Oppsett av Linux server - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 36 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 710
    Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ahh, fett!
    Visste ikke at vi endelig har fått en lokal distributør av Norco med Dustin.

Planen din har bare ett problem. Det finnes ingen 100% velfungerende out-of-the-box HBA for Linux i dag. I tillegg så kommer disse uten kabling så vidt jeg vet. Det koster en del lapper for kablingen (rundt 600kr per kort faktisk)
    Supermicro-kontrolleren din baserer seg enten på LSI eller Marvells løsning. Ingen av dem har drivere som fungerer bra i kernelen. Du må derfor enten gå for WHS, eller Red Hat/Suse (dvs driverne som er laget fra produsent) for å bruke kortene du skisserer.

Jeg så på akkurat de kortene der nemlig, men det finnes bare klaging når det kommer til Linux-biten og WHS er helt uaktuelt.

Med andre ord må du påregne to kontrollere av en annen type om du insisterer på fullgod linux støtte. Finner du en HBA med strøken kernel-support i Linux så meld for all del i fra!
    Jeg kjenner det svir brutalt å betale penger for et PCI-skjermkort så jeg går nødig den veien for å si det slik.
    Med PCI-skjermkort så kan et trippel-SLI kort med x8 fungere til formålet. Sparer jo masse penger på den måten siden jeg slipper å gå for en serverplattform, så kanskje jeg må godta å bruke noe så røtent som et PCI-kort likevel.
    Jeg har et P5Q-WS hovedkort med det Supermicro kontrollerkortet. Jeg har bare gjort en kort test med Fedora 12, og det var uproblematisk å sette opp et software-raid. Jeg skal bruke 6x1TB disker i raid5. Som dere ser her er jeg ikke helt fornøyd med dette hovedkortet. Jeg har sett litt på et Supermicro kort, X7SBE som støttet den Xeon prosessoren jeg har, ca. 1700 importert. Bra spesifikasjoner på det hovedkortet, har bl.a. integrert vga og to Intel nettverk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo gode nyheter, hvilken kernel bruker du og hvilken drivermodul er i bruk?
    Etter det jeg har hørt kom ikke støtten for dette kortet skikkelig inn før i 2.6.33 og heller ikke der er den helt problemfri i følge det jeg har funnet på nettet.

I tillegg har jeg også lest en del klaging om at enkelte sliter litt med dette kortet på andre områder også, blant annet IT-modus hvis jeg ikke husker helt feil. Men dette virker veldig systemavhengig. Enkelte får aldri dette kortet til å fungere optimalt, mens de fleste ser ut til å klare det helt fint forutsatt driver selvfølgelig.

Siden dette kortet beviselig ikke fungerte med min Debian release så gikk jeg for det trygge og nærmest garantert fungerende, men dessverre også langt dyrere, valget. Men ytelsen og stabiliteten har i hvertfall vært utrolig bra hittil så den er jo grei.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interresant tråd.
    Har satt opp en Fedora 9 filserver på jobben som fungerer utmerket og verifiserer brukere mot domene.
    Men hjemme har jeg andre utfordringer.
    Har et slikt hovedkort
    Og da hadde det jo vært veldig greit å kunne team/trunke/ogaltmuligannetdekallerdet NIC'ene
    Installerte Ubuntu med software raid, men fyttegrisen så ustabilt :|

Skal se mer på tråden, for her var det noe gull

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer: litt OT, men hva legger du EGENTLIG i "IT" modus? du er den eneste jeg vet om som bruker den forkortelsen på noe i forbindelse med storage, og jeg kjenner endel i bransjen. Normale uttrykk for å bruke en kontroller i passthrough er gjerne "HBA" eller eksportere enkeltdisker som JBOD...

Supermicro korta krever nok enda fikling, men er billige (6-700kr) om man handler på ebay. Ellers er det også mulig å få tak i et adaptec 5405(?)-serie kort som fungerer greit med expander, men jeg har ingen erfaring med disse selv, og er i utgangspunktet ganske negativ til adaptec.

Nyere "WS" kort med pci-x slot har gjerne en ganske billig pci-x bro som definitivt ikke leker pent med endel satakontrollere. 3ware 95xx-serien man nå får kasta etter seg på ebay nekter å leke pent med nyere NEC PCI-X broer, mens de fungerer utmerket på eldre hovedkort eller supermicro hovedkort med intel pci-x bro.

Når det er sagt så anbefaler jeg ikke å bruke noensomhelst raidløsning fra hovedkortet direkte. En mulighet jeg ser for meg for å få igang raid1 på det p5q-ws kortet vil være å nappe ut supermicro kortet, sette opp hovedkortet riktig for raid, og så prøve å plugge i på nytt, om du ikke allerede har prøvd dette.

Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Veldig interresant tråd.
    Har satt opp en Fedora 9 filserver på jobben som fungerer utmerket og verifiserer brukere mot domene.
    Men hjemme har jeg andre utfordringer.
    Har et slikt hovedkort
    Og da hadde det jo vært veldig greit å kunne team/trunke/ogaltmuligannetdekallerdet NIC'ene
    Installerte Ubuntu med software raid, men fyttegrisen så ustabilt :|

Skal se mer på tråden, for her var det noe gull
    Hvilke(n) raidkontroller(e) brukte du på det kortet? og hva besto ustabiliteten i?

Ville ikke lekt for mye med trunking av consumer-grade nic, det blir gjerne "rare problemer", bedre å få tak i intel pci-e isåfall.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IT-mode (initiator and target mode) er noe som først og fremst brukes på Supermicro-kortet du snakker om, samt andre basert på LSI 1068 chippen. Leser du forumene på f.eks HardOCP så finner du masse om dette.

IT-mode er den modusen som er 100% passthrough på disse kortene:
    IT Mode (Initiator and Target Mode) - User Guide - Supermicro LSI 1068

Et HBA-kort betyr ikke nødvendigvis 100% passthrough siden man kan kjøre software RAID0 og 1 på disse kortene, JBOD brukes dessverre også helt forskjellig fra produsent til produsent. Noen bruker dette om en slags 100% passthrough modus, mens andre bruker det om single disker, men som likevel har blitt initialisert av RAID-kontrolleren og således ikke gir noen mening i software RAID-sammenheng, og den siste vanlige betydningen av JBOD er når man kombinerer mange disker av tilfeldig størrelse til ett større volum uten noen form for RAID.

Men IT-mode er altså det man ønsker å tilstrebe på kort basert på LSI-chippen om man ønsker at diskene skal se ut som direkte tilknyttede disker. Arrester meg om jeg tar feil, men jeg tror faktisk ikke et OS kan startes direkte fra disse kontrollerne uten at man får satt de i IT-mode.

Adaptec-kortet du nevner fungerer forøvrig 100% out-of-the-box i Debian med rå ytelse, men det blir jo en helt annen prisklasse.

Det hjelper forøvrig ikke om Supermicro-kortet er billig for mitt bruk, siden det fremdeles har kjente bugs og ustabiliteter med dagens kernel. Da er det fullstendig uaktuelt å bruke dette til terabyte på terabyte med storage. Men den dagen disse kortene er verifisert 100% stabile out-of-the-box med Linux-kernelen så vil jeg kaste meg på og handle i hvertfall ett, kanskje to kort.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Software RAID i Debian (mdadm) er forøvrig dønn stabilt, så dersom du har problemer med mdadm så skyldes det enten brukerfeil eller hardwarefeil/kompatibilitet/oppsett. Selv hadde jeg et software RAID som av uforståelige årsaker tryna på grunn av en disk som tilsynelatende feilet men som det ikke var noe galt med. Det fine med mdadm er at du kan gjøre utrolig mye for å gjenopprette RAIDet, så jeg fikk til dette og alt virket som før uten å bytte noe som helst. Litt senere viste det seg at jeg hadde 3 (av 4) defekte RAM-brikker, noe som jeg først merket meg grunnet en kernel panic (som aldri oppstår på en Debian-server uten grunn, så jeg VISSTE det var hardwareproblemer )
    Det er utrolig hvor jævlig det kan bli om en 0 blir til 1 eller omvendt i RAMen.
    Du kan også f.eks ha disker som går inn i deep recovery mode og derfor detter ut av RAIDet, men da har du feil disker til formålet. Dette er en vanlig tabbe på HW-RAID, men jeg vet ikke om software RAID påvirkes tilsvarende.

Men som sagt, så lenge hardwaren min har vært 100% har software-RAID vært 100% pålitelig, også gjennom bytte av disker, PC og oppgradering av størrelse, og jeg anbefaler det definitivt også til datakritiske formål (med backup utenom, som alltid selvfølgelig)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fedoraserveren på jobben har et Rocketraid 2340 kort, FC9 og er dønn stabil og den raskeste filserveren vi har på jobben. Selv om den bare egentlig ble satt opp som en "backup som er tilgjengelig så folk kan få ut igjen filer de har vært teite nok til å slette uten at jeg behøver å mase med tape backupen (som vi også har)"
    Det det selvfølgelig har endt med, som alltid når det står litt TB ubrukt er... mediaserver. Dvs, folk legger musikken sin der istedenfor å jamme ned sine egne hjemmeområder og dermed tape-backup med private bilder og musikk.
    De legger "morovideoer" der og mailer linken, istedenfor å maile hele filmen, osv.

Hjemme tenkte jeg å spare noen kroner så jeg gikk for software-raid.

Forskjellene hjemme og på jobben er:
    Ubuntu 9.10 vs FC9
    RR2340 mot SW-raid
    Hovedkort Asus P5Q deluxe 2 NIC
    mot Gigabyte GA-EP45-DQ6 4 NIC,
    Ingen av dem er teamet nå, men jeg har prøvd hjemme, og det kan være litt av grunnen til ustabiliteten.

I forhold til på jobben så er den treeeeeeg og overføringer detter avogtil ut. skikkelig kjedelig når du streamer musikk og film til HTPC.
    Har fått en MSDN kopi av Server 2008, men er ikke sikker på om jeg egentlig vil bruke den på grunn av før nevnte treghet i windows.
    På jobben er det også en identisk maskin som kjører Server 2008, og den er merkbart tregere på overføring enn Linuxmaskinen.

Kanskje det holder med en reinstallering, men jeg trøblet veldig med å få software raid til å fungere, så jeg har bestillt et RR2320 fra E-bay, burde komme nårsomhelst. Og da er det reinstall-tid 8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gi deg noen tall på ytelsesbiten:

Mitt software RAID5 med 4 1TB WD-Black Edition disker leser over 300MB/s kontinuerlig, dvs 2,4gbit/s og skriver ca 150MB/s, eller 1,2gbit/s. Gigabit linken makses helt ved overføring til og fra dersom det er snakk om større filer.

HW-RAID5et mitt med 6x1.5TB leser over 510MB/s kontinuerlig og skriver omlag 460MB/s kontinuerlig, dvs henholdsvis omlag 4GBit/s les og 3.6Gbit/s skriv.

Begge oppleves mer eller mindre like raske i praksis siden aksessen min er kraftig begrenset av et sugerør av en gigabitlink.
    Om du opplever brudd i overføringer og treg hastighet så er det nesten garantert nettverket ditt som er problemet.

En kjapp og enkel måte å finne ut om nettverket duger/er stabilt er å teste ytelsen med iperf (dette bør du gjøre nå med en gang før du investerer i noe hardware. Her bør du få omlag 940Mbit/s når du tester i begge retninger +-30-40MBit/s)
    Sjekk linken her for instruks på hvordan du tester:
    Oppsett av en ytelsesfokusert Linux filserver med Squeezebox Server til hjemmebruk – Del 7

Test også full duplex, dvs begge retninger samtidig. Med gode nettverkskort så skal du klare mer eller mindre full speed i begge retninger samtidig (dvs rundt 900MBit/s, mener å huske at det er -d som tester begge retninger samtidig)

Uansett så bør du gå for et Intel PCI-express gigabit kort om du ikke får tilstrekkelig ytelse i iperf-testen. Og test uten teaming først. For å få et stabilt teaming oppsett så må man både ha støtte i OS og i Switch. Det høres på meg ut som om du kun har aktivert "reserveløsningteaming" i Linux, dvs den som ikke krever støtte i switch. Dette er en dårlig løsning kontra "ekte" teaming med switchestøtte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare skrive at jeg synes du gjør en formidabel jobb med denne guiden!

Jeg blir matt bare av å tenke på å sette opp en Linux-server (at man så til de grader trenger en guide som du har laget sier vel sitt om hvor lett det er...).

Men hvis jeg en gang får uendelig god tid, vet jeg i alle fall hvor jeg skal gå :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til på jobben så er den treeeeeeg og overføringer detter avogtil ut. skikkelig kjedelig når du streamer musikk og film til HTPC.
    Har fått en MSDN kopi av Server 2008, men er ikke sikker på om jeg egentlig vil bruke den på grunn av før nevnte treghet i windows.
    På jobben er det også en identisk maskin som kjører Server 2008, og den er merkbart tregere på overføring enn Linuxmaskinen.
    Er altså Windows Server tregere til overføring av filer enn Linux? Jeg har ikke vært borti en Linux server enda på jobben (legger inn en del software hos kunder), så mitt inntrykk var at Windows server var en svært etablert platform hos mange små og store bedrifter. Noe som er litt merkelig om det er så tregt (?).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noe som er litt merkelig om det er så tregt (?).
    Tregt, men enkelt og etablert :wink:
    Vi har to klin identiske maskiner, og FC9 maskinen danker ut Server 2008 maskinen merkbart (som filserver), har aldri kjørt noen speedtester, men det merkes godt.
    Linux-serveren blir også aksessert hele tiden av folk som spiller av musikk (ca 10-15 gjennomsnittlige brukere), mens MS serveren er det stort sett jeg som bruker alene.
    Etterhvert har jeg installert en del ting, som spiceworks på 2008 maskinen, så den er etterhvert blitt belastet med "freeware IT-programmer", men jeg merker ikke noe forskjell med eller uten disse programmene, så det er rett og slett overføringer som er problemet.

(Vi hadde også et problem med F-secure på 2008 maskinen som dro ned overføringshastigheten der til hele 30KB/s... wohooo. med F-secure av var det over 30MB/s)

Bruker også lang tid på å bla gjennom mapper på 2008 maskinen kontra FC9 maskinen (selv om det er identiske mapper med identisk innhold).

Merker forsåvidt også det hjemme, har en Win7 og Ubuntu maskinen med det samme av musikk og Ubuntumaskinen "kartlegges" merkbart raskere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så bør du gå for et Intel PCI-express gigabit kort om du ikke får tilstrekkelig ytelse i iperf-testen. Og test uten teaming først. For å få et stabilt teaming oppsett så må man både ha støtte i OS og i Switch. Det høres på meg ut som om du kun har aktivert "reserveløsningteaming" i Linux, dvs den som ikke krever støtte i switch. Dette er en dårlig løsning kontra "ekte" teaming med switchestøtte.
    Har en HP Procurve 1800 24 port, samme switch som på jobben. (de har blitt veldig rimelige)
    Og portene på hovedkortet skal være intel (etter hva jeg har forstått).

Jeg satte opp trunking på switchen, men tror ikke egentlig jeg trenger det, for den skal sense det automatisk.
    Greit å teste slikt ut hjemme istedenfor på jobben

Det er forsåvidt teamingen som gjør at jeg vurderer 2008.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant.

Men synd, siden jeg kan uhyre lite om Linux. :neutral: Er jo greit nok å følge guiden til Marsboer, men samtidig er det en betryggelse å vite hva man holder på med til fingerspissene - spesielt med tanke på vedlikehold, oppgraderinger og evn. problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en liten regfil for å skru av MMCSS og audiosrv avhengighet av den.
    Det er forøvrig akkurat det samme problemet på windows 7

Vedlagt txt, bare endre endingen til .reg så skal du kunne kjøre den.
    (fjernet alle andre oppføringer enn de relevante)

Kan forøvrig også anbefale å skru av TCP autotuning
    kjør: netsh int tcp set global autotuning=disabled

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er altså Windows Server tregere til overføring av filer enn Linux? Jeg har ikke vært borti en Linux server enda på jobben (legger inn en del software hos kunder), så mitt inntrykk var at Windows server var en svært etablert platform hos mange små og store bedrifter. Noe som er litt merkelig om det er så tregt (?).
    Nei, begge løsninger er så og si identiske, dvs at det er nettverket og harddiskløsningene som er problemet ikke OSet.

De er imidlertid IKKE identiske på software-RAID biten.
    Kort oppsummert så funker RAID0 og 1 bra i Windows, mens RAID5 og 6 er skikkelig dårlig. Det blir mer en nødløsning enn en fullgod løsning.

Mdadm har imidlertid ytelse og features som gjør at den kan brukes som en løsning for alle unntatt de som krever høyest ytelse, hvor HW-RAID fremdeles er kongen (på RAID5 og 6 vel og merke)
    Men til vårt bruk, dvs innenfor "bare" 1gbit så gir software RAID full ytelse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en HP Procurve 1800 24 port, samme switch som på jobben. (de har blitt veldig rimelige)
    Og portene på hovedkortet skal være intel (etter hva jeg har forstått).

Jeg satte opp trunking på switchen, men tror ikke egentlig jeg trenger det, for den skal sense det automatisk.
    Greit å teste slikt ut hjemme istedenfor på jobben

Det er forsåvidt teamingen som gjør at jeg vurderer 2008.
    Portene er nok ikke Intel. De pleier å bruke broadcom eller marvell chipper selv på Intel-chipset av en eller annen grunn (sikkert pris)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en liten regfil for å skru av MMCSS og audiosrv avhengighet av den.
    Det er forøvrig akkurat det samme problemet på windows 7

Vedlagt txt, bare endre endingen til .reg så skal du kunne kjøre den.
    (fjernet alle andre oppføringer enn de relevante)

Kan forøvrig også anbefale å skru av TCP autotuning
    kjør: netsh int tcp set global autotuning=disabled
    Enig, men uenig. På vista var dette et stort problem hele tiden. På Windows 7 så har jeg enda ikke klart å trigge throttling av nettverket vha MMCSS, så denne kan forbli uendret (selv om det ikke skader å skru den av for å være på den sikre siden)
    Det er tydelig at MS har gjort en jobb for å forbedre denne servicen, som jo var regelrett ødeleggende på Vista (selv om de aller fleste aldri merket at nettverket kjørte kun på 1/10 ytelse)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et annet problem som ikke er løst her

For å koble en windows 7 klient til en Linux filserver (ihvertfall de jeg har vært borti) må man gjøre noen grep på Win7 maskinen.

On the Win7 machine:
    Control Panel - Administrative Tools - Local Security Policy
    Local Policies - Security Options

Network security: LAN Manager authentication level
    Send LM & NTLM responses

Network security: Minimum session security for NTLM SSP
    Disable Require 128-bit encryption

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant.

Men synd, siden jeg kan uhyre lite om Linux. :neutral: Er jo greit nok å følge guiden til Marsboer, men samtidig er det en betryggelse å vite hva man holder på med til fingerspissene - spesielt med tanke på vedlikehold, oppgraderinger og evn. problemer.
    Guiden er forøvrig en forenklet sak for å få opp en Linux-filserver med god ytelse.
    Mitt nåværende oppsett er tatt vesentlig lenger mtp på litt tyngre filserverfunksjonalitet.
    Software-RAID er f.eks ikke med i guiden for å holde den forståelig for nybegynnere som jo er de som trenger guiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at MS har gjort en jobb for å forbedre denne servicen, som jo var regelrett ødeleggende på Vista (selv om de aller fleste aldri merket at nettverket kjørte kun på 1/10 ytelse)
    Ah
    Ok, har ikke lagt merke til problemet på 7, bare så at regoppføringene var identiske 8)

Side 11 av 36 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •