Nytt forum - AV-automatisering og distribusjon i hjemmet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Nytt forum - AV-automatisering og distribusjon i hjemmet!

Det er på høy tid at denne eksplosivt økende kategorien får sitt eget forum. Kategorien er egentlig en utvidelse av "AV-rom konstruksjon"-forumet, men da mer spesifikt på automatisering av oppsett og distribusjon av AV i hjemmet.

Her diskuteres alt fra Crestron-oppsett til oppkobling av DIY-mediasentraler med tilhørende remotes og mottakere.

Da automatisering er nært tilknyttet distribusjon av AV, diskuteres også dette brede feltet i denne kategorien. Hvordan får en automatisert alle komponentene ved bruk av f.eks. IR-forlengere, RS232 eller tilsvarende?

Alle eksperter innen feltet oppfordres til å legge ut sine erfaringer!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for ordens skyld linker jeg til et par spennende tråder innen disse emnene på det amerikanske AVSforum, som gjerne kan skape en aldri så liten grad av inspirasjon her på bjerget også?

16-soners distribusjonsoppsett: MASSIVE 16 Zone AV Distribution Project - AVS Forum

Planlegging av AV-distribusjon i et hus:
    whole house A/V distribution planning - AVS Forum

Lang HDMI-kabel eller cat5?:
    Help!! 100' HDMI cable or use CAT5e? - AVS Forum

iPhone som Home Automation kontroller:
    iPhone HAI controller - AVS Forum

Programmeringsguide Crestron:
    Crestron programming tutorial - AVS Forum

...og det er selvsagt mye annet spennende på AVSforum, men samtidig trenger vi å diskutere disse tingene i norsk sammenheng!

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genialt at dette temaet (endelig) fikk sin eget forum.

Følger opp med et lite knippe linker:

KNX:

Norske KNX leverandører:

Engelsk KNX nettsjappe:

Z-Wave:

Home automation systemer:

Multi-media spredenett:

Windows Media-Centre (WMC):

Software:

.... og mange fler, men det er da hvertfall en start...

--

Thomas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Flott, dette var jo veldig mye bra! Her er det bare å fylle på folkens!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi skal bruke så fremmede ord som KNX og EIB er det vel greit at menigmann får en grei forklaring på hva det er...
    Her er en forklaring som var veldig grei, Norsk.
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er blitt ramset opp styresystemer i tråden må jeg hive inn noen andre jeg vet om/bruker:

Neets - dansk, ganske enkelt styresystem. De påstår på hjemmesiden at de er store i skandinavia, noe jeg ikke helt vet om stemmer?

Medialink - Extron sitt styresystem (MLC). Svært enkelt å programmere, utseende som en Volvo 240, men det har også en annen svært interessant egenskap; som Volvo 240, så fungerer det alltid, noe man ikke alltid opplever med mere avanserte løsninger. MLC226 har ir-styring, rs232 styring, extrons proprietære Medialink-port, relè utganger, http-server (styring via IP-Link), og digital I/O. Jeg har personlig svært god sans for MLC.

Cue - Tsjekkisk Linuxbasert crestron-lignende system med touch-skjermer og egen bus for tilkobling av "bokser" med alle slags kontroll-muligheter. Flere AV-leverandører i norge bruker dette, men ikke mange i forhold til Crestron.

Russound som nevnt tidligere i tråden har mye snasent lyd-distribusjons utstyr i sortimentet sitt, men når det kommer til det ultimate lyd-distribusjons systemet så må jeg bare nevne Crestron sitt Adagio-system. Her har man en fullblods hjemmeautomasjonssentral og musikk-server i samme boks. Dog, dette er for folk med penger, penger og atter penger!

btw, må bruke denne tråden til å spør om noen vet "noe mere" om et bergens-basert firma som lager styresystemer med utgangspunkt i pc? De samarbeider såvidt jeg vet med Innovasjon Norge i Bergen.

Hadde vært snasent om det ble litt mere diskusjon rundt Girder/NetRemote fra Promixis. DIY-mulighetene er jo kjempestore med denne løsningen, i og med at man nå får stort sett alt mulig av styringsmuligheter via eksterne (usb) og interne (PCI) kontrollere til pc.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har nylig fått meg hus å ser på forselig løsninger og jeg har funnet disse sidene som kan gi inpirasjon og kundskap.

Elko sine løsninger:
    http://www.elko.no/elko_nor/userhtml...g_LinkHome.pdf

Jeg har også sett på løsninger for å sende bilde i god kvaltet runt i huset. Jeg har da kikket på Hdmi/cat 5e/cat 6 Extender. Grunn til dette valget er at man får lengere lengder. Og friere for plasering av skap. cat 5e og cat 6 er lett tilgjenlig.

Grandbeing Technology Co., Ltd - Products - GB07CAT5EHDMI

Kan man jo nevne X-comfort.

Xcomfort - trådløs installasjon

Det er er i samme trenden som KNX/EIB bare trødløse moduler. Gunstig for rehabilitering og ny bygg.

Kan jo nå fortelle en liten historie om x-comfort :
    Det er var en gang en elektriker, som ville ha noe mer ut av sitt x-comfort system. Etter en lengere en lang telefonsamtale med moeller fikk han nokk info til å programere en PLS (Programerbar Logsisk Styring) som komuniserte med X-comfort systemet. Og da åpnet halve kongeriket seg og mulighetene ble endeløse.

PS : Moeller har ikke løsninger for dette :-) men de har en ferdig sentral.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eibmarkt.com - einer der führenden Technikshops Europas elektro og knx til 1/3 av norske priser

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •