iRule for styring av "alt" i kinoen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

iRule for styring av "alt" i kinoen.

Jeg har skrevet litt om iRule fjernstyringsopplegget mitt i byggetråden min. Siden flere har vært interessert i dette, tenkte jeg og skrive
    litt mere om det her.

Jeg har brukt Philips Pronto IR-fjernkotroll i årevis, og denne har fungert veldig bra. Den er utrolig fleksibel, og en finner hex-koder
    for Prontoen på nettet for omtrent hva som helst. En kan sette opp makroer og linker mellom skjermer i så mange nivåer som en vil, så
    lenge en har tilgjengelig minne. En kan også lære IR-koder med prontoen, og konvertere disse til hex-format for bruk i iRule.

Men da jeg bestemte meg for å plassere elektronikken til kinoen på bakrommet, så endret behovet for fjernkontroll seg litt. Blant annet
    var jeg interessert i å kunne få feedback for enkelte funksjoner tilbake til fjernkontrollen. Spesielt volum synes jeg er greit å ha
    kontroll på. Dette får en vanligvis ikke til via IR.
    Dessuten var jeg også interessert i å kunne styre alt, inkl lys, i kinorommet via kun èn fjernkontroll. Dette kunne kanskje ha gått med
    IR også.

En annen fordel med IP eller RS232 som jeg ikke tenkte på først er at mange funksjoner lar seg styre direkte, uten å måtte toggle gjennom flere
    valg på samme knapp. Dette kan jo løses med makroer, hvis startpunktet er det samme hver gang. Men for f.eks X30 projektoren min har jeg
    mange flere muligheter med IP-styring enn med IR. Jeg kan velge direkte alle gamma-valg, linseminner, osv. På Onkyo forforsterkeren kan jeg f eks
    styre de tre 12V triggerutgangene individuelt, og legge inn pauser både for av og påslag

Uten å legge så veldig mye arbeid i det, tittet jeg litt på ymse løsninger for fjernkontroll, og fant da ut at iRule så lovende ut. Blant
    annet var det mange brukere på AVS. En styrke for min del er at det er veldig fleksibelt. Du kan bruke mer eller mindre ferdige oppsett,
    eller skreddersy etter behov.

En trenger lisens for å få tilgang til iRule Builder, som er web-applikasjonen der du lager utforming og de funksjonene du skal ha. Pro-
    utgaven koster ca $100, og denne trenger du hvis du skal bruke feedback. Det finnes en Basic-utgave også med litt mindre funksjonalitet.
    Her finner du mere informasjon, samt mulighet for prøvelisens.
    Når fjernkontrollen er ferdig i iRule Builder (eller klar for testing...),starter en iRule-appen (gratis) på håndsettet (telefon/PAD
    el.), og synkroniserer med iRule Builder. Da lastes det du har laget over til håndsettet. Dette trenger du bare å gjøre når du har gjort
    endringer i iRule Builder.

I tillegg til håndsettet trenger du en "Gateway", for de apparatene som skal styres via noe annet enn IP.
    Det finnes flere typer gatewayer. Jeg kjøpte en brukt på eBay for ca $70. Den er fra Global Cache med betegnelse GC-100-12. Den har 6
    IR-utganger, hvor jeg kan koble flere sendere til hver utgang, hvis behov. IR-uttakene kan også konfigureres for å være sensor-innganger.

I tillegg har den to RS232 porter, og tre relè-utganger, som alle kan brukes i iRule.
    En ulempe med denne gatewayen er at den bare støtter èn IP-forbindelse om gangen, dvs du kan bare koble til ett håndsett om gangen. Jeg
    bruker den bare mot ett håndsett, type Samsung Galaxy Tab-II 7", så for meg har det ingen betydning. Men om den styrer andre ting i
    heimen kan dette ha betydning. Global Cache har andre typer gatewayer også, blant annet wifi til IR, IP til IR, IP til RS232, IP til relè
    etc.. se her. Disse tror jeg støtter flere IP-forbindelser samtidig.

Jeg viser her et blokkskjema over hva jeg styrer med iRule. Jeg har vist det før i byggetråden min, men dette er en oppdatert utgave som
    viser oppsettet slik det er nå.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-blokkskjema-jpg

Det meste av lysutstyr er Kinavare fra eBay. boksen merket "DIY-lysmikser" er ikke nødvendig, men gjør at jeg kan programmere om lysscenene fra PADen uten å måtte koble til en PC. Dessuten kan jeg lage spesielle scener med f eks fading. Dette har jeg ikke gjort foreløpig, men ellers fungerer lyset fint. LED-listene bak lerretet ble i svakeste laget, men de gir nå litt lys. LED-listene langs sidene i rommet er ikke montert. Må først få gjort ferdig veggene.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder iRule for styring av "alt" i  kinoen.-blokkskjema-jpg  
    Sist endret av Gunnar; 01-22-2014 kl 20:59

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig spennende, Gunnar! Folk trenger virkelig et alternativ til systemer som Crestron o.l. som blir alt for tunggrodde etter min smak.

Sånn får egen del kunne jeg tenke meg noe som styrer IR, sikkert litt på RS232, samt lys. Ser du kjører mye via DMX512, som jo i og for seg sikkert er greit nok forutsatt at en forstår hvordan dette settes opp. Her skorter det litt for egen del; du har ikke lyst å gi en liten DMX512 for dummies med forslag til egnet boks fra Ebay og fortrinnsvis RGB LED-strips samt hvite downlights??!!??

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er styring på høyt nivå, Gunnar!

Som Lygren skriver,- en innføring for dummies hadde vært gull verdt!
    Selv har jeg jo bakgrunn innen automatisering i prosessindustrien, men der var det mer "tre f@en, to helvete og et velrettet høyrespark" så virket det.
    Og som ingeniør,- så ble ting prosjektert,- men å få gutta på gulvet til å gå med på flytskjemaer var vanskelig. De gjorde ting på sin måte.
    Men så lenge det virket så var det greit.

Men det du driver med er langt over min kompetanse.

Det er det som er unikt med AVForum: Man leser,- man har spørsmål,- man spør og får svar.

Så legg gjerne ut en "styring for alt for dummies"
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende lesning!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kanskje er litt spesielt med dette opplegget er lysstyringa. Jeg kan skrive litt om den delen i morra.

Styring av resten av apparatene er egentlig ganske greit. Hva som skal brukes for å styre apparatet er ikke så viktig når du "designer" fjernkontrollen i iRule Builder. I iRule velger du "Devices", og "Browse", og finner og laster ned de apparatene du vil styre. Ofte finnes det både IR og IP eller RS232 for samme apparat. Det er kun fjernstyringskodene du finner på denne måten, ikke knapper eller panelene der knappene er plassert. Deretter kan du opprette det du trenger av paneler for hvert apparat, og legge ut knapper på dem fra "Images". Så drar og slipper du fjernstyringskoder fra apparatene du lastet ned på knappene. Du kan slippe flere koder på samme knapp, og har da laget en makro! Du kan endre rekkefølgen på funksjonene i makroene, og legge inn pauser. Knappene trenger ikke å ha noen fjernstyringskode. Du kan f eks høyreklikke på knappen og opprette en link til et annet panel. For en enkel fjernkontroll er det ikke så mye mere enn dette, men det er uendelig med muligheter for å skreddersy.

Når du så skal prøve fjernkontrollen kjører du iRule-appen på håndsettet, og synkroniserer med iRule Builder. Første gang må du også sette opp "Gateways" i iRule appen. Det er her du velger hvilke apparat som skal skal styres på hvilken måte. For apparater som skal styres via IP oppretter du en "Network Gateway", der du setter opp IP-adresse/port til apparatet. For IR og RS-232 velger du din fysiske gateway fra en liste i appen. Der setter du opp f eks at IR-utgang nr 1 skal styre apparat 1 og 2, IR-utgang nr 2 skal styre apparat nr 3 osv. Det samme for RS-232. Om du har med feedbacks må dette også tilegnes det riktige apparatet her.

Kan si litt mere om hvordan min fjernkontroll er lagt opp senere.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale en IRblaster i kombinasjon med Global Cache-produktene. Da kan du sende signaler til flere enheter fra en port, og du trenger ikke fysisk kabling til IR-øyet på de forskjellige enhetene. Bruker dette sammen med et hjemmeautomatiseringsprogram (Homeseer), fungerer strålende. Har kjøpt Global Cache-dingsene mine her: http://www.hdlnordic.no/categories/global-cache

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited Vis post
    Kan også anbefale en IRblaster i kombinasjon med Global Cache-produktene. Da kan du sende signaler til flere enheter fra en port, og du trenger ikke fysisk kabling til IR-øyet på de forskjellige enhetene. Bruker dette sammen med et hjemmeautomatiseringsprogram (Homeseer), fungerer strålende. Har kjøpt Global Cache-dingsene mine her: http://www.hdlnordic.no/categories/global-cache
    Takk for link! Var ikke klar over at du fikk dette så stuttreist!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte å lage fjernkontrollen utfra en mal. Når koder for alle apparatene mine var lastet ned, gikk jeg til "File" -> "New Handset", og fulgte wizarden videre. Da opprettes det paneler utfra det du svarer på spørsmål, ikke ulikt slik det foregår når du programmerer en Harmony fjernkontroll. Deretter endret jeg på panelene, og la til paneler slik at jeg fikk med de funksjonene jeg ville ha. Jeg la også inn en annen bakgrunn, som jeg gjenbruker på alle paneler. Du kan legge flere bakgrunner oppå hverandre, slik at du f eks kan lage tekstoverlegg, div pynterammer etc oppå den felles bakgrunnen. Jeg fant bakgrunnen jeg bruker på AVS-forum. Jeg har bare skalert den slik at den passer på 1024x600 android-PAD. Den må være 1024x532 for at android menylinja skal vises som vanlig nederst på skjermen. Under "Images" -> "Actions" kan du laste opp bakgrunner, egne knapper etc. til det aktive biblioteket. En kan bruke knapper uten grafikk eller tekst på, og legge på egen tekst. Når knappen er merket kan en gjøre forskjellige endringer i under egenskaper for knappen ned til venstre. En kan bla velge font, størrelse og farge på teksten, repeat on hold etc... Dette med å legge tekst på blanke knapper har jeg brukt en god del, siden jeg synes ofte det er greit å bruke navnet på knappene fra den originale fjernkontrollen. Du kan ha mange paneler for hvert apparat, og du kan bla fram og tilbake mellom panelene.

Jeg har ett panel for hvert apparat. Panelet på bildet heter "bd", og er for Bluray-spilleren min (Oppo BD83). Når du oppretter et panel er det en del annet som opprettes automatisk:

"Entrance": Her kan du legge inn funksjoner som skal kjøres før panelet åpnes. Jeg bruker dette for et par av panelene. For projektoren kjører jeg en "keep alive" funksjon, som refresher IP-forbindelsen til projektoren hvert 4. sekund. Dette er nødvendig for å styre JVC-projektorer over IP. For preampen sender jeg "Input Query", og "Listening Mode Query". Når da siden for preampen åpner seg vises valgt input og listening mode.

"Motions": Her kan du legge inn funksjoner som kjøres når du beveger håndsettet venstre, høyre, opp eller ned. Har ikke prøvd dette.
    "Gestures": Her kan du legge inn funksjoner som skal kjøres når du dobbeltapper med en finger, to fingre, swipe osv. Har ikke prøvd dette heller.
    "Portrait Pages": Her legger du paneler som skal vises når håndsettet er stående.
    "Landscape Pages": Her legger du paneler som skal vises når håndsettet er liggende. Jeg foretrekker å bruke kun liggende paneler.
    Her ligger det ett panel, bd-page-1, og under der ligger det bakgrunner, og knapper/funksjoner. Det er valgt en knapp som heter trans-play, og på denne er det en IR-kode (database-code) som heter PLAY fra en device som heter OPPO DIGITAL Blu Ray All Models. Slik blir det når du slipper en fjernstyringskode på en knapp.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-panels-jpg

Ruta under knappen er en egenskapsrute for det som er valgt i øyeblikket. Bildet under viser hvilke egenskaper som kan settes for knapper.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-properties-jpg

Bildet under viser bd-panelet. Her er det for det meste funksjoner for BD-spilleren, men noen andre også. Til venstre er det en del AR-knapper. Dette er makroer som styrer både heis for A-linse, linseminne i projektor, stretch-mode i video scaler, og lerretmaskeringen. Alt er ikke lagt inn enda, men det er i prinsippet bare å slippe de funksjonene du trenger på knappene. Under AR-knappene er det 4 knapper for lysscener som jeg bruker mye. Mot høyre er det en loddrett rekke med knapper som styrer lyttemodus i preampen. For disse er det også lagt inn en tekst-feedback. Valgt modus kommer da opp som tekst nederst. Knappen som det står "surr" på toggler gjennom mange valg, og da er det kjekt å få opp hva som er valgt nederst. Helt til høyre er det en "Pinned Drawer", dvs en skuff som står åpen hele tiden. Her har jeg volume, mute og en "Home" knapp. de to ## er en tall-feedback som viser volum. Over Mute-knappen er det en tekst-feedback som viser Mute Off eller Mute On. Home-knappen åpner hovedmenyen, der en kan velge "aktivitet"

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-bd-page-1-jpg

Til venstre er det en "Unpinned Drawer", dvs en skuff som jeg kan trekke ut mot høyre. Her har jeg direkte tilgang til panelene til de forskjellige apparatene, om jeg har behov for litt flere funksjoner. Bildet under er et screenshot fra PADen. Her ser dere også hvordan feedbacken tar seg ut. For volum måtte jeg endre feedbacken fra å vise dB til å vise %. Et eller annet merkelig med linja der en kan legge inn formel for utregningen.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-screenshot-drawer-png

Normalt sett trenger en ikke bry seg om detaljer om hvilke koder som sendes etc. Det er stort sett bare å laste ned ferdige devicer, og bruke de ferdige kodene. Det samme med feedback. En går inn på "FEEDBACKS", "ACTIONS", "BROWSE", og finner feedbacks for sine apparater. Som sagt går ikke dette for IR, kun RS-232 og IP, og ikke alle har feedback. Jeg viser et bilde under av noen feedbacks for preampen min (Onkyo PR-SC885). Hvis jeg vil ha feedback for f eks "SOURCE", drar jeg bare linja der det står "SOURCE" ut på panelet der jeg vil ha teksten, og slipper. Da kommer det opp valgt kilde (VCR/DVR, CBL/SAT, GAME osv). Om noen trykker på kildeknappene på preampen endres det også på PADen. Det samme gjelder volum etc.. Jeg slet med å få feedback fra preampen til å virke først. Det viste seg at det var feil i feedbacken som jeg lastet ned. Det var ikke riktig terminerings-karakter. iRule må vite hvilke tegn som markerer start og stopp av feedbacken. Dette skal ikke være nødvendig å angi manuelt så lenge alt er riktig.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-preamp-feedbacks-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder iRule for styring av "alt" i  kinoen.-properties-jpg   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-bd-page-1-jpg   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-screenshot-drawer-png   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-preamp-feedbacks-jpg   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-panels-jpg  

Sist endret av Gunnar; 01-25-2014 kl 00:52

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lysopplegget mitt

Fra Wikipedia: DMX-512 er en seriell standard som har vært mest brukt til styring av scenebelysning og annet sceneutstyr, som dreibare
    lyskastere, tåkemaskiner, etc. I et DMX-nettverk er det èn kontroller, og èn eller flere slaveenheter. Kontrolleren har en DMX-utgang, og
    slaveenhetene har èn inngang og èn utgang. Slaveenhetene er koblet sammen i en "daisy chain", dvs fra utgang på forrige til inngang på
    neste. Siste utgang skal være terminert med 120 ohm. Hver slaveenhet har en egen adresse, som kontrolleren bruker når den sender
    kommandoer til akkurat den slaveenheten.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-600px-simpledmxuniverse-gif

Etterhvert har det kommet en god del DMX-utstyr som egner seg for hjemmebruk også, blant annet lysdimmere. Jeg ble vel oppmerksom på
    dette når jeg så litt på hjemmsiden til AV-Shop på Alnabru. De har et flott og dyrt opplegg med DMX-kontroller fra Crestron og spoter fra
    Anolis. Hver spot har 4 kanaler, dvs rødt, grønt, blått og hvitt lys. I demorommet har de 5 soner, slik at DMX-kontrolleren må ha minst
    20 kanaler. Ofte har de 256. Det ser ut til at kontrolleren kan drive spotene direkte, uten noen egen dimmer. Vet ikke hvor stor effekt
    hver kanal kan drive, men sikkert nok til mange spoter i hver sone.

Etter litt surfing på bla eBay fant jeg ut at det finnes masse billige DMX-512 kompatible dimmere fra bla Kina. Disse har varierende
    antall kanaler, og effekt. Det kan være vanskelig å se hva som egner seg, siden beskrivelsene ofte er litt mangelfulle..
    Jeg bestilte denne typen, som har vist seg å fungere fint. Den
    har 3 kanaler, og DMX inn og DMX ut, som forklart om slaveenheter lenger opp. Adressen settes med dip-svitsjer (de små hvite bryterne).
    Adressen som settes er for den første kanalen, og de 2 neste kanalene får automatisk de 2 neste adressene.
    Hver kanal kan drive 36W ved 12V forsyningsspenning. De tre utgangene kan en koble på mange måter, f eks til 3 soner med ensfarget downlight. Mine downlights er 3
    watt, så om jeg ville kunne jeg ha 12 downlights pr kanal, dvs 36 til sammen på denne ene dimmeren til ca kr 150,-
    Om jeg kobler til RGB-downlights, eller RGB LED-lister må jeg bruke alle tre kanalene på dimmeren. Effekten er nok til å ha 2 stk RGB-
    lister av typen 5050 i parallell på 1 dimmer av denne typen. I spekken for 5050 LED-lista står det at den trekker inntil 6A på fullt.
    Dette stemmer ikke ved 12V drift, og en kan ihvertfall fint ha to stk 5050-lister i parallell på 1 dimmer. Tror jeg målte strømtrekk på
    3,5A på alle tre kanaler tilsammen ved 12V på 1 5050-list. Strømtrekket er ikke helt likt på alle 3 fargene. Om du trenger mere effekt
    enn dimmeren gir alene, kan du sette inn en RGB-forsterker på utgangen av dimmeren. Med de som jeg kjøpte får jeg 4A ekstra pr kanal.

Lysstyrken kan settes i 256 steg for hver kanal. Om du har ensfargede lys koblet til kanalene blir det selvsagt bare nivået du kan sette
    på de tre sonene. Lyset lar seg dimme omtrent til null, uten flimring. Dette er ofte et problem med andre typer LED-dimmere.Dvs uten
    flimring er en definisjonssak, siden spenningen ut av dimmeren er pulsbreddemodulert. Om du legger merke til flimring fra baklysene på
    nyere biler med LED-baklys blir dette litt på samme måten. Jeg synes det er mindre merkbart enn f eks baklysene på nye Volvo.

Er det RGB-lys du kobler til kan du sette både nivå og hvilken som helst farge ved å sette forskjellig nivå på de tre kanalene.
    Om du har LED-lister, eller LED-downlights som er beregnet på 12V er det bare å koble til direkte. Mine downlights var beregnet for 220V.
    Jeg tok bort 220V driveren for å kunne bruke dem på DMX-dimmeren. En LED (lysdiode) har konstant spenningsfall, disse høyeffektdiodene ca
    3,5V. Om du kobler på mindre enn 3,5V går det ingen strøm, og du får intet lys. Når spenningen nærmer seg 3,5V begynner dioden å lede, og
    spenningen over dioden øker omtrent ikke mere, selv om du prøver å skru opp spenningen. Det som skjer er at du får en veldig stor økning
    i strømmen gjennom dioden med en veldig lite økning av spenningen, og dioden vi da veldig lett brenne av. For å begrense strømmen må en
    sette inn en motstand i serie med dioden. Det passer veldig godt å sette tre av disse diodene i serie. Da får en ca 10,5V spenningsfall
    over diodene (3x3,5V), og over seriemotstanden blir det da bare ca 1,5V. Da slipper en å brenne av mye effekt i seriemotstanden, og den
    blir fysisk liten. Strømmen gjennom motstanden blir da pr Ohms lov: 3 x 3W/12V = 0,75A Motstanden skal da være: 1,5V/0,75A=2Ohm, og må
    tåle 1,5V x 0,75A = 1,13W. I praksis tror jeg spenningsfallet ble enda litt høyere enn 10,5V over de tre diodene, så motstanden ble
    mindre.

Hver av mine downlights har 3 stk 1W dioder i parallel, men regnestykket blir det samme som om det var 1 diode på 3W. En vanlig (analog)
    RGB LED-list er koblet omtrent som dette internt, og har de seriemotstandene som er nødvendig, slik at den kan kobles direkte til
    dimmeren. Jeg har laget en skisse som viser hvordan lysene mine er koblet til dimmerne.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-kobling-av-dmx-dimmer-jpg

Det var mere arbeid å finne en egnet DMX-kontroller enn dimmere. Det finnes haugevis med kontrollere som kobles direkte til PC med USB,
    men jeg var interessert i noe som kunne styres fra iRule. Alternativet var dermed enten IP, eller RS232. Har funnet noen som kan styres
    via IP, men fant ikke så mye dokumentasjon at jeg skjønte om den kunne brukes eller ei. Fant omsider en DMX-sender fra Milford i England.
    Denne har RS232 inn, og DMX ut. Siden jeg allerede hadde kjøpt GC-100-12 gatewayen var det greit å satse på RS232. Dessuten virket den å
    være enkel å styre. Noen få korte kommandoer som kan sendes direkte fra iRule. Den har også en egenskap til som jeg vil få nytte av, og
    det er at den har en kontakt hvor en kan koble til inntil 8 brytere. Med disse kan en velge mellom de 8 første scenene. Kjekt å ha et
    bryterpanel ved døra, slik at en kan slå på lyset uten å trenge PADen.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-dmx-sender-png

Jeg sa vel ikke hva scener er. DMX-senderen kan lagre inntil 60 scener med inntil 128 kanaler i hver scene. En scene er bare en "preset",
    dvs en lagret innstilling for de forskjellige DMX-kanalene. Når du endrer på nivået på en eller flere DMX-kaneler lagres dette med det
    samme i den gjeldende scenen. For å endre en scene må du først velge scene-nr, og deretter gjøre endringen.
    DMX-senderen kan brukes på litt forskjellige måter i iRule. En kan koble DMX-senderen til en PC med et terminalprogram (ikke
    hyperterminal, må kunne sende hex-karakterer), og programmere ferdig alle scenene med å sende kommandoer til DMX-senderen fra
    terminalprogrammet, og deretter kun velge ferdige scener i iRule. Det finnes også windows-programvare en kan laste ned fra Milford for å
    programmere DMX-senderen.

En kan også lage mulighet for å både velge scener, og endre scenene i iRule. DMX-senderen finnes ikke ferdig iRule, så jeg måtte lage en
    ny "Device" med de kommandoene jeg hadde behov for. Det finnes tutorials for dette, og eksempelfiler en kan laste ned. Litt forskjellige
    måter å gjøre også dette på, men en kan definere ferdig det som skal styres i en .XML-fil som en laster opp i iRule. Jeg viser et
    eksempel under, som viser hvordan en kan lage kommandoer for de to første scenene som er lagret på DMX-senderen. Scene-1 og Scene-2 er
    navnene på kommandoene som dukker opp i iRule når fila lastes opp. For å bruke disse er det bare å slippe dem på knapper i iRule, evt
    bruke dem i makroer. En kan f eks lage Scene-1 med passe mye lys bak, og så slippe den på pauseknappen for Bluray-spilleren. Når da
    pauseknappen trykkes vil den pause blurayspilleren, og slå på Scene-1.
    For Scene-1 sendes det to hex-karakterer til DMX-senderen, 03 og 01. 03 forteller DMX-senderen at den skal skifte scene, og 01 er
    scenenummeret. Disse kommandoene finnes i dokumentasjonen for DMX-senderen. \X er syntaksen for å sende hex-karakterer i iRule.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-xml-fil-ny-device-png

Om en vil lage kommandoer for å endre scener i iRule kan dette gjøres på samme måte. F eks vil \x01\x00\x01\xFF slå på lyset på kanal 1
    til max. \x01 betyr load data i gjeldende scene, \x00\x01 er adresse til kanalen som skal endres (00 er high byte, 01 er low byte, dvs
    dette betyr kanal 1) \xFF er data. FF betyr 256 desimalt, dvs fullt. Om en vil endre på flere kanaler som er i rekkefølge kan en bare
    hekte på flere databytes. Eks: En har en RGB LED-list på DMX-kanaler med adresse 4,5 og 6 med rødt på 4, grønt på 5 og blått på 6. Om en
    sender \x01\x00\x04\xFF\XFF\XFF vil lista lyse hvitt med full styrke. \x01\x00\x04\x7F\X7F\X7F vil lista lyse hvitt med halv styrke (127
    desimalt). \x01\x00\x04\xFF\X00\XFF vil lista lyse lilla (grønn satt til 0) med full styrke, osv.

Du kan med andre ord lage scenene med den lystyrke og farge og med de kanalene du vil, men du kan ikke dimme gradvis opp/ned. iRule har
    snakket om å implementere "sliders", og da kan det bli mulighet for at databyten kan f eks "telle ned" når du drar ned slideren. Så slik
    det er nå må du ha en egen knapp med en egen scene for de forskjellige lysnivåene. Jeg har mulighet for å gjøre dette allerede med DIY-
    kortet mitt, men dette kan jeg si litt mere om senere. I praksis har jeg ikke hatt særlig behov for å kunne dimme opp/ned kontinuerlig,
    Ferdige scener fungerer fint. Men kortet gir en del andre muligheter også.

Bildet under viser et gammelt sikringsska der jeg har montert lysopplegget. I tillegg er det lyskilden for stjernehimmelen som er montert i taket på kinorommet.
    Den er koblet på samme måten som de andre dimmerne, og fungerer på samme måten.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lysskap-jpg

Liste over komponenter som er brukt:

1 stk Lyskilde for stjernehimmel: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI...X:eRTM:US:1123

Kjøpte også fiber her. Ferdig tilkappet på 3,5m 28stk 2mm, 56stk 1,5mm og 196stk 0,75mm. Passe mange for 2x2m stjernehimmel. Mulig det er bedre å kun kjøpe en rull med f eks 0,75mm, og bruke flere i samme hull for store stjerner.

7 stk 5 meter 5050 RGB-lyslister:
    http://www.ebay.com/itm/5M-RGB-5050-...item1c26afacf4

6 stk Downlights:
    http://www.ebay.com/itm/CLPB-Ceiling...item19d09ae22d

2 stk 12V, 20A strømforsyning:
    http://www.ebay.com/itm/DC-12V-20A-R...item1c278152c2

4 (+ èn i reserve) stk DMX-dekodere/drivere for LED-lister og downlights:
    http://www.ebay.com/itm/PX24506-DMX-...item51a94ab3bb

2 stk RGB-forsterkere:
    http://www.ebay.com/itm/RGB-AMPLIFIE...item4607c12473

DMX-sender: http://www.milinst.com/ Se under "Shop" og DMX-components -> controllers, 1-553

Ser ut til at totalprisen sniker seg opp på ca kr 3200,-
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder iRule for styring av "alt" i  kinoen.-600px-simpledmxuniverse-gif   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-dmx-sender-png   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-xml-fil-ny-device-png   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-kobling-av-dmx-dimmer-jpg   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lysskap-jpg  

Sist endret av Gunnar; 01-27-2014 kl 20:01

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å ta av seg hatten!! Prismessig er jo også dette nesten "gratis" i forhold til ferdig løsninger. Hadde vært kult å sett en video fra lystyringen "live".

Dette skal leses nøye - og thumbs up for utstyrsliste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Bare å ta av seg hatten!! Prismessig er jo også dette nesten "gratis" i forhold til ferdig løsninger. Hadde vært kult å sett en video fra lystyringen "live".

Dette skal leses nøye - og thumbs up for utstyrsliste.
    Hehe.. Crestron er nok noe dyrere, ja. Kan se om jeg får tatt opp en videsnutt, men har ikke lagt så mye arbeid i å lage scener enda, siden ikke alt lys er på plass. Panelet med knapper for å velge scene har jeg bare beholdt fra malen. Har bare lagt inn litt tekst. Skal legge inn større og flere knapper for scener. Enten med tekst, eller litt tydelige symboler for hvilke lys knappen er for. Men knappene fungerer for å velge scene nå også.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lys-page-1-png

Jeg sa at jeg hadde ett panel for hvert apparat, men for lys har jeg to. Neste panel er for å programmere scenene. Først trykker jeg en knapp på den første siden for å velge scenen jeg vil programmere. Deretter blar jeg til neste siden, og bruker knappene for å sette lys og farge på de forskjellige sonene. Om jeg skal programmere flere scener blar jeg tilbake og trykker en annen knapp, deretter til neste side for å sette lys og farge. Endringene lagres med en gang for den valgte scenen.

iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lys-page-2-png

Det er DIY-kortet mitt som gjør at jeg kan kjøre opp/ned lyset på denne måten. For direkte styring av DMX-senderen måtte jeg ha gjort det som forklart i forrige innlegg.
    Jeg skal også endre litt i oppsettet for scene-knappene. Jeg vil at de 8 første scenene kun skal kunne velges fra bryterpanelet ved døra. Så hvis jeg skal endre noen av de 8 første, vil jeg velge med bryter på panelet, og så endre med panelet for programmering på PADen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lys-page-1-png   iRule for styring av "alt" i  kinoen.-lys-page-2-png  

Lignende tråder

1. Svar: 53
    Siste melding: 11-15-2013, 21:17
  2. "Kinobygget" Status : Kinoen ferdig, Wall-E sett 6 ganger:)
    By Sildo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 195
    Siste melding: 01-23-2009, 02:04
  3. 7" touch lcd innfelt i vegg for lyd styring
    By madskh3 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 1
    Siste melding: 12-26-2007, 12:17
  4. "Kinoen" på Stena Line
    By OhmRecs in forum Generell chitchat
    Svar: 7
    Siste melding: 08-02-2006, 22:58
  5. Ungdoms kinoen..."Under bygging"
    By raoluf in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 4
    Siste melding: 02-04-2005, 17:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •