Oppsett av Linux server - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 36 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det som nevnes rundt støy er riktig, 847 er forøvrig enda mere støyende enn 846, adaptec controllern styrer vifteturtall utifra temp osv selv, stortsett legger den turtallet veldig høyt. den krever faktisk kaldt rom, evnt godt ventilert rom ellers vil alarmene trigge.

Problemet med endel expandere, er at kontrollern ikke nødvendigvis støtter den, eller diskene, så du risikierer litt mismatch, utover det har HP f.eks. en billig expander, billigere enn chenbro.

alle tråder bør ha bilder, her er 90TB

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å løfte nerdefaktoren her ytterligere og sette vår kjære servers CPU-krefter i sving med noen AV-relaterte oppgaver!

Undertegnede har per i dag all musikk i formatet FLAC. Det fine med FLAC er at dette er meget godt støttet i Linux grunnet sin åpne natur.
    Det mange ikke vet er at ikke alle FLAC-filene nødvendigvis er perfekte. Det kan f.eks ha vært programmer som har gjort endringer på filene på en ugunstig måte, korrupte harddisker, feil ved kopiering, feil i den opprinnelige WAV-filen, feil tagging (ID3 tag i FLAC-filer - FY!) og lignende. Dette kan gi seg utslag i ulike feil og ustabiliteter ved avspilling.

Den gode nyheten er imidlertid at FLAC-verktøyet inneholder en mulighet for å teste dette med parameteren -t. Siden all min musikk er i FLAC så var dette selvfølgelig noe som måtte prøves. Og da var det selvfølgelig uaktuelt å gjøre dette manuelt per fil så her måtte det scriptes!

Dette scriptet går igjennom hele musikkbiblioteket ditt (definert i variabelen SOURCE) og tester hver sang. Om det blir funnet noen som helst feil på filen (dvs en feilkode ulik 0) lagres filbanen til denne filen i en logg-fil i home-folderen til brukeren du kjører scriptet som (dette kan jo selvfølgelig endres).

For å gjenbruke scriptet om du ønsker å gjøre det samme:
    Kode:
    nano flac_test
    Lim inn følgende (endre SOURCE-variabelen til din musikkmappe)
    Kode:
    #!/bin/bash
    RESULT="$HOME/flac_test.log"
    SOURCE="/storage/sdb/Musikk"

rm -f "$RESULT"

find "$SOURCE" -name *.flac -print0 | while read -d $'\0' FILE
    do
            flac -t "$FILE"
            if ! [ $? -eq 0 ]
            then
                    echo "$FILE" >> "$RESULT"
            fi
    done
    Deretter må filen gjøres eksekverbar
    Kode:
    chmod +x flac_test
    Kjøring av script
    Kode:
    sh flac_test
    Når jobben er ferdig (kan ta mange timer) kan du sjekke fila på følgende måte:
    Kode:
    cat ~/flac_test.log
    Eller du kan sjekke loggfilen mens jobben holder på (merk at filen ikke opprettes før en fil med feil blir funnet)
    Kode:
    tail -f ~/flac_test.log
    Når jobben er ferdig kan du enkelt oppsummere antallet filer som ble funnet på følgende måte
    Kode:
    wc -l ~/flac_test.log
    Selv fikk jeg 28 filer med feil i min samling. Dette fikset jeg selvfølgelig med et annet supernerdete script som jeg kommer tilbake med.

Du trenger forøvrig flac på forhånd:
    Kode:
    aptitude update
    aptitude install flac
    Jeg anbefaler forøvrig også screen for å kjøre jobben uavbrutt uten at du er logget inn på server (aptitude install screen)
    Du starter en ny screen session med
    Kode:
    screen -l
    Deretter kjører du det du ønsker som vanlig. For å gå ut mens ting kjører på screenen trykker du CTRL+A (forteller screen at du skal gi screen en kommando) og deretter CTRL+D (detach screen). Merk at dette ikke avslutter sesjonen, bare detacher deg. For å returnere til sesjonen senere skriver du
    Kode:
    screen -r (eventuelt med id om du har flere sesjoner gående)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jay
    det som nevnes rundt støy er riktig, 847 er forøvrig enda mere støyende enn 846, adaptec controllern styrer vifteturtall utifra temp osv selv, stortsett legger den turtallet veldig høyt. den krever faktisk kaldt rom, evnt godt ventilert rom ellers vil alarmene trigge.
    Hvor høyt er støynivået på 846?
    Denne alarmen er en sensor som sitter på kontrollerkortet, antar jeg? Ved hvilken temperatur slår den inn? Jeg antar at kortet blir betydelig mindre belastet når det ikke kjører RAID, og dermed ikke fullt så varmt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Denne alarmen er en sensor som sitter på kontrollerkortet, antar jeg? Ved hvilken temperatur slår den inn? Jeg antar at kortet blir betydelig mindre belastet når det ikke kjører RAID, og dermed ikke fullt så varmt?
    jeg har faktisk db måler på testlabben, så kan få tatt en test av 846.

du kan koble viftene i expandern, eller på HK, kobler du expandern, styrer f.eks. adaptec kortet den, som liker turtall. kobler du de på HK; kan du kjøre balanced viftestyring og det bråker nesten ikke i det hele tatt, dvs du hører PSU viftene mest. med balanced mode risikierer du dog høy temp på raid kortet under last, da selv ved flere gbps jobbing på diskene, har du bare <2% cpu bruk på os cpu, mens raid cpu jobber masse og blir varm, så om du monterer vifte ekstra inni, direkte retta mot adaptec kortet kan du kjøre det moduset.

skal sies at ingen av disse egner seg for stuemontering, men i balanced RR mode kan du ha den bak tynn skapdør uten at det blir plagsomt.

det sitter alarmsensorer både inni adaptec controllern, men også i diskhyllene, i tilegg til at den senser tempen på alle diskene, er dette adaptec da styrer viftene fra om du har de koblet på expandern.

om du lar adaptec styre alt, har det "mye støy" og "ekstremt mye støy" som sine settings ca, med mindre du har tåpelig lav romtemp.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - 90TB burde holde for de fleste, i alle fall til privat bruk...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adaptec 5805-kortet mitt ble så glovarmt når jeg kjørte med kabinettet åpent i forbindelse med etableringen av det første HW-RAID5'et at jeg innså at det måtte aktiv kjøling til selv om jeg aldri fikk noen alarmer eller lignende. Jeg tror i grunn at kun et serverchassis på full spik er det eneste som duger uten aktiv kjøling på disse kortene under full load. Husk at det er snakk om en dual core 1.2ghz IOP-prosessor på 5X05-kortene!

Jeg løste det enkelt og greit ved å stripse fast en standard stillegående 80mm vifte. Den lille luftstrømmen er nok til at kortet kjører svalt og fint uansett last. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøre med aktiv kjøling om disse kortene skal brukes i noe annet enn hylende serverchassis.

Her er noen bilder jeg tok ved siste oppgradering (mer info her):

Fungerer forøvrig viftereguleringen i Supermicrochassiset ordentlig med standard desktophovedkort, eller trenger man et skikkelig serverboard fra Supermicro for å få full utnyttelse og styring av chassiset?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet med endel expandere, er at kontrollern ikke nødvendigvis støtter den, eller diskene, så du risikierer litt mismatch, utover det har HP f.eks. en billig expander, billigere enn chenbro.

Seagate 1.5TB? Uansett så tar jeg gjerne 20 av disse til permanent "test"

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe - 90TB burde holde for de fleste, i alle fall til privat bruk...
    På HardOcp-forumet er det folk som jeg mener har nådd 100TB, til privat formål også så vidt jeg husker!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig mye høyere enn et Herculesfly som ruser motorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    server chassis har ofte bra luftflow, og 847 er veldig fin faktisk da det er lite høyde/rom rundt der luften kan rømme, du *kjenner* trykket ut bak mellom alt. bedre enn 846 på LP kort. raid kontroller uten bbu, og plastdeksel rundt cpu, kommer vel til uken.

ene chassis har nå 9 disker front, og 9 disker bak, mens andre har 18 forran, skal kjøre BW/iops test på de for liten labtest, før de settes i prod.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    På HardOcp-forumet er det folk som jeg mener har nådd 100TB, til privat formål også så vidt jeg husker!

Jau 100TB i Kasse, Dem bruker Chenbro 9u, 50 Bay Hotswap.

Den koster bare 3000£

HP SAS Expander + Masse 2 TB disker

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Jau 100TB i Kasse, Dem bruker Chenbro 9u, 50 Bay Hotswap.
    Den koster bare 3000£
    Det var da en særdeles dyr og lite plasseffektiv kasse. Skal man først bruke 9U til lagring, så burde man i det minste bruke én gedigen 19" vifte i stedet for alle småtassene som står i dette kabinettet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne gått for 8U med 36+45-diskern til Supermicro. 91-disker på 1U mindre. Prisen blir vel heller ikke så forskjellig. Men ingen av disse var vel tilgjengelig for kun kort tid siden? I såfall var jo 20-24 disker på 4U det meste man stort sett fikk tak i. Og da gir jo 50 disker på 9U langt mer mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har tenkt på, som nok er litt på siden av diskusjonen, er hvorfor alle vifter er montert for å blåse mot kjøleribbene?
    I frykt for å fremstå som en "Harald Eia i kjølekretser" så må jeg spørre, hvorfor det?
    Det er en god del dokumentasjon som skulle tilsi at en vifte (for å ta marsboers 80mm eksempel) vill gjort en bedre jobb dersom den var montert nærmere, tilsvarende en CPU vifte, og "sugd" luften ut av kjøleribbene.
    Poenget er jo å få varmen bort. Det synes forøvrig godt i et serverchassis som er designet for å få luften til å flyte gjennom kabinettet, inn foran og ut bak.

Noen som har noe informasjon om dette?
    (Siden alle fabrikanter monterer vifter til å blåse mot, så bør det være en grunn, men er grunnen gammel ingeniørovertro?)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør et forsøk med en "åpen" kjøleribbe og en varm komponent selv, så vil du merke at komponenten nok blir kjøligere med en direkte luftstrøm rettet mot seg, enn i form av "avsug".

Dette kan imidlertid endres ved å konstruere ting annerledes og lede luftstrømmen mer hensiktsmessig. Det å bli kvitt varmen er selvfølgelig nødvendig, men dette har du gjerne kabinettvifter til i PC-sammenheng. Komponentviftene konsentrerer seg om å kjøle komponentene best mulig under den forutsetning at kabinettet fjerner varmen som hoper seg opp og tilfører kjølig luft.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer en annen løsning også, det er å fortsette å bruke Norco-chassiet jeg har nå og sette inn et Adaptec 51645. Slipper da mye rimeligere unna enn å måtte bytte ut chassis med et som støyer mye mer.

Antar at 51645 har like god støtte i Linux (Debian) som sine lillebrødre, og at det generelt oppfører seg på samme måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at 51645 har like god støtte i Linux (Debian) som sine lillebrødre, og at det generelt oppfører seg på samme måte?
    jepp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen sette dette HK til salgs i norge, usa eventuelt uk

Trenger dette på fileservern. Mitt gamel HK er utslitt :P

Super Micro Computer, Inc. - Products | Motherboards | Xeon Boards | X8SIA-F

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Om ikke skall kjøre raid kan like gått kjøpe HBA+ Expander, 1/3 av prisen av HW raid kort.

Expander er ikke dyre. Betale 200$ for min. (kommer ikke før fredag/lørdag)
    Skjønner ikke helt dette med Expander osv. Jeg vurderer en hjemme-server med god kvalitet (etter å ha knotet ALT for mye med ting som fungerer halvveis...). Trenger ikke raid da dvd/blu-ray uansett ikke blir kastet. Små barn som herjer med platene er uaktuelt... i tilfelle disk-kræsj så får far rippe på nytt!
    Hva er billigste løsning (uten å gå for mye ned i kvalitet) som passer i 19" rack og som jeg f.eks kan begynne med 4-6 disker i, men ha mulighet til å fylle opp mot 20-ish etterhvert i hvis nødvendig?

Hvilken 3-4U case anbefales? Kan jeg f.eks bruke et intel kort med en dual core et-eller-annet cpu i bare det har PCI-e? Kobles Expanderen mot et LSI basert PCI-e kort?

Hvis jeg en dag skulle finne på at re-ripping er uaktuelt og også vil ha raid, kan jeg da bruke alt jeg har bortsett fra at jeg bytter non-raid-LSI kort med raid-basert LSI og setter diskene i raid? (dvs fylle på med en ekstra disk for hver disk i raid-0 f.eks)

DrE

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ganske n00b her, men du trenger ikke ekspandere før du går over direktetilkoblingsgrensen kortet ditt. Hvis du vurderer å kjøre raid, tror jeg at jeg ville kjøpt et greit kort med en gang og satt opp for eksempel raid5 for å unngå å tape mye data hvis en disk feiler. Adaptec har kort der du kan koble til fra 4 til alle fall 20 disker direkte uten bruk av ekspander. Men, flere tilkoblinger direkte på kortet = dyrere. Tror en 8-porter adaptec koster 4.5k i norsk nettbutikk.

En som også ser på løsninger for sentral lagring i et hjem med 5 pc-er.

Side 16 av 36 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •