Hjelp til distribusjon fra teknisk rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til distribusjon fra teknisk rom

Kan noen bekrefte/avkrefte om følgende er mulig.

Jeg ønsker å samle lyd/bilde utstyr i teknisk rom, og distribuere dette videre til TV i 1. etasje og 2. etasje.
    Hvert TV har sin egen dekoder. Utstyr som tilkobles TV i 2. etasje fordeles via Bose Lifestyle V35.

Spørsmålene er:

- Finnes det en splitter som gjør at jeg feks kan benyttes Playstation 4 i begge etasjer? Altså HDMI fra PS4 - splitter - og deretter til TV 1. etasje og TV 2. etasje (Bose V35)

- Kan jeg benytte 2 stk. Logitech Harmony Ultimate One - en for hver etasje - uten at disse forstyrrer hverandre?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror kanskje det enkleste er at du bruker en receiver med to HDMI-utganger...?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren, receiver med dobbelt HDMI uttak, helst kanskje en med separat sone på ene utgangen, men dette krever da noe som kan ta imot signalet i andre enden, f.eks kan receivern drive et hovedanlegg i første etasje og bose systemet kan ta imot signalet fra zone ut på hdmi utgangen, da kan man også bruke forskjellige kilder samtidig.

PS4 er desverre helt udugelig til en slik løsning.
    Håndkontrollen på denne konsollen så har en skrekkelig lav rekkevidde, snakker i praksis fem-seks meter kanskje i fri luft.

Jeg satte selvsagt min ps4 i samme avlukke som min ps3 hadde stått i 2-3 år uten problemer, jeg har et lite utstyrs rack ved siden av pc'en på den andre siden av veggen til kinoen, men det var rett og slett umulig og spille med den der siden håndkontrollen kun hadde signal om jeg holdt den over hodet, og den ville fortsatt droppe ut i utide.

Vi snakker da om en hul vegg hovedsaklig bestående av MDF paneler, og kanskje 2m sikt linje for signalet, men ikke pokker om det ville fungere, hadde jeg hatt en hel etasje i mellom tviler jeg på at jeg hadde fått noe som helst signal.
    Selve enheten måtte inn under senter høyttaleren for i det hele tatt være brukanes.

For det andre, Sony har ikke denne gangen gitt ut protokollene så ingen universal kontroller kan kontrollere ps4 heller, med andre ord det er praktisk talt håndkontrollen eller ikke noe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lagt HDMI også tilbake fra kinoen til teknisk rom for oppkobling PS4´en direkte i kinorommet, er som @TorTorden sier; rekkevidden på håndkontrollen er elendig...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.

Dersom jeg tolker dette korrekt, så kobles HDMI ut fra Bose V35 inn på reciever - og videre ut til TV i 2. etg.
    Utstyr jeg vil benytte i 1. etg kobles da direkte i reciever og videre ut til TV 1. etg.

I 1. etg skal jeg bare ha TV og en lydplanke. Tilknyttet utstyr (i teknisk rom) blir nok bare tuner og PS4.
    I 2. etg skal jeg ha TV. Tilknyttet utstyr (i teknisk rom) blir trolig tuner og Apple TV, da via Bose V35.

Har dere forslag til en rimelig og grei reciever som gjør jobben?

Jeg er kjent med dårlig rekkevidde på PS4 kontrollene, så jeg får rett og slett bare teste det ut.

Når det gjelder Harmony fjernkontroll, så må jeg vel passe på å ikke kjøpe lik TV (modell) i begge etasjene? Kan det likevel bli problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til receiver til mitt bruk?

Med dobbel HDMI utgang antar jeg da at at jeg kan benytte to separate tunere samtidig? (én i hver etasje)

Lignende tråder

1. Bygging av teknisk rom (HDMI distribusjon cat 6)
    By ablokhus in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 8
    Siste melding: 09-04-2010, 11:20
  2. Teknisk hjelp til forsterker
    By Lagarto in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-14-2009, 21:48
  3. Ny tv og lite teknisk av seg.. Hjelp!
    By EvenOvn in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 08-03-2009, 17:51
  4. litt teknisk hjelp
    By comtec in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 05-03-2008, 18:17
  5. Trenger teknisk hjelp (ASK M3)
    By kjekol in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 06-20-2005, 20:20

Stikkord for denne tråden