NAS og mediaspillere - eller lokale DVD/BD-spillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS og mediaspillere - eller lokale DVD/BD-spillere?

Hei, har lett og lett etter informasjon om dette på forumet og generelt, men ikke kommet i mål:

Vi er i ferd med å flytte inn i nytt hus – og skal nå kjøpe følgende:

ett stk projektor

to stk tv’er.

På disse tre visningsstedene har vi allerede fått tilsendt tre HD-dekodere fra Canal Digital (hvorav én er PVR).

Mitt spørsmål er nå hva jeg skal gjøre ift. Bluray/DVD?

Alternativ I: Dette er enkelt – vi kjøper tre stk. enkle Bluray-spillere (som må ha digital lydutgang – ettersom at vi har tre forsterkere/receivere).

Alternativ II: Siden vi har kablet opp huset med Cat 6 så ønsker jeg å tenke mer moderne. Er det fornuftig å kjøpe i) en NAS-server, ii) en ekstern BD-leser til min PC (for å rippe BD/DVD), og iii) tre mediaspillere til de tre visningsstedene?

Jeg ønsker å gå for alternativ II dersom:

• det er enkelt å browse etter innhold/filmer/musikk på NAS fra mediaspilleren.
    • at man selvfølgelig må kunne legge til tekst på filmer – slik man gjør med vanlig DVD/BD spillere
    • at det er enkelt å rippe våre egeneide DVD/Bluray – og som nevnt i punkt én, at disse enkelt finnes igjen på mediaspillerne (og at en film ikke fremstår som 100 datafiler med kryptiske navn).
    • og at filmer kan spilles over nettverket uten hakking (burde fungere når jeg har en gigabit switch og cat 6).

Jeg hadde satt veldig stor pris på å få en vurdering av dette!

Det jeg er redd for er at jeg går for alt. II, så viser det seg rett og slett ikke å fungere (har søkt masse på nettet – men ikke funnet svar på mine spørsmål).

Når det gjelder produkter tenker jeg på Netgear Readynas og diskløse mediaspillere som AC Ryan. Men er ikke gift med noe som helst – det viktigste vil være at det fungerer godt sammen.

Blir veldig glad om jeg får respons på dette!

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for alternativ 2. Det eneste minuset med løsningen er jo jobben med ripping av filmer. Jeg kjører selv denne løsningen med en Netgear ReadyNAS 4x2TB og en mediastreamer i stua og en i kjelleren. Jeg har også kabelt net i huset og har ikke merket noen ytelsesmessige problemer.

Utvalget i mediastreamere er jo stort, men jeg er veldig godt fornøyd med Boxeebox som støtter det aller meste av filfomater. Undertekster takler den fint om de er en del av filmen/image eller i en separat tekstfil. I tillegg har den en pen presentasjon av alle filmene i biblioteket med tittel, cover og litt info om regisør, skuespillere, handling m.m.

Jeg har i tillegg en BR-spiller i hjemmekinoen, men den er lite brukt, men er av og til kjekk å ha da jeg ikke har rippet alle filmer...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leker litt med tanken i samme banene. Har Boxee Box i dag, og den er som nevnt en kjempesak til det du er ute etter.

Det som er min plan, som desverre må bygges litt gradvis og utvides når lommeboka tillater det er 4 stk HTPC i forskjellig størrelse for å servere 4 TVr med forskjellige behov, programmet vil bli XBMC på alle. Det er en hovedstue hvor det er mulighet for 3D så dette blir en dyr HTPC i håp om å få til akkurat det. Så er det stue nr 2 og 2 barnerom med noe enklere oppsett og billigere PCr. Planen er å kjøpe en Dreambox DM8000 med 4 mottakere og fordele dette over nettverk til de forskjellige rommene og inn i XBMC.
    Første på planen nå er å kjøpe inn en 15TB nas og oppgradere litt etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •