Kabling av eksisterende hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabling av eksisterende hus

Hei

Tar over et hus snart, og har tenkt til å kable cat5e eller bedre til alle rom. Har noen gode tips for hvordan dette kan legges mest mulig skjult ? ( jeg er temmelig grønn på hus )

NB, jeg kommer til å bytte gulv, male vegger ++ i en del rom.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si uten å ha sett planløsningen. Kanskje du har noen skap som kan benyttes som føringsvei etc. Plastkanaler kan erstatte taklister, og det finnes dedikerte lister for føring av kabel. Kanskje du kan gå over loftet med nedstikk i vegger. Hvis du er villig til å sparkle litt er det utrolig hva som kan legges skjult i bestående hus. Wlan? Kabling er selvfølgelig best, men..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg gjorde det samme for et par år siden. La CAT5e og TV-kabel i 3 etasjer i huset vårt. Gbit mellom maskinene hjemme er helt supert, stabilt og lynraskt. Ligger på ca 40-50 MB/sek til og fra hjemmeserveren i kjelleren. Har en media center maskin i 1 etasje og en PC i andre etasje.

Jeg brukte ordinære hvite kabelkanaler ca 3x1 cm og skrudde de utenpå de hvite gulvlistene som var der fra før. Det blir ganske diskret egentlig. Jeg la dobbelt sett med cat5e + TV-kabel. Mellom etasjene brukte jeg installasjonsbor gjennom etasjeskiller og la en vertikal kabelkanal (som jeg kommer til å male).

En kan selvfølgelig prøve å skjule det mer f.eks i kanalen der avløpsrøret går eller evt. i en ventilsjakt. En kan også utnytte evt. boder/skap innerst i skråtaket for å legge fra rom til rom i en etasje. Du får også gulvlister som har hulrom for kabler, men disse er ganske dyre og litt upraktiske i forhold til kanaler. Det går jo også an å lage kanalene litt avrundet ved å lime en rundlist på toppen av en horisontal kabelkanal og male den i samme farge.

Gbit-svitsjen satte jeg "midt i" nettet, slik at antall kabler å strekke i hver retning blir minimert.

I ettertid har jeg innsett at jeg egentlig burde lagt enda flere cat5-kabler og sløyfet TV-kabelen (som jeg knapt bruker). Dette er med tanke på distribusjon av HDMI over CATx og en sentralisert HDMI matrisesvitsj. Velvel det får bli v2.0, når jeg får tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang type kabel.

Det er 3 alternativer:
    1. Trekke kun cat5e
    2. Trekke cat5e + koax
    3. Trekke Elko sin 900MHz kabel ( kan kjøre koax eller opptil 1000MBit gjennom )

Heller litt mot alternativ 1, men det krever vel media center / mythtv for distribusjon av tv signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hovik
    Ang type kabel.

Det er 3 alternativer:
    1. Trekke kun cat5e
    2. Trekke cat5e + koax
    3. Trekke Elko sin 900MHz kabel ( kan kjøre koax eller opptil 1000MBit gjennom )

Heller litt mot alternativ 1, men det krever vel media center / mythtv for distribusjon av tv signaler.
    Jeg personlig ville satset på alt.1, og legge en bunt på 3-4 CAT5e/6 kabler til hvert rom. Da har du selvf. muligheten til distr. av TV via:

* MythTV
    * Windows MCE + extender
    * Mediaportal tv-server+frontend
    * DVBServer + DVBViewer (bruker den)

En har også mulighet til å kjøre HDMI over CATx, men de løsningene jeg har sett krever 2 stk CATx kabler pr HDMI-signal. Kombinerer en dette med en HDMI matrix svitch 4x4, så har du muligheten til å distribuere 4 kilder til 4 skjermer rundtom i huset og bytte helt fritt fra kilde til kilde på alle TVene.

Det fine med HDMI-distribusjon er at du slipper "boksene" under TVen. Alt kan samles på ett sted og fjernstyres via IR-repeater løsninger fra hver lokasjon. Du kan også styre PCen ved å kjøre USB mus/tastatur over CAT5/6.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygger nytt hus og det nærmer seg tidspunkt for å bestemme seg for grunnoppsettet for hjemmenettverk. Dette er en nyttig tråd for det formålet.

Jeg bygger en teknisk kjeller (varmepumpe, balansert ventilasjon, sentralstøvsuger, strøm, kabeltv, telefon (adsl) osv.).

Jeg planlegger et eget svakstrømsskap med patchpanel for alt av trådbasert nettverk i huset. Ønsker et stjerneformet nettverk til alle bruksrom med tilkobling for TV og data. I den tekniske kjelleren skal jeg også ha en server med et stort disklager.

Jeg er opptatt av å lage meg et framtidsrettet opplegg med vekt på økonomiske løsninger.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage et CAT6 nett for alle formål. Jeg synes Elko home link virker dyrt uten at det virker som jeg får en åpen løsning.

Finnes det noen løsninger for å bruke CAT6 for overføring av TVsignal fra kilde (kabeltv, parabol eller riktstv) fram til det enkelte rom hvor det er aktuelt med tv?

Jeg har funnet et rimelig patchpanel for cat6 hos komplett: Komplett.no - Roline Patch Panel UTP CAT6 24P , 1HU 19", EIA/TIA 568A, grå

Men jeg sliter med å finne rimelige svakstrømsskap/patchskap. Er det noen som har noen tips?

Er det noen som vet om steder hvor CAT6 selges ferdig strukket i k-rør?

Om jeg må bruke coax for TV i stedet for cat6, må jeg da ha noen form for signalforsterker i patchskapet? Finnes det eget rack for coax?

Jeg ser at det finnes muligheter for å sende HDMI fra en sentral enhet til mottakere i forskjellige rom i huset (hdmi matrisesvitsj). Men jeg har bare funnet en som var avskrekkende dyr (16 000 eller mer). Finnes det noen rimeligere løsning?

Takker for alle svar!

Baskeren

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å bruke nettverksbasert audio/video løsning med enkel cat5e /6e til hver rom...
    Komplett.no - Popcorn Hour A-100, Mediastreamer, HDMI 1080p

Elko Living System er egentlig utdatert før det kommer, med analog audio og kompositt video...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ikke som denne popcornsaken uten videre erstatter en dedikert coax forbindelse til hvert endepunkt om en ønsker å sende TV signalet fra kabeltvleverandør/parabol/rikstv fra et sentralt punkt?

Jeg har funnet en leverandør som kan levere en komplett pakke, men hva dette koster eller hvor fleksibelt det er vet jeg ikke. Det virker som de har tatt fellesferie før tiden...
    Svakstrøm

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt klart en annen prisklasse for et slikt spesialtilpasset ferdig system...

Popcorn-løsningen i 3 rom blir 6000kr inkl kabler..
    Et slikt skap system som Mediasenter Classic må man nok gange med minst 5.
    Men igjen, bygger man Nytt hus, så har man muligheten til å få dette både fleksibelt og pent(skjult)...

Men sjekk opp Mediasenter Classic mot HD, HDMI, IP-telefon, Gigabit LAN ol.
    Har litt inntrykk av at endel av slike komplette systemer henger en generasjon etter.

Bare få nok rør i veggene så du kan trekke inn i ettertid samme hva du velger.!
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er også skeptisk til slike skreddersømsystemer, både pga økonomi men også fordi de ofte har gårsdagens teknologi.

Men for meg som skal trekke alt i et nybygg har de en sak jeg skal forsøke å få dem til å selge meg nemlig deres 2 x cat6 utp + 1 x coax ferdig trukket. CET group
    Dette selger de i både 50 og 100 meter. Om ikke prisen er helt hinsides kjøper jeg nok dette.

Cat6 vegguttak selger de rimelig på Komplett.no. Samme sted selger de også 24p cat6 rackhylle til under tusenlappen.

Men jeg har ikke funnet noe sted de selger rimelige rackskap/svakstrømsskap/patchskap som tar rack 19".

Og, ja, jeg skal trekke ekstra 20 mm k-rør for framtiden....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stift

Cat 5 eller coax, stift de langs gulv listen. enkelt og pent så lenge du ikke har flere kabler som skal samme vei. ps. bruk en hvitt kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjult bak vegg som likevel skal males

Tilbake til Hovik's problem med å trekke kabler bak en vegg han skal pusse opp:

Vi pusset opp et hus der all kabling lå skjult i vegg untatt i to rom. Jeg bannet på at jeg skulle få de kablene som lå i kabellister inn i veggen og gjorde følgende.

• Fjernet lister og strie på veggen.
    • Lokaliserte spikerslag (bak vertikale skjøter i platene og normalt med 60cm avstand)
    • Brukte 80mm hullsag midt over spikerslaget og så dypt som mulig.
    • Tok vare på "rundingen" som ble saget ut av veggen.
    • Brakk løs en del av spikerslaget og tok vare på denne også.
    • Gjentok hele prosessen på alle spikerslag langs veggene der kabler skulle trekkes.
    • Stappet trekkerør fra hull til hull.
    • Skar til avkapp fra spikerslag slik at det ble plass til trekkerør og limte/spikret avkappet på plass igjen.
    • Spikret fast rundingene som var saget ut av veggen.
    • Fuget og sparklet det som var gått bort i sagflis.
    • Malte og pusset veggen slik som opprinnelig planlagt.

Det burde selvsagt være unødvendig å fortelle at konemor under denne prosessen var rimelig oppgitt over at hun ikke bare kunne fjerne miljøstria og male veggen, men hun har etterpå innrømt at det er godt å ikke ha kablene utenpå veggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •