Oppsett av Linux server - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 36 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 710
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig ser det ut Dustin tar Chenbro U4 kasser! Tror kommer uten blackplain må kjøpe 2 stykker av dem. Men må undersøke det først!

Chenbro Micom Co., Ltd.

CHENBRO RM41416 4U 16 X 3.5 HDD BLACK - Produktinformasjon
    CHENBRO SATA/SAS BACKPLANE + LED CABLES - Produktinformasjon

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trenger hjelp til handleliste

Hei er det noen av dere som kan hjelpe meg med en handleliste til komplett server. vil gjerne handle alt på et sted viss mulig.
    Vil ha kabinett med gode utvidelsesmuligheter dvs plass til masse disker
    rask quad prossesor
    min 6 gb ram
    kjappe disker
    målet er og få utnyttet gigabit netverket mitt fullt ut.
    har budsjett på ca 10000 men trenger ikke kjøpe alle diskene nå.
    maskinen skal i hovedsak benyttes til lagring av musikk og filmer men også litt som arbeidsstasjon. har selvølgelig skjem tast. og slik rask liggende. tenker å kjøre win. 7

setter stor pris på alle som kan hjelpe til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye glade amatører som konkurerer i å bygge mest mulige vanvittige rare ting.

linux sas hba er bob bob som marsboer har lest, jeg har kastet bort uendelig mange timer i jobbsammenheng med debugging av drivere og konklusjon er at vi absolutt ikke vil ha det i prod noen steder.
    mvsas er ikke fikset i 2.6.33 heller, du må manuelt patche, da blir den stabil, men pci-e bus på de fleste kort med dette setter limit for de som liker expandere.

mptsas og lsi er ca håpløst uansett kernel versjon, samme med driverne fra lsi, crapper ut gjerne under heavy load og høy diskcount si 12+ f.eks., smart snakking mot diskene under load er også å be om bråk.

supermicro 847E1 eller 846E på adaptec 5405/5805 er en av de billigste måtene å få bra setup, med skikkelig HWraid.

norco kabinettene blir litt dyre når du brått må ha mangeports kontrollere, eller expandere, da kunne man likegjerne handlet seg supermicro.

regneeksempel, 847E1 med adaptec 5405 gir deg 36 disker. chassis koster.. 13k, controller tja 3500 med bbu, det blir 458kroner per diskhylle. så kan du videre chaine inn 45 disks utgaven på samme kontroller. du har dog en 1200MB/s bw limit på bussen, og rundt 5-700MB/s i praksis. men hey, holder for de fleste.

så har du link aggregering og 1:1, det funker ikke spesielt bra kort fortalt, har du flere klienter mot samme server derimot er det knall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tidytrax
    Vil ha kabinett med gode utvidelsesmuligheter dvs plass til masse disker
    Hva er "masse disker"?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse disker??

Super Micro Computer, Inc. - Products | Chassis | 4U | SC847E26-RJBOD1

....sier jeg bare!

45 disker på 4U! Bør holde for de fleste... 2.25xNorco chassis med plassbehovet til ett, men med langt smartere innvendig oppbygning (Kun to interne konnektorer rett i backplane og SAS-støtte med strøm ferdig lagt opp, i stedet for 20 separate S-ATA-kabler og x-antall strøm)

Eller kanskje denne i stedet - litt lettere tilgang på hovedkortets bakside:
    Super Micro Computer, Inc. - Products | Chassis | 4U | SC847E26-R1400UB

36 disker på 4U. Duger det også

"Billigløsningene" blekner dessverre litt når de sammenlignes med de "seriøse".

Kombiner 45-diskern (har 2 expandere innebygget) med et Adaptec 5808-kort med sine to utganger og du har en monsterløsning som gruser alt annet, med et potensiale for lagring av 90TB med dagens diskstørrelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Masse disker??

....sier jeg bare!

45 disker på 4U! Bør holde for de fleste... 2.25xNorco chassis med plassbehovet til ett, men med langt smartere innvendig oppbygning (Kun to interne konnektorer rett i backplane og SAS-støtte med strøm ferdig lagt opp, i stedet for 20 separate S-ATA-kabler og x-antall strøm)

Kombiner 45-diskern (har 2 expandere innebygget) med et Adaptec 5808-kort med sine to utganger og du har en monsterløsning som gruser alt annet, med et potensiale for lagring av 90TB med dagens diskstørrelser.
    har 2stk 847E1 på pulten på jobb, flere på vei, og ymse 846. mmmmmm storage.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Dere har tydeligvis behov for seriøse mengder lagring!
    Har du noen erfaring med disse og adaptec 5XXX-kortene enda?
    Da først og fremst med kompabilitet mot expander-biten..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Dere har tydeligvis behov for seriøse mengder lagring!
    Har du noen erfaring med disse og adaptec 5XXX-kortene enda?
    Da først og fremst med kompabilitet mot expander-biten..
    har flere 846E1 i prod med 5405, funker stødig som F, kjørt burnin test i 2 uker med maksing av diskene, og så videre med jevn 1 og 2 2gbps random read/write i noen uker, funker fjell. bare vær obs på at servern ikke står for varmt, da sutrer den om at expandern, dvs sensoren er for varm (noe som er tull) adaptec har satt litt lavt default threshold. vi tester jo det meste før noe selges, eller settes i prod internt, og har da prøvd ymse kontrollere, og som sagt linux + sas hba = bob bob.

på 847E1 bruker vi 5805, 1 plugg for 24 diskene forran, og 1 plugg for 12 bak, da 36 disker på 1200MB/s bus ikke holder til ønsket hastighet. har også noen 846A chassis med 1:1 booking i prod, snakk om fartsmonstere hva benchmarks angår.

adaptec har E1 expandern, dvs lsi chipsettet på supported certified lista, så da mangler du bare disker, f.eks. seagate 1.5TB 7200rpm med CC1H er fine der, da de også er certified, får 70 slike levert i morgen. får litt mere 10G utstyr levert i neste uke så da blir det litt mere benchmark på hva iscsi klarer, og hva man mister på veien.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, flott!
    Jeg har jo Adaptec 5805 selv og har gått og tenkt på et Supermicro chassis en stund, trengte bare å få avklart kompabiliteten. Angrer som en hund for at jeg gikk for en "hobbyløsning" på chassis-siden, nå som jeg trenger en expander og flere disker. Det blir som du nevnte ovenfor her både billigere og smartere med skikkelige løsninger når man passerer et visst lagringsbehov.

Det blir sannsynligvis en 36-disks løsning hvis det noen gang skjer, siden 45 er flere enn jeg har behov for noen sinne og jeg ønsker å ha tilgang til tilkoblinger osv på baksiden. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette med tilknytning av eksterne komponenter er løst på 45-disk utgaven.
    Jeg har allerede Seagate-diskene du nevner siden de var kompatible med Adaptecen så det skulle gå bra å slenge inn noen flere.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt i samme baner selv, nå når jeg føler for en utskifting av filserveren.
    Jeg kommer til å kjøre uten RAID i Debian, og har fundert litt på følgende chassis og kontroller:

Super Micro Computer, Inc. - Products | Chassis | 4U | SC846E1-R900B
    Adaptec - Adaptec RAID 5405

Dvs 24 disker gjennom SAS expander. Jeg antar det ikke vil være noen problemer knyttet til dette? Eventuelle kommentarer til bedre løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, flott!
    Jeg har jo Adaptec 5805 selv og har gått og tenkt på et Supermicro chassis en stund, trengte bare å få avklart kompabiliteten. Angrer som en hund for at jeg gikk for en "hobbyløsning" på chassis-siden, nå som jeg trenger en expander og flere disker. Det blir som du nevnte ovenfor her både billigere og smartere med skikkelige løsninger når man passerer et visst lagringsbehov.

Det blir sannsynligvis en 36-disks løsning hvis det noen gang skjer, siden 45 er flere enn jeg har behov for noen sinne og jeg ønsker å ha tilgang til tilkoblinger osv på baksiden. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette med tilknytning av eksterne komponenter er løst på 45-disk utgaven.
    Jeg har allerede Seagate-diskene du nevner siden de var kompatible med Adaptecen så det skulle gå bra å slenge inn noen flere.
    45disk er jbod og rent expander chassis, dvs du kan ikke ha HK i det, men du kan koble det til 36 diskern din. dvs dytte 2stk 5805 og ha 1 til 36 disker, og 1 til 45.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Tenker litt i samme baner selv, nå når jeg føler for en utskifting av filserveren.
    Jeg kommer til å kjøre uten RAID i Debian, og har fundert litt på følgende chassis og kontroller:

Dvs 24 disker gjennom SAS expander. Jeg antar det ikke vil være noen problemer knyttet til dette? Eventuelle kommentarer til bedre løsning?
    fungerer utmerket, alt er certified mot hverandre, pass bare på at disker står i adaptec sin liste.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar til meg selv - lær meg norsk!

kompabiliteten = kompatibiliteten
    angrer som en hund for = angrer som en hund PÅ at
    noen sinne = noensinne

Jeg skammer meg...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på Supermicro-kabinetter, det er Nextron som er eneste forhandler av dette i Norge?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jay
    45disk er jbod og rent expander chassis, dvs du kan ikke ha HK i det, men du kan koble det til 36 diskern din. dvs dytte 2stk 5805 og ha 1 til 36 disker, og 1 til 45.
    Hehe, litt overkill for meg det gitt. Klarer meg lenge med en 30TB totalt tenker jeg, men ønsker kun å bruke én kontroller på grunn av manglende PCI-e sloter og pris.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på Supermicro-kabinetter, det er Nextron som er eneste forhandler av dette i Norge?
    Lurer på det samme. Jeg har kun sett dem hos Nextron.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme. Jeg har kun sett dem hos Nextron.
    nextron er eneste norske importør/distributør ja. de selger både direkte, men har også flere forhandlere, slik som vi er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om ikke skall kjøre raid kan like gått kjøpe HBA+ Expander, 1/3 av prisen av HW raid kort.

Expander er ikke dyre. Betale 200$ for min. (kommer ikke før fredag/lørdag)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bruker LSI chip så Supermicro.

Chenbro UEK-13601 Universal Expander Kit w/ CK13601 - eBay (item 320495992606 end time Apr-01-10 13:59:19 PDT)

Kan komme deg unna med 6000-7000 for 20-24 disker med SAS expander. Stede for 15k for Supermicro kassa med 24hdd. Men klart Supermicro er bedre kavlitet en Norco kassene. Men slipper hverfall hylene PSU til Supermicro

Chenbro RM41416 kom i dag. Flytte serven i denne og bruke norco kassa til expander i. Siden har Areca 1680ix-16 (16 ports)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse disker??

....sier jeg bare!

Jeg har faktisk akkurat kjøpt meg et slikt supermicro kabinett (dvs. jeg valgte 24-diskers varianten) sammen med en LSI SAS HBA og jeg kjører OpenSolaris som OS på denne filserveren. Det fungerer helt fantastisk utmerket.

MEN! Før man bestiller et slikt kabinett, så bør man være klar over at det bråker noe helt infernalsk. Det sitter 2 4cm-vifter i hver av de to strømforsyningene, og jeg tror de roterer på 10000 RPM hver. Disse gir fra seg så mye støy at det ikke er til å tro. Skal man ha en slik server så er man definitivt nødt til å ha et dedikert rom å sette maskinen i. Rommet må også være godt ventilert, så man kan lukke døren uten å risikere overoppheting.

Side 15 av 36 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •