Renovering av hus, kabling og alternativer for A/V

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Renovering av hus, kabling og alternativer for A/V

Hei.

Driver nå å renoverer huset jeg har kjøpt, å har laget et eget "Tekninskrom" hvor sikringsskap, Tele, data, hjemme server, alarm ol. skal samles...

Men så vet jeg lite om hvilke løsninger som finnes for AV/media...
    Hvilke muligheter som finnes og er prisgunstige for privatpersonen...

(Edit
    Popcorn Hour A-100 er jo meget billig og lover mye...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel til å legge en til to cat 6 kabler fra tekniskrom til de aktuelle rom...

Så blir det vel PS3 i kino og popcornhour i stua...

en 2-3 kabler til kontoret...

0 svar, 0 tull...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe svar å gi, jeg er i samme situasjon som deg. Får heller vente til å se hvordan du gjør det, og ventuelt finner ut hvordan man ikke skal gjøre det

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har nettopp vært gjennom samme prosessen, dog har ikke jeg vært så hitech med teknisk rom osv. Jeg valgte dynabel innbyggingshøytalere på badet og soverommet (kjøkken og utendørs på sikt) som skal drives av en T-AMP og styres av Squeezebox Duet. Jeg har cat5 i stua til mediacenter, på soverommet (mediacenter extender til tven der) og på kontoret, resten er WLAN. Sørg for å ha gode utbyggingsmuligheter til senere, og gjør det heller enkelt nå i begynnelsen. Jeg erfarte at "alt" annet har pri før slike tekniske løsninger, så da får man pusle litt med det etterhvert.

Jeg hadde også planer om styring av lys, alarm og videoovervåking i tillegg, men dette blir etterhvert. Finnes ingen fullgode "aftermarket" løsninger til en rimelig penge, så da får man prøve å skreddersy noe selv på sikt.

Hold oss oppdatert på hva du ender opp med!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal begynne på et hus til uka, og har bestemt meg for å kun legge cat5e. Forrige eier ( og husbygger ) var eletriker, så jeg har ørti dokumenterete rør til overs jeg kan bruke.

Jeg kommer til å kjøre mediacenter i stua, med mediacenter extender alla denne ( Komplett.no - Linksys DMA2100 HD Vista Media Center Extender w/HDMI TV & Online services ) i kjellerstue, soverom, hobbyrom, garage, etc. Dette burde muligjøre tv, filmer, musikk, etc i hele heimen. ( TV kommer via CD kabel intill videre )

Målet er å ha det vifteløst så mange steder som mulig.

Det blir også et teknisk rom med switcher, servere, etc. Kommer til å ha GBIT nettverk til media center <-> servere, og 100mbit til extendere, etc.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Hei.

Driver nå å renoverer huset jeg har kjøpt, å har laget et eget "Tekninskrom" hvor sikringsskap, Tele, data, hjemme server, alarm ol. skal samles...

Men så vet jeg lite om hvilke løsninger som finnes for AV/media...
    Hvilke muligheter som finnes og er prisgunstige for privatpersonen...

(Edit
    Popcorn Hour A-100 er jo meget billig og lover mye...
    Jeg kan ikke noe om dette, bortsett fra at jeg har fulgt med på en serie HjemmePC har i badet sitt "Det Digitale Hjem". Interesant prosjekt så hold tråden varm...ops:

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har nå funnet link til siden i hjemmekino:Del 1: Det digitale hjemmet i praksis - hjemmepc.no - Norges største PC-blad: tester, guider og nyheter

En generell serie men litt interesang dersom en skal bygge nytt eller ved store renoveringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

eg holder på med å renovere mitt hus også.. eg har tatt det så drastisk at eg har revet alle vegger og gulv å legger alt nytt.. så da blir det automasjon av elektrisk.. cat6 til nettverk / TV og en eller annen form for felles musikk styring. Eg har sett litt på løsningene til hager og til ABB når det gjelder automasjon og må si at ABB ser ut til å ha mer helhetlig løsning en det Hager har. har funnet noen flotte panel og brytere som eg skal bruke i romme der eg trenger der (inngang,soverom,stue og bad). skal også har øytalere i så godt som alle rom (tak/vegg) med et felles musikk system for dette (er vertfall tanken). eg har laget meg et eget lite server rom der all maskinpark etc skal stå.. mens eg har 2stk fullhøyde svakstrøm skap til automasjonen og til patching av cat6èn. men er mye å tenke på i sånne sammenhenger.. :|

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •