Teknisk rom. Dele tuner, mediaboks, etc i flere rom. Hordan koble, hvordan utstyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teknisk rom. Dele tuner, mediaboks, etc i flere rom. Hordan koble, hvordan utstyr?

Etter utbygging av stue, fikk vi samtidig en ny bod. Fra boden ønsker jeg et teknisk skap med deling av internett o.l.
    Har ikke strekt rør enda.

Vurderer å ha alt av hjemmekino duppedingser i boden også, koblet slik at alle rom kan få utnytte det. Jeg har aldri koblet patchpanel/hdmi-matrix eller noe sånt før, og er usikker på hvordan dette gjøres.

Å ha forsterkere, mediaboks, tuner etc i boden gjør først og fremst at jeg ikke trenger stereobenk i stua, som tar unødvendig plass.
    Samtidig får jeg muligheten å bruke tuner/mediaboks/osv i flere rom.

Dette må være like brukervennlig som praktisk. Ønsker (helst) ikke bare et patchpanel som må omkobles hver gang jeg vil bruke tuner
    på soverommet, etter å ha brukt den i stuen, f.eks.. Dette må samboer og bestemødre til barnet vårt kunne håndtere.

Hovedsaklig er det 4 rom som jeg ønsker skal kunne utnytte alt som er "tilkoblet boden".
    Trenger minst en switch(?) med 4 inntak og 4 utganger når det gjelder hdmi. Trenger også IR sender/mottaker til hvert rom.

For å være fleksibelt tenker jeg å kjøre alt over Cat6.(Selv IR repeatere, HDMI, hvaenndetmåttevære). Forstår det slik at hdmi over cat6 skal være ganske greit.. men, igjen;
    jeg har lite/ikke peiling. Dette er såpass mye å sette seg inn i, at for en gang skyld spør jeg direkte på forum, i tillegg til
    google.

Har dere løsninger, erfaringer, tips eller noe dere tenker, så ønsker jeg input !

Litt info:
    Lengste Cat6 strekk blir ca 25meter.
    TV/internett kilde: CanalDigital kabel (coax)
    Ser for meg 4 Cat6 kontakter til stua, og minst 2stk til hvert av de tre andre rommene. Men legger opp til det som trengs..
    Kommer mest sannsynlig til å bygge et 19" rackskap.
    All kabling blir gjort selv. Det blir kanskje bedre med innleid ekspertise, men det er økonomisk uaktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at receiver bare skal kobles til stua. Har også et håp om at hdmi fra tuner, mediaboks, pc etc kan kobles til receiver (om så via patchpanel eller switch).

...fant ikke edit/rediger-knapp..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.atlona.com/PRO3HD44M.html

f eks, så trenger du de fysiske extenderne. Tipper det havner på ca 20k for å gjemme bort utstyret. Bare den dingsen over koster 2200 USD.

Lignende tråder

1. Hvordan koble til flere TV'er - RiksTV
    By thunderstorm77 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 7
    Siste melding: 01-24-2010, 16:47
  2. TV i flere rom, hvordan koble?
    By Razortec in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 10-27-2009, 02:02
  3. Svar: 18
    Siste melding: 02-22-2008, 14:49
  4. Hvordan koble flere kilder til tv?