Oppsett av Linux server - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 36 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du virker å ha stålkontroll på hva som er tilgjengelig på markedet, marsboer, jeg sliter med å bestemme meg for SATA/SAS-kontroller til filserveren (Debian).
    Kjører nå med 2 4-ports Promise PCI-kontrollere, men det er jo ikke helt optimalt.
    Skal ikke kjøre RAID, trenger 1 x 16 eller 2 x 8 porter til en overkommelig pris. Jeg har sett på Supermicro AOC-SASLP-MV8, men de har vel ikke 100% fungerende driver i Debian ennå. Highpoint-kortene finner jeg varierende tilbakemeldinger på.

Noen forslag?
    Hehe, har vært igjennom samme problemet jeg også. Non-RAID kort med mange porter, dvs HBAer.
    Jeg har enda ikke funnet noen som "garantert" fungerer med Linux-kernelen. Støtten begrenser seg til Red Hat Linux og SuSE via egne 3. parts drivere.

Jeg måtte til slutt krype til korset å kjøpe en skikkelig kontroller fra Adaptec for å få ro i sjela mtp Linux-støtte og historier om diverse dårlig kompabilitet.
    Selvfølgelig bittert siden jeg i utgangspunktet kjører software-RAID, selv om jeg selvfølgelig bruker HW-RAID på adaptec-kontrolleren nå.

Dette kortet støtter forøvrig 255 disker via expandere, dvs at filserverchassis med expander, slik som f.eks supermicro har, bare kan kobles rett til slik at man får 24 disker, samt at man har den andre porten som man kan lenke på ytterligere filserverchassis på samme måte via ekstern kabling.
    Det er nok et chassis med innebygget expander som blir innkjøpt ved neste filserver-korsvei. Det gir et helt annet rom for ekspansjon.

Men men, det koster jo mye mer enn HBA, men alle HBAene jeg fant for PCI-e-grensesnittet med mange porter har de samme to chipene og ingen av dem har robust Linux-støtte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info! Jeg bare prøver å sikre meg mot evt flaskehalser her. Kommer stort sett bare til å bedrive tung trafikk en vei (om gangen), så her er det tydeligvis penger å spare hvis velger rett.

Ved overføring av en enkelt fil på 20GB fra PC til NAS snakker vi per i dag om ynkelige ~15 MB/s, så jeg går ut fa et det er et forbedringspotensiale...

Jeg kan jo egentlig bare sette opp den andre PCen med den HWen den har fra før og se om jeg får andre tall med den. Hva er en anstendig overføringshastighet med to std PC'er, begge med onboard GB nettverkskort og "vanlige" disker som ikke er satt opp i noe raid mon tro? 40 MB/s 50?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kondolerer Det går sjelden under 114MB/s her.
    Spørs på alderen på disken. Er det en moderne 1TB+ disk i hver ende så kan du fort oppnå 70-80MB/s + i én retning ved overføring av en enkelt stor fil.

Dersom det er eldre og mindre disker er vel 30-50 mer realistisk.
    Men du kan likevel teste nettverksytelsen uavhengig av diskene med gratisprogrammet iperf. Iperf genererer bare data fra RAM til RAM. Så da vet du i allefall om nettverket gjør det det skal.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg kondolerer
    Hehe - takk (tror jeg)!

Dersom det er eldre og mindre disker er vel 30-50 mer realistisk.
    Men du kan likevel teste nettverksytelsen uavhengig av diskene med gratisprogrammet iperf. Iperf genererer bare data fra RAM til RAM. Så da vet du i allefall om nettverket gjør det det skal.
    Takk for tips! Dette skal sjekkes ut - når/hvis jeg setter opp en egen server.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer nok omtrent uansett hva du gjør bedre enn NASen din i hvertfall

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet overføringshastigheten mellom en

samsung 750GB 7200rpm og samsung 1,5tb 5400rpm.
    Når begge var tilkoblet et PCI kontrollerkort ~40MB/s

samsung 500GB 7200rpm og en samsung 1,5tb 5400rpm
    Når begge var tilkoblet s-ata kontakt på hovedkortet: ~80MB/s

Er det lavt med 80MB/s når det er på hovedkortet? Er ikke noe form for raid, alle diskene er satt som ahci.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er meget bra. Hadde du hatt en sprekere 1.5TB disk (dvs 7200rpm) og f.eks en 750 eller 1TB 7200rpm disk i andre enden (for høyere datatetthet) så hadde du nok fått rundt 100MB/s uten RAID.

Eco/Green Power/Flower Power disker mangler litt på å makse en gigabit-link.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du misforsto, men dette var snakk om internt i en pc, ikke mellom 2 pcr over et nettverk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Vet ikke om du misforsto, men dette var snakk om internt i en pc, ikke mellom 2 pcr over et nettverk.
    Ahh, jeg misforsto da. Men det endrer ingenting. Det er diskene og ikke nettverket som ville vært flaskehalsen uansett. Maks gigabit båndbredde ligger på rundt 115MB/s ved vanlig filoverføring, litt avhengig av protokoll.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag kom UPS min! 2200VA (max ca 2000W) betalte 124$ + del mere i porto fra USA.

Den er helt ny. Ikke brukt. Kun pakken var opnet på 1 side. Oh ja den er 220-240v.

Ca 1 time med støm ved 550w.

Nå er finne Rack på ca U22

Moderator edit: Bildene er tatt bort pga størrelsen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du å gjøre bildet noe mindre?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kondolerer Det går sjelden under 114MB/s her.
    Spørs på alderen på disken. Er det en moderne 1TB+ disk i hver ende så kan du fort oppnå 70-80MB/s + i én retning ved overføring av en enkelt stor fil.
    Jeg kjørte for moro skyld iperf mellom en laptop koblet på samme kabelen som NAS'en normal er koblet til og fikk 380Mb/s. Synes ikke dette var så veldig imponerende, men det er kanskje ikke mer enn man kan forvente av helt std komponenter? Kan det virkelig være at switchen (antar den er av den billige typen) klarer å ødelegge så mye av båndbredden?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det var dårlig. Hvilke iperf parametre brukte du og hvilket utstyr sto i hver ende?

Den snart fire år gamle laptopen på jobb klarer rundt 930Mbit/s én vei, så det er hva du bør forvente av moderne utstyr. Du kan i verste fall ha et nettverkskort som ikke er integrert i chipset men via en ekspansjonskort-buss som ikke er er PCI-express, f.eks cardbus.

Server: iperf -s -w 256k -i 3

Klient: iperf -c XXX.XXX.XXX.XXX -w 256k -i 3 -t 100

Om dette gir tilfredsstillende resultater kan du prøve full duplex testen med:
    Klient: iperf -c XXX.XXX.XXX.XXX -w 256k -i 3 -t 100 -d

Det viktige er at du setter TCP-window size (256k) til en fornuftig og høy verdi, slik at dette ikke blir en flaskehals.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Dag kom UPS min! 2200VA (max ca 2000W) betalte 124$ + del mere i porto fra USA.

Den er helt ny. Ikke brukt. Kun pakken var opnet på 1 side. Oh ja den er 220-240v.

Ca 1 time med støm ved 550w.

Nå er finne Rack på ca U22
    Samme serie UPS som vi har i det ene racket på jobben, men med ekstra batteripakke.
    Har nå holdt noen strømbrudd ihvertfall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for at du gidder!

PCen har et Asus hovedkort (ca et år gammelt) med et Realtek PCIe integrert nettverkskort. Laptop'en er en AMILO Xi 2550. Den har også et Realtek nettverkskort.

Jeg er ikke så kjent med iperf, så jeg kjørte kun:

PC: iperf -s
    Laptop: iperf -c xxx.xxx.xxx.xxx

Kan dette være grunn nok til den labre hastigheten? Jeg får ta en test til med parametrene du anbefaler (og sørge for at ikke noe annet foregår på nettverket samtidig).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er årsaken til det dårlige resultatet. Windows-utgaven av iperf defaulter så vidt jeg husker til 8KB window size, noe som gir alt for lite effektivitet om man skal trøkke full trafikk inn i en gigabit-link. -w 256k (i hvertfall over 64k) er helt nødvendig.
    Hadde det vært Linux->Linux så hadde det sannsynligvis gått bra siden iperf her bruker rundt 89KB (husker ikke nøyaktig) window size som default.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, da er det kanskje "hope in the hanging snore", selv for mitt nettverk...

Skal sjekke i kveld med fornuftige parametre.

Tusen takk!

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger tips til brukbart RAID-kort til en PC jeg skal bygge. Skal kjøre Windows 7 på den. Er det noe stort poeng i egen RAID-kontroller kontra det som sitter på moderne hovedkort i dag så lenge man skal bruke Windows?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøre RAID5 så finnes det per i dag ingen brukbare integrerte løsninger som jeg vet om, så da må du kjøre en ekstern kontroller for å oppnå brukbar ytelse.

Skal du kjøre RAID0 eller tildels RAID1 (men da med halvert leseytelse kontra de seriøse løsningene i de fleste tilfeller) så fungerer den innebyggede kontrolleren ypperlig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får stadig spørsmål om oppsett av RAID5 og LVM.
    Her er mine notater (vedlagt i denne posten) med oppsett av RAID5 og LVM. Jeg kjører nå i dag kun RAID5 uten LVM, samt Debian Squeeze ene og alene for å få kjørt EXT4 filsystem, noe som sparer uendelig med tid ved filsystemsjekker når filsystemene blir store.

Merk at dette er notater og ikke i guideform. Ergo kan de sees på som veiledende og det må utvises skjønn ved bruk av dem.
    Det kan hende det er noen inkonsistente ting der, siden dokumentet har blitt kladdet på over lengre tid med flere endringer. Er det noe som ikke er logisk, så er det sannsynligvis bare en slik greie, men da er det bare å spørre.

Merk at dersom man kun ønsker å kjøre RAID5 på hele disker så er prosessen langt enklere. Da er det kun dette man må gjøre (du trenger ingen partisjoner eller noe på forhånd):

1.
    mdadm --create /dev/md0 --level=raid5 --raid-devices=3 /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
    Vent med å gå videre til RAID-arrayet er helt oppe.
    Følg med på status med cat /proc/mdstat og se på recovery prosenten.
    Du kan også sjekke statusen med mdadm --detail /dev/md0 og se på rebuild status

Etter at arrayet er 100% klart kan du gå videre (kan fort ta hele natta!)

2.
    mkfs.ext3 -m1 /dev/md0 eller mkfs.ext4 -m1 /dev/md0 om du kjører Debian Squeeze
    3.
    Mount disken (sørg for at målmappen eksisterer ("mkdir /storage/md0")):
    mount /dev/md0 /storage/md0
    4.
    For å mounte disken ved hver boot så må du legge til infoen i /etc/fstab (tilpass etter behov):
    /dev/md0 /storage/md0 ext3 defaults,noatime 0 2

Kjører du Debian Squeeze eller nyere anbefaler jeg å bruke UUID i stedet for label i fstab. Finn først UUID til diskvolumet:
    blkid /dev/md0

Oppdater deretter fstab:
    UUID=fe6e7c67-166a-4c38-93e8-957cae512a52 /storage/md0 ext3 defaults,noatime 0 2
    5.
    For at monitoreringen skal fungere må du endre mailadresse i /etc/mdadm/mdadm.conf
    I tillegg må du legge til info om arrayet i config-fila for at --scan skal fungere med monitorering og
    mail-varsling

mdadm --examine --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf

og deretter må boot-imaget oppdateres med den nye informasjonen i /etc/mdadm/mdadm.conf:
    update-initramfs -u

Side 13 av 36 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •