Kontrollere AV reciever med Arduino/Raspberry Pi via 3.5mm IR inngang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrollere AV reciever med Arduino/Raspberry Pi via 3.5mm IR inngang

Jeg har en Denon AVR 1804 som jeg ønsker å konrollere med en Arduino. Jeg har tidligere sett litt på andre forsterkere som kan kontrolleres med RS232 interface og det er stort sett grei skuring. Denne 1804 forsterkeren har ikke RS232 kontakt, men den har en 3.5mm IR inngang.

Er det noen som har erfaring med å koble en Arduino (eller annen liknende elektronikk, feks Raspberry Pi) til en 3.5mm IR inngang? Hvilken spenning brukes?

Videre så må jeg finne ut alle IR kodene som jeg skal bruke. Tror jeg kan bruke denne metoden: How to control your TV with an Arduino! - All

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at forsterkeren min ikke har 3,5mm IR-inngang. Jeg har bare Google og sett på bilder på nettet, og da jeg så bak på min manglet disse kontaktene. Det er nok på en annen versjon av samme modell. Muligens 110v versjon?

Så nå er ideen å montere en IR-diode i fronten på stereobenken kanskje med et lite speil for å få lyset til å treffe sensoren uten at dioden stikker ut og blir synlig. Mer om det senere.

Jeg gjore en test i kveld der jeg "koblet sammen" noe arduino kode jeg har eksperiment med tidligere som sjekker status på Sonos connect-en, og IR_SEND koden som jeg linket til i forrige innlegg. På forhånd har jeg "tatt opp" IR-mønsteret fra fjernkontrollen for On, Off in CDR/Tape (som er den inngangen jeg har koblet til Sonosen).

Det koden gjør er å sjekke status på sonosen. Om den er endret fra pause/stop til play sendes IR-mønsteret for å skru på forsterkeren pluss å sette inngangen til CDR/Tape. Hvis statusen endres fra play til pause/stop går det 5 minutter så sendes IR-mønsteret for å sku forsterkeren i standby.

Hardware består av en Arduino UNO + ethernet shield, IR-diode og en motstand på 38ohm.

Nå gjenstår det å montere dioden skjult og montere arduino kortene i en boks så er prosjektet ferdig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Kontrollere AV reciever med Arduino/Raspberry Pi via 3.5mm IR inngang-img_20160828_214609-jpg  

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kanskje ikke så mye å bidra med akkurat her, men jeg kan gjøre meg til kjenne: Jeg har lagd mitt eget lys og styringssystem som jeg bruker i min hjemmekino. Her styrer jeg lys (via Telldus/Nexa), LED via DMX, forsterkere via HTTP, projektor og avspiller via RS232. Dette er bygd opp med Raspberry-Pi-enheter som snakker sammen i et nettverk.

Jeg er i ferd med å utvide med support for IR-kontroll (lirc) av to forsterkere. Jeg har tenkt å bruke nettopp denne 3.5mm jack IR-kontroll-kontakten. På Yamaha skal man ikke styre spenning, men strømmen. En slik IR-inngang er faktisk meget banal: Det er kun en enkel IR-diode som sitter rett ved siden av mottageren, slik at når man sender et IR-signal inn på jacken, så kjører man bare lys rett i mottageren.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har du greie på hvordan man finner hex-koder for et gitt signal. Jeg forstår ikke protokollen. Skulle gjerne hatt en IR-sensor på arduinoen som leser signaler fra fjernkontrollen om jeg foreksempel bytter til TV inngangen. Om jeg samtidig stopper sonos så ønsker jeg jo ikke at forsterkeren skrues av.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at protokollen som brukes på min Denon Reciever er "Sharp". Som beskrevet her SB-Projects - IR - Sharp Protocol

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lirc finnes det en database med en hel masse ulike fjernkontroller. Du kan jo evt se her: https://sourceforge.net/p/lirc-remot.../tree/remotes/ om en finner hex-coden om du skulle være i beit neste gang.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips om LIRC. Jeg har vært innom her før, men har ikke forstått hvordan IR koder virket før nå. Config fila for min fjernkontroll er noe mangelfull, men jeg har funnet et excel ark fra denon også som inneholder en skog med IR koder for diverse utstyr. http://assets.denon.com/documentmast...20ir%20hex.xls

Fjernkonkrollen min bruker flere forskjellige protokoller tror jeg i og med at den kan programmerers til å funke på masse forskjellig utstryr, men forsterkeren bruker nok Sharp protokollen.

Jeg testet litt i går med et Arduino bibliotek (https://github.com/z3t0/Arduino-IRremote) jeg fant via Sparkfun (https://learn.sparkfun.com/tutorials/ir-communication). Her manglet dekoding for sharp-protokollen. Det var bare encoding som var skrevet, så jeg laget noe C++ kode for å dekode basert på de andre protokollene som lå inne, og etter litt fomling så fikk jeg ut de samme kodene som sto i overnevnte excel ark.

Lignende tråder

1. Billig Raspberry Pi på Aliexpress i dag
    By BjornKr in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 2
    Siste melding: 11-11-2014, 18:31
  2. raspberry
    By murdlih in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 02-27-2014, 23:59
  3. Raspberry Pi
    By lowland in forum Generell HTPC
    Svar: 5