Z-wave eller xConfort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Z-wave eller xConfort

Hei,

Jeg har planer om å få noe automatisering inn i huset. I første omgang varme, brannmeldere og alarm.

Har lest litt om z-wave, men får liksom ikke tråden i det.

Må man kjøpe gateway, eller kan jeg bruke en pc med software og hardware? Har en homeserver også, kan den brukes.
    Ønsker et anlegg som ikke er bundet i spesielle produsenter.

Er det noen som har noen tips hva jeg bør velge?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rabbol Vis post
    Hei,

Jeg har planer om å få noe automatisering inn i huset. I første omgang varme, brannmeldere og alarm.

Har lest litt om z-wave, men får liksom ikke tråden i det.

Må man kjøpe gateway, eller kan jeg bruke en pc med software og hardware? Har en homeserver også, kan den brukes.
    Ønsker et anlegg som ikke er bundet i spesielle produsenter.

Er det noen som har noen tips hva jeg bør velge?
    Fordelen med Z-wave er utbredelsen i resten av verden - samt at de fleste styringssystemer støtter denne protokollen... Passer bra om du tenker å programmere opp ting selv via iRule eller tilsvarende. Skal du bruke iRule må du kjøpe gateways for IR eller RS232-styring, men kan styre direkte via IP. Har selv iRule / OnControls i kinoen min, og til IR-styring funker det glimrende (og sikkert RS232 også). IP-styring, dvs. at du kobler opp enheten du skal styre direkte til nettverket, har jeg foreløpig ikke helt fått koll på. Bl.a. går Popcorn Hour-spilleren min i "frys" etter kort tid med IP-kontroll mens Yamaha-receiveren virker bare tidvis. Dette skyldes jo sikkert problemer i mitt klønete nettverksoppsett, men i praksis betyr det at jeg foreløpig er bundet til IR-styring som jo har sine sider...

xComfort er imidlertid store ber på bjerget, så skal du ha en elektriker til å sette opp systemet og slippe alt hassle kan det sikkert være greit. Da har du mindre fleksibilitet mht egeninnsats, men så slipper du unna den type problemer som jeg skisserer overfor. Skal ikke være enkelt alltid nei!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Fordelen med Z-wave er utbredelsen i resten av verden - samt at de fleste styringssystemer støtter denne protokollen... Passer bra om du tenker å programmere opp ting selv via iRule eller tilsvarende. Skal du bruke iRule må du kjøpe gateways for IR eller RS232-styring, men kan styre direkte via IP. Har selv iRule / OnControls i kinoen min, og til IR-styring funker det glimrende (og sikkert RS232 også). IP-styring, dvs. at du kobler opp enheten du skal styre direkte til nettverket, har jeg foreløpig ikke helt fått koll på. Bl.a. går Popcorn Hour-spilleren min i "frys" etter kort tid med IP-kontroll mens Yamaha-receiveren virker bare tidvis. Dette skyldes jo sikkert problemer i mitt klønete nettverksoppsett, men i praksis betyr det at jeg foreløpig er bundet til IR-styring som jo har sine sider...

xComfort er imidlertid store ber på bjerget, så skal du ha en elektriker til å sette opp systemet og slippe alt hassle kan det sikkert være greit. Da har du mindre fleksibilitet mht egeninnsats, men så slipper du unna den type problemer som jeg skisserer overfor. Skal ikke være enkelt alltid nei!
    Med IR styring mener du infra red? det er vel kun for korte distanser uten en vegg eller liknende imellom. iRule høres ut som noe som er beregnet på mac?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rabbol Vis post
    Med IR styring mener du infra red? det er vel kun for korte distanser uten en vegg eller liknende imellom. iRule høres ut som noe som er beregnet på mac?
    Du kjøper såkalte gateways som er trådløst koblet opp mot ditt trådløse nett, så du kan fremdeles plassere utstyret på teknisk rom og kontrollere via iPhone eller tilsvarende fra alle steder der du har wlan-kobling i huset ditt...

iRule funker på både mac og PC, men det kan være relativt omfattende å sette seg inn i om du ikke har erfaring med denne type systeme fra tidligere av. Les mer på www.irule.com.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både zWave og xComfort har i grunn samme metodikk. Man har 3 typer kompoenenter:

• Sensorer. Temperatur, fuktighet, osv.
    • Kontrollere. Trykknapper, innganger, følere, osv.
    • Aktuatorer. Dimmere, av/på brytere, alarm osv.

Det finnes to metoder for å styre slike systemer: Enten sentralt styrt eller distribuert styrt. La oss si vi har en bryter og en dimmer som man ønsker installert.

Dersom man skal ha et distribuert styrt system, så parer man bryteren til dimmeren. Det gjøres ofte ved å trykke på programmeringsknappen på dimmeren og så trykker på den aktuelle bryteren på veggen. Når de er paret sammen, så vil man kunne skru av og på dimmeren basert på trykk på veggbryteren. Styringen av denne dimmeren gjøres da kun mellom bryter og dimmer og man behøver ikke noe annet utstyr for at det skal virke.

Et sentralt styrt system skiller seg ved at man parer brytere og dimmere inn til en felles kontroller. Denne kontrolleren bestemmer da hva tastetrykk og sånn skal gjøre og vil da kunne styre dimmere basert på sitt oppsett. Når man trykker på bryteren vil da det bli sendt ut en trådløs melding, som kontrolleren fanger opp, og sender ut en eller flere nye kommandoer til å styre dimmere. Fordelen med denne måten er at oppsettet ditt har en sentral styring og det tillater typisk styring utenfra, f.eks. mobiltelefoner osv. Ulempen er at systemet er da kritisk avhengig av denne kontrolleren for å kunne fungere. I xComfort heter denne kontrolleren Smart Home Controller, mens med zWave har man f.eks. Telldus Net.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

6. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å sjekk ut Enocean.
    Åpen standard med en mye penere pris enn det man får på xComfort og lignende.

Kan enten styre fra PC, eller sette opp en PLS som har innebygget klokke og HTML5 grensesnitt. Så kan du styre huset fra hvor som helst i verden på hvilken som helst plattform.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ulempen er at systemet er da kritisk avhengig av denne kontrolleren for å kunne fungere.
    Bra forklaring, men det bør nevnes at det er mulig å lage et hybrid system der man kombinerer sentral og distribuert styring.

Jeg har delvis gjort dette i min xComfort / Smart Home Controller installasjon.
    http://samdal.com/SmartHome.htm

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Lignende tråder

1. Er det noen som har installert z-wave?
    By MrTiger in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 8
    Siste melding: 01-06-2014, 11:15
  2. KNX vs. Z-wave
    By ttm in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 32
    Siste melding: 07-16-2009, 12:44
  3. Støy Z-Wave
    By YS.. in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 0
    Siste melding: 04-26-2008, 23:56
  4. Z-Wave eller lignende