Oppsett av Linux server - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 710
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har forresten oppgradert litt selv også. Mere disker, samt en RAID-kontroller for å få flere S-ATA-porter.
    Valget falt på Adaptec RAID 5805 på grunn av pris, ytelse og det aller viktigste, 100% støtte i Linux-kernelen uten noen som helst dill eller ytelsesproblemer.

Serveren ser nå slik ut:
    2x750GB i HW-RAID1
    6x1.5TB i HW-RAID5: ~465MB/s skriv, ~505MB/s les
    4x1TB i SW-RAID5 (mdadm): ~170MB/s skriv, ~305MB/s les

Jeg vurderer å kjøpe et supermicro chassis med 2xLSI SASX36 expandere innebygget (4U chassis med 24 hot swap bays, 900W redundant PSU) slik at jeg kan koble de to portene på Adaptecen rett i expanderen og få alle 24 portene tilgjengelig i RAID-kontrolleren (som støtter opp mot 256 disker via expandere).

Bra tips angående munin forresten, Wibla.
    La den inn på hovedserveren, samt at jeg la inn munin-node på brannmuren som også kjører Debian. Kult med sentral overvåkning av serverne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Med andre ord trenger jeg minst 5Gbit/s båndbredde mot serveren fra arbeidsstasjonen min for å få høstet ytelsen over nettverket. Per nå går det bra siden mine 2 raptorer i RAID0 uansett har nok med å fylle 1gb linken. Men når disse snart blir byttet ut med 2 stk SSD i RAID0 må jeg nok se på en løsning som enten bruker infiniband eller 10Gbit/s på en direkte dedikert link mellom arbeidsstasjonen og serveren.
    10gbit/s nettverk er forøvrig en svært god grunn til å kjøpe quad-core til serveren i dag (Q9550 koster ca 1500 og er et vilt bra kjøp). Selv gigabit er ganske hard på CPU-bruken uten et skikkelig nettverkskort. 10gbit krever massive ressurser.
    10Gbit er alt for dyrt men finnes løsniner billire. Kjøpe dual/quad Gbit NIC på ebay. Sette dem på teaming. Har PCI-X på hk får quad kort for 100$. dette kan få 4Gbit eller 8 Gbit om bruker 2 kort. får 1000 MB/s - litt overhead. Men trenger switch så støtter Link aggregation eller IEEE 802.1AX-2008. Jeg HP procurve 1800 24 porters. har 1 PCI-X kort, skulle kjøpe nytt hk på ebay. Men har ikke blitt gjort enda :P

Ulempen med dette trenger 8 kabler fra switch til PC om skall ha 8Gbit.

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=20430 Dual port
    http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=18909 Quad port

Wibla er her og

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en eller annen (sannsynligvis ubegrunnet) motforestilling mot teaming av en eller annen grunn. Denne må fungere etter et slags round robin prinsipp, og det oppstår vel garantert noe kødd som reduserer ytelsen av og til?
    Har forøvrig switch som støtter dette fullt ut.
    Ønsker egentlig ikke å ha fire sett kabler fra stasjonær PCen til switch og tilsvarende for server.

Men men, kanskje et PCI-e quad kort kan være en midlertidig løsning før 10GB blir mer fornuftig priset.
    Uansett ikke noe stress før jeg får SSD i hovedmaskina.

Har heller ikke en PCI-e port på x4 eller mer ledig i filserver, så det må i såfall bli nytt hovedkort også :-?

Men men, får vel prøve å holde meg i skinnet til neste påkrevde oppgradering!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Chenbro Micom Co., Ltd.
    sett den for stund siden for ca 300$
    +
    X-Case RM420 4u Rackmount V2- 20 x SATA / SAS 299£ for denne
    X-Case RM 420 Hotswap 4u, RPC-4220 Norco online at X-Case

Kjøpe helt valig psu ved siden.

900W redundant PSU er samla dyre 0 vits vanlige hjem siden er ikke utsyrt med A og B kurser

Blir vel del billire. supermicro kassen er jo sabla dyre, men veldig bra

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dustinhome fører jo norco 4020 for de som ikke vurderer ren SAS-kasse...

Ville ikke kjørt for mange store disker i raid5, tar lang tid å rebuilde, med dertilhørende høyere risiko for at noe går galt. Hvis man i tillegg har disker med 10^14 URE blir det fort litt sketchy (dvs ca. alt utenom Samsung disker, og selv der er feks F2 serien totalt uegnet til raid, de takler ikke lasten..)

Bytter jeg ut kontrolleren min med to supermicro så lukter jeg på 1GB/s read og over 500MB/s write, men jeg har egentlig ikke behov for det.. 200MB/s write holder til mitt bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sata/sas er helt like tilkobling, blir del mindre "kabel" rot. siden miniSAS tar 4 hdd per kabel :/

Kan altid bruke brakeout kabler.

mange plasser bruker NIC lan for og få redundancy.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel

Chenbro Micom Co., Ltd.
    sett den for stund siden for ca 300$
    +
    X-Case RM420 4u Rackmount V2- 20 x SATA / SAS 299£ for denne
    X-Case RM 420 Hotswap 4u, RPC-4220 Norco online at X-Case

Kjøpe helt valig psu ved siden.

900W redundant PSU er samla dyre 0 vits vanlige hjem siden er ikke utsyrt med A og B kurser

Blir vel del billire. supermicro kassen er jo sabla dyre, men veldig bra
    Problem 1:
    Chassiset mitt tar ikke mer enn 15 disker i hot-swap, samt to interne. Det må dermed uansett byttes

Problem 2:
    Chenbroen er ikke å få tak i lengre. Det ryktes at det kommer en forbedret utgave snart.

900W redundant strømforsyning er ikke nødvendig nei, men det følger med i supermicro chassiset uansett.

Norcoen har bare 20 diskplasser og ikke 24, samtidig som byggekvaliteten på hot-swap bayene ser veldig puslete ut. I tillegg må man ut med Power Supply samt at jeg må ha en ekstra 12-porters Adaptec-kontroller siden det ikke finnes noen chenbroer å få tak i slik at jeg får 20 S-ATA porter. For å få inn en ekstra kontroller må jeg også ha nytt hovedkort, sannsynligvis en serverutgave som også krever ny CPU og ny RAM. Dette fordi jeg trenger 2xPCI-e x8 sloter til kontrollere, 1x PCI-e x4 til NIC, samt innebygget skjermkort. Så vidt jeg vet finnes det ingen s775 hovedkort med innebygget VGA og minst 2 x16 og x4 sloter i tillegg.

Dvs at regnestykket blir som følger:

Alternativ 1:
    Supermicro chassis - ca 15k
    Resultat: 24 stk hot swap av god kvalitet, redundant strømforsyning og all diskadmin foregår på mitt Adaptec RAID 5805

Alternativ 2:
    Norco chassis - 299 dollar pluss frakt og mva - ca 4000,-
    Ekstra 12-porters Adaptec i 5-serien - ca 5500,-
    Nytt serverhovedkort med innebygget vga og flere x8-x16 sloter - ca 4200,-
    Ny servercpu - ca 2800,- (E5520, KUN 2,26ghz quad core, får 2,83 ghz quad Q9550 for under 1600 til s775)
    Ny RAM (ECC REG, minst 8GB, dvs at kun 12gb blir aktuelt) - ca 2500,-
    PSU - 1500,- (grunnet serverhovedkort)
    Totalt: 20500,-
    Resultat: 20 stk hot swap av mindre god kvalitet, en dårligere ikke-redundant PSU, to RAID-kort, dårligere ytelse enn i dag på selve maskina, høyere strømforbruk, mest pga RAID-kortene.

Med andre ord er konklusjonen at i mitt tilfelle så er det mye mer logisk å gå for et Supermicro chassis med innebygged expander, siden et ekstra RAID-kontrollerkort trigger en fantastisk mengde ekstrainvesteringer.
    Det er også den eneste måten jeg får 24 disker inn i samme 4U kabinett i hot swap bays. Totalt sett får jeg høyest ytelse, mest disker, best kvalitet og enklest administrasjon til minst pris ved å gå for Supermicro chassiset.

Man kommer på en måte til et punkt hvor det snart lønner seg å gå for proffe løsninger.
    I mitt tilfelle så ønsker jeg sterkt å slippe unna serverkomponenter på hovedkort, cpu og RAM siden dette koster skjorta for dårligere ytelse enn man får med desktoputgavene, uten at det gir noe ekstra til det begrensede behovet jeg har.

Kommentar til redundant PSU. Poenget er ikke å holde serveren oppe om kursen/strømmen ryker, dvs at å ha PSUen på ulik kurs ikke er nødvendig, det har man UPS til. Poenget er å holde serveren oppe dersom en PSU rett og slett ryker, noe som er ganske vanlig i 24/7 servere.
    Dette er et ikke-behov for meg, men det er jo kjekt å ha om det medfølger uten merkostnad.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norco 4020 går for 2239kr fra dustinhome, da slipper du knote med frakt og moms fra usa selv.

Jeg har også kikket på et lignende oppsett..

Norco 4020 - 2239kr
    2x Supermicro PCI-E 8port kontrollere - ca. 2500kr fra nextron
    Hovedkort med 2x pci-e 16x og minst 4 sataporter onboard - 900-1500kr
    PCI skjermkort - 600 kr
    CPU: quad til rundt 1500kr
    Ram: 2x2GB - <1000kr
    PSU: rundt en tusing for corsair på 750-850W

Totalt rundt 9000kr før disker og frakt.

OS-løsninger som er mest hensiktsmessig her er enten WHS eller linux med swraid.

Min konklusjon er at det lønner seg å sjekke hvor man får tak i ting, og så gjøre noen strategiske valg på hva slags hardwareløsning man er interessert i å kjøpe inn. Min løsning her er vesentlig billigere enn supermicro og halv pris av din løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wibla er vel beste for dem vil helt nytt system.

Men for meg så har hardware raid, kommer jeg gå Expander
    PSU = 1000
    RACK TOWER ca 3k
    Areca Expander (16 disker) 3k

+ Disker utenom

fikk til 2Gbit i går, men fikk ikke til bruke Remote Desktop Connection, men nettet funka fint, tror har nvida driten. ;p

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Norco 4020 går for 2239kr fra dustinhome, da slipper du knote med frakt og moms fra usa selv.

Jeg har også kikket på et lignende oppsett..

Norco 4020 - 2239kr
    2x Supermicro PCI-E 8port kontrollere - ca. 2500kr fra nextron
    Hovedkort med 2x pci-e 16x og minst 4 sataporter onboard - 900-1500kr
    PCI skjermkort - 600 kr
    CPU: quad til rundt 1500kr
    Ram: 2x2GB - <1000kr
    PSU: rundt en tusing for corsair på 750-850W

Totalt rundt 9000kr før disker og frakt.

OS-løsninger som er mest hensiktsmessig her er enten WHS eller linux med swraid.

Min konklusjon er at det lønner seg å sjekke hvor man får tak i ting, og så gjøre noen strategiske valg på hva slags hardwareløsning man er interessert i å kjøpe inn. Min løsning her er vesentlig billigere enn supermicro og halv pris av din løsning.
    Ahh, fett!
    Visste ikke at vi endelig har fått en lokal distributør av Norco med Dustin.

Planen din har bare ett problem. Det finnes ingen 100% velfungerende out-of-the-box HBA for Linux i dag. I tillegg så kommer disse uten kabling så vidt jeg vet. Det koster en del lapper for kablingen (rundt 600kr per kort faktisk)
    Supermicro-kontrolleren din baserer seg enten på LSI eller Marvells løsning. Ingen av dem har drivere som fungerer bra i kernelen. Du må derfor enten gå for WHS, eller Red Hat/Suse (dvs driverne som er laget fra produsent) for å bruke kortene du skisserer.

Jeg så på akkurat de kortene der nemlig, men det finnes bare klaging når det kommer til Linux-biten og WHS er helt uaktuelt.

Med andre ord må du påregne to kontrollere av en annen type om du insisterer på fullgod linux støtte. Finner du en HBA med strøken kernel-support i Linux så meld for all del i fra!
    Jeg kjenner det svir brutalt å betale penger for et PCI-skjermkort så jeg går nødig den veien for å si det slik.
    Med PCI-skjermkort så kan et trippel-SLI kort med x8 fungere til formålet. Sparer jo masse penger på den måten siden jeg slipper å gå for en serverplattform, så kanskje jeg må godta å bruke noe så røtent som et PCI-kort likevel.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Wibla er vel beste for dem vil helt nytt system.

Men for meg så har hardware raid, kommer jeg gå Expander
    PSU = 1000
    RACK TOWER ca 3k
    Areca Expander (16 disker) 3k

+ Disker utenom

fikk til 2Gbit i går, men fikk ikke til bruke Remote Desktop Connection, men nettet funka fint, tror har nvida driten. ;p
    Har du en link til hvor man kan skaffe Areca Expanderen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste kernel så fungerer driveren for de korta utmerket, så det er ikke et problem. Kabler får man på ebay eller dealextreme til en billig penge.

Et alternativ til pci skjermkort er pci-e 1x skjermkort, men disse har jeg ikke funnet på det norske markedet (ikke at jeg har kikka for nøye heller), men disse kan nok fås tak i på ebay billig.

Du trenger ikke et trippel-sli kort til filserverbruk, det hovedkortet jeg linka + et pci-e 1x eller pci skjermkort vil fungere utmerket. Da er du riktignok avhengig av å bruke onboard-portene for å få 20 porter totalt, men ICH10R er en rimelig solid onboard-kontroller.

Edit: Bør nok vente på kernel 2.6.33 før man tar de pci-e korta i bruk, det var fremdeles et par bugs igjen som blir fikset i mainline 2.6.33

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Areca ARC-8020-16 16-Port SAS Expander Module - Bay (item 320446938836 end time Dec-09-09 13:27:29 PST) Areca Expandere

www.nextron.no skaffer den sikkert, men til helt anna pris.

fant pci-e 1x på komplett, men for 800-900 kr alt for dyrt.

men Price Comparison Fudzilla pci-e x1 for 37-45€

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trippel SLI hk må til uten expandere. 2 kontrollere og dual/quad Intel NIC for teaming.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du litt annet behov for nettverksytelse enn meg.. jeg sier meg fornøyd med 1Gbps

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super Micro Computer, Inc. - Products | Motherboards | Xeon® 3000 Sequence Boards | X7SBE

BRAND NEW !! SUPERMICRO X7SBE MBD-X7SBE-O RETAIL MB - eBay (item 280422452506 end time Dec-11-09 16:07:38 PST)

ca 1600kr med porto, kan dere kjøpe pci-x korten i stede og slippe kjøpe skjermkort

AOC-SAT2-MV8 8-Port SATA (pci-X) korta er ca 95-100$ ebay og veldig enkle og skaffe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Å samle flere porter for å øke overføringshastighet er ganske normalt. Og er et bra og rimelig alternativ for å øke båndbredden utover 1000Mbit. Dette blir kallt Port teaming \ port trunking \ link aggeregation.

Har ofte kjørt dette i forbindelse med Coreswitcher -> Edgeswitcher. Da gjerne med 3-4 uplinks. P.g.a. overhead ligger praktisk hastighet noe under. Ca 80-90% ved normal pakkestørrelse(avhengig av fabrikat).

Har oppgradert noen av switchene og backupserverene til 10Gb fiber eller 10Gb SFP+ direct cable, men frem til i dag skal det mye til å utnytte denne hastigheten fullt ut.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    I siste kernel så fungerer driveren for de korta utmerket, så det er ikke et problem.
    Er det AOC-SASLP-MV8 du referer til her? Har du testet disse i Debian / Ubuntu selv, eller er det noe du har lest? Lurer nemlig på et par av disse selv, men har ikke funnet noen tilbakemeldinger på at de har fungerende drivere på Debian.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Er det AOC-SASLP-MV8 du referer til her? Har du testet disse i Debian / Ubuntu selv, eller er det noe du har lest? Lurer nemlig på et par av disse selv, men har ikke funnet noen tilbakemeldinger på at de har fungerende drivere på Debian.
    En bekjent av meg bruker disse korta i en debian-burk, men med aller nyeste kernel. Ikke 110% perfekt enda, men det nærmer seg (jeg var litt rask i forrige innlegg)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, hva er det som mangler før det er 110%?

Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •