Koble lyd og bilde fra iMac til Receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Koble lyd og bilde fra iMac til Receiver

Jeg har en 27" iMac (2011) og ønsker å få lyd og bilde fra denne over på TV-Stua. I TV-Stua står det en Yamaha RX V2067 som håndterer all lyd og bilde til TV og Surround høyttalere. Har koblet til BD-spiller, Rikst-TV-mottaker og Sonos P90 for digital musikk og alt fungerer fint. Men jeg ønsker jo å kunne f.eks. se på filmer fra iTunes eller Voodler, eller vise bilder/filmer som ligger på iMac (eller NAS). Kjøpte en MiniDisplayPort til HDMI konverter (Hama) på Elkjøp, og "Apple-experten" sa at både lyd og bilse skulle komme ut av denne. Denne er koblet til Thunderboltporten på iMac'en, og så har jeg en HDMI-kabel fra konverteren koblet til Yamaha'en. Det burde jo virke ut av boksen, men ting skal visst ikke være enkelt. Hverken lyd eller bilde kommer opp. Har prøvd å restarte iMac'en uten noe effekt. Under systemvalg/skjermer finner ikke iMac'en noen ekstern skjerm. Under systemvalg/lyd finner ikke iMac'en noen HDMI-lyd. Noen som har en anelse om hvor man skal forsøke videre? Alle tips mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har gjort akkurat det samme som deg. Hos meg fungerte det perfekt. Vet du at hdmi kabelen er i orden? Kanskje adapteren fra elkjøp ikke fungerer? Er det ikke 2 thunderbolt utganger? Prøvd begge? Til slutt kan du vel prøve og kople utenom reciveren.

Når det fungerer som det skal vil skjermen på imacen bli blå i et lite sekund før bilde kommer opp på begge skjermene. Det kan hende du må jobbe litt for og få riktig oppløsning. Jeg vil anbefale utvidet skriverbord, det gjør det litt lettere.

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte noe. Tven skal komme opp under systemvalg - skjerm og under lyd skal det stå hdmi når ting er i orden.

Mener også at hvis du ikke velger lyd over hdmi i systemvalg og bruker feks. xbmc til og vise film og velger hdmi lyd der. Vil du ikke få systemlyder som ny Mail og sånn ut på anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alle adaptere av denne typen som støtter lyd over HDMI. Og min erfaring er at ansatte på Elkjøp ikke aner hva de snakker om. De skal bare selge.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i, men siden det ikke er bilde heller må det jo være noe annet galt? Det er jo Elkjøp, så hvis den ikke støtter lyd er det bare og levere tilbake.

Men har ikke de fleste fått med seg lyd nå? Alle macer fra 2010 støtter jo lyd over displayporten.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er nok noe annet galt. Forholdsvis essensielt for oss å få greie på om det fungerer uten RX som mellomledd.

Prøv:

1. TV/RX av --> koble fra HDMI --> koble til HDMI --> TV/RX på (på riktig kilde).

2. Koble til alle kontakter (ikke fra receiver til converter) --> slå på det som skal på --> koble til siste kontakt (output på converter).

Har også sett at mange har måttet gå vegen om en "mini displayport --> DVI --> HDMI". Får håpe du slipper dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde problemer med tilkopling når jeg hadde en hdmi-kabel med for dårlige spesifikasjoner. Så jeg kjøpte en ny adapter + kabel på monoprice.com. Nå funker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Ja, er nok noe annet galt. Forholdsvis essensielt for oss å få greie på om det fungerer uten RX som mellomledd.

Prøv:

1. TV/RX av --> koble fra HDMI --> koble til HDMI --> TV/RX på (på riktig kilde).

2. Koble til alle kontakter (ikke fra receiver til converter) --> slå på det som skal på --> koble til siste kontakt (output på converter).

Har også sett at mange har måttet gå vegen om en "mini displayport --> DVI --> HDMI". Får håpe du slipper dette.

Dette funket! Takker så meget. Men når jeg kloner skjermene klippes innholdet litt på TV-skjermen.Mister menylinjen og litt av alle sidene. Kjører 1920 x 1080 oppløsning.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra. Hvilken av punktene var det som fungerte? Måtte du kjøre gjennom begge to?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anderskri
    Dobbelpost
    Ser ut som en trippelpost :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Veldig bra. Hvilken av punktene var det som fungerte? Måtte du kjøre gjennom begge to?
    punkt 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mvhph
    Dette funket! Takker så meget. Men når jeg kloner skjermene klippes innholdet litt på TV-skjermen.Mister menylinjen og litt av alle sidene. Kjører 1920 x 1080 oppløsning.
    Håper det er greit at jeg liver opp denne tråden igjen ettersom jeg har noen spørsmål. Jeg har en Denon avr1912 som jeg kjører imac'en min igjennom via minidisplay porten til en hdmi kabel med støtte for lyd. Bildet kommer på en Sony 55hx820. Jeg har lyd og bilde, men lurer litt på en ting ang oppløsningen. Er det sånn at siden tv'en ikke klarer høyere oppløsning enn 1920x1080 så blir bildet klipt? Jeg opplever også at om jeg bytter oppløsning på imac'en til å matche oppløsningen på tv'en, så blir bildet klipt der også. Er dette optimalt eller kan jeg gjøre noen innstillinger for å forbedre dette? I så tilfelle, hvor?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'n din støtter nok ikke mer enn 1920x1080, men vil ikke påstå at du skal ha et kjipt bilde av den grunn.. 1920x1080 er jo HD-standarden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magus
    Håper det er greit at jeg liver opp denne tråden igjen ettersom jeg har noen spørsmål. Jeg har en Denon avr1912 som jeg kjører imac'en min igjennom via minidisplay porten til en hdmi kabel med støtte for lyd. Bildet kommer på en Sony 55hx820. Jeg har lyd og bilde, men lurer litt på en ting ang oppløsningen. Er det sånn at siden tv'en ikke klarer høyere oppløsning enn 1920x1080 så blir bildet klipt? Jeg opplever også at om jeg bytter oppløsning på imac'en til å matche oppløsningen på tv'en, så blir bildet klipt der også. Er dette optimalt eller kan jeg gjøre noen innstillinger for å forbedre dette? I så tilfelle, hvor?
    Slå av overscan!

Skjermkontroll (ikke for PC-inngang)

Sett Bildestørrelse til Full piksel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •