test av styringssystemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

test av styringssystemer

Hei folkens. Lurer fælt på om jeg skal sette meg inn i styringssystemer for lys og lignende og skrive noe om dette i Watt. Kunne vi lagd en tenketank her for å få tips til hva man burde se på? Kjenner jeg dette forumet rett er det flust med folk her som har noe vettugt å bidra med på dette området Er det noen som har noe installert allerede, skal du ikke se bort i fra at jeg dropper innom for å se hvordan det hele virker
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre liten respons her; men det kunne vært absolutt interessant lesning - selv om jeg allerede har gått fort Ip-sympcon og Xcomfort, så er både andre løsninger samt "tips&triks" artig å lese om.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig spennende tema, Jørn, dog fryktelig omfattende... Har selv tatt kurs i Crestron, og skal dermed i utgangspunktet kunne programmereo opp et slikt system - men kan vel egentlig ganske langt unna i praksis.

Selve temaet er uansett absolutt noe som bør belyses, og noen "stikkord" jeg kan komme opp med er:

BASIC

- Helt basic IR-styring med komponentene gjemt unna og IR-signalet extended til "styringsposisjon" - over enten standard extender eller Ethernett
    - Evt. universalremote - Harmony eller smarphone / dongle / app?
    - Finnes det noen lysstyringssystemer som funker tilfredsstillende med Harmony? Xcomfort kanskje?

MER AVANSERT

- IR / IO (varme, persienner osv.) / lys
    - Prisbilde for løsninger fra Crestron eller andre?
    - "Nerdeløsninger" fra type Ebay som det lar seg gjøre å lage en fungerende guide til??

Er en rekke svært oppegående brukere her inne, kanskje spesielt knyttet til "nerdeløsningen" da det i Norge er tullete dyrt for Crestron og øvrige "proffe" systemer. Ser f.eks. at Gunnar her inne har laget et helt eget system med utgangspunkt i "Ebay-komponenter" for styring av lys, multimaskert lerret og AV. Ganske imponerende, for å si det forsiktig...

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styring i hjemmet blir mer og mer aktuelt, og det har vært en god økning de siste årene!

Det jeg tror det er viktig er å skille mellom konsument løsninger (logitech o.l.) og proff systemer. Crestron er størst i verden på dette, og behøver ikke bli for dyrt. Alt avhenger av hvor mye man ønsker å styre i hjemmet.

En ting som skiller konsument styring og proff (les Crestron) er at vårt utstyr krever programmering og gjør at den som gjør denne jobben må ha erfaring med dette. Det store fortrinnet proff styring har er absolutt fleksibilitet. Du kan styre alt fra A-Å og brukere har mye større frihet til å få systemet skreddersydd etter ønske, samt bygge på i det uendelige :-)
    Dette gjør at man kan starte i det enkle, og bygge på etterhvert som lommeboka tillater det.

Jeg mener at styring absolutt fortjener en artikkel og skriveri! Vi snakker ofte med sluttbrukere som ønsker dette, men de føler ofte at det er lite informasjon der ute. En salgs guide til hjemmestyring kunne vært noe?

Jeg stiller meg gjerne til disposisjon for å komme med input og generell informasjon

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •