Fersking med kjempe prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fersking med kjempe prosjekt

Kjære Ildsjel.

Dette er et veldig langt innlegg med mange spørsmål fra en uerfaren entusiast med stor kjærlighet for film, musikk og spill.
    Jeg står med mitt livs største prosjekt på dørstokken.
    Til deg som begynner å lese men gir opp på veien: Takk for at du gav meg litt av din tid.
    Til deg som ofrer meg tiden til å lese hele innlegget og gir meg et tips, råd eller referanse eller to. Tusen hjertelig takk, alt er til hjelp.

Min hustru og jeg har kjøpt oss et hus fra 1918, dvs ALT skal ut.
    Her ser jeg mitt snitt til å legge skulte kabler, høytalere i taket i alle rom (3 soverom, baderom, kjøkken og spisestue) og alt annet snask som man innenfor økonomiens rimelige grenser kan stappe inn når man starter fra "scratch".
    Soundgarden og Hi-fi klubben anbefalte meg å stille mine spørsmål her inne.
    Hvis noen kunne ta seg tiden til å gi meg noen råd og tips hadde det spart meg mye tid og sikkert enda mere penger.

Vi pusser opp for å selge om noen års tid, derfor har jeg ikke et astronomisk busjett siden det er lite trolig at disse inngrepene (investeringene) vil ha noen merkbar innvirkning på husets endelige takst.
    Samtidig skal jeg jo bo i huset og ønsker i denne perioden å ha glede av arbeidet og pengene jeg putter inn.
    Fra før har vi et komplett sett hjemmekinohøytalere fra B&W CDM 7SE, 2stk artec 8 fra qln, en harman/kardon AVR 445 forsterker og installerer fiberoptisk internett med altibox fra viken fiber.
    Vi er begge hyppige brukere av spotify og har begge iphone og ipad.

Mine spørsmål:

1.Skjult høytaler i tak på våtrom

Finnes det høytalere tilpasset dette fuktige miljøet eller skal man bare gå for utendørshøytalere? Hva må man regne med å betale?. Ser for meg 1 stk høytaler som leverer stereo lyd siden badet ikke er så stort.

2. Skjulte høytalere i tak i øvrige rom utenom stue (eget opplegg).

Her har jeg funnet flere forskjellige prisklasser hos soundgarden og hi-fi klubben, men er det alltid slik at det dyreste gir best lyd og har best design?.
    Hvilke produsenter gir best valuta for pengene?

3.Høytaler kabler.

Jeg akter å strekke skulte plastrør i vegger, tak og gulv for å trekke høytalerkablene i.
    Kabler ser jeg kan bli skrekkelig dyrt.
    Kaster jeg bort pengene mine på middels dyre, skulte høytalere hvis jeg ikke investerer i meter på meter med dyr kabel til dem?
    Hvem produserer de gode men noenlunde rimelig kablene jeg kan kjøpe på rull?.

4.Sonos, squeeze box, eller airport express?

Hvem av disse er:
    A) Mest brukervennlig?
    B) Mest driftsikre?
    C)Enklest å innstallere?
    D) Mest kompatible med ipad og iphone?

5. Vegg/gulvmonterte høytaler utganger (samme prinsipp som en stikkontakt)

Disse har jeg bare sett et bilde av for lenge siden, men klarer bare ikke å finne dem noe sted.
    Her er jeg evig takknemlig til den som kan peke meg i riktig retning da disse er veldig viktige for meg.

6. Panasonic vt30 55tommer eller prosjektor med black diamond lerret i en stue med mange vinduer og mye sollys?

Har ikke filla peiling på prosjektor, så dette kommer som et eget spørsmål senere.
    Som stolt eier av en pioneer kuro har jeg en viss formening av hva jeg kan vente av panasonic`s vt30 serie.
    Leser om store fremskritt i teknologien til black diamond`s svarte lerret og fantaserer om å bruke kuroen til daglig tv og en prosjektor med motorisert utgave av overnevnte lerret til de store film og spill opplevelsene.
    Utgangspunktet blir jo at jeg skal legge arbeid og penger i mørkleggende gardiner/persienner i stua.
    Har du noen erfaring med Black Diamond?
    Kan en prosjektor levere like bra 3D og sortnivå som en VT30?
    Hvem av disse har lengst levetid?

7. Prosjektor.

Hvilken 3D prosjektor med livets rett får jeg for samme prisen som en panasonic 55 tommers vt30?
    Er det noen fordeler med prosjektor fremfor tv?

8. Bose vs. B&W m/harmankardon

Vurderer å investere i topskiktet til Bose hva gjelder hjemmekino og lyd i resten av huset.
    Er det verdt å selge B&W høytalerene og HK forsterkeren til fordel for et Bose anlegg?
    Hva kan jeg vente å få for B&W (5stk uten sub) og HK AVR 445 forsterker?

9. Herrene fra både Hi-fi klubben og soundgarden tilbyr befaring og rådgivning til planleggingen av dette prosjektet.
    Er det verdt pengene, eller finnes det andre litt mindre profilerte ildsjeler som kan gjøre samme jobben for litt mindre penger?

Hvis du har lest deg helt hit, må jeg si at din tålmodighet imponerer meg og jeg er svært takknemlig for din tid.
    Som du nå sikkert forstår kjenner jeg til noen av komponentene som finnes tilgjengelig, men erfaringen strekker ikke til hva gjelder valuta for pengene, kvalitet og brukervennlighet.
    Jeg har kun soundgarden og hi-fi klubben som kilde for innkjøp og rådføring.
    Dypt engasjerte entusiaster som deg sitter på informasjon, kunnskap, erfaring og kilder jeg vil ha stor nytte av.
    Alt du kan dele av relevant informasjon til mitt prosjekt mottas med stor takk.
    Send meg gjerne en mail til: jgrogaard@gmail.com

M.v.h
    Jacob Grøgaard

Hvis du har en erfaring å dele med meg er jeg veldig takknemlig

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann. Velkommen til AVforum!

Du hadde rett. Det var en lang post. Men det stopper ikke meg. Jeg har ingen erfaring med installasjon i eget hus, da jeg ikke har eget hus.

Et veldig godt råd er å få en mod til å flytte denne tråden. Da den er plassert i feil forum del. OG det vil ikke være så mange som ser den da. Kontakt BEF eller noen andre. Så får de det ordnet til egnet kategori. 8)

1) Ang høyttalere i våtrom. Jeg har brukt noen JBL pc høyttalere fra rundt 1995 på badet mitt i sikkert 5-6 år. Det har gått veldig bra. Så jeg ville sett meg ut noen On-wall høyttalere plassert vekke fra de våteste områdene. Jeg har mine plassert oppå skapet ved vasken. Damp er det som er viktigst å få vekk. Da det er noe av det farligste i slike rom. Noen vil sikkert kunne svare bedre på dette.

2) Hva som er bra er veldig subjektivt. Dersom du liker CV så er det ikke sikkert du liker B&W etc. Du må ha noen høyttalere som du selv liker, og sikkert har høy nok WAF til å passe inn.

3) Dersom du ikke er kabelnisse så vil noen ruller med biltema/classern sin tykkeste kabel være god investering. 25m tror jeg. Antar dette er til bakhøyttalere, og ikke i hele huset?

4) Jeg kan bare svare for Sonos og Squeeze. Haken med Sonos er prisen, ellers et meget bra produkt. Har selv Squeeze.
    a) Sonos
    b) Sonos
    c) Sonos
    d) Begge to.

5) Søk på forumet, Ebay, Amazoon og Elfa. Trådene for de som bygger komplette hjemmekinoer fra grunnen av. Vil vite hva det heter. Kommer ikke på det atm.

8 ) Personlig hadde jeg styrt unna Bose. Overpriset og mellomtone kun. Jeg tror mange deler den meningen. 8)

9) jeg vet ikke hva butikkene tar for slikt arbeid, men det er nok en del. BEF tror jeg jobber med slike ting også. Du kan jo kontakte han for å flytte tråden og for å få hjelp videre. Han vet nok flere gode steder å lete for inspirasjon og gode byggetråder.

Håper du fikk noe ut av det, sikkert ikke så mye. Men det er en start.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat 6 kabel! Bruk alle parene. Fargede = + Hvit med stripe = -

Greit areal når du bruker alle par, meeeget god skjerming, billig, og tåler langt høyere frekvenser enn de 20 khz du trenger.

Squeezebox har jeg erfaring med. Meget bra produkt. Anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalajohansen
    Cat 6 kabel! Bruk alle parene. Fargede = + Hvit med stripe = -

Greit areal når du bruker alle par, meeeget god skjerming, billig, og tåler langt høyere frekvenser enn de 20 khz du trenger.

Squeezebox har jeg erfaring med. Meget bra produkt. Anbefales.
    Bruke Cat6-kabel som høytaler-kabel?
    Ingen dum idé Noen som har testet dette i praksis?

Til trådstarter:

Alt du spør om er veldig gode spørsmål, men de er desverre veldig vanskelige å svare på av en enkel grunn: alle ører er forskjellige.
    Det beste tipset jeg kan gi deg er å få høre på forskjellige høytalere og deretter velge det du synes passer best.

Ang høytalere på badet: Hva med marine-høytalere? Disse er i allefall laget for å tåle vann.

Høytalere på div rom: Her ville jeg gått for noen enkle som er laget for å takle hele spekteret. Nytter ikke å bygge inn egen sub på kjøkkenet
    Her havner du også på samme som over: Du må velge de høytalerne du synes låter best.

Men jeg har noen spørsmål til deg:
    Har du tenkt på styring av de forskjellige høytalerne?
    Hvis du vil stå i dusjen og synge til abba, skal da kjerringa som lager mat også høre på abba? Eller skal hun ha mulighet til å høre på enten en annen mp3 eller kanskje også radio?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt helt vanlige innfellingshøyttalere på badet. Men disse står ganske høyt (ca. 3.4 m). Grunnen til dette er at det ikke stilles spesielle krav til taket i et bad. Fuktbelastningen er forholdsvis kortvarig i et moderne bad med mekanisk avtrekk.

Dette er et nytt bad, så ikke testet i lengre periode enda.

Cat 6 har jeg brukt som høyttalerkabel flere ganger. Perfekt for installasjonslyd som ikke skal "vises fram". Tverrsnittet er større enn cat5. Skikkelig revolvering av lederne og individuelt skjermede par samt felles skjerm på toppen. Forutsetter cat6 S/FTP.

Skal det være lengre strekk blir det nok ikke tilstrekkelig tverrsnitt..

Pål.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til høyttaler ville jeg trukket vanlig 2,5mm PN.

4mm PN = ca 10 kr per meter * 2 = 20 kr per meter.
    2,5mm PN = ca 4,50 per meter * 2 = 9 kr per meter.

Skal godt kjøres å få høyttalerkabel noe billigere igrunn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •