Oppsett av Linux server - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 710
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For bruk som filserver kreves ikke mye ved bruk av ClarkConnect ihvertfall. Kjører fint på en Celeron 500 med 512Mb ram. Hvis behovet er f eks å erstatte "My documents" i Windows fungerer dette utmerket. Når filer på noen GB skal flyttes hadde det jo selvsagt vært kjekt med litt bedre ytelse.

Nå har jeg oppgradert serveren til P4 2,4GHz for å kunne kjøre sanntids romkorreksjon for musikk fra Squeezecenter.

jeg byttet all innmaten, unntatt boot-disken, og slo på. Hadde ikke særlig tro på at dette var mulig, men fikk beskjed fra ClarkConnect at ny hardware var detektert, og om jeg ville oppdatere drivere etc! Dermed var jeg oppe og kjøre igjen.

Gunnar

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, dette er det geniale med Linux. Støtter fantastisk mye hardware out of the box. Slipper å reinstallere med mindre man har hardware som krever 3. parts drivere for å i det hele tatt fungere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er litt interesse for en slik guide.

Hadde blitt utrolig glad om du tok deg tid til å lage denne. Om du linker til den eller lager en egen her på forumet blir det samme for oss tror jeg. Du må egentlig bare velge det du føler er best for deg.

Uansett, jeg har NAS i dag, det er uhorvelig tregt spør du meg. Har gbit i både pcen min og på nas og switchen er gbit.

Ligger på rundt 15-20 mb/s. Det er alt for tregt når man skal overføre store filer.

Har derfor lenge lurt på om jeg bare skal plukke sammen en server og kjøre linux på denne. Men jeg har aldri vært borti linux før. Har generelt god peiling på data, så om noen lager en guide hadde det vært utrolig til hjelp for meg. Trenger en norsk god veiledning på å komme igang.

Har en del bærbare pcer med lite lagringsplass. Vært gull om jeg da kan streame litt fra servern.

Har også en squeezebox, og NASEN min støtter ikke squeezcenter. Må derfor sette opp squeezecenter på en PC og så streame fra NAS til denne så videre til squeezeboxen. Funerer jo greit det, men utrolig kjedelig når jeg glemmer å skru på pcen min.

Hvor lang tid må du ha på å lage en slik guide? Er utålmmodig på dette nå hehe

mvh
    Marius

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt...

Kommer til å bli stegvis siden det kommer til å ta litt tid.
    Legger ut ting på marsboer.net først, så kommer jeg til å linke til alle deler når her på avforum når alle deler er ferdig

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Flotte saker, har lest første kap.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flottings...leser... :-)....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak marsboer! Jeg kjører FreeNAS med Slimserver extention til SB som fungerer greit, men jeg leser gjennom guiden din med interesse.

Igjen, takk skal du ha.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare morsomt dette synes nå jeg.
    Da får jeg fylt opp min hobbymessige hjemmeside med noe innhold i samme slengen

Uten at jeg skal love noe kommer det nok også til å komme en rekke etter-guider for denne serveren mer rettet mot ren serverbruk enn det som er mest relevant for de fleste avforumere, blant annet web-server, både http og SSL beskyttet https, mediatomb for streaming til PS3 og mail-server. I tillegg har jeg funnet en enkel og tilsynelatende ganske fancy løsning for å enkelt kunne generere og legge ut web-album av dine fotografier slik at den rike onkelen i USA har mulighet til å følge med på hva som skjer (Dette var primærmotivasjonen til at jeg satte opp serveren min i utgangspunktet, og det er her Web-server funksjonaliteten primært kommer inn)
    Det er løsningen som benyttes for å presentere bildene av anleggene jeg har hatt på Hi-Fi og hjemmekino delen på hjemmesiden min det er snakk om.

I tillegg har jeg også en del ting på lager for å få Vista til å fungere langt mere strømlinjeformet samt fjerne noen alvorlige begrensninger når det gjelder nettverksytelsen i et gigabitnettverk. (Begrensninger som gjør at du kun får en reell hastighet på 10% av full gigabit hastighet...)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit : Bomma litt på emnet

Kjør på .

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: feilpost. Blir lettere forvirra etter å ha dokumentert halve natta..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var del 4 og 5 oppe:
    Del 4
    Del 5

Fy dæven, det blir lange greier dette her gitt! Får jammen håpe dere blir fornøyd!!
    Hvis ikke så har jeg i hvertfall dokumentert ting enda grundigere for min egen del

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger denne guiden med stor interesse. Usannsynleg bra tiltak. Har jobba ein del dei siste dagane med å få opp ein tilsvarande løysing i heimen. Har først brukt xp utan serleg hell. Har også for første gong instalert ubuntu i den tru at eg skulle få serverfunksjonalitet i huset. Tanken var heile tida å ha ein server ståande vekkgjøymd som eg kunne køyre via ein eller annan form for remote desktop. I djup frustrasjon av å ikkje få ting til å fungere i ubuntu tek eg ein liten tur innom avforum.....og finn min redningsmann i deg marsboer. Har fulgt instruksjonane dine så godt eg har klart og er klar for del 6.

Ein ting som eg lurer på. har 2 stk HD, 1 80gb til OS og ein 320GB(ny) til .flac lagring. På den store HD, som er formatert i ntfs, låg det ein del musikk frå før slik at eg valde å ikkje formatere denne på nytt. Var dette eit klokt val, eller bør den formaterast slik du anbefalar i innleiinga? Håpar jo at det kan fungere slik det er i dag.

Tusen, tusen takk for at du traff meg midt i mitt frustrerte hovud.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at du får tatt backup av musikken og formatert harddisken til ext3 slik som vanlig i Linux. NTFS er ganske "hårete" i Linux, selv om de har begynt å få det til å fungere ordentlig nå.

Dette vil være det lureste i lengden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje så mykje som ligg der så jobben med å legge det inn iggjen skal eg ta. korleis går eg fram for å formatere den andre hd? Har kobla skjerm, tastatur og mus i fra på server og når den nå frå laptopen.

btw. har gparted cd for linux formatering. Kan denne nyttast? Men då må vel skjerm og tastatur på server igjen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har kontakt med harddisken din i Linux kan du gjøre det du trenger via SSH

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formatering gjekk som ein draum med gparted. Så no er begge HD ext3. Har brukt gparted før og då vart det tryggast for meg.

Er veldig spent på neste steg i denne eminente guiden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer mer om noen få dager tenker jeg. Må bare få satt meg ned igjen.
    Vil jo gjerne prøve å gjøre det ordentlig når jeg først gjør det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er klar!

Har akkurat investert i litt hardware mtp en hjemmeserver, men er foreløpig grønn på både linux og nettverk og imøteser en slik guide med stor entusiasme :-D Et foreløpig TAKK!

Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •