Hjelp til planlegging av RGB lys

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til planlegging av RGB lys

Eg holder på å lage nytt rom til jenta mi på snart 4år. Der skal eg ha RGB lys over skyvedørsgarderobe, rundt eit par bilder osv. Skal også ha ein spott eller to som skal lyse opp taket. Dette er selfølgelig bare som koselys, og blir ikkje eindel av rommets vanlige belysning.
    I forbindelse med dette har eg eit par spørsmål.. Styringsenheten tenker eg blir noke sånn som dette RF Wireless Touching Remote Control for RGB LED Light Strip | eBay. Denne står oppgitt med 216 watt ut. (Må selfølgelg ha straumforsyning som klarer dette) RGB beltene som eg ser på er 50-70 watt pr. 5 meter, og spottene er 3 watt. Rekner da med at det går fint med 2x5 meter belter og 2 spotter på denne controlleren.
    Men må alt koples i serie? Siden lyset skal fordeles rundt i rommet så blir dette vannskelig. Korleis er det å legge dette opp parallellt? Tenker da fra controller og ut til kvar punkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg holder på å lage nytt rom til jenta mi på snart 4år. Der skal eg ha RGB lys over skyvedørsgarderobe, rundt eit par bilder osv. Skal også ha ein spott eller to som skal lyse opp taket. Dette er selfølgelig bare som koselys, og blir ikkje eindel av rommets vanlige belysning.
    I forbindelse med dette har eg eit par spørsmål.. Styringsenheten tenker eg blir noke sånn som dette RF Wireless Touching Remote Control for RGB LED Light Strip | eBay. Denne står oppgitt med 216 watt ut. (Må selfølgelg ha straumforsyning som klarer dette)
    Tja. Det står max power = 216W, som betyr at den kan kontrollere opp til 216W med RGB-LEDs. Det betyr ikke at du må ha minst 216W strømforsyning for å bruke denne RGB-kontrolleren. Dersom LEDene dine trekker betydelig færre watt, så greie du deg med en mindre strømforsyning.

RGB beltene som eg ser på er 50-70 watt pr. 5 meter, og spottene er 3 watt. Rekner da med at det går fint med 2x5 meter belter og 2 spotter på denne controlleren.
    Ja, 2 x 70W + 2 x 3W blir jo 146W, så dette går fint for kontrolleren sin del. Når det gjelder strømforsyningen, så må vi også regne med hvor mye effekt kontrolleren selv trekker. Det står ingenting om dette på eBay-sida, men regner med denne består av kun en RF-mottaker, en mikrokontroller, og tre MOSFETer som switcher strømmen til LEDene. Tipper den trekker < 5W (den lille plastboksen kan uansett ikke lede bort noe særlig mer varme enn det).

Så med en total effekt på ca. 150W, så trenger du egentlig ikke noe større strømforsyning enn det, men de fleste strømforsyninger blir ganske varme, og ikke full så effektive dersom du pusher dem helt opp mot 100% kapasitet, så det kan være lurt å overdimensjonere litt. En forsyning på 170-200W burde funke bra.

Men må alt koples i serie? Siden lyset skal fordeles rundt i rommet så blir dette vannskelig. Korleis er det å legge dette opp parallellt? Tenker da fra controller og ut til kvar punkt.
    Nei, her kan du koble slik du vil. LED-stripene er uansett koblet slik at alle LEDene står i parallellkoblet på strømforsyningen (dette er grunnen til at du kan klippe LED-striper i mindre biter, og de fortsatt fungerer). Faktisk er det _anbefalt_ at du kobler stripene parallellt til strømforsyningen, av minst to grunner:

- Spenningen kan tape seg noe langs en lang LED-stripe. Dersom du kobler på flere striper etter hverandre, så kan spenningstapet bli stort nok til å påvirke LED-lyset.

- RGB-kontrolleren dimmer lyset vha. PWM-modulasjon av de tre strømkanalene. Dersom denne PWM-switchingen skjer på tilstrekkelig høy frekvens, og LED-stripen er tilstrekkelig lang, så vil hele systemet fungere som en transmisjonslinje, som sprer EM-støy, og kan forstyrre annet trådløst utstyr i nærheten.

Dersom det passer slik hos deg, så kan du faktisk koble _begge_ ender av en LED-stripe på den samme strømforsyningen. Bare pass nøye på å ikke blande pluss- og minus-terminaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørres veldig bra ut. Da er det bare å vente på at utstyret skal komme. Takk for forklaringa!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte noen led-strips av 5050-typen, og disse trekker bare ca 2, 5A fra 12V strømforsyning. For å få ut de spesifiserte 72W måtte spenningen over 16V. Siden de gir mere enn nok lys fra 12V klarer jeg meg med mindre strømforsyning enn antatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •