Oppsett av Linux server - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 36 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    marsboer: Du har Deltaco rackskap, hvordan er kavliteten på den?. Lurer om skall kjøpe. Deltaco U22 eller APC U24 så er ca 1500kr dyrere men også 27cm lengre.

Siden Deltaco vanskelig og skaffe bra info om. Men APC er det bra med datablad.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Marsboer for inspirerende tråd!

Nå har jeg en gang for alle forstått at det ikke holder med en NAS-boks. Jeg smekket sammen en (i denne sammenheng) latterlig server-kasse med et HighPoint RocketRAID 2680 8P SAS/SATA kort og 4 x 2TB disker i RAID5. Men selv dette oppsettet (under WinXP) knuser jo NAS-boksen grundig. Nå har jeg bare prøvd en uhøytidelig test der jeg drar over en diger fil fra den lokale PCen til NAS og server, men der NAS'en maxet på 15 MB/s, er tilsvarende tall på serveren 75-80 MB/s. Det er i alle fall en deilig forbedring for meg. Kunne virkelig ikke ane at det skulle være sånn forskjell!

Så nå er NAS-boksen på vei ut ;-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    marsboer: Du har Deltaco rackskap, hvordan er kavliteten på den?. Lurer om skall kjøpe. Deltaco U22 eller APC U24 så er ca 1500kr dyrere men også 27cm lengre.

Siden Deltaco vanskelig og skaffe bra info om. Men APC er det bra med datablad.
    Kvaliteten er det ikke noe å si på. Man burde nok hatt hakket dypere skap for dype filservere som bør ha 80cm skinner for å kunne dras helt ut, men det er ikke noe problem for meg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det vel dette racket jeg har ops: (i 22U utgave):

AS Server/ Network Cabinet

Ja, det står Toten på racket... Racket het bare OEM på amentio når jeg kjøpte det, mener jeg å huske.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk til Marsboer for inspirerende tråd!

Nå har jeg en gang for alle forstått at det ikke holder med en NAS-boks. Jeg smekket sammen en (i denne sammenheng) latterlig server-kasse med et HighPoint RocketRAID 2680 8P SAS/SATA kort og 4 x 2TB disker i RAID5. Men selv dette oppsettet (under WinXP) knuser jo NAS-boksen grundig. Nå har jeg bare prøvd en uhøytidelig test der jeg drar over en diger fil fra den lokale PCen til NAS og server, men der NAS'en maxet på 15 MB/s, er tilsvarende tall på serveren 75-80 MB/s. Det er i alle fall en deilig forbedring for meg. Kunne virkelig ikke ane at det skulle være sånn forskjell!

Så nå er NAS-boksen på vei ut ;-)
    Bare hyggelig!
    Man må bare oppleve det for å forstå det..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok faktisk et bilde av serverracket i dag (et ******* på grunn av de blå lysdiodene)

Fra toppen:
    - skjerm og KVM-switch
    - 16 porters semi-managed gigabit switch fra 3Com
    - filserver/webserver/squeezeboxserver (Debian)
    - firewall/dns/dhcp/ntp/aptcache (Debian)
    - HTPC (Windows 7 Pro Engelsk)
    - En UPS som ikke er i drift

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Raid-z

Har du vurdert zfs og raid-z. Har for tiden freenas på serveren med squeezeserver. Det fungerer forsåvidt bra.
    Kom over denne http://babelserver.org/bsw?url=osnew...h_ZFS_goodness
    Det er Nexenta OS bassert på Debian/ubuntu med ZFS filsystem fra OpenSolaris.

Har endelig fått satt opp freenas serveren slik jeg vil ha den, men mangler noen funksjoner. Vurderer derfor linux, men vil ikke offre ZFS/Raid-Z så denne er jo midt i blinken
    The Nexenta Project

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er ja på den. ZFS er et genialt filsystem. Jeg ønsker imidlertid ikke å kjøre dette på noe annet enn Solaris, rett og slett fordi ZFS støtten i Linux ikke var/er enterprise ready (har ikke sjekka i det siste)

Nexenta er jo en fascinerende hybrid, men jeg liker personlig ikke å basere meg på "ikke-standard" løsninger selv om de har mye for seg.
    Jeg ønsker å unngå mest mulig trøbbel med andre applikasjoner jeg har bruk for i tillegg til filserverbiten, f.eks Squeezeboxserver som finnes native til Debian i eget repository og dermed holder seg automatisk oppdatert uten min involvering, men neppe til Nexenta osv.

Merk at dette ikke er noen kommentar til Nexenta som løsning, men min egen personlige prioritering.

Nexenta er nok en flott løsning, og jeg tviler ikke på at den leverer i bøtter og spann.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg missforstått hele opplegget med Nexenta da, jeg trodde de benyttet seg av samme repo. som Debian/Ubuntu slik at alle de samme applikasjonen som var tilgjengelig for disse distroene var tilgjengelige for Nexenta?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det er JEG som har misforstått. Jeg trodde det var en Solaris kernel med Debian userland applikasjoner. Men jeg regner dermed også med at disse må kompileres for Solaris-kjernen og at de har sitt eget repository for sine utgaver av Debian-pakkene. Men det er bare en antakelse fra min side, og det trenger ikke å være et snev av sannhet i dette.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Calling all gurus.....

Jeg lurte på om noen av dere som har mer oversikt over dette en meg kan hjelpe meg litt. Jeg har gjort den "tabben" å kjøpe et rackskap som bare er 60 cm "dypt". Tabbe i "" fordi dette har med tilgjengelig plass å gjøre. Jeg er på jakt etter et kabinett som har 16+ hotswap plasser for disk, men som passer i skapet mitt. Det fleste chenbro-kabinettene er 66 cm dype og vil derfor ikke passe.

Noen tips om hvordan jeg kan løse problemet ? Har vurdert dette som en løsning, men det har bare 8 disker tilgjengelig fra fronten.

på forhånd takk

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dimensions ( W x D x H ) 19" x 21.6" x 7" (483mm x 550mm x 176mm)
    NORCO RPC-450TH 4U Server Rackmount Chassis W/10 BAYS - eBay (item 190333975027 end time May-07-10 00:53:20 PDT)

+ denne hotswap stoarge kit

da får 15 disker. Vanskelig få til flere uten dypere kabinet.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tips. Kan godt leve med 15 hotswap selv om jeg skrev 16+

Fant forøvrig denne på norco tek sine sider. Det medfører jo selvf. fler spørsmål :

• Hva er ulempent med et slikt kabinett ?
    • Dette er "rent" disk-kabinett eller ?
    • Hvordan kobler man dette sammen med server ? eSATA ?

igjen takknemlig for alle svar 3 TB som jeg har i dag er rett og slett ikke nok....

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norco Technologies, Inc.

Kassa linka er laga av norco.

Har aldri hvert borti E-SATA, Men tror raid så er med disse e-sata veldig treig. Den kassa linka koster ca 800$ på norco siden side. Men den kassa jeg linka koster 260$

NORCO SS-500 5 Bay SATA(I or II)/SAS Hot Swap Module SAS Hot Swap Module
    4U Server Rackmount Chassis with 10 Hot Swappable Drive Bays
    356$ for 15 hdd i hot Swap, da har du 444$ til overs så kommer veldig lang på hardware raid/HBA

+ Open box hw raid Areca ARC-1260D-16-Port PCI-Express to SATA II RAID - eBay (item 330404261475 end time May-13-10 01:30:50 PDT)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til enkelte her som kjører denne serveren og skaffer materiale til serveren via litt mer "ymse" kanaler, noe som dermed i svært mange tilfeller = rar-archives.

Legg inn unrar fra non-free repositoryene til Debian og pakk ut filene med denne kommandoen:

unrar x -r <navn på rar-fil>
    Filen blir da pakket ut til directoryet du står i.

Alternativet som de fleste sikkert gjør er å åpne fila på en annen maskin og rar'e den ut til serveren igjen, noe som involverer to unødvendige steg.

1. Fra rar-archive til temp-område på PCen du sitter på
    2. Fra temp-området til endelig destinasjon på filserver

Med andre ord må en blu-ray kopieres to ganger over nettverket unødvendig.

Bare for å ta en test tok jeg en liten benchmark med en blu-ray ISO i rar-form.

- RAR kjørt på PC: 12 minutter 46 sekunder
    - RAR kjørt på server: 4 minutter og 56 sekunder

og dette er et best case scenario, siden min PC er en firekjerners i7-maskin med gigabit kablet nett og en lynrask 160GB X25 G2 SSD disk som lokalt temp område. De fleste kan forvente langt lengre utpakkingstid på store archives.

Her kommer virkelig en kjapp CPU og rask diskaksess på serveren til sin rett forøvrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ipcdirect.net er dem så selger Norco kassene fra norco.

techforless_outlet dude fra ebay. Er samma typen jeg kjøpte ups for ca 700kr+ frakt. Den samma UPS så har ny pris på 12-13k i norge. Den var også open box. Raid kontrolenn var exempel på at kjøpe stede bruke 800$ Esata tror litt treig forskjell fleste hardware raid kontrolere. Og når han har 60CM dype kabinet har du godel mindre velge av. Siden Supermicro eller Chenbro er laget for kabinet så 80Cm eller dypere. Jeg har hatt Norco 1 år nå uten problemer.

Off topic:
    APC Smart-UPS 2200VA XL - UPS ( kan mont SUA2200RMXLI3U - UPS - Amentio Den ups jeg har :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette ikke for mye OT, men jeg lurer på dere debian-eksperter har en kommando til meg som kan slette alle "usynlige" filer i mitt musikk-bibliotek. Alle har størrelsen 4096 byte.

(kjører 64-bits ubuntu 9.10, men det er vel tilnærmet debian).

Kan man f.eks med EN kommando slette ALLE FILER som er 4096 byte.?

Kan vel ikke gjøre noe ugagn da, det eneste er at jeg er usikker på er filstørrelsen på selve de tomme mappene. Ellers er alle nyttefiler på mer enn 10kb, bortsett fra noen ikke veldig viktige cue-filer på ca 2 kb.

Disse filene begynner alle på ._ og slutter med .flac, .log eller .cue. Er en slags avfallsprodukt fra kopiering eller konvertering, trur jeg. Har 4-5000 slike filer fordelt på mer enn 6000 album, derfor er stor jobb å ta de bort manuelt. Vet ikke om de gjør så veldig mye ugagn heller, men ser at squeezeboxserveren min ser disse filene i sin scanning. Og kommer ned med betydelig færre sanger enn kataloger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    benytt find-kommandoen:

find <path til musikkfolderen> -size 4096c -exec rm '{}' \;

Den tar alle filer på 4096 byte (c = byte i find) og kjører kommandoen rm (slett) på dem. Men gjør dette med stor forsiktighet.

Jeg ville heller brukt f.eks (i stedet for filer på 4096byte som jo kan være alt mulig annet)
    find <path til musikkfolderen> -name *._* -exec rm '{}' \;

og deretter gjenta kommandoen for alle filtypene du ønsker å bli kvitt.

generelt kan find gjøre alt du noen gang kan tenke på når det gjelder automatisering av oppgaver i filsystemet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, alt uønsket er borte. Som en fei. fantastisk.

Prøvde find-kommandoen først uten å bruke -exec rm og fikk opp en lang liste med disse filene.

Kjørte tilslutt denne "find lager/SQUEEZEBOX/ -name *._* -exec rm '{}' \;

Problemet borte.

Skulle du forville deg på Grünerløkka engang, Marsboer, så skylder jeg deg (minst) en øl! Si bare ifra.

Side 19 av 36 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •