Oppsett av Linux server - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    For å koble en windows 7 klient til en Linux filserver (ihvertfall de jeg har vært borti) må man gjøre noen grep på Win7 maskinen.
    Tenker du da på å koble den til som en klient med samba som domenekontroller?

Du trenger i hvertfall ikke å gjøre et eneste håndgrep på noen som helst Windows OS (har selv 3 Windows 7 Pro maskiner hjemme som alle kjører mot Linux-serveren) for å kunne bruke Linux-serveren som filserver.
    Må du det så har du ikke satt opp Samba optimalt. Alt skal fungere out-of-the-box fra alle Windows-klientene uten noen form for oppsett, både med og uten passordautentisering mot de delte mappene på serveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Portene er nok ikke Intel.
    Hmmm, kommer opp som Realtek RTL8111/8168B PCI express Gb ethernet controller...
    Hmmmm
    Dang

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....eller realtek ja

Men sjekk ytelsen med iperf, sannsynligvis er det ikke noe i veien med portene i Linux så lenge de ikke teames.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da på å koble den til som en klient med samba som domenekontroller.
    Dette gjelder dersom Windows 7 maskinen er medlem av et domene, f.eks. dersom du tar med jobbmaskinen hjem av en eller annen grunn.
    Måtte ihvertfall gjøre det både hjemme og på jobben :-D
    Men det er mulig det er kommet noen endringer i Samba, i så fall kan jeg alltids slette "tipset"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det RR2340 kortet så interessant ut.

16 SATA disker, hot-swap og RAID. Og det til under 4k. Ikke noe RAID-6 ser det ut til, men RAID-5 er kanskje greit nok.

Hva er alternativene om man ønsker mer enn 1gbit overføring mellom (bare) 2 PC`er? Jeg får både kontor-PC og evn. server bare et par meter fra hverandre, og har ingen behov for noe mer enn 1gbit til resten av leiligheten. HTPC skal uansett bare streame HD, og da holder 1gbit. Virker litt overkill å kjøpe en stor pro-switch for det formålet (?).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Fungerer helt greit for oss, men det er såkalt "jukseraid" og ikke av de raskeste.
    Mener å huske det var 300MB/s? i forhold til ordentlige hardware raid.
    Vi bruker bare standard 7500rpm disker ettersom poenget var stor lagring til lav pris. Hastigheten var egentlig ikke et kriterie da vi bygde disse.
    Har egentlig ingen bekymringer med å bruke jukseraid, og dersom et kort ryker har jeg muligheter til å få ut tingene ved å koble diskene til en av de andre maskinene. Selv om kortet "legger sine klamme fingre" på oppsettet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Dette gjelder dersom Windows 7 maskinen er medlem av et domene, f.eks. dersom du tar med jobbmaskinen hjem av en eller annen grunn.
    Måtte ihvertfall gjøre det både hjemme og på jobben :-D
    Men det er mulig det er kommet noen endringer i Samba, i så fall kan jeg alltids slette "tipset"
    Det kan kanskje stemme - har ikke testa med Windows 7 klienter tilknyttet et domene, så ikke fjern tipset.
    Men dette gjelder i hvertfall ikke standard klienter.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

16 SATA disker, hot-swap og RAID. Og det til under 4k. Ikke noe RAID-6 ser det ut til, men RAID-5 er kanskje greit nok.

Hva er alternativene om man ønsker mer enn 1gbit overføring mellom (bare) 2 PC`er? Jeg får både kontor-PC og evn. server bare et par meter fra hverandre, og har ingen behov for noe mer enn 1gbit til resten av leiligheten. HTPC skal uansett bare streame HD, og da holder 1gbit. Virker litt overkill å kjøpe en stor pro-switch for det formålet (?).
    Du kan basically velge mellom å teame gigabitporter via flere kabler og gode nettverkskort, kjøre infiniband på x-antall gigabit eller gå for 10GB Ethernet-LAN. Alle koster en god del penger om det skal gjøres ordentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje stemme - har ikke testa med Windows 7 klienter tilknyttet et domene, så ikke fjern tipset.
    Men dette gjelder i hvertfall ikke standard klienter.
    Da er det sjekket, og det gjelder bare der hvor Linuxserveren autentiserer brukerne mot et domene :|
    Så da vet jeg det

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Norco 4020 går for 2239kr fra dustinhome, da slipper du knote med frakt og moms fra usa selv.
    Ikke nå lenger?

Noen som vet om gode alternativer, helst i norske nettbutikker?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange gode og til og med bedre alternativer, men ingen i samme prisklasse som jeg vet om dessverre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du skrev tidligere at den store forskjellen mellom en Windows-basert og en Linux-basert filserver var at software-raid ikke fungerte noe stort under Windows. Jeg har for moro skyld tittet på en del raid-kontrollere, men klarer ikke å skille ekte hw raid-kontrollere fra "liksom" hw-raid-kontrollere.

Hva er dette f.eks ?

Komplett.no - HighPoint RocketRAID 2680 8P SAS/SATA

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kortet der er basert på en Marvell 88SE6445 chip. Jeg finner lite info om denne chippen på nettet, men denne brukes i hvertfall ikke i noen kjente HW-RAID-kontrollere av den litt mer seriøse typen. Det jeg imidlertid ser er at kortet IKKE har onboard cache. "Seriøse" HW-RAID-kontrollere har alltid dette. Sannsynligvis er dette kortet i samme gate som flere av de andre rimelige HighPoint-kortene, dvs en mellomting mellom HW-RAID og Fake-RAID. Du kan på en måte si at det er Fake-RAID med en viss aksellerering av en del RAID-operasjoner, men at host-ressurser fremdeles benyttes i en viss grad. Dette gjelder blant annet et annet kort HighPoint har, 2320.

Kort sagt er det noen få ting som indikerer at kortet er et fullblods HW-RAID:
    - Onboard cache, 256 og 512MB er vanlige mengder. Dette kravet er ufravikelig på ordentlige HW-RAID-kontrollere.
    - Dette igjen gir behov for mulighet for onboard batteribackup.
    - En skikkelig I/O-chip som krever en ordentlig kjøleløsning i form av en ordentlig kjøleribbe.

og sist:
    en pris litt høyere enn det du ønsker å betale..

Jeg er rimelig sikker på at HighPoints løsning er en slags hardware-aksellerert Fake-RAID-løsning som kan sees på som Fake-RAID for alle praktiske formål, med unntak av XOR-ytelsen (RAID5) som sannsynligvis blir høyere på grunn av Marvell chipen. Dette kortet gjør nok jobben glimrende vil jeg tro. Man får en økonomisk løsning med kun relativt små kompromisser i ytelse, selv om leseytelsen nok blir noe redusert i praksis uten de effektive cachemekanismene HW-RAID-kontrollere vanligvis benytter seg av via RAM-cachen.

Unntaket er om man kjører RAID10 hvor dette kortet får bank av seriøse kontrollere på leseytelse i følge testen på tomshardware.com. Dette skyldes sannsynligvis at kortet ikke leser fra begge de speilede diskene samtidig, noe som nærmest halverer leseytelsen i RAID10. Her får også Linux-software RAID bank av Adaptec-kortet her hjemme.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker å ha stålkontroll på hva som er tilgjengelig på markedet, marsboer, jeg sliter med å bestemme meg for SATA/SAS-kontroller til filserveren (Debian).
    Kjører nå med 2 4-ports Promise PCI-kontrollere, men det er jo ikke helt optimalt.
    Skal ikke kjøre RAID, trenger 1 x 16 eller 2 x 8 porter til en overkommelig pris. Jeg har sett på Supermicro AOC-SASLP-MV8, men de har vel ikke 100% fungerende driver i Debian ennå. Highpoint-kortene finner jeg varierende tilbakemeldinger på.

Noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du virker å ha stålkontroll på hva som er tilgjengelig på markedet, marsboer, jeg sliter med å bestemme meg for SATA/SAS-kontroller til filserveren (Debian).
    Kjører nå med 2 4-ports Promise PCI-kontrollere, men det er jo ikke helt optimalt.
    Skal ikke kjøre RAID, trenger 1 x 16 eller 2 x 8 porter til en overkommelig pris. Jeg har sett på Supermicro AOC-SASLP-MV8, men de har vel ikke 100% fungerende driver i Debian ennå. Highpoint-kortene finner jeg varierende tilbakemeldinger på.

Noen forslag?
    Jeg kom over denne guiden ganske tidlig, og endte opp på Areca sitt 1210 kontroller kort. Koster litt gjør det, men har ikke hatt noen problemer med det i forskjellige distro'er til linux.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at HighPoints løsning er en slags hardware-aksellerert Fake-RAID-løsning som kan sees på som Fake-RAID for alle praktiske formål, med unntak av XOR-ytelsen (RAID5) som sannsynligvis blir høyere på grunn av Marvell chipen. Dette kortet gjør nok jobben glimrende vil jeg tro. Man får en økonomisk løsning med kun relativt små kompromisser i ytelse, selv om leseytelsen nok blir noe redusert i praksis uten de effektive cachemekanismene HW-RAID-kontrollere vanligvis benytter seg av via RAM-cachen.
    Tusen takk for utfyllende info! Ingen tvil om at du er sjef på diskkontrollere, marsboer! Jeg hadde uansett bare til å sette opp et RAID5 i en eldre windows-kasse, så hvis dette kortet kan gjøre dette greit i en slik setting så er det perfekt for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe Perc 6 Fra Ebay om dere vil billig hardware raid kontroler. Du får dem fra 200$ + porto.

Perc 6 støtter Raid 6. Perc 6 er DELL kontrolere, så er orginalt Laget av LSI

Jeg har selv Perc 5 helt greie kontrolere så til prisen. Bruker dem på 3x Raptor disker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tusen takk for utfyllende info! Ingen tvil om at du er sjef på diskkontrollere, marsboer! Jeg hadde uansett bare til å sette opp et RAID5 i en eldre windows-kasse, så hvis dette kortet kan gjøre dette greit i en slik setting så er det perfekt for meg.
    Det vil sannsynligvis fungere helt greit for deg.
    Kjøpte selv nettopp et RR2320 fra E-bay til 1300,-
    Og vi bruker 2340 på jobben så det er greit nok til vårt bruk.

Jeg endte forresten opp med å kjøre Win server 2008R2 Standard hjemme på grunn av hardwaren, det var noe som var ustabilt med Linux hele tiden på den maskinen. Fant også en nydelig måte å implementere media-sharing på, noe som hele tiden har vært en ulempe med MS servere.
    Men som er "griseenkelt" på Linux med LiteDLNA.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å bli såpass misfornøyd med overføringshastigheten mellom PC'en og NAS'en min at jeg har lyst til å eksperimentere litt med en egen filserver satt opp med disker i RAID5.

For å sikre meg at det ikke er nettverket det står på, regner jeg med at jeg må investere i eget nettverkskort både i PCen og i serveren + en switch (8P) som ikke blir noen flaskehals + et RAID-kort i serveren (som nevnt over her).

Så kan noen anbefale en pakke med 2 nettverkskort, 8P GB switch og RAID-kontroller for ca 4k?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har noenlunde moderne hovedkort med onboard gigabit i både server og klient så trenger du neppe å kjøpe ekstra gigabit-nettverkskort om budsjettet har prioritet og du skal bruke Windows.

Hovedårsaken til at jeg er så krystallklar på min Intel NIC-anbefaling i guiden har med at disse kortene har suverene drivere og stabilitet i Linux-sammenheng, noe som definitivt ikke gjelder alle onboard løsninger.

Er det Windows i begge ender så er driverne som regel gode, og du vil som regel oppnå full gigabit-speed uten problemer med onboard løsninger (forutsatt at CPU klarer å holde følge. Alle moderne CPUer unntatt Atom klarer dette). Intel kortene vil gjerne skille seg ut om du belaster kortene med gigabit-trafikk i begge retninger samtidig, samt at de pleier å ha lavere CPU-bruk.

Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •