sensor som registrerer om en LED er on/off

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sensor som registrerer om en LED er on/off

Omtrent alt av husholdningsutstyr og mye annet rart har lysdioder som lyser "når ting skjer".

Det kan være blinket fra dioden i sikringsskapet/strømmåleren. Det kan være "ferdig-lyset" på vaskemaskinen på vaskerommet og så videre og så videre. Noen som har tips om en sensor man kan sette foran for å lese tilstanden til en slik lysdiode?

Tilkoblingen til denne sensoren kan være hva som helst egentlig. Man får tilpasse seg til hva som finnes.

Noen som har tips til noe sånn?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fototransistorer reagerer på lys. Hvordan man lager egen sensor vet jeg ikke da.

Vet flammevarslere (brannvarslere) reagerer på ultrafiolett og infrarødt lys, og vet det skal finnes sensorer som reagerer på synlig lys også. Men hvor og hva som finnes er jeg usikker på. Google er din venn.

Slike sensorer kan koples til PLS-er blandt annet, om du vil vite når ting er ferdig, f.eks.

Da kan du programmere pls-en til å tenne et nytt lys, som er der du befinner deg. Eller lage en alarm.
    Trenger ikke dra det så langt som en pls, det fins noe som heter Telldus Tellstick som tar i mot RF signaler fra mottakere/sendere. Det fins garantert sensorer for lys. Denne tellstick er noe du plugger i pc'en, så bruker du et program som heter telldus center. Også er Switch king et utrolig fint program for slike ting.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Teldus Tellstick, men planen er å bruke Crestron styresystem. Derfor jeg skrev at tilkoblingen på sensoren ikke har allverdens å si. Skal alltid finne noe å koble den til.

Jeg gidder ikke lodde/designe dette selv. Med mindre det er et velleman kit som kan gjøre noe slikt så holder jeg helst loddebolten unna i denne omgang. Jeg vet forøvrig at google er min venn, men stoler minst like mye på de som eventuelt måtte ha erfaring med slikt her på forumet.8)

Ser forresten at Phidgets inc har noe som kanskje kan brukes:
    Phidgets Inc. - 1127_0 - Precision Light Sensor

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg har en Teldus Tellstick, men planen er å bruke Crestron styresystem. Derfor jeg skrev at tilkoblingen på sensoren ikke har allverdens å si. Skal alltid finne noe å koble den til.

Jeg gidder ikke lodde/designe dette selv. Med mindre det er et velleman kit som kan gjøre noe slikt så holder jeg helst loddebolten unna i denne omgang. Jeg vet forøvrig at google er min venn, men stoler minst like mye på de som eventuelt måtte ha erfaring med slikt her på forumet.8)

Ser forresten at Phidgets inc har noe som kanskje kan brukes:
    Phidgets Inc. - 1127_0 - Precision Light Sensor
    Ok, kom forresten på at vanlig tellstick ikke kan motta signaler, må vel bruke den som er ment for routere da.

Men hvordan har du tenkt at de skal være i størrelse? Må jo bli noe fysisk størrelse på de, og om den f.eks skal stå foran led'en på vaskemaskinen vil den jo stikke litt ut.

Den der precision light sensor ser ut til å måle verdien på lys, altså den vil gi ut et analogt signal som varierer fra 0-10V eller 4-10mA? altså bare et eksempel. Eller gir den ut et digitalt signal som en tellstick/pls lettere kan tolke som av/på?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Men hvordan har du tenkt at de skal være i størrelse? Må jo bli noe fysisk størrelse på de, og om den f.eks skal stå foran led'en på vaskemaskinen vil den jo stikke litt ut.
    Har selvfølgelig tenkt at den skal være så liten som mulig! Så gjenstår det å se om produsentene har tenkt på meg...

Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Den der precision light sensor ser ut til å måle verdien på lys, altså den vil gi ut et analogt signal som varierer fra 0-10V eller 4-10mA? altså bare et eksempel. Eller gir den ut et digitalt signal som en tellstick/pls lettere kan tolke som av/på?
    Analog ut er helt fint det. Det kan kjøres inn på Crestron.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var det da.

Ok, har ikke sett på creston før, må sjekke det ut.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt med tilkoblinger :-)