF 8087 to SFF 8087 Internal Backplane Cable, 75cm"
    hos Nextron?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia med nextron.no er at de har mye som ikke ligger ute på nettbutikken. Det greieste er derfor å kontakte dem. Prisen er vel 157,- eks. mva for den kabelen om jeg ikke husker helt feil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig "lært" noe nytt angående SAS2 og expandere, og det er at dersom man benytter ordinære S-ATA/S-ATA2 disker slik 99% av oss gjør, så vil også linken mellom backplane og kontroller reduseres til første generasjon SAS hastighet på 300MB/s x 4 siden kontrolleren på hver av de fire linjene er nødt til å snakke med diskene med den hastigheten disken støtter. Rett og slett på grunn av måten SAS linkswitcher på.

Med andre ord vil båndbredden bli 4x300/10x8 = 960MB/s = 7,6 gbit/s inntil alle diskene er erstattet med SAS2.

Det vil også si at jeg også kan benytte mitt Adaptec HW-RAID-kort (SAS, ikke SAS2) helt uten ytelsesreduksjon inntill også diskene blir SAS2/S-ATAIII. Ikke interessant i lengden, men som en midlertidig greie inntil jeg kan mellomlagre dataene på mitt nåværende 8x1.5TB RAID5.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SFF 8087 to SFF 8087 kabler får du på Ebay til 13+$

Bilde av mitt rack!

Ikke noe problem skaffe 24HDD rack kasse for ca 9k med expandere.

HP SAS Expander/ChenbroExpander 2000kr
    PSU 1500kr
    Norco 4224 24hd hotswap 4000-5000kr

Fungere akkurat like bra så Supermicro kabinetet + muliget for bytte interne vifter på HD kjøling. Klart Norco kassa er litt mindre kvalitet en Supermicro.

Men personlig liker jeg Chenbro, veldig bra samma kvalitet så Chenbro ca samma kvalitet så Supermicro.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at man kan få 24 disker til en lavere pris om dette er eneste måleparameter, men det blir som å sammenligne epler og bananer slik jeg ser det. Man kan spare enda 5 lapper om man velger å droppe chassis og ha diskene løst i en pappeske også. Man oppnår jo likevel samme ytelse og samme lagringskapasitet.

Et SuperMicro HK med innebygget kontroller mot et SuperMicro chassis garanterer 100% kompabilitet, samtidig som chassiset sannsynligvis fungerer glimrende med det meste annet av seriøse SAS-kontrollere siden det er laget for dette formålet, ikke nødvendigvis gitt SuperMicro hovedkort.
    Jeg er f.eks rimelig sikker på at mitt Adaptec RAID 5805 kort fungerer sømløst med SuperMicro Chassiset, mens dette overhodet ikke er gitt med en hobbyløsning basert på HP SAS Expanderen siden dette i utgangspunktet er et kort laget for bruk i HPs egne servere, ikke til generelt serverbruk slik som SM chassiset.

Hvor finner man forresten en server grade 1200W redundant strømforsyning til 1500,- i Norge? I såfall skulle jeg hatt en i flere PCer!

E-bay/utlandet er ikke et alternativ grunnet null rettigheter og masse ball om det skulle oppstå noen problemer (ikke 5 år slik som i Norge). Dette ekskluderer desverre Norco, i hvertfall så vidt jeg vet, noe som er veldig synd for alle storage-entusiastene i Norge som er fan av 5 års reklamasjon og forbrukerrettigheter.

Forøvrig et fint rack du har! Alltid kult med en haug med hot swap bays!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som betviler nyttigheten av ECC RAM og server hardware kontra standard desktop hardware til 24/7 operasjon og filserverbruk så kan jeg anbefale følgende lesning:

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1285194139

Jeg gleder meg også som en unge til btrfs blir 100% klart. Jeg har skikkelig dårlig samvittighet for å kjøre et filsystem uten skikkelig checksum-basert integritetssjekk (slik som ZFS allerede har)

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1285194233

I hvertfall for en nerd som meg som er helt fanatisk opptatt av pålitelighet, backup og dataintegritet er dette dårlige nyheter alt sammen. Spesielt siden dette faktisk er skikkelige undersøkelser fra nyere tid.

Når man da i tillegg legger til følgende:
    The RAID Reliability Anthology - Part 1 - The Primer | ServeTheHome.com

så sier det seg selv at det her kommer til å gå i RAID6, ECC RAM, server grade hardware og et skikkelig filsystem med ordentlig filintegritetssjekk ved første anledning. Sammen med backup, online, offsite og med mange måneders retention, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skall du 1200W redundant i server hjemme. Det noe annet i serverhall har det så trenger for holde server 99.x% oppetid.

Samma folka så Lager HP SAS Expander eier Adaptec. HP SAS expander finnes på flere expander så vit jeg vet. Men mange bruker HP SAS expander for di dem er billig.

Chenbro har Expander funker med Areca 1680, Adaptec 5xxx serien. Og noen kort til. Om jeg husker rett så bruker Chenbro LSI chip på expander.

Det finnest mange mulitheter gjøre dette på. Men Norco løsningen er billire for folk ikke vil bruke 16k kasse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, Norco løsningen er billigere, men tilbyr jo heller ikke det samme featuremessig. Samtidig får man heller ikke kjøpt hverken Norco kassen eller expanderen i Norge så vidt meg bekjent, ergo gir man faktisk avkall på 5 års reklamasjon (får vel sjelden mer enn 1 år/fabrikkgaranti) noe som er en total showstopper for meg når det gjelder dyre serverdeler.

Forøvrig fungerer ikke Adaptec 5805 med HP kontrolleren så vidt jeg har funnet ut. Kun med en bestemt (og utdatert) versjon av firmwaren som for å gjøre det enkelt ikke kan oppgraders på alle kortene heller. For min del er slike ting såpass useriøst at løsningen utelukker seg selv, uansett hvor fattig jeg er. Dette er typisk ting man slipper å bekymre seg om med skikkelige løsninger.

Hvor får man kjøpt Chenbro-expanderen i Norge forresten. Jeg trodde denne var ut, eller har det kommet en ny, oppdatert utgave?

Men det er jo selvfølgelig noe man får vurdere etter egen lommebok, egne behov og krav til nattesøvn.
    Det blir litt det samme som ECC RAM. Standard RAM er både billigere og raskere og kanskje derfor virker ECC som noe bortkasta tull som bare blir kjøpt fordi det tilfeldigvis følger med, men det hjelper lite all den tid forskning viser at ECC RAM nærmest er en nødvendighet for integritet over tid.

Man kan generelt trekke analogier over til sikkerhet. Sikkerhet er 100% bortkastede penger helt til den dagen man står der med skjegget i postkassa. Jeg akter å bruke noen kroner ekstra og holde meg langt unna postkassa, selv om det kan vise seg å være 100% bortkastet til slutt. Det at løsningen er laget for hjemmebruk betyr ikke at mine personlige krav er noe mindre når det gjelder pålitelighet, integritet og ytelse, bare at bruksmønsteret vil se annerledes ut og at litt nedetid ikke påfører meg økonomisk tap.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørsmålet hvor extrem folk skall ta det forskjell til pris. Siden Flester bruker "backup" DVD/BLU-RAY om fil blir corrupt så er det ikke verdens undergang. Bare rippe den legge den på nytt, litt drykt men.

Tror nesten større sjangse for folk kommer borti URE en pga vanlig minne.

Jeg bruker foresten samma minne så du kjøpte på servern betale vel 530kr per 2GB brikke. Med ECC RAM

Klart ruten går blir bra. Men jeg like hardware raid bedre. Sikkert derfor jeg er for lat lære meg linux :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Det spørsmålet hvor extrem folk skall ta det forskjell til pris. Siden Flester bruker "backup" DVD/BLU-RAY
    You have got to be kidding me?
    Jeg gidder da vel ikke å brenne ut 800+ Blu-Rays for backup?!

De viktige filene blir lagret hos Crashplan, Noen på Asus Eee storage (Konas). Men jeg brenner aldri ut noe til så upålitelige medier som egenbrent BD eller DVD faktisk er.
    Når du først trenger det er det enten for gammelt eller så er det "borte".

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Det spørsmålet hvor extrem folk skall ta det forskjell til pris. Siden Flester bruker "backup" DVD/BLU-RAY om fil blir corrupt så er det ikke verdens undergang. Bare rippe den legge den på nytt, litt drykt men.

Tror nesten større sjangse for folk kommer borti URE en pga vanlig minne.

Jeg bruker foresten samma minne så du kjøpte på servern betale vel 530kr per 2GB brikke. Med ECC RAM

Klart ruten går blir bra. Men jeg like hardware raid bedre. Sikkert derfor jeg er for lat lære meg linux :P
    Jeg er også glad i hardware RAID. Jeg har jo et slikt kort fra før så jeg har muligheten til å velge. Primærårsaken til at jeg ønsker software RAID for denne løsningen er faktisk ikke pris (jeg har jo som sagt et skikkelig hardware kort) men derimot at mdadm gir deg mye mer fleksibilitet og muligheter som verktøy generelt, samtidig som jeg får tilgang på S.M.A.R.T infoen på diskene noe jeg savner sårt på Adaptecen i dag. Det er mulig å løse det i Linux i dag, men da via "hobbyløsninger" som å aktivere SCSI generic modulen og bruke fiktive device navn som /dev/sg1 kun for SMART delen, eller langt verre; tvinge inn "anti-debian-baserte-OS" managementsoftwaren fra Adaptec som da må reinstalleres for hver eneste gang jeg oppdaterer kernelen.
    Man stiller også friere mtp valg av disker med mdadm siden man da ikke trenger å bry seg om ting som TLER på WD Black Edition disker.

Jeg liker veldig godt løsningen Areca har på f.eks 1880-serien, hvor man har en egen nettverksport for management så vidt jeg har forstått. Forhåpentligvis fungerer denne helt uten å måtte installere noe ekstra.

URE er årsaken til at jeg kommer til å gå over til RAID6 i stedet for RAID5.

530,- hvor da? eller snakker du fremdeles om e-bay/tilsvarende?
    Det hjelper lite å komme med mange gode priser utenlands når det er en forutsetning for hele prosjektet at produktene må være tilgjengelig fra en seriøs norsk leverandør.

Men for andre som ikke bryr seg om 5 års reklamasjonsrett så er det selvfølgelig flott om du kommer med noen tips.
    Da kan man vel også spare en del på SuperMicro deler om man går den veien, spesielt om man får ordnet seg med en lur forsendningsmåte.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    You have got to be kidding me?
    Jeg gidder da vel ikke å brenne ut 800+ Blu-Rays for backup?!

De viktige filene blir lagret hos Crashplan, Noen på Asus Eee storage (Konas). Men jeg brenner aldri ut noe til så upålitelige medier som egenbrent BD eller DVD faktisk er.
    Når du først trenger det er det enten for gammelt eller så er det "borte".
    Kanskje Agrophel mente at om man ripper BD, så har man alltids orginalplaten man kan rippe fra på nytt om en fil skulle mot formodning bli skadet.

Jeg anser ikke vanlige spillefilmer som kritisk data. Og det jeg anser som kritisk data, tar jeg alltid backup av - og har jeg backup på en annen PC, har jeg også redundans mot hardwarefeil. Ikke er jeg så bekymret for 100% oppetid heller. Det er tross alt kun 1-2 personer som skal ha tilgang til filserveren, og når det skjer er det ikke akkurat snakk om arbeid som skal utføres. Skulle serveren gå ned et par timer i løpet av et år pga. hardware bytte/oppgradering/feil, skal vi nok klare å overleve noen timer uten lokal film streaming fra akkurat _den_ maskinen.

Man regner jo gjerne litt på hva det koster å lagre en BD kopi. Da holder det ikke bare med å regne på diskene.

Norco kabinettet har fått gode tilbakemeldinger, og det hadde nok kostet betraktelig mer om det skulle vært solgt via norske mellomledd. Det med reklamasjonsrett er jeg enig i, men til 3-4000kr kan man faktisk kjøpe flere kabinett. Ikke så mye som kan feile i et kabinett heller. Strømforsyningen kjøper man selvsagt i Norge. Når det gjelder redundans. Jeg har ikke vært borti en eneste PSU som har feilet på alle de PC`ene jeg har hatt siden første Intel 486 maskin kom på markedet, og selv om den skulle ryke er det bare å bytte den. Skal man ha "ekte" redundans på en server, må man uansett kjøre redundans på hele serveren - ikke bare strømforsyningen. Det er jo faktisk mulig å gjøre også om man går for desktop deler og Norco kabinettet. Med server grade komponenter blir full redundans urimelig dyrt (hjemme).

Noen av disse server løsningene bråker også forferdelig mye. Så målinger av et Chenbro kabinett (riktignok 50 HDD), og det peaket på vanvittige 84dB. En standard innedør stopper ikke så mye støy.

Det sagt. Marsboers oppsett blir selvsagt rått, og han har helt sikkert tenkt dette igjennom svært nøye. Jeg ser definitivt fordelen med å være 99% sikker på at alle komponentene er kompatible med hverandre - spesielt når man har planer om å kjøre software-RAID i Linux med dertil begrenset driverstøtte. Således kan det fort bli mye upløyd mark om man skal ha "the latest and the greatest" innen hardware og blande server og destkop komponenter. Det er faktisk det som bekymrer meg aller mest når jeg nå skal sette opp spesifikasjonene til en ny filserver...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt, redundant PSU er IKKE en av årsakene til at jeg kjøpte SM chassis.. Men det er fremdeles inkludert i prisen, så det blir feil å se bort fra dette når man sammenligner med andre løsninger. Men det er helt riktig som det sies, det er unødvendig å betale for dette om man ikke ser nytten. Jeg synes det er TØFT og det gir meg ro i sjela å ha en skikkelig 24/7 løsning
    Det er ikke bare reellt behov som styrer valget av løsning, men også at jeg er spesielt interessert og synes dette er morsomt å drive med.

Jeg tror forøvrig dere misforstår hele poenget. Det er ikke redundans og oppetid som er poenget, men trygghet for mine data. Det vil si å unngå utestede løsninger på kontroller/expandersiden, ECC RAM, RAID6 og et robust filsystem. Jeg er redd for datatap og silent corruption, ikke for nedetid ved hardware feil. Sikkerhet handler om det som statistisk sett KAN skje, selv om det ikke PLEIER å skje. Det er alltid bortkastede penger inntil man står der, noe som dessverre gjør det svært vanskelig å argumentere for sikkerhet der økonomi er en prioritet (dvs omtrent alle plasser).

Blu-ray rips er ikke definert som kritisk data her hos meg heller, men tiden min er definert som verdifull, dermed er det er definitivt data jeg ønsker å ha med integriteten i behold, med 1:1 backup av på sikt. Alt bortsett fra blu-ray ISOer har jeg automatisk backup av allerede (inklusive flere hundre DVD-rips også i nær framtid)

Dette har med mengden tid som faktisk har gått med på å oppnå det jeg har i dag. Hvis man tenker på tiden det tar å f.eks rippe 300 blu-rays på nytt, for så å scanne covere, korrigere levels og tilsvarende i photoshop osv, så innser jeg at den fritiden dette vil ta er verdt en viss merkostnad.

Jeg har regnet ut gjennomsnittstørrelsen på blu-ray rips på disken min, og den er ~35 GB. Hvis man regner 45 minutter i snitt per film med denne størrelsen med scanning og korrigering av cover underveis, noe som vil si at jeg sitter der og er klar med ny blu-ray umiddelbart så vil det si at det tar 45*300/60= 225 kontinuerlige jobbtimer å gjøre jobben på nytt. Dette er ekstremt mye bortkastet fritid for min del med 2 unger, jobb, kvinnfolk og hundre andre ting jeg heller ønsker å drive med. Jeg tar selvfølgelig backup av de scannede coverne i dag, kun ISOer utelukkes.

Dette er selvsagt en helt individuell greie, og jeg er fullt klar over at andre ikke deler mitt syn. Jeg tror mye av dette avhenger av hvor nøye man er med systematisering, kvalitet og tilsvarende. Er det meste man har nedlastet materiale av uorginal kvalitet, klemt mer eller mindre uprosessert og usystematisert inn i ei samlemappe så skjønner jeg at det snarere er en velsignelse og ikke et tap om dette skulle bli borte en dag. På grunn av tiden som har gått med på å tagge og organisere FLAC-samlingen er dette f.eks definert som svært kritisk data for min del, nærmest på linje med familibildene, selv om selve musikkfilene kan skaffes på nytt igjen i etterkant.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår at ikke alle har 1:1 backup bakover i tid av sine viktigere data til enhver tid. Man får nærmest plass til "alt" unntatt filmripper på en eneste moderne disk.

Problemet er dessverre at dagens løsninger har blitt så gode at ting går særdeles bra uten problemer i år etter år. Dermed kommer det som lyn fra klar himmel på de fleste når alt de hadde plutselig forsvant rett i dreneringsrøret. Jeg har sett dette alt for mange ganger på jobb, mest fra personer som av helt uforståelige grunner har brukt sin jobblaptop som lagring for sine private bilder. Jeg er faktisk ikke komfortabel med en 1:1 backup liggende på RAID6 heller. Jeg kommer nok til å ha enda en separat backup av de viktigste dataene (alt unntatt film), slik at jeg har minst to utgaver av disse filene uansett hva som skjer.

Jeg har også som nevnt for omlag ett år siden opplevd at mitt RAID5 gikk på trynet grunnet feil på RAM-brikker. Heldigvis klarte jeg ved hjelp av mye mdadm magi å tvinge opp igjen RAIDet og få det inn i en konsistent state igjen.
    Det at jeg har opplevd slike ting er selvsagt med på å påvirke min beslutning. Det er ikke bare en teoretisk sannsynlighet.

Side 24 av 36 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •