V: Skjule tilkoblet utstyr ved annen vegg enn der TV er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

V: Skjule tilkoblet utstyr ved annen vegg enn der TV er

Får starte med å beklage for dårlig tittel, men fant ikke på noe bedre.

Over til saken;
    Har kjøpt ny leilighet og har tenkt å henge TV-en på veggen.

Utfordringen er at veggen jeg har tenkt å henge den på "kommer i veien" når man kommer inn i stua. Tenkte derfor å legge utstyret, dvs dekoder, PS3 og annlegg, ved veggen på motsatt side - se vedlagt illustrasjon. Vil derfor ungå å ha en TV-benk el. under TV-en
    Iom at vi skal rive opp gulvet og legge nytt + male vegger, tenkte jeg at det kan fungere å legge et el-rør fra der utstyret skal ligge, bort til der TV-en skal henge (er kun en tanke, så ikke 100% sikkert at det er gjennomførbart). Altså integrere røret inn i gulvet og opp i veggen med uttak bak TV-en. Slik kan jeg da få trukket kabler og ledninger fra motsatt side.
    Blir vel til at jeg da må trekke 2 HDMI kabler og 3 par høyttalerkabler.

Utfordringen min er å kunne kommunisere med enhetene som da ligger bak/på siden av sofaen. PS3 er ikke noe problem, men dekoder (den nye HDPVR fra canal digital) samt logitech surroundanlegget må jeg kommunisere med på en eller annen måte. Noen som vet hvordan jeg kan løse det?

Har aldri gjort noe slikt før og har ikke særlig innsikt i hvordan dette kan løses. Usikker på om dette er en god løsning - så tar gjerne imot andre forslag.

Jo billigere, jo bedre - men vil ha en god løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke så stor sak
    Bare husk at for lang HDMI fort kan by på problemer, så prøv å gjør strekket så kort som mulig.
    (kan være greit å kjøpe kabel og koble opp alt sammen mens det står midt på stue-gulvet, så du vet at det fungerer fint FØR du drar alt gjennom rør, over tak osv)

Letteste måten å kommunisere med dingsene dine er IR-extender. Da setter du en liten boks rett under/over tv'n og drar du kabler bort til boksene. Der klistrer du en liten klump på hver boks som sender ut ir-signalet som kom inn i andre enden

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker du på noe slikt ?

Eller er det noe annet å anbefale? er ca 5m vegg til vegg (tv til der dekoder ol skal stå).

Merker jeg har VELDIG liten peiling på dette området...har lest noen andre tråder om extendere, men blir bare mer forvirret...

Eller er det anbefalt å kjøpe en Logitech Harmony895/1000/1100, og legge denne sammen med utstyret?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge alternativene fungerer fint.
    Det kuleste er selvsagt en Harmony 1100 med RF extender. Da kan du i tillegg stå på kjøkkenet og bytte kanal

Hvis du går for en harmony må du huske på at du må strekke kabel fra den "klossen" og til både tv og dingser, hvis du vil ha mulighet til å kjøre ALT over RF. Hvis du kan nøye deg med å måtte peke på tv'n kan du selvsagt kjøre tv'n på IR med boksene på RF.

Følte at detta blei en krøkkete forklaring. Bare spør hvis du ikke skjønner hva jeg mener

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Tror jeg forsto, så jeg skal undersøke Harmony-mulighetene. Du får ha en stor takk, så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har handlet enda vil anbefale at du ikke går for H1000/1100, de ser kule ut, men bugs og manglende funksjoner (i forhold til utseende) gjør disse til irritasjonsmomenter. Overprisede er de og. H900 er nok et bedre alternativ, evt. om du har iPhone/iPad eller android tlf/tablet begynner det å komme mye kule løsninger til disse for å styre anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har handlet enda vil anbefale at du ikke går for H1000/1100, de ser kule ut, men bugs og manglende funksjoner (i forhold til utseende) gjør disse til irritasjonsmomenter. Overprisede er de og. H900 er nok et bedre alternativ, evt. om du har iPhone/iPad eller android tlf/tablet begynner det å komme mye kule løsninger til disse for å styre anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,
    Skal nå gå til innkjøp av kontroll/styring. Har dere noen anbefaling på alternativer til Harmony-serien? Har Android telefon/nettbrett, så om jeg kan bruke de(n) for å styre er det et pluss.

Trenger da noe som jeg kan bruke for å kommunisere med TV på ene veggen og resten inne i et skap på motsatt side. Trenger vel da en form for extender også for å snakke med elementene inne i skapet.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har all verdens dingsebomser (ipad, iphone, laptop) osv. i nærheten av anlegget, men jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten fjernkontrollen, gitt. (Harmony One). Har du flere som skal bruke anlegget er det veldig ålreit med en fjernkontroll med valg som "Se på TV", "Høre på musikk" osv.

Ellers er det vel en del som bruker denne: RedEye: control for the whole family

Mener det også er en egen tråd om den på forumet, søk på redeye så finner du en del.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker iRule og er strålende fornøyd med det.
    Sjekk ut denne tråden: http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...s-android.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •