Lyd i flere rom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd i flere rom!

Hei,

Jeg vil ha integrert lyd i huset mitt! Det skal være bra nok, billig nok og usynlig nok. Selvfølgelig et perfekt utgangspunkt til å bli sprø av.

Jeg leter og leter, men synes ikke jeg finner det optimale systemet/komponentene som dekker mitt behov. Det er nok sterkt sammenhengende med at jeg ikke aner noe særlig om watt, ohm, impedans og alle andre audiokontekstuelle fremmedord. Så dette er jeg helt grønn på.

Utgangspunkt:
    • Integrere høyttalere i vegg (ikke i tak da lydisolering i tak ikke ønskes brutt)
    • Pusser opp, så kabel strekkes inne i veggene. Ønsker IKKE trådløse varianter (wifi etc).
    • Ønsker så diskret utseende som mulig, høyttalere skal helst ikke være en del av interiøret. Øvrige komponenter kan være rack. Skal nok ikke ha noe fremme uansett.
    • Begynner med 6 rom, men systemet bør være utvidbart til flere rom senere.
    • Det er mer enn en lydkilde, men i utgangspunktet kommer lydsignalet enten fra CD-spilleren eller så kommer den fra en datamaskin (raspberry pi). Alternativt radio, men poenget er at jeg styrer det selv. Det kan være et poeng at ulike kilder kan velges i de ulike rommene.
    • I de rommene som får høyttaler ønskes også keypad med volumstyring osv så produktene bør støtte dette.
    • Lydkilder, volum, soner og alt må kunne styres via RS232 eller USB. Dette er et absolutt krav, eller så er jeg ikke interessert.
    • Trenger ikke trådløs styring over IR. Jeg kommer til å styre alt fra datamaskin uansett (og veggintegrert keypads), derfor programmeringsgrensesnitt viktig.
    • Musikk som spilles er type Mozart, Ole Brumm, P4, sakrale julesanger og sånt. Anlegget skal helst ikke egne seg for å spille tekno, burzum og den slags eller trenge megabass osv.
    Noen kommentarer på utgangspunktet?

Funn så langt:Noen kommentarer på disse? Jeg har egentlig null peil. Er dette bra nok greier eller er det egentlig bare sånn halvgreit?

Spørsmål:
    • Har jeg funnet noe som kan fungere? Hvilke er best? Eller finnes det andre løsninger jeg ikke har klart å finne?
    • Og hva slags kabel trengs da? (Liste)
    • Hvor lange kan høyttalerledningene være uten at signal tapes og uten at det går utover lydkvaliteten?
    • Ser ut som det er mye mer funksjonalitet i de produktene som ikke har innebygd forsterker, såkalt pre-amp og bare selector. Lønner det seg å finne en forsterker og en selektor eller forringes signalene dersom man forsterker først og deretter skalerer ned osv med pre-amp selektoren etterpå? (Ja, jeg vet det er litt klønete skrevet, men dere skjønner sikkert)
    • Jeg ønsker egentlig bare en høyttaler i hvert rom. Hvordan blir lydopplevelsen om stereo mixes til mono? Alternativet er jo liksom å plassere høyttalerne på en slik måte at både høyre og venstre kanal oppfattes riktig, men det er jo håpløst å finne ideell plassering. Da må det vel være bedre med mono? Eller finnes det kanskje stereohøyttalere?
    Målet mitt er å ikke bruke mellom 5-10.000 kroner inkl. moms. (Forutsetning: Kjøpe på salg i utlandet, benytte båtfrakt ala JetCarrier osv)

Det var det. Kjør debatt. Er meget takknemlig for all hjelp!

Mvh,

Jamyes

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du i det hele tatt vært i noen hi fi sjappe å spurt? Som regel lurt fremfor å starte på et forum der du kansje får 35 ulike meninger så du bare blir enda mere forvirra.....
    Sonos og nå Bluesound f.eks er jo ideelt til lyd i flere rom. Ring eller stikk innom Hi Fi Klubben så viser de deg hva du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei edguy,

Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Har du i det hele tatt vært i noen hi fi sjappe å spurt? Som regel lurt fremfor å starte på et forum der du kansje får 35 ulike meninger så du bare blir enda mere forvirra.....
    Sonos og nå Bluesound f.eks er jo ideelt til lyd i flere rom. Ring eller stikk innom Hi Fi Klubben så viser de deg hva du trenger.
    Jeg har ikke vært på en HI-FI klubben eller lignende. De fører både SONOS og Bluesound som du nevner. Det er sikkert fine systemer, men jeg ønsker veggintegrert anlegg uten løse høyttalere. Det er sikkert mulig å få integrerte høyttalere til å spille med disse systemene, men synes ikke det er en god opsjon. Går jeg til HI-FI klubben blir det bare spam. Dessuten synes jeg prisene er for høye. Og disse produktene er så trendy at det er sjelden supersalg så vidt jeg har observert. Jeg er gnukk og det har jeg tenkt å fortsette med.

Bluesound vet jeg ikke om tilgjengelig grensesnitt for programmering (styring). Sonos har det (Sonos Labs / og et tilfeldig eksempel), men igjen så ønsker jeg ikke at anlegget skal ta wifi-båndbredde. Jeg ser at trådløse anlegg er fremtiden, men jeg ønsker ikke det allikevel.

Jeg er kanskje mer inne på tema "DIY home music distribution" så dropp gjerne de banale spørsmålene jeg lurte på innledningsvis og svar heller på de andre så jeg kan komme videre!

Beklager at jeg ikke klarte å formidle behovene mine tydelige nok i første melding.

Ellers, god helg!

Mvh Jamyes

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Tydeligvis få andre som er interessert i dette (eller ikke gidder å svare etter edguy's fantastiske positive respons, men som signaturen hans sier er det vel dårlige tider!)

Uansett, så researchet jeg litt videre og har endt opp med følgende:Noen betraktninger:
    • For små rom som ikke har plass til to høyttalere eller om man f.eks befinner seg mellom ulike soner, blir det forvirrende med høyre/venstre kanal fra forskjellige sted/retning/spot. Derfor stereohøyttalere. (Det ene paret RC85i er egentlig til å bruke i egen stereosone (ekstra), ellers brukes takhøyttalere som vegghøyttalere!)
    • Lengden på høyttalerledning blir alt fra 4 - 18 meter pr sone. Helgarderer derfor med 12 gauge. Går ikke lavere, da det blir for dyrt!
    • Måtte kjøpe litt ekstra lengde på nettverkskabel og høyttalerkabel for å presse prisen ekstra.
    • Det finnes utallige komponenter på markedet for det jeg skal oppnå, men det ser ut som dette kanskje gir det beste resultatet når budsjettet i utgangspunktet er maksimalt 10k.
    • Det gjenstår naturlignok å høre hvordan anlegget oppleves i virkeligheten etter installering. (research for optimal plassering / høyttalerkasse i vegg osv får kommer senere)
    Pris:
    • Alle produktene er funnet på salg i USA (40% -> 67%).
    • Benytter gratis frakt til østkysten og sjøfrakt deretter som tar 2-3 uker. Prisen er dermed presset maksimalt. Norsk mva betales på toppen.
    • Totalsummen (inkl frakt&mva) blir ca NOK 13.300,- levert på døren i Norge hvor jeg bor.
    Noen direkte synspunkter? Burde det gjøres andre valg innenfor det samme budsjettet og det samme utgangspunktet som nevnt i innledningsvis i tråden?

Eller vil dette duge?

Mvh Jamyes

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har du montert dette? Fungerer dette greit?

Holder på med å planlegge et lignende oppsett til huset og dette ser ut som det kan være det jeg trenger.

hvor handlet du fra?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos connect amp vil funke bra til vegghøytttalere. Den kan du gjemme bort og trekke kabler til fra vegghøyttalere. Da slipper du ha noe synlig. Connect ampen kan du da sette hvor du vil.

Sonos går heller ikke på det normale trådløse nettet, det lager sitt egne nettverk som funkerer utenom det normale trådløse i huset.

Husk det kommer ekstra kostnadd med sjøfrakt fra jetcarrier. Frakten innad i Norge er ikke dekket av sjøfrakten, den kommer oppå.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har ikke mottatt varene ennå. Regner med at det tar noen uker til, men det går helt fint for min del - vil nok holde på med oppussing mange uker til og veggene kommer jeg ikke til før om 1 måned.

Sonos-produktene er sikkert godt egnet og gode de også, men noe helt annet enn det jeg ønsker og har valgt. Hver sin smak!

Frakt:
    Når det gjelder JetCarrier, så kommer det ekstra pris på frakt i innlandet her hjemme. Jeg benyttet JetCarrier for dette prosjektet og jeg synes ikke det var så ille. Alt sammen (bortsett fra CAA66) veier tilsammen 36kg (fraktevekt 232kg) og det koster 885,- over havet og 333,- innlandet (Oslo).

Forhandlere:
    Jeg har bestilt stort sett fra Amazon.com (Prime-abonnent), men kontrollsjekket produktene på produsentenes egne nettsider for å sjekke at Amazon ikke hadde eldre utgaver/versjoner av varene, feil pris, feil info osv... Brukte også thefind.com for å se om det var alternative utsalgssteder med gratis frakt innad i USA, geografisk nærmere Ferjekaja der båten venter osv. Pga out-of-stock av Russound CAA66 (pakke med keypads), kommer den i egen forsending senere. Da blir det nok noen hundrelapper mer, men jaja, litt svinn må man regne med! (Stor prisvariasjon på CAA66, så bestilte den ikke via Amazon! (Endte opp med SeaBoom.com, men det finnes hauger av alternativer til dem)

Tenkte å oppdatere tråden her etterhvert, men det blir nok fort sommer før jeg får varene og siden Russound CAA66 er forsinket får vi se åssen det går!

Mvh Jamyes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •