Oppsett av Linux server - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 36 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OS Windows home server ca 1000kr
    Kasse: Norco 4220 ca 300$
    Raid kort: AOC-SASLP-MV8 (HBA) ca 100$
    Kabler: MiniSAS kabler ca 10$ per stykk (4hdd per kabel)
    HK: Supermicro X8SIL ca 1000-1500kr
    Minne: 2GB ca 600-1000kr
    CPU: Intel PentiumG6950 ca 900kr
    PSU; 750w ca 1000kr

Dette er veldig bra setup for lite penger. Kan fint utvides med opp til 20 HDD. hovedkort kommer med Dual intel nic Glan. Så er mye bedre driten sendet med vanlige hovedkort. Slipper hodepine med expanders. Windows home server veldig enkel. Gjør jobben om ikke skall ha raid.

Norco 4220 er folk lager vifte braket til 120mm vifter. Det får ned lyden ein del.

Supermicro er bedre kavlitet, men du betaler ikke 10k exstra når Norco gjør jobben bra. Jeg har Norco 4220 og Chenbro RM 414B 16 bay. Norco/Xcase koster ca 4k import fra UK med Toll. Chenbro RM 414B 16bay er server grade produkt den er vel ca 6k for import fra UK.

Ikke alle raidkort og expander snakke velig bra sammen. Så du kan ende opp med hodepine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    846E1 db, målt på ca 1 meter.
    alle 5 vifter på HK, i balanced mode 51-52db
    2 bakvifter på hk, i fullspeed + 3 vifter på expander styrt av adaptec, 63-64db

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå er jeg ganske n00b her, men du trenger ikke ekspandere før du går over direktetilkoblingsgrensen kortet ditt. Hvis du vurderer å kjøre raid, tror jeg at jeg ville kjøpt et greit kort med en gang og satt opp for eksempel raid5 for å unngå å tape mye data hvis en disk feiler. Adaptec har kort der du kan koble til fra 4 til alle fall 20 disker direkte uten bruk av ekspander. Men, flere tilkoblinger direkte på kortet = dyrere. Tror en 8-porter adaptec koster 4.5k i norsk nettbutikk.

En som også ser på løsninger for sentral lagring i et hjem med 5 pc-er.
    4-24 Porter vanlig på hardware raid. Jeg kjøpte Areca 1680IX-16 med 2GB Cache fra nextron.no 10k skulle dem ha

Men kan spare masse penger på kjøpe på ebay/usa. Hadde Areca 1231ML 12 veldig bra kort om du ikke skall ha expanders. Siden er kun sata kort. Kan slippe unda med mye minde hodepine en ved kjøpe av SAS/SATA kort. Areca 1680 og Adaptec 5xxx/5xxxx serien er litt nøye på hva HDD bruker. Du kan få problem med hdd droper ut av raid. Siden fleste av oss kjøper ikke enterprise hdd.

Solgte Areca 1231ml ha 2 hardware kort er litt for luksus. Særling når bruke kun 2- 4 porter av Areca 1231ML. Men fikk jo noen rekorder på Hardware.no

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    PSU; 750w ca 1000kr

Dette er veldig bra setup for lite penger. Kan fint utvides med opp til 20 HDD. hovedkort kommer med Dual intel nic Glan. Så er mye bedre driten sendet med vanlige hovedkort. Slipper hodepine med expanders. Windows home server veldig enkel. Gjør jobben om ikke skall ha raid.

Norco 4220 er folk lager vifte braket til 120mm vifter. Det får ned lyden ein del.

Supermicro er bedre kavlitet, men du betaler ikke 10k exstra når Norco gjør jobben bra. Jeg har Norco 4220 og Chenbro RM 414B 16 bay. Norco/Xcase koster ca 4k import fra UK med Toll. Chenbro RM 414B 16bay er server grade produkt den er vel ca 6k for import fra UK.

Ikke alle raidkort og expander snakke velig bra sammen. Så du kan ende opp med hodepine.
    Til info for de som ikke er inne i dette: Nåværende PCI-e HBA'er utelukker Debian som OS grunnet dårlige drivere, så WHS server-biten er et must om du ønsker å bruke de rimelige HBAene. Dermed utelukker du i praksis også RAID5/6 siden Windows sin software RAID5 implementasjon ikke er brukbar kontra md RAID i Linux. WHS har imidlertid andre metoder for redundans så dette er ingen anti-WHS greie, men det er noe det er greit å være klar over.

Og du gjør også den feilen å sammenligne en OS-avhengig (Windows eller Solaris i noen tilfeller) 20-diskers Norco-installasjon med en OS-uavhengig, mer robust, vesentlig bedre-ytende, HW-basert 36-porters Supermicro-løsning i kombinasjon med f.eks Adaptec 5805. Som du sikkert klarer å se selv så er ikke akkurat dette sammenlignbart, og du skal jobbe hardt for å lage en tilsvarende rimeligere hobbyløsning sammenlignbar i features med 36-diskern som Supermicro har for Linux-filserver formål.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSU; 750w ca 1000kr
    Hva med:
    Debian = 0,-
    Kasse: Norco 4220 = $300
    Raid-kort: AOC-SASLP-MV8 (HBA) = $100
    HK: Intel® Desktop Board DG43NB
    Minne: har liggende 2GB = 0,-
    CPU: har liggende E6700 = 0,-
    PSU: 800-1000W = 1500,-

Hovedkortet får jeg tak i relativt rimelig. Det har Intel onboard NIC 82567V, mot 82574L i supermicro. Kortet har G43 chipset vs 3420 chipset på supermicro kortet. Supermicro støtter et lass av minne (som jeg sannsynligvis ikke trenger, er ikke snakk om x-antall databaser og applikasjoner som skal kjøre).

Er det noen typiske fordeler med å kjøre dual NIC på en server? Jeg har ikke Cisco routere akkurat, så throughput på svitsjer og lignende er flaskehals uansett.

Prosessorene:
    E6700:
    - 4M cache
    - 2,66Ghz dual core
    - 1066mhz "fsb"
    - 65nm produksjon

G6950:
    - 3M cache
    - 2,8Ghz dual core
    - 1066mhz "fsb"
    - 32nm produksjon

Hva tror du om oppsettet? Er supermicro hovedkortet overlegent bedre?
    Finner ikke Marvel 6480 chipsetet i debian "suported hardware" wiki, men er det noen som VET at det støttes? (chipsettet på RAID-kortet over)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør ikke noe fail der, jeg kan lage billire løsning en 36hdd løsning til Supermicro. 24 Supermicro kassa koster vel 15k eller no norge. Er ikke sikker hva betaler for 36 verson.

2x norco kasser 7000-8000kr
    2x PSU ca 2000kr
    2x HP SAS expander ca 3000
    1x power board til SAS Expander 600kr
    div kabler 1000 kr

Her er plass til 40-42hdd. Men detter er jo ikke noe enterprise løsning siden ikke har redundant psu. Og den bruker U8 istede for U4. U42 rack tower billire på finn en ~U22

(50 HDD når nye norco kassen med 24 HDD per kasse.)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref inlegget mitt over så utelukkes denne om du går for Debian:

I hvertfall om pålitelighet er målet. Driverne er ikke helt 100% på disse kortene enda.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hva med:
    Debian = 0,-
    Det finnes ikke 100% fungerende drivere til dette kortet i Debian ennå.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte til slutt å gå for et Adaptec 51645, så da blir det snart ny innmat i mitt Norco 4020.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør ikke noe fail der, jeg kan lage billire løsning en 36hdd løsning til Supermicro. 24 Supermicro kassa koster vel 15k eller no norge. Er ikke sikker hva betaler for 36 verson.

2x norco kasser 7000-8000kr
    2x PSU ca 2000kr
    2x HP SAS expander ca 3000
    1x power board til SAS Expander 600kr
    div kabler 1000 kr

Her er plass til 40-42hdd. Men detter er jo ikke noe enterprise løsning siden ikke har redundant psu. Og den bruker U8 istede for U4. U42 rack tower billire på finn en ~U22

(50 HDD når nye norco kassen med 24 HDD per kasse.)
    Det ser ut til at 36-disk versjonen koster omlag 17.5k med momsen iberegnet på nextron.no. For min del er det dermed ingen tvil om hva som gir mest for pengene ved disse to løsningene dersom man har behov for så mange disker, noe jo de aller færreste har.

Et Norco-kabinett med en 16-porters kontroller pluss 4 stk på hovedkort er nok den rimeligste veien til en 100% stabil OS-uavhengig 20-diskers lagringsløsning. Men man kommer til å banne stygt den dagen man finner ut at man trenger flere enn 20 disker siden man da stort sett hadde kommet langt billigere ut ved å gå for den skikkelige løsningen med en gang. For min del er det dette jeg ser for meg, og jeg angrer som sagt på at jeg ikke kjøpte en skikkelig kabinett for formålet når jeg først kjøpte (dvs chassis med expander innebygget i backplane)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Jeg valgte til slutt å gå for et Adaptec 51645, så da blir det snart ny innmat i mitt Norco 4020.
    Gratulerer. Det er et kongekort!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bevise bare går bare lage samma løsningfor under prisen til Supermicro kassa. Men med norco kassene kan du lage stillere setup en Supermicro kassa.

Men ja jeg ville kjøpt Supermicro der. Men HP SAS Expander er rasker en Supermicro expandere. Supermicro har ikke gått over SAS2/SATA6 og høyre link mellom expander og raid kort :P

Men ikke akkurat problem til hjemme bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det ser ut til at 36-disk versjonen koster omlag 17.5k med momsen iberegnet på nextron.no. For min del er det dermed ingen tvil om hva som gir mest for pengene ved disse to løsningene dersom man har behov for så mange disker, noe jo de aller færreste har.

Et Norco-kabinett med en 16-porters kontroller pluss 4 stk på hovedkort er nok den rimeligste veien til en 100% stabil OS-uavhengig 20-diskers lagringsløsning. Men man kommer til å banne stygt den dagen man finner ut at man trenger flere enn 20 disker siden man da stort sett hadde kommet langt billigere ut ved å gå for den skikkelige løsningen med en gang. For min del er det dette jeg ser for meg, og jeg angrer som sagt på at jeg ikke kjøpte en skikkelig kabinett for formålet når jeg først kjøpte (dvs chassis med expander innebygget i backplane)
    Du trenger ikke 16 porters kontroler. Du kan få SAS expander 220$ for 36hdd.

striky
    Om jeg husker rett må du kjøpte kabler, siden Adaptec 51645 kommer med miniSAS til miniSAS kabler. Du må kjøpe miniSAS brakoutkabeler til norco 4020.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Gratulerer. Det er et kongekort!
    Jeg hadde nok garantert gått for et Supermicro-kabinett dersom det tekniske rommet ikke hadde vært plassert midt i huset, dvs nå må jeg tenke litt på hvor mye de forskjellige alternativene støyer.
    Så Norco-chassiet blir nok værende til jeg flytter herfra om noen år.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke 16 porters kontroler. Du kan få SAS expander 220$ for 36hdd.

striky
    Om jeg husker rett må du kjøpte kabler, siden Adaptec 51645 kommer med miniSAS til miniSAS kabler. Du må kjøpe miniSAS brakoutkabeler til norco 4020.
    Adaptec-kortene kommer i forskjellige utgaver med forskjellig kabling. Mitt 5805 kom i hvertfall med korrekte breakout-kabler og var sånn sett plug-&-play (jeg kjøpte også BBU siden jeg ikke ønsker at 512MB data i cachen skal forsvinne i dimman om jeg er riktig uheldig)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    striky
    Produktbeskrivelsen sier:
    Cables: four internal Mini SAS x4 to (4x) SATA fanout cables w/ sideband (2247000-R), 0.5 meter

Mao er det fire slike med:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jau det er riktige kabler. Det er altid drykt vente på noe. Så passer det ikke sammen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det finnes ikke 100% fungerende drivere til dette kortet i Debian ennå.
    Slackware drivere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Slackware drivere?
    Nope. Kernelstøtten er heller dårlig og de har kun laget egne lukkede drivere for SuSE og Red Hat Linux om jeg husker korrekt. Jeg anbefaler å styre unna om du har som intensjon å legge terabyte på terabyte med data i hendene på en slik med Linux som OS. Windows er noe helt annet siden drivere der ikke er noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes patcher som gjør mvsas kortet stabilt, men ingen av de ligger i kjernetreet per i dag, så du må selv patche/kompilere.

usikker på pakkingen til 51645, men 5405 og 5805 i retail pakke, kommer med breakout kabel. i bulk kommer de uten noe som helst. noe som er iriterende da jeg etterhvert har stor kasse med breakouts, og veldig få sff8087 til 8087 igjen.

Side 17 av 36 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •