Oppsett av Linux server - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Venter til noen får testa HP SAS exapnder til Areca ARC-1880x og Areca ARC-1880i

Areca ARC-1880i koster jo 4000 + toll og frakt. Funker HP SAS expander lattelig billie mass storge.

48HDD for ca 1100$ + toll.

Nizzen fra hardware.no brukte 6 time bygge 28TB array i raid 6.

Areca ARC-1300-4X (HBA) skall jo fungere for HP SAS exapnder 24hdd for 3-4k fin måte gjøre det for dem bruker software raid.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Areca ARC 1880 er alternativet mitt om jeg går for "the final solution".

Iwill Webshop Areca ARC-1880ix-24 28P (6x8087+1x8088) SAS HW RAID PCI-E 6GB/s

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nizzen fra hardware.no har det kortet

Areca 1880ix-24 Battleship! 2GB/s + 140k+ IOPS - Forum - Hardware.no bench mark :P

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe de siste månedene med tanke på JBOD-kort med skikkelige Linux-drivere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg går for SW RAID kommer jeg til å kjøpe LSI 9211-8i. Disse kortene er visst helt rå ytelsesmessig som HBAer. Koster vel ca 3 lapper for et kort inklusive kabler.

Etter det jeg har forstått er disse kortene støttet i Linux fra og med 2.6.30. Selv benytter jeg Debian Squeeze med en Debian oppdatert versjon av 2.6.32.

En fin liste her:
    From 16 to 2 ports: Ideal SATA/SAS Controllers for ZFS & Linux MD RAID - Zorinaq

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ga det ingen mening? Jeg endret min opprinnelige post..

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takk, det var til stor hjelp Kommer til å gå for en 'liten' sak fra Nextron i løpet av vinteren, og da blir det nok med et av disse kortene innabords.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om blir det nok heller 9211-4i siden jeg kommer til å kjøre med en expander-løsning i Supermicro-chassiset om jeg går for software RAID.
    Denne koster rundt 2100,- inklusive kabel.

Den "seriøse" software-RAID løsningen min ser foreløpig slik ut (nr 1 av 3 forslag jeg har på blokka)

Supermicro SC846E16-R1200B
    Supermicro X8SIA-F
    Intel Xeon Quad-Core X3450 2.66GHz
    Samsung STT 2GB DDR3 1333MHz ECC/Reg (4 stk, 8 GB totalt)
    LSI SAS9211-4i (med SFF 8087 kabel mellom kontroller og backplane)

Viktige stikkord er 6x4=24 gbit/s = 3 GByte/s båndbredde mellom kontroller og backplane (selv om PCI-e 2.0 x4 kun takler 2 GByte/s), samt dual Intel NIC innebygget for 2 gbit/s nett via teaming (jeg har switchestøtte for dette).
    Jeg har kontaktet nextron.no for et prisoverslag (og eventuelle anbefalte endringer). Ingen av ferdigløsningene de hadde på sine sider passer egentlig hjemmebruk. Dual Quad CPU-løsninger er på en måte unødvendig i en server som kun ser 1-3 samtidige brukere og stort sett 1-2 sekvensielle datastrømmer som begrenses av nettverket. Derfor satte jeg opp en løsning mer edruelig tilpasset hjemmebruk og software RAID/ZFS uten å ofre noe av serverfunksjonaliteten som øker ekspandabilitet, pålitelighet og robusthet (Flere PCI-e x8 porter, ECC/Reg RAM, redundant PSU, IPMI-port, Intel server NICs på hovedkort osv)

Om jeg ofrer dual NIC-støtte så klarer jeg meg fint med dagens hardware og kun kontroller og chassis også. Da ofrer jeg riktignok et snev av pålitelighet i tillegg, men har jo ingenting å utsette på den nåværende hardwareplattformen i serveren. Dessverre må jeg nok også da ofre full viftestyring av de 5 chassisviftene også (jeg har mATX kort og dette har IKKE 5 stk viftekontakter med styring..) noe jeg har hørt at ikke er noen artig sak med Supermicro chassis og lydtrykk. Dette kan selvfølgelig ordnes med diverse eksterne viftestyringer og tilsvarende, men da er vi med en gang inne på amatørløsninger som har gjort at jeg er i det uføret jeg er i nå, og sannsynligvis har brukt langt mer penger enn nødvendig hittil

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører med følgende løsning:

SuperMicro CSE-846E1-R900B
    LSI SAS3081E SAS 8-port Host Bus Adapter - 2x SFF-8087 PCIe

Jeg syntes ikke det var nødvendig å gå for en full Xeon-løsning, så jeg bruker hovedkortet jeg hadde i den gamle serveren; et standard desktop-hovedkort med Core 2 Quad cpu.

Er kjempefornøyd med kabinettet, og det ser ut som om den du har valgt deg ut har et litt nyere og bedre backplane, så jeg regner med du vil bli kjempefornøyd med det. Det eneste som irriterer meg en bitteliten smule, er at jeg ikke oppdaget 847-serien før jeg bestilte. Dette kabinettet har plass til ytterligere 12 disker på baksiden, slik at du blir stående med 2U til hovedkortet. Jeg finner de ikke på Nextron, så jeg vet ikke hvor mye dyrere disse er enn 846, men hvis det er innenfor et par tusenlapper, vil jeg tro det er verdt det.

24 disker er på en måte helt på håret av hva jeg trenger. Det holder nok en to-tre år, men med 36 disker tror jeg faktisk jeg kunne følt meg veldig trygg på at jeg ikke ville gå full med det første.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass forresten på å få med monteringsramme for intern harddisk. Og, hvis du velger å bruke standard desktop-hovedkort, så trenger du kabelovergang til bryterpanelet i front av kabinettet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle holder 24 disker i massevis. Jeg tok utgangspunkt i alle blu-ray ISOene jeg hadde på disk og der ble snittstørrelsen på 34,5 GB per stk. Om jeg bruker dette tallet vil jeg minimum få plass til over 800 ekstra blu-ray filmer kun med 22x2TB disker i tillegg til det jeg allerede har av data som også må inn. Når jeg da i tillegg regner med at mange av disse diskene blir 3TB utgaver og ikke 2TB også, så har jeg i hvertfall nok plass til mitt beskjedne behov.

For min del er det er også en bonus at 24-diskeren er full høyde og bare 66 cm dyp. Det er svært upraktisk med disker på baksiden slik racket mitt står lokalisert hjemme.

Men 36 disker på 4U er uansett genialt om man har behovet!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Pass forresten på å få med monteringsramme for intern harddisk. Og, hvis du velger å bruke standard desktop-hovedkort, så trenger du kabelovergang til bryterpanelet i front av kabinettet.
    Hva skal man med intern harddisk når man har 24 hot swap bays for disker?

EDIT: måtte i såfall være om man går tom for plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker selv HK Supermicro X8SIA-F og Intel Xeon Quad-Core - X3460 (heh eneste cpu dem hadde på lager når jeg kjøpte)

4GB ECC ram. ikke stor forskjell på prisen til valig.

Interne disk er for OS på, HOT Swap er for raid array.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Interne disk er for OS på, HOT Swap er for raid array.
    Nettopp.

Eller så kan man slå ut håret og kjøpe en slik

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært borti en server i jobbsammenheng med OS-diskene inni chassiset dersom hotswap er mulig, samtidig som det også er vanlig å kjøre RAID1 eller 10 på OS diskene også. Det sier seg selv at hotswap på OS diskene er essensielt om oppetid er et tema.. Men det er jo forståelig om kan ønsker å benytte en annen kontroller for OS disker. For oss hjemmebrukere blir jo dette fort aktuelt. Hvor mange interne er det plass til?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Venter til noen får testa HP SAS exapnder til Areca ARC-1880x og Areca ARC-1880i

Areca ARC-1880i koster jo 4000 + toll og frakt. Funker HP SAS expander lattelig billie mass storge.
    Mener det er testet av Areca selv, og skal fungere fint på ARC-1880.

Mener det ble bekreftet på et forum, der en profilert bruker sendte en HP SAS Expander til Areca.

Med forbehold om at jeg ikke blander modellnavn. Skal se om jeg finner tråden igjen en dag...

Definitivt noe å tenke på ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hvor mange interne er det plass til?
    Det er plass til to interne 3,5" disker. Hvis du vil ha en slimline DVD-spiller (med tilgang fra baksiden), må du ofre den ene diskplassen.

Jeg tror de også har diskholdere som har plass til 2 x 2,5"-disker, slik at du kan ha både dvd-spiller og speiling på systemdiskene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mener det er testet av Areca selv, og skal fungere fint på ARC-1880.

Mener det ble bekreftet på et forum, der en profilert bruker sendte en HP SAS Expander til Areca.

Med forbehold om at jeg ikke blander modellnavn. Skal se om jeg finner tråden igjen en dag...

Definitivt noe å tenke på ja.

jau det var odditory fra hardforum.com

Men han venter på 1880i/1880x for test
    HP SAS Expander Owner's Thread - Page 49 - [H]ard|Forum

Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •