Lysstyring med flere lysscenariorer - hvilke alternativer har jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysstyring med flere lysscenariorer - hvilke alternativer har jeg?

Jeg har 40 LED spotter fordelt på 4 soner, og 4 taklamper som jeg vil styre separat, altså tilsammen 8 soner. Alle skal kunne dimmes. Den opprinnelige planen var å bare bruke dimmere som er ferdiginnstilt, for så å slå av og på alt med en separat bryter.

Jeg kunne godt tenkt meg å styre alt dette via fjernkontroll og programmerte lysscenariorer. Hvilke valg har jeg da?

Nexa? Kan man programmere disse? Virker litt billigplastikk på meg?

Elko Wireless - Virker som det mest økonomisk realistiske systemet. Trenger man noe annet enn selve WL-bryteren/fjernkontrollen og én dimmemottaker pr sone?

Xcomfort - Virker meget praktisk, men også dyrt.

Har jeg andre alternativer i fornuftig prisklasse?
    Noen tanker om mine tanker?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse har jeg kun erfaring med xcomfort, fungerer helt greit - men syns også at de fysiske bryterne ikke virker helt tipp topp - skal du kun bruke fjernkontroll eller en app så er det sikkert kurrant. Vær obs på at dimming av led ikke er only only, så ville anbefale å vite med sikkerhet hvilke dimmemoduler som fungerer sammen med den og den spotten osv. Siden du har 40 spotter på fire soner, kan vi late som du har 10 spotter på hver sone. Det er ikke sikkert at samme dimmemodul klarer lasten på så mange spotter, selv om det er led - slik at du kanskje må ha to moduler per sone f.eks. Tror man regner 5 gangen per spott i led, slik at f.eks 7w led "bruker" 35w på dimmeren, enkelt forklart

Jeg har gått for HDL hjemme, men dette er trådbasert og kanskje ikke mest aktuelt når du "kun" skal bruke det til lysstyring.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, sirant!

Er veldig i tvil om jeg vil ta investeringen. Heller mest mot Elko Plus-dimmere og en av-og-på-bryter for alt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å bygge opp lysstyring og automasjon med Nexa dimmere styrt fra Telldus. Nexa er som du kjenner produsent av dimmere, brytere osv, mens Telldus har laget et grensesnitt for å styre bl.a. Nexas dimmere og/eller koble til PC.

Mine ambisjoner er litt mer avanserte enn bare lysstyring. F.eks. skal jeg skru av og på anlegg og prosjektor fra Nexa. Derfor skal jeg programmere mitt egen styring fra en liten datamaskin (Raspberry Pi), hvor jeg også kan kommunisere via RS232 til f.eks. prosjektor.

Jeg er enig i at Nexa ikke er Elko på kvalitet. Jeg har veggbryterene fra Nexa og de er litt stranglete spør du meg. Når det er sagt, så er jeg meget imponert over dimmerene deres. Jeg byttet nettopp ut alt lys i kinoen til LED (8x7W LED). Dette styres nå fra to nexa dimmere. De klarer å dimme veldig langt ned i lysstyrke sammenlignet med andre dimmere jeg har prøvd. De gamle dimmerene fikk lyset til å blinke når det var lavt nok på.

Nexa har en dimmer som er bygget for tilkobling til bryter: http://www.nexa.se/WMR-252.htm. Denne kan du bruke for å skjule nexa skranglebryterene og heller bruke ELKO plus på trykknappen.

Telldus har en egen kontroller, Telldus Net, som man kan styre lyset fra app på mobilen. Det eneste jeg er usikker på med denne er om man kan lage scener og f.eks. sette lys på 20% på en enkel måte.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for meget informativt innlegg, Midas!

Lignende tråder

1. Led dimming med trådløs lysstyring med flere soner
    By Edoggen in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 1
    Siste melding: 11-21-2013, 20:16
  2. Hvilke høyttalere for stue m. flere sitteplasser
    By dabear in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-28-2012, 21:46
  3. 3 veis gulvstående - hvilke alternativer?
    By guerilla in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 10-06-2008, 20:41
  4. Dobbel-DIN spiller. Hvilke alternativer?
    By toppe in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 8
    Siste melding: 08-04-2007, 10:38
  5. Svar: 0
    Siste melding: 11-24-2005, 15:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •