Oppsett av Linux server - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Driver å prøver meg frem med Ubuntu i vmware for første gang, og har litt problemer her.

Prøver å sette opp et raid-5, men får bare feilmeldinger.

Jeg har formatert alle tre diskene som skal inn i raidet og laget partisjoner. Valgte her "master boot record" og "ext3".

Prøver så via følgende kommando å få satt opp raidet.

sudo mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1

Når jeg så skal formatere og lage en partisjon på raidet får jeg feilmelding:

mkfs.ext3: Permission denied while trying to determine filesystem size

Noen ide hva som er feil her?

Finnes der ikke en måte å lage raid-5 på uten å måtte skrive inn komandoer? Noe ala som i windows?

Når jeg omsider får dette til å skal kjøre squeezeserver og torrent, kan dette gjøres uten at jeg må være innlogget på maskinen? Noe slik som en "service" som under windows? Tenker ved en eventuel restart osv at ikke alt stopper opp når jeg ikke er innlogget.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut til at du faktisk inkluderer det jeg antar er OS-partisjonen i RAIDet? (/dev/sda1).
    Dette går i såfall ikke. Du må bruke 3 tomme partisjoner av identisk størrelse. SW RAID er ikke trivielt å sette opp på OSet enda, og RAID5 er vel ikke støttet i det hele tatt.

Om dette ikke er tilfelle, kjører du mkfs.ext3 som root?
    Uavhengig av dette bør du i tillegg benytte ext4 fremfor ext3. Det utgjør et hav av forskjell i praksis, spesielt ved fsck-operasjoner og sletting av mye data i filsystemet, men det gir også en liten ytelsesboost over hele fjøla i tillegg (som ikke er fullt så merkbart)

Om du ikke ønsker å benytte mdadm via kommandolinjen bør du droppe hele greia. All feilsøking og eventuelle operasjoner på RAIDet i etterkant kommer mest sannsynlig til å kreve kommandolinjen og når det står store mengder data på spill er det SVÆRT uheldig å føle seg totalt ukomfortabel med mdadm i kommandolinjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guiden jeg fulgte som brukte ext3, men skal bytte det.

OS disken er ikke tatt med, det er jeg helt sikker på.

Kjører som root? Hva menes med det? Bare startet terminal og satt i gang jeg.

Kommandolinje må jeg vel bare lære meg underveis. Når det først er oppe å går er det vel ganske rett frem? Eller må jeg ofte inn å sjekke disker osv?

Er der eventuelt en annen distro som er mer rett frem og GUI hele veien?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gi deg den korrekte fremgangsmåten her.
    Du benytter /dev/sda1 osv. Det vil si at du har opprettet en partisjon med f.eks cfdisk eller tilsvarende? Hvilken type i såfall. Korrekt type er Linux RAID autodetect.

Forøvrig bør du droppe alle partisjoner og bruke diskene som de er gitt at de er like store, med mindre du faktisk har partisjonert de forskjellige fysiske diskene av andre årsaker. Da kan du droppe linux RAID autodetect biten og bare begynne med helt tomme disker.

Her er korrekt fremgangsmåte, fritt tilpasset ubuntu som jeg antar fungerer som Debian som i hvertfall fungerer hver eneste gang jeg benytter mdadm:

sudo aptitude install mdadm
    sudo mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc
    (eventuelt /dev/sda1 osv om du partisjonerte først (husk Linux RAID autodetect som type, selv om det ryktes at dette kanskje ikke er nødvendig lenger. Er i såfall ikke sikker på hva som kan brukes som erstatning. Jeg benytter kun hele disker selv.))

påse at RAIDet gjør seg ferdig med rebuild før du går videre (cat /proc/mdstat og følg progress, eventuelt watch 'cat /proc/mdstat' for å oppdatere jevnlig)

sudo mkfs.ext4 -m1 /dev/md0

sørg deretter for at /etc/mdadm/mdadm.conf eller tilsvarende fil på ubuntu inneholder RAID-arrayet og at initramfs oppdateres med denne informasjonen. Gjør du ikke dette vil ikke mdadm klare å starte RAIDet ved boot, og dermed får du definitivt ikke mountet det heller (dette tar jeg på husken så det kan vise seg at kommandoene er litt annerledes):

sudo mdadm --examine --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf
    sudo update-initramfs -u

Om du ønsker at arrayet skal mountes automatisk må du legge til riktig info i /etc/fstab (benytt UUID i stedet for /dev/md0 som navn, finnes med kommandoen sudo blkid /dev/md0), hvis ikke kan du eventuelt mounte det manuelt. Påse bare at målmappen eksisterer først (mkdir -p <målmappe>)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg formaterte og laget partisjoner i et diskbehandlings program som alt lå der. Var ikke noe valg om raid der.

Prøve som du sier nå etterpå

Edit:

Tenkte å lage en mappe som heter Raid i media mappen da dette er den jeg skal dele på nettverket.

Ved komandoen mkdir /media/raid får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang.

Vil gjerne få laget en mappe under media som jeg igjen da mounter raidet i.

Slik status er nå så får jeg lager raidet fint og det er tilgjengelig helt til restart. Da får jeg opp at det er på o kb og ikke 10 GB som mitt testoppsett skal ha.

Får også opp permission denied ved sudo mdadm --examine --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Jeg formaterte og laget partisjoner i et diskbehandlings program som alt lå der. Var ikke noe valg om raid der.

Prøve som du sier nå etterpå

Edit:

Tenkte å lage en mappe som heter Raid i media mappen da dette er den jeg skal dele på nettverket.

Ved komandoen mkdir /media/raid får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang.

Vil gjerne få laget en mappe under media som jeg igjen da mounter raidet i.

Slik status er nå så får jeg lager raidet fint og det er tilgjengelig helt til restart. Da får jeg opp at det er på o kb og ikke 10 GB som mitt testoppsett skal ha.

Får også opp permission denied ved sudo mdadm --examine --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf
    Har du glemt sudo foran mkdir -p /media/raid ?? Høres ut som om du ikke kjører med root (su)-rettigheter

Hva skjer om du bare kjører sudo mdadm --examine --scan (forøvrig mulig at du må reassemble arrayet manuelt først)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke brukt noe "sudo" jeg

Nå er dette som sagt min første gang med linux i det hele tatt, så jeg aner ikke hva sudo gjør eller når det skal brukes.

Legger det inn på nytt nå, tror jeg har rotet for mye rundt om alt, og en ny installasjon tar uansett ikke mange minuttene.

Men, kan jeg kjøre µtorrent og autoextracor via wine og sette dette som en "service" eller hva det heter under linux?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du Ubuntu eller Debian egentlig?

Bruker du Ubuntu er du nødt til å ta med sudo foran alle kommandoer som krever root-tilgang (dvs full tilgang), noe som stort sett gjelder alt du gjør i denne sammenheng.

Bruker du Debian logger du inn i systemet med brukeren root. Alternativt kan du skifte til root ved å skrive kommandoen su - (skriv inn root passordet)

Forøvrig er det ingen vits i å benytte utorrent når du kjører Linux. Linux har allerede en helt fantastisk torrentklient i form av rtorrent som kan settes opp til å gjøre omtrent hva det skulle være. Denne i kombinasjon med programmet screen er genialt.
    Utorrent er glimrende det også, bare så det er sagt, men det er unødvendig å knote til denne i Wine når man alt har den ultimate torrentklient i form av rtorrent fra før. Det fine med rtorrent er at den har et ncurses basert GUI, dvs at GUIet rendres i kommandolinjen og således kan benyttes med en helt vanlig SSH-tilkobling med et ordinært kommandolinjeshell. Da slipper man å tulle med Web-grensesnitt, desktop i form av gnome/kde eller tilsvarende bloat på en server.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ubuntu, fant en norsk guide på klikk.no som tar for seg deling av mapper osv, og da ble ubuntu valgt for enkelhetens skyld.

Må jo innrømme at jeg ikke hadde anelse på hvilken distro jeg skulle gå for, men et sted måtte jeg starte for å komme i gang.

Er der noen fordeler ved å bruke debian istedet?

Finnes der en enkel oversikt over foskjellen på de forskjellige versjonene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sjekke ut rtorrent. Er som sagt helt ny med dette, så ikke lett å vite hvor en skal snu seg for å finne det en trenger.

Så lenge den støtter rss og det er mulig å få til automatisk utpakking så er jeg fornøyd:-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Bruker ubuntu, fant en norsk guide på klikk.no som tar for seg deling av mapper osv, og da ble ubuntu valgt for enkelhetens skyld.

Må jo innrømme at jeg ikke hadde anelse på hvilken distro jeg skulle gå for, men et sted måtte jeg starte for å komme i gang.

Er der noen fordeler ved å bruke debian istedet?

Finnes der en enkel oversikt over foskjellen på de forskjellige versjonene?
    Ubuntu er basert på Debian testing med modifikasjoner. Resultatet er en distro som ser litt penere ut for mange, spesielt nybegynnere, men som dessverre også har en del flere ustabiliteter enn Debian har. Årsaken til dine problemer her er riktignok at du har droppet sudo foran kommandoene.

Du kan godt bruke Ubuntu til formålet ditt, men da må du ta med sudo foran alle kommandoene (eventuelt kjøre sudo -s først for å skifte til et sudo shell før du kjører alle kommandoene)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye. Skal prøve meg litt mer frem da og se hvor jeg ender:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til å virke, håper jeg ihvertfall. Raidet er oppe og går, og det er fortsatt på plass etter en restart:-)

Men, jeg har ikke tilgang til å opprette mapper eller kopiere ting over til raidet, kun i mappen som er "personlig mappe".

Beklager så ekstremt mange spørsmål her, må er totalt grønn på dette...

Edit:

Har da fått til det jeg lurte på, så nå er alt oppe å går med unntak av en liten ting

Via samba har jeg valgt at alle skal ha tilgang til mappen hvor raidet er mountet, men når jeg prøver å få tilgang fra andre maskiner får jeg kun feilmelding om ingen tilgang.

Er satt i samme nettverk, mappen er valgt med riktig tilgang, og under brukere er det krysset av for alle.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle skal ha tilgang er du nødt til å endre rettighetene på mappen du har delt.

chmod 777 -R <navn på mappe>

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg satt den til nobody.nogroup.

Mulig det er vmware som roter litt og gjør at jeg ikke får tilgang til mappen. Serveren dukker opp på nettverket, men er bare ikke mulig å få tilgang til.

Spennende med ubuntu. Får nå til rad-5, har lagt til ekstra disk uten tap, fått satt opp torrent og diverse annet snacks. Mangler bare å få tilgang til filene fra de andre maskinene i nettverket nå før dette kan brukes som OS på serveren for min del.

Driver å tester med windows server 2008 også da jeg har lisens på dette, så får vi se hvor jeg først kommer i mål...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort en endring i Supermicro-oppsettet:

Supermicro SC846E16-R1200B
    Supermicro X8SI6-F
    Intel Xeon Quad-Core X3450 2.66GHz
    Samsung STT 2GB DDR3 1333MHz ECC/Reg (4 stk, 8 GB totalt)

Det viser seg nemlig at Supermicro har et hovedkort med LSI 9211-8i innebygget. Det hyggelige er jo at dette kortet koster vesentlig mindre enn det forrige kortet med 4-porteren i tillegg. Man betaler vel i praksis kun 1300,- for en LSI 9211-8i om man går for denne løsningen kontra et ordinært SM hovedkort uten kontrolleren innebygget.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Da har jeg gjort en endring i Supermicro-oppsettet:

Supermicro SC846E16-R1200B
    Supermicro X8SI6-F
    Intel Xeon Quad-Core X3450 2.66GHz
    Samsung STT 2GB DDR3 1333MHz ECC/Reg (4 stk, 8 GB totalt)
    Er det kun dette + harddisker som skal til? Og hva blir prisen på det du har listet over?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg løst mine lagringsproblemer de neste årene og følgende er bestilt:

Supermicro 4U storage kabinett, 24x SAS/SATA, 1x6.0 Gbps expander, 1200W
    Supermicro X8SI6-F - Single Intel Xeon 34xx,6xSATA 8xSAS, 32GB DDR3, w/IPMI
    Intel Xeon Quad-Core - X3450 2.66GHz 8MB, 2.50 GT/s, LGA1156
    Samsung DDR3-1333 2GB ECC/REG (4 stk = 8GB)
    Supermicro SFF 8087 to SFF 8087 Internal Backplane Cable, 75cm
    Montering og test server - 5 år garanti

Jeg ba om et komplett tilbud fra Nextron.no og det kom da på 25661,- inkl. mva og frakt. Jeg synes det er en veldig god pris med tanke på hva man faktisk får totalt sett. (Serverhardware med den ekstra påliteligheten det gir, redundant 1200w psu, dual intel server NIC for 2gbit/s nett her hjemme, IPMI port (helt genial oppfinnelse!), 9211-8i kontroller innebygget, ECC/reg RAM i mengder, quad core CPU, 24 SAS2 porter i hotswap bays, rackmontert chassis osv.

Jeg tok også med montering og test selv om det kostet noen kroner, ikke av tekniske årsaker, men for sikkerhets skyld for å slippe ball og stress om noe ikke skulle fungere. 5 års garanti er nok mer et salgstriks siden vi i Norge har 5 års reklamasjon ved utstyrsfeil uansett, men det gir meg uansett litt trygghet på en såpass kostbar løsning.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål Marsboer.

Hvordan får du koblet til 24 sata disker til det hovedkortet? Jeg er ikke helt oppegående på slik server hardware.

Er det kabinettet og jobben og sette det sammen som er kostbar her?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er chassiset som er dyrt. Er rundt 16k for det alene. Poenget er at SAS-standarden kan switches omtrent som en nettverksswitch. En slik "switch" kalles en expander. Chassiset inneholder en SAS versjon 2 expander som gjør om en stk SFF8087 til 24 SAS/S-ATA tilkoblinger. Med andre ord trenger du kun et SAS-kontrollerkort med skarve 1 SFF8087 tilkobling. Siden strøm er forhåndsopplagt i chassiset så kobles alle diskene til med bare 1 kabel mellom hovedkort og chassis.
    Siden hovedkortet mitt har 2 slike tilkoblinger kan man faktisk enkelt hekte på enda et chassis med 24 disker helt uten å måtte putte inn noen hardware i det neste chassiset (bare en kabel mellom dem og noe som kan kjøre i gang strømforskyningen)

Så det du i prinsippet får med det chassiset er 24 stk hotswap bays, redundant 1200W PSU og 24 porters SAS 2 (6 gbit/s per disk) med på lasset.
    Båndbredden skulle man tro ville bli en begrensning men etter det jeg har forstått har man med 1 stk SFF8087 -> SFF8087 SAS2 tilknytning 600*4/10*8 = 1920MB/s (600MB/s per SAS2 kanal, 4 stk i en SFF8087 kontakt, justert for 8b/10b encodingsoverhead) å gå på, så det går nok rundt likevel

Hvis du selv prøver å sette sammen en rackmontert server med 24 stk hot swap, SAS2 støtte, redundant 1200W PSU, vifter og en 24 porters kontroller/expanderløsning så skal du se at du sliter med å komme under den summen chassiset koster. Og da får du sannsynligvis en hobbyløsning tilsvarende den jeg selv har i dag.

Stort sett alle kontrollere over 8 porter benytter uansett expandere på selve kortet akkurat som chassiset, så det er ikke så mye å hente ytelsesmessig på å kjøpe et eksternt kort med 24 porter.

Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •