Hjelp til å finne ny router og extender

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å finne ny router og extender

Eg er på jakt etter ny wlan router da den eg har (linksys wrt350n) begynner å bli veldig ustabil..
    Routeren står på soverommet i enden av huset, og forsyner bærbare pcer, iphone og ipad, mens den forsyner server,squeezeboxer, ps3, boxee box osv med cat5 kabel. Det eg er ute etter no er ein gigabit router med gjestenettverk og ein ekstender sånn at wlan rekker over heile terrassen. Er desse to eit bra alternativ, eller har dåke andre tips?
    Komplett.no - NETGEAR Dual Band Wireless-N Router 3800
    Komplett.no - NETGEAR Universal WiFi Range Extender

Eg har ingen erfaring med ekstender, men så vidt eg forstår så kan den plasseres kor som helst så lenge det er bra signal der, og den trenger kun strøm?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg er på jakt etter ny wlan router da den eg har (linksys wrt350n) begynner å bli veldig ustabil..
    Routeren står på soverommet i enden av huset, og forsyner bærbare pcer, iphone og ipad, mens den forsyner server,squeezeboxer, ps3, boxee box osv med cat5 kabel. Det eg er ute etter no er ein gigabit router med gjestenettverk og ein ekstender sånn at wlan rekker over heile terrassen. Er desse to eit bra alternativ, eller har dåke andre tips?
    Komplett.no - NETGEAR Dual Band Wireless-N Router 3800
    Komplett.no - NETGEAR Universal WiFi Range Extender

Eg har ingen erfaring med ekstender, men så vidt eg forstår så kan den plasseres kor som helst så lenge det er bra signal der, og den trenger kun strøm?
    Jeg foreslår at du benytter en vanlig trådløs ruter, og hvor du kabler fra ruteren til et access point. Hvis du setter opp begge wlan med samme SSID og WPA kode så skal dette fungere utmerket. Extendere vil etter min erfaring gjøre hastigheten dårligere

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For hver extender trafikken må gå gjennom halveres i beste fall hastigheten.
    Har man f.eks 54mbit/s nett, så klarer man maksimalt omlag 22-23mbit/s reell throughput dersom alt stemmer. Om man hekter på en extender vil denne hastigheten halveres igjen, noe som vil si at man maksimalt klarer å skvise igjennom rundt 10mbit/s

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple Airport Extreme...Helt genial!

Og gjerne et par Airport Express....enda mer genialt..

Apple - AirPort Extreme - 802.11n Wi-Fi-basestasjon med to bånd samtidig
    Apple - AirPort Express

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Apple Airport Extreme...Helt genial!

Og gjerne et par Airport Express....enda mer genialt..

Apple - AirPort Extreme - 802.11n Wi-Fi-basestasjon med to bånd samtidig
    Apple - AirPort Express
    Denne funker bra forda om maskinen bruker windows og ubuntu? Er etter eg fekk ein server med ubuntu at den gamle begynnte å tulle.

Sliter litt med å finne ut kva airport express er til. Kva bruker du den til?

Det at extenderen halvere hastigheten gjelder vell bare for enheter som kun får signal gjennom extenderen? Så dvs. at det kun er i hagen/terrassen at eg får halvert hastighet, mens der eg når routeren så vil eg få full hastighet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Hootie] Sliter litt med å finne ut kva airport express er til. Kva bruker du den til?

Fant ut av dette......

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at extenderen halvere hastigheten gjelder vell bare for enheter som kun får signal gjennom extenderen? Så dvs. at det kun er i hagen/terrassen at eg får halvert hastighet, mens der eg når routeren så vil eg få full hastighet?
    Jepp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil extenderen også videresende gjestenettet, eller klarer den kun eit nett? Leiligheten ligger også i grenseland når det gjelder rekkevidde..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple eller netgear? Ser at apple har fått blanda anmeldelser, mens netgear er det ikkje så mangen teste eg finner..
    Er også usikker på kor bra apple sammarbeider med windows og ubuntu?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer an på bruken også, noen ønsker dd-wrt og lignende, for å få tilgang til alle funksjoner og mer avanserte innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 2 slike:
    Komplett.no - NETGEAR WNR2000 RangeMax Wireless-N

Og installer www.dd-wrt.com | Unleash Your Router På begge boksene.

Et ekstremt godt og stabilt oppsett. Ikke minst billig

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Kjøp 2 slike:
    Komplett.no - NETGEAR WNR2000 RangeMax Wireless-N

Og installer www.dd-wrt.com | Unleash Your Router På begge boksene.

Et ekstremt godt og stabilt oppsett. Ikke minst billig
    Men da har eg ikkje gjestenett? Trur heller ikkje eg skal prøve meg så mykje meir på linux. Sliter meir enn nok med ubuntuserveren min...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det kommer gjestenett i dd-wrt, tror du har ting der som bare finnes i de dyreste routerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da har eg ikkje gjestenett? Trur heller ikkje eg skal prøve meg så mykje meir på linux. Sliter meir enn nok med ubuntuserveren min...
    Det du ikke har i WRT får du aldri i en ruter du gidder å bruke penger på, for å si det sånn
    wrt bygger på linux, men det er ikke snakk om linux-koding osv.
    Jeg vil i allefall anbefale det på det sterkeste, og trur ikke du kommer til å ha noe problemer med å sette opp dette

et eksempel: for å gjøre det du spør om i første post, så setter man opp 2 rutere med samme ssid, også sier man "dette får dere finne ut av", og vips, ruterne tar seg av resten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som marsboer og kvelland nevner, jeg ville også styrt unna extendere i det lengste.
    Gjør litt undersøkelse av hva som ligger i lufta i dag. Det kan være andre forstyrrende nett som ligger på samme eller overlappende kanal som du bruker. Husk at kun 1 - 6 - 11 er helt adskilt fra hverandre og mellomliggende kanaler vil påvirke både over og under i verste fall.
    Greit verktøy for å "se" lufta er f.eks. inSSIDer. Undersøk i alle ender av boligen/terrassen.
    Du er inne på noe med Dual Band radio.. Det er ofte mye ledig plass i 5GHz området. Litt kortere rekkevidde, men mindre forstyrrelser.
    Kjenner ikke den trådløse netgear routeren, men undersøk om den klarer å sende på begge bånd samtidig. Det er en fordel, da mange eldre enhenter (inkl. iPhone/iPad?) ikke støtter 5GHz båndet.
    Dette gjelder seff. også AP du evt. må kable til for å utvide rekkevidden til terrassen.
    Som nevnt over, så bruker du samme ssid på begge men velger forskjellige, ikke overlappende kanaler, til det kablede aksesspunktet.
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som linksys E4200 er mest aktuell. Noen innvendinger? Hvilken extender passer til denne? Extenderen er tenkt for å få tilgang ut på terrassen og hagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg litt til her eg...

Eg kjøpte Linksys E4200, og den ser veldig stabil ut. Men rekkevidden er ikkje noke bedre enn linksys wrt350n hadde. Så da er eg nødt til å forsterke signalet på gjestenettet ivertfall. Hadde også vore ein fordel å fått forsterka signalet til den vanlige nettet òg. Så da er spørsmålet om eg kan bruka den gamle wrt350n som extender, eller må eg da kjøpe ein ny? Og kan ein extender sende videre fleire signal? dvs. både gjestenettet og det vanligge nettet, eller må eg da i tilfelle ha to?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg litt til her eg...

Eg kjøpte Linksys E4200, og den ser veldig stabil ut. Men rekkevidden er ikkje noke bedre enn linksys wrt350n hadde. Så da er eg nødt til å forsterke signalet på gjestenettet ivertfall. Hadde også vore ein fordel å fått forsterka signalet til den vanlige nettet òg. Så da er spørsmålet om eg kan bruka den gamle wrt350n som extender, eller må eg da kjøpe ein ny? Og kan ein extender sende videre fleire signal? dvs. både gjestenettet og det vanligge nettet, eller må eg da i tilfelle ha to?
    Hvis du hadde hørt på meg hadde dette løst seg
    Jeg ville sjekket om både den nye og gamle kan kjøre WRT. Isåfall fikser dette problemet for deg.
    Jeg tror "dumme" extendere sender videre alt den får inn av signaler, så ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Hvis du hadde hørt på meg hadde dette løst seg
    Jeg ville sjekket om både den nye og gamle kan kjøre WRT. Isåfall fikser dette problemet for deg.
    Som sagt tidligere så er eg ute etter at ting skal virke, ikkje at eg må sitte å programere heile tida. Så linux er ikkje aktuelt lengre. Har det fortsatt på serveren, men skal kjøpe whs 2011 no..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •