Oppsett av Linux server - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 36 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt det løste seg!
    Du kunne forøvrig benyttet samme fremgangsmåte via et samba-share og windows/mac/xxx. Dvs rett og slett søke opp de uønskede filene i den delte mappen, merke dem og slette dem. Bare til info for de som ser med gru på kommandolinjebruk.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Ser ut som om jeg går for denne løsningen og trenger da RAID-kort med god støtte under linux. Ser mange anbefalinger av Adaptec og da spesielt 51645. Trenger jeg et så avansert kort eller vil jeg klare meg med f.eks. 3405 siden jeg uansett ikke har plass til mer en 15 disker i RAID'et ?

Igjen takker for alle svar og hjelp

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Ser ut som om jeg går for denne løsningen og trenger da RAID-kort med god støtte under linux. Ser mange anbefalinger av Adaptec og da spesielt 51645. Trenger jeg et så avansert kort eller vil jeg klare meg med f.eks. 3405 siden jeg uansett ikke har plass til mer en 15 disker i RAID'et ?

Igjen takker for alle svar og hjelp

peram
    Er ikke bare forskjellen på disse kortene antall "interne" mini-SAS kontakter og at jeg må ha en expander eller 2 med 3405, mens jeg ikke trenger det på 51645 ?

Eller er jeg fortsatt totalt på bærtur ?

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adaptec 3405 støtter vel ikke expander, Men unsett om det den har gjort det er IOP prossesorn for treig for strore arrays.

Adaptec RAID 51645 er vel mulighet, men jeg bruker bare Areca i mine pc. Siden dem har velig bra support, raske til bygge raid og beste av alle raid kontrolern når kommer til gui. Men dem er del dyrer. Areca ARC-1261ML veldig fin kort om ikke skall ha sas expandere. Siden er kun sata kontroler funker fleste hdd uten problem.

Areca er eneste kontrolern ligger på top 5 på PCMark Vantage World Records!

Men 100TB build log: Build-Log: 100TB Home Media Server - [H]ard|Forum
    galskap uten like!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kult gjort :)

Fint at noen tar seg tid til å hjelpe andre med å komme i gang med linux

Lite tips til dere. Boken om Linux er nå åpen og kan lastes ned av alle. Vet ikke om det er nevnt i denne tråden.

Link: http://www.linuxbok.no/files/2008-02...linux-v8.0.odt

Når venner og kjente spør meg om hvordan de skal komme i gang med linux/unix så anbefaler jeg altid at de tar en titt i denne boken.

Boken er på norsk og enkel å lese.

Lykke til videre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt i sammen ny servern, hardware raid har ikke kommet over enda.

Hardware
    HK: Supermicro X8SIA-F
    Minne: 4GB DDR3 1333MHz ECC/Reg - Samsung
    CPU: Intel Xeon Quad-Core - X3460 2.80GHz
    PSU: Corsair HX750W
    CASE: Chenbro RM 414B
    HDD:2x WD Scorpio Black 160GB 7200RPM (raid 1 eine disken har ikke blitt flyttet enda)

Bilder full størelse under:
    http://img215.imageshack.us/img215/9933/24185997.jpg
    http://img153.imageshack.us/img153/470/76761386.jpg

Bruker ECC minne derfor sto at xeon cpu mått ha det i HK manual til Supermicro. Kosta ca bare 100kr mere gidder ikke lage noe extra hodepine for 100kr . CPU blei litt overkill, ingen så hadde xeon cpu for socket 1156 så hadde lavere MHz. CPU blir brukt til World Community Grid hverfall til Hardware kontrolen blir flyttet juni/juli, når jeg kjøper flere disker.

Har ikke bestemt meg enda om skall ha gamle disken i Norco 4220 kassen eller Chenbro kassen. Norco 4220 kassen vil ha bare Expander og psu og hdd ikke noe annet hardware. Gamle hardware i norco 4220 kassen blir solgt etterhvert.

Dette er min løsning på ha masse hdd plass. Har plass til opp til 36hdd nå+ 2x os disker. Alt på Areca 1680IX-16 (hardware raid)

Den hører kanskje like bra i tråd: "Lagringsstrategi for store mengder data?"
    Men denne tråden er mere snakk om all typer lagring

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på grensen til OT, men kan ekspertene her tipse meg om en god og lett-konfigurerbar transkoder i linux?

Har en musikksamling bestående av et par TB med FLACs (og litt mp3) på min ubuntu-server og har tenkt å lage en mp3-kopi (192kbs) på en ekstern HDD.

Skal helst ha med mappestrukturen på lasset.

Alternativet er å bruke samba-nettverket og windows-laptop, det vil nok ta sin tid da...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv reencoder jeg flac stadig vekk på linux-serveren, men om jeg skulle enkodet til mp3 ville jeg nok brukt LAME siden denne vel regnes som den beste.
    For å ta meg av logikken rundt, slik som mappestruktur osv, hadde jeg laget et bash script. Men dette er kanskje litt for avansert?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mye for avansert her i gården ja, men takk uansett.

Får prøve å lære mer om disse tingene til neste gang jeg får dette behovet. Har to windows-laptoper da, så det gjør nok ikke så mye om transkodingen legger beslag på den ene av dem en ukes tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg har faktisk akkurat kjøpt meg et slikt supermicro kabinett (dvs. jeg valgte 24-diskers varianten) sammen med en LSI SAS HBA og jeg kjører OpenSolaris som OS på denne filserveren. Det fungerer helt fantastisk utmerket.

MEN! Før man bestiller et slikt kabinett, så bør man være klar over at det bråker noe helt infernalsk. Det sitter 2 4cm-vifter i hver av de to strømforsyningene, og jeg tror de roterer på 10000 RPM hver. Disse gir fra seg så mye støy at det ikke er til å tro. Skal man ha en slik server så er man definitivt nødt til å ha et dedikert rom å sette maskinen i. Rommet må også være godt ventilert, så man kan lukke døren uten å risikere overoppheting.
    Derfor jeg kjøpte Chenbro, dem har mulighet for PS2 PSU.

marsboer:
    Adaptec blei kjøpe opp av PMC-Sierra (samma folka så lager chipen til HP sas Expander min)

Kommer vel hp SAS expander funke på hp sas expander etter hvert
    Adaptec - Press Release

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg har faktisk akkurat kjøpt meg et slikt supermicro kabinett (dvs. jeg valgte 24-diskers varianten) sammen med en LSI SAS HBA og jeg kjører OpenSolaris som OS på denne filserveren. Det fungerer helt fantastisk utmerket.
    Hm... dette var spennende. Jeg har i tidligere tider jobbet mye med solaris og har lekt litt med OpenSolaris. Når i tillegg unix-adminene på jobben priser solaris og zfs opp i skyene blir jeg mer nyskjerrig.

Har du noen tips du kan dele med meg ? Jeg venter på 15-bay hotswap kabinett fra USA, men har ikke bestemt meg for HBA eller OS enda. OpenSolaris/"vanlig" solaris er en av mulighetene.

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en god stund siden satt jeg sammen denne handlevognen hos hw.no.

Ettersom månedene har gått siden den gang, er det noe av dette jeg bør endre på med tanke på pris/ytelse?

Jeg skal ikke ha noen super-server og har heller ingen planer om å benytte meg av raid eller tilsvarende av noe slag. Mitt foreløpige mål er å ha muligheten til og ha rundt 10tb lagringskapasitet, noe som burde gå fint med dagens størrelse på diskene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville byttet ut mot AMD

AMD HK med innebygd skjermkort. Og AMD cpu med 45w eller lavere. Ikke mye vits med intel døde socket og bruker 95w er litt mye for filserver.

AMD støtter ECC ram også.

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på besøk med en venn og hos han går det veldig tregt å kopiere filer. Jeg lurer på om det er jeg som ikke kjenner hva som er en normal fart så kanskje kan dere si om farten er lovlig lav eller ikke.

Hans konfig er en filserver (en gammel pc med enkel konfig) koblet til en dlink router med kabel. StuePC er koblet trådløst med 54 mbps speed.

Når han kopierer en enkelt fil er farten mellom 0,8 og 1,4 Mb/sek, ingen annen trafikk pågår i nettet.

Hva sier dere, er ikke dette litt lite?

Hva kan være feil montro?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows oppgir hastigheten i MegaBYTE og ikke Megabit, det vil si at hastigheten er 1.4 * 8 = 11,2 MBit/s. Over et 54 Mbit/s trådløst nett klarer du maksimalt å oppnå rundt 23 MBit/s i praksis, dvs ca 2,8MB/s.

Med andre ord tyder dette på et litt slapt trådløst nett som går på ca halv hastihet i forhold til det optimale. Dette kan skyldes flere faktorer, f.eks signaltap gjennom vegger/tak/gulv, et litt slapt trådløst aksesspunkt, påvirkning fra naboers nett o.l.

Trådløse nett er rett og slett så dårlig som dette, og det er ikke unormalt å ikke greie å oppnå maks hastighet i praksis på trådløst, selv om utstyret er i orden.
    Men dere kan jo se på WLAN-tråden her inne og se om dere klarer å få det trådløse til å nå makshastigheten på rundt 2,8MB i hvertfall.

Men moralen er egentlig at trådløst kun duger til lett surfing og til nød streaming. Det er en ekstremt dårlig løsning i forhold til kablet nett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer guiden ut igjen på nett et sted? Ser linken i første posten ikke virker, så hadde vært kjekt for oss nybegynnere å få litt starthjelp.

Kan noen forresten forklare meg hva zfs er for noe og om det er brukenes på en filserver som kjører ubuntu?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Kan noen forresten forklare meg hva zfs er for noe og om det er brukenes på en filserver som kjører ubuntu?
    ZFS er et filsystem som er utviklet for Solaris. ZFS har mange features, men en av de veldig kjekke, er at ZFS har slått sammen software-raid, volumhåndtering og filsystem til ett. Du setter opp en pool med enkeltdisker eller grupper av disker i raid. Dette bruker du så til å opprette ett eller flere filsystem i. Alle filsystemene i en pool deler all tilgjengelig plass.

ZFS har også stor fokus på datasikkerhet, og det skrives alltid en sjekksum av dataene når de lagres. Ved lesing vil sjekksummen kontrolleres igjen, og hvis noe ikke stemmer (og hvis du har brukt raid), så vil ZFS automatisk finne ut av hvilken disk som har feil data, og korrigere dette.

ZFS støtter også snapshots, hvilket vil si at den tar vare på endringer i filsystemet. Hvis du f.eks. sletter en fil ved en feiltagelse, kan du bare gå tilbake i en gammel snapshot, og hente tilbake filen med en gang.

Grunnet lisensproblemer er det tvilsomt om ZFS vil komme som kjernemodul til Linux, og dermed også til Ubuntu. Det finnes en FUSE-versjon (filesystem in userspace) av ZFS. Dette fungerer for så vidt greit, men ytelsen er veldig dårlig i forhold til hva den ville ha vært hvis ZFS var støttet i kjernen.

I FreeBSD har du derimot full støtte for ZFS, og det finnes NAS-distribusjoner basert på FreeBSD som bruker ZFS.

Det som er veldig dumt akkurat nå, er at Oracle har bestemt seg for å kutte ut videreutvikling av OpenSolaris, som som navnet antyder, har vært en åpen kildekode utgave av Solaris. Dermed er det foreløpig veldig usikkert på om det vil komme open source oppdateringer til ZFS i fremtiden, eller om Oracle vil holde all videreutvikling for seg selv. Om de velger det siste, ser ZFS-fremtiden (i open source operativsystemer) dårlig ut i mine øyne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke lett dette med linux skjønner jeg

Finnes jo så altfor mange utgaver å velge mellom, og funksjoner jeg ønsker på min filserver ser ut til å være spredt rundt i de forskjellige og finnes ikke samlet i en.

Får lese litt til frem til de siste delene dukker opp i posten. Finner jeg ikke ut noe lurt til da så ender jeg vel på windows igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Starte med?

Er ny her på forumet, og har brukt nokre timar på ulike trådar.
    I heimen er det kabla med Cat6, og Win7 og XP er i dagleg bruk.
    Etter havari på både ein og to maskiner med lyd/foto/video, så må noko gjerast.
    Eg såg føre meg å bruke den nye WHS på ein pc eller server, og bruke WHS til lagring av media filer og til backup av klientar. Til no er det berre pc som blir nytta til avspeling/visning av data. Det er snakk om nokre få TB data til no.

Men etter å ha lese meg opp på Vail og tråla nokre trådar her inne, så vart eg i stuss.
    Eg tolkar råda ein får her inne til at det er betre å starte med ein Windows 2008 server enn å starte med eit NAS. (jobbar med Windows til dagen)
    Om ein vel ein W2008 som filserver, kva nyttar ein til mediatjenester?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også se på freeNAS. Driver å leker med det nå sammen med zfs og raidz.

Side 20 av 36 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •