Kvalitetslyd i alle rom med Knx og div

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetslyd i alle rom med Knx og div

Hei alle dere der ute !

Jeg holder på med en nytt hus, og er litt sånn multimedia freak, vell har valgt knx eib styring i huset til lys og varme. men ønsker også en multirom løsning når det gjelder Hifi, Noen som har noen forslag ?

Har noen ønsker hvordan det skal fungere, det må kunne integreres i knx instalasjonen, og kombineres med nettverket ellers i huset en vanlig nas harddisk. jeg må kunne bruke velge lydkilder som feks, server , cd , radio, spotify og wimp, det bør helst være kablet, og det må også kunne styres fra iphone, ipod, ipad, Noen som har en id om produkter og hvordan jeg kan gjøre dette fornuftig til en fornuftig pris, Har sett på hifiklubbens SONO men det lar seg ikke integreres i knx instalasjonen.

Så litt med hva finnes det av ok innvall høytaler innroof høytaler og basse, som også har et bra lydbilde til fornuftige priser,, vell når jeg snakker om fornuftige priser, så er jeg lønnsmotaker med litt over gjennomsnitslønn men bruker kanskje litt mere en gjennomsntter på gadgets og duppedingser

Hadde vært spennende om det var noen som hadde noen gode ider og legg gjerne ved noen linker til produsenter etc

Hipp hipp

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Control4 kan evt være noe for deg..
    Dette kan man integrere KNX i, så du har muligheten får å styre lys og scenarier iforhold til hva du ser på, hører på osv...

Full mulighet til multiroms lyd, og mange andre små morsomheter. Vært å ta en titt...

PM om du vil vite mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både control4 og RTI styrings systemer kan integreres med KNX.
    Jeg regner med at Crestron kan gjøre det .

Da står du helt fritt mht valg av forsterkere/tv/høyttalere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor
    Både control4 og RTI styrings systemer kan integreres med KNX.
    Jeg regner med at Crestron kan gjøre det .

Da står du helt fritt mht valg av forsterkere/tv/høyttalere :-)
    Hei Har du noen tips til valg av forsterkere , produsenter ? og hvor man kan kjøpe dette til fornuftige priser

Jeg ønsker 4 lydsoner, og jeg ønsker lydkilder som , dab radio, internett radio , fra Nas server, mp3, flac, og en ipoddocking og spotify og wimp , og med styring fra alle soner

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikre på de andre, men control4 kan integreres med sonos .
    Da bruker du kun en sonos boks som kilde og du har spotify, home controller fra c4 gir deg tilgang til internett radio og nas.

Marantz feks er fine forsterkere å bruke med c4.
    Med c4 får du styrt alle soner/kilder fra en fjernkontroll

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikre på de andre, men control4 kan integreres med sonos .
    Da bruker du kun en sonos boks som kilde og du har spotify, home controller fra c4 gir deg tilgang til internett radio og nas.

Marantz feks er fine forsterkere å bruke med c4.
    Med c4 får du styrt alle soner/kilder fra en fjernkontroll

Dette hørtes spennende ut. å bruke sonos som kilde og ikke som soner hvis det var det du mente ? of control4 som styring, men jeg ønsker ikke andre fjernkontroller en, ipad eller iphone, men ønsker 2 av sonene , feks bad og soverom i 2 etg. skal det være 2 litt snertene betjenins panler på veggen som skal kunne kontrolere lyd av og på volum og kunne veksle mellom lydkilde som radio, og musikk fra nettverk etc eller musikk fra spotify, eller itunes ? er dette mulig ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocacola
    Dette hørtes spennende ut. å bruke sonos som kilde og ikke som soner hvis det var det du mente ? of control4 som styring, men jeg ønsker ikke andre fjernkontroller en, ipad eller iphone, men ønsker 2 av sonene , feks bad og soverom i 2 etg. skal det være 2 litt snertene betjenins panler på veggen som skal kunne kontrolere lyd av og på volum og kunne veksle mellom lydkilde som radio, og musikk fra nettverk etc eller musikk fra spotify, eller itunes ? er dette mulig ?
    Det er mulig med control4 infinity edge veggpaneler, 5" eller7" størrelse tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig med control4 infinity edge veggpaneler, 5" eller7" størrelse tror jeg
    Har lest litt mere rundt control4, og synes mulighetene her er utrolig bra, Men er det slik at du må kjøpe masse sånne lisencer og hver eneste app etc ? blir ikke dette dyrt hvis man ønsker seg duppedingser etc ? og en annen ting angående alarm funksjonen , støtter den Ademco contact id ? slik at alarmen kan kobles til et vaktselskap elller brannvesen ?

og hvordan programeres dette annlegget, er det et lukket system sånn at det bare enkelte godkjente instalatører som har muligheten til i programere det

Ser at det er som en slags homeserver, men utrolig mye funksjoner, og hvordan vil jeg komme ut sånn pris messig i forhold til en gira homerserver, den kan kjøpes fra tyskland eibmarkt,com for ca 20k pluss ønskerlig antall touch skjermer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocacola
    Har lest litt mere rundt control4, og synes mulighetene her er utrolig bra, Men er det slik at du må kjøpe masse sånne lisencer og hver eneste app etc ? blir ikke dette dyrt hvis man ønsker seg duppedingser etc ? og en annen ting angående alarm funksjonen , støtter den Ademco contact id ? slik at alarmen kan kobles til et vaktselskap elller brannvesen ?

og hvordan programeres dette annlegget, er det et lukket system sånn at det bare enkelte godkjente instalatører som har muligheten til i programere det

Ser at det er som en slags homeserver, men utrolig mye funksjoner, og hvordan vil jeg komme ut sånn pris messig i forhold til en gira homerserver, den kan kjøpes fra tyskland eibmarkt,com for ca 20k pluss ønskerlig antall touch skjermer
    Ang Control4 og bruk av Ipad, Iphone osv så må du ha en lisens for å bruke de, finnes to stk, 1 for kun 1 stk I-enehet, og en som heter Home-site, denne er da for inntil 50 stk I-enheter, pc, linux osv.

Går du får Control4 sine paneler, koster jo disse mer enn hva en Apple Ipad gjør, men så får du også etter min mening et stiligere panel, hvor GUI bygges opp automatisk utfra hva du har lagt til i de forskjellige rom og ikke....
    Du får også litt andre finessser på disse kontora en Ipad.

Ang integrering av alarm i dette systemet i norge, så henger vi litt etter. Iomed en alarm i norge må være godkjent av visse instanser, å mange av disse systeme aksepterer ikke dette. Man kan somregel få disp til å legge til en funksjon som tilsier at man kan slå på alarmen ved å slutte et relee i controlleren ved f.eks et programert scenarie "forlater huset", men man må som regel skru den av igjen med eget kodepanel fra alarmleverandøren...Men meiner det jobbes med noen typer som skal integreres.

Programering må gjøres av sertifisert Tech-1 installatør. Prismessig kommer ann på mye. Ikke helt sikker på hva et Gira system i norge vil komme på, da dette kommer ann på hva du skal ha og ikke i systemet, antall komponenter osv.
    Å sammenligne priser til ei tysk hjemmeside blir ikke helt rettferdig opp mot hva systemer levert via norske leverandører vil komme på...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass nå på å få EIB/KNX systemet korrekt programmert også.

Alt for mye crap-programmering i norske bygg, som gjør at systemene bare fungerer sånn halvveis.
    Jobber til daglig med å rive bort slike system, og installerer sikkelig SD-anlegg i offentlige bygg så.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Alt for mye crap-programmering i norske bygg, som gjør at systemene bare fungerer sånn halvveis.
    Jobber til daglig med å rive bort slike system, og installerer sikkelig SD-anlegg i offentlige bygg så.
    Dette er meget rett!!!

Leveres mye crap å dritt der ute!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt du har.

Om du ønsker en rimelig DIY styrings løsning med iOS eller Android kan det være verdt å kikke litt på iRule. Det har nok ikke alle løsninger like klart som control4, men det gir "bang for bucks" og du slipper å hyre inn en innstalatør for X antall kroner timen.
    Sjekk denne tråden:
    http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...s-android.html

Når det kommer til resten av prosjektet ditt bør du tenke nøye gjennom hvorvidt du ønsker at alt skal kjøres fra et teknisk rom eller om du ønsker lokale tjenere. Begge kan gi fullgode løsninger, men veien til nirvana vil bli veldig forskjellige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er faktisk kokk, men alltid vært glad i litt elektro og data og duppedingser, men har faktisk selv tatt meg Ets kurs og lært å programere, så det vil jo vise seg hvor skikkelig det blir :-D

Bestemte meg ganske tidelig i husbyggingsprosessen at det skulle bli knx, etter litt tips og råd fra elektrikker og automatikere jeg jobber med i nordsjøen, Det er jo bare fantaisen som setter grenser hvor smart et hus kan programeres og at det er en felles standard fra alle produsenter sånn at man ikke er låst til et system synes jeg er utrolig bra, Så er jo det mulig hvis man er litt kreativ å få mye utstyr til en fornufting pris også hvis man er litt kreativ med måten man handler utstyr på. Det er ikke alle som kan få utstyret til engros priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hvilke produsent jeg kommer til å bruke, mest sannsynligvis mesteparten av utstyrret fra Gira.

Men så litt tilbake til det jeg er her på forumet for Når det gjelder Lyd i alle rom:

Men jeg ønsker også en multiroms løsning når det gjelder lyd , til 4 soner (stue, kjøkken, soverom og bad ) Det jeg ønsker å bruke av lydkilder er : Netverkshdd Nas , Dab radio, , internetradio som tunein, eller andre, og spotify og wimp. og kanskje også fra en blueray cd spiller som event er tilkoblet stereo i stue. og systemet må kunne spille de kjente lydformatene som , mp3. wave, vma, flac etc

I stue master zone, ønsker jeg å bruke eksisterende stereo, men åpen for forslag.

På bad og soverom , ønsker jeg et kontrol panel, som skal kunne styre lyd av og på, lydkilde og volum . På kjøkkenet ønsker jeg en touch panel, som kan styre lydsoner etc, og lyd i stue og kjøkken, men det touch panelet skal også styre, knx annlegget og i tillegg skal det kunne styres av en iphone, ipod, ipad.

Men det må også la seg gjøre at jeg kan logge meg på en pc når jeg er ute på jobb i nordsjøen hvor jeg kan styre spesielt varme som har et webgrensensitt. eller en pc som jeg har den nødvendige software instalert.

Det er også ønskelig , at systemet har en Alarmfunksjon, som kan sende varsle hendelser ved sms etc, gjerne med ademco control id som jeg kan koble opp mot et vaktselskap, men det kan jeg også kjøre som en egen seperat instalasjon. Vi er heldig her som jeg bor, hvor Brannvesenet har et tilbud uten at man er bundet opp i noe som helst avtale .

Så er mine spørsmål hva slags system til styring til touch panel og styring tips ? så noe forslag til forsterkere ? noen tips ? og om noen har en god erfaring med noen gode invall høytalere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg er ikke redd for å handle i utlandet, så jeg tar gjerne imot tips til utenlandske butikker, jeg personlig har god erfaring eibmarkt.com - einer der führenden Technikshops Europas

Jeg bor sånn til at jeg er ofte i tyskland, og jeg har gjort det slik at jeg har kjøpt ting der og noe har jeg fått hjem her i Norge, men da måttet betale frakt og norsk mva, en annen måte jeg har gjort det på er at jeg har kjøpt ting der og fått det sent post restante til et postkontor i tyskland, og da kan du jo ta med deg ting for 6000 per person avgiftfri, jeg har stemplet kviteringene ut av eu, og sent de tilbake til eibmarkt.com og fått igjen den tyske mva, så da har jeg på mye sluppet både norsk og tysk mva pluss at jeg har fått oppleve litt tysk kultur :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort hus snakker vi om her? Altså, hvor mange rom, hvor mye effekt på oppvarming, VVB, ventilasjon o.l ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort hus snakker vi om her? Altså, hvor mange rom, hvor mye effekt på oppvarming, VVB, ventilasjon o.l ?
    Huset er litt over 300kvm , men 65kvm er foreløping en utleiedel hvor ting er gjort litt enklere, men når jeg ønsker å integrere den i resten av huset så er det trekt eib kablel og gjort klart en del her også,, vell resten av huset som er under bygging er ca 220 kvm 1etg Stue, kjøkken tilsammen ca 70kvm , 1 sovrom, bad, og vaskerom, og gang ca 130 kvm og i 2 etg: 2 sov, loftstue, ca 40kvm og 2 stk boder garderober.

vet ikke hvor mye effekt med varme etc,, men har lagt inn vannbåren varme i hele første etasje, og også loftstue og bad i 2 etg, og det er også en balansert ventilasjonsystem fra ener som har regnet ut ang luftmengde etc

Det er tilsammen 7 sløyfer med til varme, og vannet skal varmes opp med slaganger og peis med varmekappe som skal jobbe mot en akumulator tank på 1000 liter, hvor det også skal stå en 9kw el element.

Men hvor stort huset er etc ? hvor mye effekt vvb etc ? dette blir styrt enkelt over knx , så jeg er på jakt etter et system som funker som en slags home server, som kan styre , trigge knx'n og også styre en multiromsløning når det gjelder lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt cocacola.
    Har du landet på hva du skal gå for når det gjelder styring av lyd?

Så vidt meg bekjent så kan HS til Gira styre sonos, må presissere at jeg ikke har testet dette selv (Link: Richard Consulting )

Edit:
    Kan legge til at Revox har KNX-gateway. Men da begynner man desverre å snakke kroner.
    Hifi, Audio & Multiroom bei Revox of Switzerland

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runeas
    Spennende prosjekt cocacola.
    Har du landet på hva du skal gå for når det gjelder styring av lyd?

Så vidt meg bekjent så kan HS til Gira styre sonos, må presissere at jeg ikke har testet dette selv (Link: Richard Consulting )

Edit:
    Kan legge til at Revox har KNX-gateway. Men da begynner man desverre å snakke kroner.
    Hifi, Audio & Multiroom bei Revox of Switzerland

Har ikke handlet noe enda,, blir sikkert ikke noe før nærmere jul. har sett på mye rart, så jeg vet ikke helt hva jeg havner på enda, men er åpen for tips

Så det jeg trenger er en multiroms forsterker , en eller flere,, jeg for 6 soner i huset en some med 5-1 suround,, men forskjellige måter jeg kan løse dette på , forsterkerene må muligheter for ip styring eller rs 232 ingang.. så det jeg er på jakt etter er div forsterkerer som egner seg til oppgaven, og et styring til å disrtubiere lyden,, Noen har tipset med om en vist antall squezebokser er den beste og den rimligste måten å gjøre dette på , men åpen for alle forslag

Hipp hipp ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon avr-4308 og avr-4810 er 2 veldig flexible receivere med mulighet for å fore 3 soner hver, også med mulighet for å kjøre surround oppsett i en av sonene, hvor receiveren vil prioritere forsterker kanaler i forhold til sonevalg, og i kombinasjon med en meget detaljert rs232/IP protokoll er dette absolutt i blinken for mindre oppsett. Jeg planlegger for dette med min 4308 og vurderer å anskaffe en til om jeg finner en.

Russound kan kanskje være et merke å se litt på om du er på jakt etter en skikkelig multiroms forsterker...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •